Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Topicstarter
Ik ben bezig met het opzetten van een eigen bedrijfje. Maar op dit moment is het nog niet rond, voor het nieuwe bedrijf heb ik wel een andere laptop nodig, me huidige valt bijna uit elkaar ;) Als ik hem nu al aanschaf kan ik de BTW dan wel aftrekken van de belastingdienst of niet?

En ja ik heb hem echt 95% nodig voor werk en de overige 5% voor prive.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:13

TheBorg

Resistance is futile.

Volgensmij kun je dingen aftrekken die tot 3 maanden voor oprichting van het bedrijf zijn gekocht.
Bij de KvK weten ze er alles van. ;)

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:16

Kid Buu

Huh, Pietje?

Je kan je ook met terugwerkende kracht jezelf inschrijven bij de KVK. Dat heb ik toendertijd gedaan met mijn bedrijfje; het bedrijf bestond al wel maar was alleen nog niet ingeschreven.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:32
TheBorg schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 16:51:
Volgensmij kun je dingen aftrekken die tot 3 maanden voor oprichting van het bedrijf zijn gekocht.
Bij de KvK weten ze er alles van. ;)
Dat klopt inderdaad, ik weet alleen niet zeker of het 3 maanden is :)
Maar je weet natuurlijk wat jij zou moeten doen ;)

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-11 11:21
(ik ben geen financieel expert, maar volgens mij is het zo:)

Wat bedoel je dan met BTW aftrekken?
Heb je al inkomsten dan waarvoor je BTW moet afdragen aan de belastingdienst? In dat geval kun je hooguit de BTW verrekenen volgens mij.

Het is een belasting op de toegevoegde waarde. Als jij BTW betaald aan een leverancier, mag je die aftrekken van BTW die jij in rekening moet brengen aan jouw klanten, dit omdat je alleen belasting hoeft te betalen over de waarde die jij toevoegt.

Hiervoor heb je dan wel een BTW nummer nodig, als je die hebt, dan kun je dergelijke verrekeningen doen. Overigens zal je als startende ondernemen in het begin maar eens per 3 maanden BTW aangifte doen, dus als je e.e.a. snel op de rit hebt, kun je het uiteindelijk wel verrekenen.

edit:
ff een paar typo's weggewerkt

[ Voor 4% gewijzigd door mbaltus op 07-05-2008 15:58 ]

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Wat hij bedoelt met BTW aftrekken is gewoon het terugvorderen van de BTW die hij heeft betaald over de aanschaf van zijn laptop. Die kan hij gewoon terugvorderen.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• mbaltus
Kid Buu schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 16:02:
Wat hij bedoelt met BTW aftrekken is gewoon het terugvorderen van de BTW die hij heeft betaald over de aanschaf van zijn laptop. Die kan hij gewoon terugvorderen.
Dat is precies mijn punt: je kunt de BTW niet zomaar terugvorderen, je kunt het verrekenen met ontvangen BTW.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

mbaltus schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 16:11:
[...]

Dat is precies mijn punt: je kunt de BTW niet zomaar terugvorderen, je kunt het verrekenen met ontvangen BTW.
In mijn geval kan dat wel; ik hoef geen BTW te rekenen over diensten naar mijn klanten toe (allemaal buiten de EU), echter betaal ik wel BTW over diensten zoals mijn accountant, en aanschaf van dingen als een laptop en een computer. Ik heb 0 euro te verrekenen, en kan alles in zijn geheel terugvorderen.

• mbaltus
@Kid Buu
hmm volgens mij heb je gelijk. Uiteindelijk mag je betaalde BTW terugvorderen (ook als de ontvangen BTW 0 of lager dan de betaalde BTW is).

Verwijderd

Als een computer boven de 90% zakelijk wordt gebruikt. Mag deze worden afgetrokken van de belasting. Er moet wel een toetsing plaats vinden. Dat hij ook echt daadwerkelijk 90% of meer voor zakelijke doeleinde gebruik gaat worden. Je kan hem dan op de balans van de onderneming zetten als inventaris. Je mag hem dan via de investeringsaftrek aftrekken! Als beginnende ondernemer wordt deze investeringsaftrek zelfs verhoogt!!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Investerngsaftrek: ja maar dan moet je wel minstens 2500E oid uitgeven, en in bedragen van minimaal 400-500E per keer.
Weet niet of je dat zo 1-2-3 doet, ik iig niet als ondernemer.
Ik heb naast mijn zakelijke pc gewoon een privepc staan... en dat is accoord met de fiscus (ik gebruik prive-pc prive, en zakelijke zakelijk ofcourse.... :+).

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-10 16:55

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Normale gang van zaken :

- Inschrijven KvK
- Aanvragen BTW nummer belastingdienst
- Investeringen doen

Als je investeringen op jaarbasis hoger zijn dan 2400 euro netto, dan heb je daarnaast ook recht op de zogenaamde investeringsaftrek, dit komt ten gunste van je aangifte IB. Maarja, dat is pas na een boekjaar. De kosten moeten dan minimaal 450 euro netto zijn per aangeschaft onderdeel (1000 gulden voorheen, ex btw)
Je bedrijf is pas een bedrijf als je je ingeschreven hebt bij de KvK, zaken die hiervoor aangeschaft zijn, die voor je bedrijf zijn, zijn wel aftrekbaar, mits je dat geld later zelf in je onderneming stopt (prive storting of startkapitaal).

Dit kan in hetzelfde boekjaar, maar wel in het aangifte tijdvak voor de aangifte omzetbelasting. Je krijgt zeer waarschijnlijk eens per kwartaal (standaard voor startende) je OB formulier, waarbij je dus automatisch eens per kwartaal aangifte moet doen. Als je aanschaf binnen dat kwartaal valt, ookal heb je je bedrijf pas in bijv. de laatste maand van het kwartaal gestart, dan is het aftrekbaar.
Zo niet, dan valt het onder prive inbreng en is de BTW niet meer aftrekbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door KatirZan op 09-05-2008 19:43 ]

Wabbawabbawabbawabba

• Hyp3rman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-12-2022
In principe heb je ook de aanloop verlies regeling uit de IB (weet het artikel niet precies, maar iig bij winst uit onderneming 3.8 t/m 3.79a). Die laptop kun je iig voor de IB naar rato van het gebruik in aftrek brengen van je winst. Dit is het leerstuk van de vermogens etikettering. Sinds de zomer van 2007 (als het goed is 7 augustus ofzo) moet je splitsen tot je niet meer kan, dus gewoon naar percentage. Je hebt dus geen keuze vermogen meer. Als jij het 50-50 gebruikt, is dus de helft aftrekbaar en de andere helft niet. Voor de omzetbelasting geldt een ander criterium, namelijk voor hoeveel % je het ding gebruikt voor in de omzetbelasting belaste werkzaamheden. Kan dus minder dan 50% als we hetzelfde voorbeeld gebruiken. Komt omdat aantal dingen zijn vrijgesteld voor de OB, en dan heb je dus last van het fenomeen van de BTW paradox.

Dit is een taak vooooooooor HYP3RMAN!!!!

Pagina: 1