Programmer - an organism that turns coffee into software.
Bij de KvK weten ze er alles van.
"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."
Dat klopt inderdaad, ik weet alleen niet zeker of het 3 maanden isTheBorg schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 16:51:
Volgensmij kun je dingen aftrekken die tot 3 maanden voor oprichting van het bedrijf zijn gekocht.
Bij de KvK weten ze er alles van.
Maar je weet natuurlijk wat jij zou moeten doen
Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39
Wat bedoel je dan met BTW aftrekken?
Heb je al inkomsten dan waarvoor je BTW moet afdragen aan de belastingdienst? In dat geval kun je hooguit de BTW verrekenen volgens mij.
Het is een belasting op de toegevoegde waarde. Als jij BTW betaald aan een leverancier, mag je die aftrekken van BTW die jij in rekening moet brengen aan jouw klanten, dit omdat je alleen belasting hoeft te betalen over de waarde die jij toevoegt.
Hiervoor heb je dan wel een BTW nummer nodig, als je die hebt, dan kun je dergelijke verrekeningen doen. Overigens zal je als startende ondernemen in het begin maar eens per 3 maanden BTW aangifte doen, dus als je e.e.a. snel op de rit hebt, kun je het uiteindelijk wel verrekenen.
ff een paar typo's weggewerkt
[ Voor 4% gewijzigd door mbaltus op 07-05-2008 15:58 ]
The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is
"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."
Dat is precies mijn punt: je kunt de BTW niet zomaar terugvorderen, je kunt het verrekenen met ontvangen BTW.Kid Buu schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 16:02:
Wat hij bedoelt met BTW aftrekken is gewoon het terugvorderen van de BTW die hij heeft betaald over de aanschaf van zijn laptop. Die kan hij gewoon terugvorderen.
The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is
In mijn geval kan dat wel; ik hoef geen BTW te rekenen over diensten naar mijn klanten toe (allemaal buiten de EU), echter betaal ik wel BTW over diensten zoals mijn accountant, en aanschaf van dingen als een laptop en een computer. Ik heb 0 euro te verrekenen, en kan alles in zijn geheel terugvorderen.mbaltus schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 16:11:
[...]
Dat is precies mijn punt: je kunt de BTW niet zomaar terugvorderen, je kunt het verrekenen met ontvangen BTW.
hmm volgens mij heb je gelijk. Uiteindelijk mag je betaalde BTW terugvorderen (ook als de ontvangen BTW 0 of lager dan de betaalde BTW is).
Verwijderd
Weet niet of je dat zo 1-2-3 doet, ik iig niet als ondernemer.
Ik heb naast mijn zakelijke pc gewoon een privepc staan... en dat is accoord met de fiscus (ik gebruik prive-pc prive, en zakelijke zakelijk ofcourse....
- Inschrijven KvK
- Aanvragen BTW nummer belastingdienst
- Investeringen doen
Als je investeringen op jaarbasis hoger zijn dan 2400 euro netto, dan heb je daarnaast ook recht op de zogenaamde investeringsaftrek, dit komt ten gunste van je aangifte IB. Maarja, dat is pas na een boekjaar. De kosten moeten dan minimaal 450 euro netto zijn per aangeschaft onderdeel (1000 gulden voorheen, ex btw)
Je bedrijf is pas een bedrijf als je je ingeschreven hebt bij de KvK, zaken die hiervoor aangeschaft zijn, die voor je bedrijf zijn, zijn wel aftrekbaar, mits je dat geld later zelf in je onderneming stopt (prive storting of startkapitaal).
Dit kan in hetzelfde boekjaar, maar wel in het aangifte tijdvak voor de aangifte omzetbelasting. Je krijgt zeer waarschijnlijk eens per kwartaal (standaard voor startende) je OB formulier, waarbij je dus automatisch eens per kwartaal aangifte moet doen. Als je aanschaf binnen dat kwartaal valt, ookal heb je je bedrijf pas in bijv. de laatste maand van het kwartaal gestart, dan is het aftrekbaar.
Zo niet, dan valt het onder prive inbreng en is de BTW niet meer aftrekbaar.
[ Voor 4% gewijzigd door KatirZan op 09-05-2008 19:43 ]
Wabbawabbawabbawabba
Dit is een taak vooooooooor HYP3RMAN!!!!