Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

pc XP hikt elke 4 seconden: proces system oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

• rodemannetje
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 14:31
Hallo,

Sinds ongeveer 2 maanden heb ik het probleem dat de pc (met xp) hikt: een zeer korte freeze. Dit is goed te merken met de muis of games.3dmark06 etc geven overigens gewone scores.

Bij windows taakbeheer blijkt dat ongeveer elke 4 seconden het proces "system" kort ongeveer 9 procent wordt. Dat klopt ook exact met de "hik" van de pc.

Wat heb ik gedaan, gelet op eerdere topics?
- proc teruggeklokt tot standaard.
- bios mobo geflashed.
- geheugen gewisselt.
- geluidskaart x-fi eruit.
- aantal fans losgekoppelt om voeding te ontlasten
- lan uitgezet in bios (heb draadloze usb wifi)
- virusscanners laten lopen.
- drivers videokaart vervangen
- zo min mogelijk zooi laten opstarten, via msconfig.
- veel processen gestopt.
- muis vervangen.

Helaas: geen oplossing. Overigens lijkt het met vista (wat ik onlangs als dual boot heb geinstalleerd) ook te gebeuren waardoor ik eerst dacht aan een hardwarefout.

Iemand enig idee?

i7 860 3.94ghz/mugen 2b/lancool k62/corsair hx650/vertex II/asus p7p55e pro/msi gtx570 oc/ OCZ3G1866LV6GK /xfi pro elite/Samsung 214t tft/3 hd's/plex dvd

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-11 15:50
Harde schijf in PIO mode (door brakke kabel o.i.d., omdat het ook in Vista optreedt)?

Whatever

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Of een combinatie van twee drivers oid die een tijdelijke lockup geven :)
Dat zou nog wel te debuggen moeten zijn.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• rodemannetje
Ik kijk het even na. Ik zit nu in vista en het probleem is exact hetzelfde. Ik leidt daaruit af dat het zeer waarschijnlijk geen software probleem is.

i7 860 3.94ghz/mugen 2b/lancool k62/corsair hx650/vertex II/asus p7p55e pro/msi gtx570 oc/ OCZ3G1866LV6GK /xfi pro elite/Samsung 214t tft/3 hd's/plex dvd

• rodemannetje
Dma is in het bios niet te zien. Bij XP wel, en staat inderdaad ingeschakeld. Kan (een wilde gok) het mobo ergens gaar zijn?

• rodemannetje
Vreemde vind ik dat zowel onder XP als ook onder Vista dit optreedt. Enige hardware die er onlangs is bijgeplaatst is een draadloze wifi ontvanger.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11 08:52

Dennahz

Life feels like hell should.

Ai, als je zoveel posts achter elkaar wilt maken kun je beter je eerste post even editten in plaats van 3x achter elkaar te posten.

Al geprobeerd overbodige kaartjes eruit te halen? Is het begonnen met het plaatsen van die wifi ontvanger?

Twitter

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 27-11 17:37

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Kijk eens naar je temperaturen. Ik heb vroegeh ooit zoiets gehad op een Dual Pentium bordje toen een flatcable in 1 van de Golden Orbs terecht gekomen was. De ene CPU werd te heet, daardoor kreeg ik ook dit soort rare haperingetjes. Duurde een uurtje voordat ik dat ontdekte (kast was allang weer dicht).

This footer is intentionally left blank

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:11
Voltages van je voeding al eens uitgelezen?
Misschien helpt het op Windows nog eens opnieuw te installeren, of even een Ubuntu Live CD insteken om driver problemen te elimineren.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• rodemannetje
Temps: 30 graden idle, tat stabiel (net getest) 49 graden. Wat mij met name verontrust, is dat het met een echte regelmaat gebeurt, en het een proces is genaamd "system".

Ik heb toch het vermoeden dat het hardware gerelateerd is, maar inmiddels is bijna alles uitgezet. Misschien toch nog maar eens opnieuw gaan installeren, zucht.

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kijk eens of je met Process Explorer meer informatie kunt achterhalen.

• Japidoff
  • Laatst online: 18-11 18:58
ik heb al met meerdere pc's (3) meegemaakt dat een slechte Sata verbinding hickups en vertragingen veroorzaakten...
ik weet niet meer of het proces "Systeem" daar ook raar van deed, maar in alle 3 de gevallen was het te verhelpen en weer te veroorzaken door een beetje aan de Sata kabels te vrotten.
ben voor alle 3 de pc's uiteindelijk overgegaan naar Pata en nooit geen last meer van gehad...

edit:

ik kon er trouwens ook niks van terugvinden in de event viewer

[ Voor 9% gewijzigd door Japidoff op 02-05-2008 17:47 ]

gang is alles

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
Kijk eens naar The Case of the System Process CPU Spikes, dit artikel is geschreven door Mark Russinovich, en hij had eenzelfde probleem.

We are shaping the future

Verwijderd

Hey, dat treft!!

Ik heb precies hetzelfde! Ik dacht, ik maak er geen topic over want dit is zoeken naar een speld in een hooiberg, dus ik leer er maar mee leven.

Als het fenomeen zich voordoet dan herstart ik de pc en is het weg, dus begin dan maar eens te zoeken naar wat het zou kunnen zijn. Probeer ook maar eens met zoektermen in google bezig te zijn. Onbegonnen werk.

Het gaat idd om een interval van 3-4 seconden, en telkens dan blijft de muis even hangen (merk je goed bij het naar links en rechts gaan op je scherm, altijd in stukjes. Daarna schiet de muis ineens door naar waar ze had moeten staan). Hetzelfde met als je op dat moment video aan het kijken bent.

Eerst heb je iets van: huh? Daarna herinner je je het terug en herstart je de pc.

Ben er ook niet achtergekomen of het hardwarematig of softwarematig is. Als je iets zou vinden, gelieve hier te posten want ik ben wel geïnteresseerd. Bij mij gebeurt het eens per maand of zo? Of misschien iets langer.

XP al meerdere keren geherinstalleerd, dus daar kan het niet aan liggen. (mijn xp is trouwens altijd erg clean, werk met images en zo)
Hardware is de meest standaard die je kan hebben. Core 2 duo 1.83 Ghz (jaar oud), standaard mobo van asus en 7600GT van msi, dat is het zowat. (en standaard no name ram reepjes)

• rodemannetje
Ben inmiddels erachter dat het te maken heeft met de hd's die op de raidcontroller zijn aangesloten. Zodra deze in worden geschakeld begint het stotteren. Het lijkt er dus op dat het inderdaad met de raidcontroller of sata kabels (of een voeding die het dan niet trekt) heeft te maken. Dank voor de tips tot nu toe.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:01
doe ff voor de zekerheid simpel: vervang je SATA kabels :)

you had me at EHLO

Pagina: 1