Ik wil binnenkort mijn verzameling CD's opnieuw gaan rippen en encoderen. Dit zijn denk ik zo'n kleine 300 cd'tjes. En heb hier nog een aantal vragen over.
Ik heb mijn verzameling CD's door de jaren heen al geript, en heb toen de keuze gemaakt om bestanden op 128kbps (VBR) te rippen met als belangrijkste reden dat het archief niet al te groot moest worden. Maar met de huidige prijzen van HDD's en mijn iPod 5,5G van 30GB was dit al een tijdje geen excuus meer. Ook is er door de jaren heen een aantal fouten in me verzameling geslopen. Album art heb ik een tijd lang in de mp3-bestanden zelf gestopt, maar dit later door iTunes veranderd als losse plaatjes die iTunes in zijn database bewaard.
Ook heb ik een aantal muziek dvd's in me verzameling zitten. Deze wil ik ook graag omzetten om ze zo op me iPod te kunnen beluisteren. (Ik wil later ook de beelden gaan rippen.)
Ik heb deze onderstaande programma's en diensten bij elkaar gezocht zodat ik ze de komende jaren kan blijven gebruiken. En de werkwijze van het rippen niet al te omslachtig wordt. Maar wel met kwaliteit als belangrijkste punt. Ik snap dat het rippen ook in iTunes zelf kan, maar heb daar soms wat problemen mee met wat oude (bekraste) cd's.
Vragen:
1. MP3 vs AAC vs Apple Lossless(ivm ID-tags) - MP3 is sinds het begin eigenlijk al de standaard. Maar AAC begint qua ondersteuning terrein te winnen. Ga ik dit verschil horen op de hogere bitrates? En Apple Lossless zal deze nog terrein gaan winnen?
2. - Encoderen: Als ik voor MP3 kies. Dan wil ik de LAME setting "-V 0 --vbr-new (~230 kbps)" gaan gebruiken. Of is het verstandig om metteen naar de 320kbps te gaan?
3. - DVD audio: Deze opnames zijn meestal in 48Khz. Moet ik dit blijven gebruiken. Of het terugschroeven naar 44Khz. Wat is verstandig?
4. - Album art: iTunes zal de Album Art zelf beheren. Maar wat is de meest standaard manier dat andere apparaten ze ook herkennen? En dus niet alleen de iPod's/AppleTV's van Apple. Maar ook de mp3 speler in mijn W880.
5. Zijn er nog andere tips?
Hieronder vindt je een overzicht van de software die ik ga gebruiken:
CD's rippen:
LAME:
OSX: iTunes-LAME
XP: EAC
DVD audio rippen:
XP: DVD Audio Extractor
OSX: iSkysoft DVD Audio Ripper for Mac
Van AC3/MPEG/DTS?/etc naar WAV en dan encoderen naar MP3 met LAME.
Encoderen:
Album Art:
iTunes & Amazone & OSX Widget
Afspelen:
iPod 30GB 5.5G
Frequency response: 20Hz to 20,000Hz
Audio formats supported: AAC (16 to 320 Kbps), Protected AAC (from iTunes Store), MP3 (16 to 320 Kbps), MP3 VBR, Audible (formats 2, 3, and 4), Apple Lossless, WAV, and AIFF
En zo afentoe mijn Sony Ericsson W880.
BeyerDynamic DTX 50

Technical Specifications:
Transducer type dynamic (neodymium magnet),
Operating principle closed
Nominal frequency response 10 - 20,000 Hz
Nominal Impedance 16 Ω
Nominal SPL 104 dB
Sound coupling to the ear in-ear
Cable 1.2 m left-sided straight cable
Connection stereo mini jack plug 3.5 mm
Ik heb mijn verzameling CD's door de jaren heen al geript, en heb toen de keuze gemaakt om bestanden op 128kbps (VBR) te rippen met als belangrijkste reden dat het archief niet al te groot moest worden. Maar met de huidige prijzen van HDD's en mijn iPod 5,5G van 30GB was dit al een tijdje geen excuus meer. Ook is er door de jaren heen een aantal fouten in me verzameling geslopen. Album art heb ik een tijd lang in de mp3-bestanden zelf gestopt, maar dit later door iTunes veranderd als losse plaatjes die iTunes in zijn database bewaard.
Ook heb ik een aantal muziek dvd's in me verzameling zitten. Deze wil ik ook graag omzetten om ze zo op me iPod te kunnen beluisteren. (Ik wil later ook de beelden gaan rippen.)
Ik heb deze onderstaande programma's en diensten bij elkaar gezocht zodat ik ze de komende jaren kan blijven gebruiken. En de werkwijze van het rippen niet al te omslachtig wordt. Maar wel met kwaliteit als belangrijkste punt. Ik snap dat het rippen ook in iTunes zelf kan, maar heb daar soms wat problemen mee met wat oude (bekraste) cd's.
Vragen:
1. MP3 vs AAC vs Apple Lossless(ivm ID-tags) - MP3 is sinds het begin eigenlijk al de standaard. Maar AAC begint qua ondersteuning terrein te winnen. Ga ik dit verschil horen op de hogere bitrates? En Apple Lossless zal deze nog terrein gaan winnen?
2. - Encoderen: Als ik voor MP3 kies. Dan wil ik de LAME setting "-V 0 --vbr-new (~230 kbps)" gaan gebruiken. Of is het verstandig om metteen naar de 320kbps te gaan?
3. - DVD audio: Deze opnames zijn meestal in 48Khz. Moet ik dit blijven gebruiken. Of het terugschroeven naar 44Khz. Wat is verstandig?
4. - Album art: iTunes zal de Album Art zelf beheren. Maar wat is de meest standaard manier dat andere apparaten ze ook herkennen? En dus niet alleen de iPod's/AppleTV's van Apple. Maar ook de mp3 speler in mijn W880.
5. Zijn er nog andere tips?
Hieronder vindt je een overzicht van de software die ik ga gebruiken:
CD's rippen:
LAME:
OSX: iTunes-LAME
XP: EAC
DVD audio rippen:
XP: DVD Audio Extractor
OSX: iSkysoft DVD Audio Ripper for Mac
Van AC3/MPEG/DTS?/etc naar WAV en dan encoderen naar MP3 met LAME.
Encoderen:
Ik wil dan waarschijnelijk de LAME setting: "-V 0 --vbr-new (~230 kbps)" gaan gebruiken.High Quality: HiFi, home or quiet listening
-V 3 --vbr-new (~175 kbps), -V 2 --vbr-new (~190 kbps), -V 1 --vbr-new (~210 kbps) or -V 0 --vbr-new (~230 kbps) are recommended.
These settings will produce transparent encoding (transparent = most people cannot distinguish the mp3 from the original in an ABX blindtest).
Audible differences between these presets exist, but are extremely marginal.
http://www.hydrogenaudio....index.php?showtopic=28124
Album Art:
iTunes & Amazone & OSX Widget
Afspelen:
iPod 30GB 5.5G
Frequency response: 20Hz to 20,000Hz
Audio formats supported: AAC (16 to 320 Kbps), Protected AAC (from iTunes Store), MP3 (16 to 320 Kbps), MP3 VBR, Audible (formats 2, 3, and 4), Apple Lossless, WAV, and AIFF
En zo afentoe mijn Sony Ericsson W880.
BeyerDynamic DTX 50

Technical Specifications:
Transducer type dynamic (neodymium magnet),
Operating principle closed
Nominal frequency response 10 - 20,000 Hz
Nominal Impedance 16 Ω
Nominal SPL 104 dB
Sound coupling to the ear in-ear
Cable 1.2 m left-sided straight cable
Connection stereo mini jack plug 3.5 mm