Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bootable up-to-date virusscanner

Pagina: 1
Acties:

• demasterbaas
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-11 10:24
Hallo,

Ik heb een probleem, ik zit met een virus wat de hele pc plat gooit. Nu is mijn ervaring dat booten van een niet geinfecteerde windows (op andere partitie) en dan de geinfecteerde installatie scannen en opschonen toch wel de makkelijkste en meest effectieve manier is om een virus te wissen (er zijn dan nooit bestanden in gebruik door een systeemservice waardoor ze niet te wissen zijn!).

Nu heb ik in de betreffende pc niet zo'n partitie. Nu vroeg ik me af of er niet een bootable CD of USB stick oplossing is met recente virus definitie's erin. Liefst CD omdat dat toch de meest universele oplossing is (werkt altijd).

Er zijn vast dergelijke dingen te vinden; mijn vraag: wat zijn jullie ervaringen hiermee? Heeft iemand een aanrader/tip?

Bedankt!

Verwijderd

Ik heb zelf goede ervaringen met AVAST BART . werkt voor mij prima. Kost soms wel wat maar dan heb je ook wat!

Verwijderd

Ik gebruik in zo'n situatie in mijn netwerk een opstartbaar USB stickje met daarop DOS 6.22 met de laatste versie's zodat me harde-schijven met grote opslag herkent worden, Vervolgens gebruik ik McAfee SuperDAT (Zie hier de website voor de laatste versie) zodat ik me computer kan scannen en cleanen met McAfee wanneer deze een melding aangeeft. Nooit geen last van gehad tot nu toe en heeft me altijd geholpen :)

Oh dit SuperDAT bestand wat je misschien gaat downloaden komen met wat rare instructies hier en daar:
  1. Zodra je het bestand gedownload hebt (De EXE het liefst), plaats je deze in de root van je harde schijf (C:\)
  2. Ga daarna naar Start, Uitvoeren en klik op Bladeren, Ga naar C:\ en selecteer het SuperDAT exe bestand
  3. Achter het volledige pad in het uitvoeren venster waar nu waarschijnlijk C:\sdatXXXX.exe staat zet je erachter "/e C:\SDAT" zonder de "!
  4. Daarna ga je naar deze computer en ga je naar C:\ en kopieer je de SDAT map naar je USB stick
  5. Misschien handig om bij het opstarten van je USB Stickje om autoexec.bat de volgende regel te laten uitvoeren zodat hij begint met scannen (Scheelt een hoop nadenk en typ werk)
    scan /adl /clean /all /secure /program /streams /mime /mailbox /allole /rpterr /rptcor /report report.txt
EDIT: Dit doe ik eens per maand zodat ik dat ene laatste DAT filetje op me USB Stick heb zodat ik weet dat ik een up-to-date scanner heb, Ik volg dan de zelfde instructies nogmaals maar kopier niet de gehele SDAT map van C:\ maar alleen de scan library. Misschien een tipje op de sluier!

Succes! :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2008 14:16 . Reden: Whoops vergeten iets te vermelden! ]

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11 17:37

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 14:14:
Ik gebruik in zo'n situatie in mijn netwerk een opstartbaar USB stickje met daarop DOS 6.22 met de laatste versie's zodat me harde-schijven met grote opslag herkent worden<KNIP>
Dos? En als je NTFS partities hebt?

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

ajhaverkamp schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 14:17: Dos? En als je NTFS partities hebt?
Dos 6.22 ondersteund alleen FAT16 en FAT32, I know that, Er zijn tegenwoordig drivers die NTFS wel laten ondersteunen? Ik heb toen een opstart disk gemaakt can Partition Magic en daar het spul van Partition Magic er uitgesloopt en daar mijn SDAT thingy ingezet

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2008 14:26 ]

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 27-11 17:37

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 14:25:
[...]
Dos 6.22 ondersteund alleen FAT16 en FAT32, I know that, Er zijn tegenwoordig drivers die NTFS wel laten ondersteunen? Ik heb toen een opstart disk gemaakt can Partition Magic en daar het spul van Partition Magic er uitgesloopt en daar mijn SDAT thingy ingezet
OK, ik kende enkel NTFSDOS, die kon slechts lezen. NTFSDOSPro kon lezen en schrijven, die was vroeger betaald. Zo te zien is dat nu ook freeware geworden.

This footer is intentionally left blank

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

PEBuilder WindowsPE Live CD maken en plugin voor McAfee of Norton of ander AV-programma zoeken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Eusebius
  • Niet online
gambieter schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 14:31:
PEBuilder WindowsPE Live CD maken en plugin voor McAfee of Norton of ander AV-programma zoeken.
Tja en dan moet je op een geinfecteerde PC met PEbuilder wat gaan zitten maken? Zijn er geen liveCD's in omloop waarmee je snel een PC kunt scannen? (ik bedoel dus liveCD's speciaal voor het scannen van virussen)

[ Voor 8% gewijzigd door Eusebius op 02-05-2008 21:01 ]

==
hoi

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Eusebius schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 21:01:
[...]

Tja en dan moet je op een geinfecteerde PC met PEbuilder wat gaan zitten maken? Zijn er geen liveCD's in omloop waarmee je snel een PC kunt scannen? (ik bedoel dus liveCD's speciaal voor het scannen van virussen)
Dat zul je inderdaad op een andere PC moeten doen, er zal toch wel iemand in de kennisenkring zijn met een PC. Je kan verder eens bij de producenten van de verschillende AV-programma's kijken. Je moet dan ook voorkomen ipv genezen ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• demasterbaas
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-11 10:24
Ik gebruik het vooral bij anderen, zelf heb ik meerdere windows installatie's dus kan ik een andere booten en daar vandaan scannen (hoewel ik eigenlijk nooit wat heb trouwens...). Maargoed, de Avast BART CD leek me het makkelijkst, dus die heb ik maar even gekocht............ ;-)

Werkt perfect trouwens, zitten ook wat netwerk en scandisk tools enzo in!

Bedankt voor de tips, de DOS USB stick spreekt me ook erg aan, vooral omdat je die dus makkelijk kan updaten, als ik tijd heb ga ik er mee aan de slag!

Verwijderd

Misschien heb je ook nog iets aan a-squared Free op USB?
Die zet de updates ook weer op de stick.
Kun je hier downloaden; http://www.emsisoft.nl/asquared/usb.htm
Is ook vanaf de command line te gebruiken, bijvoorbeeld met batch files.

Verwijderd

Een virus sloop ik eruit met paragon partition manager via de bootable ISO waarin een prachtige verkenner zit die met elk bestaand filesysteem overweg kan en zowel kan lezen als schrijven op de schijf. Zelfs rootkits kunnen zich ervoor niet verbergen.
Is eigenlijk een superieure manier om (als je weet welke bestand het is) deze eruit te slopen.

Ik gebruik het bij klanten nog wel eens want zelf heeft mijn systeem vanaf 2001 geen infectie meer gehad :)

Intressant topic :)

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-11 19:27
Ik doe dit altijd met een Hiren's Boot disk (even zoeken wat de laatste versie is en vervolgens zoeken op een *.img file en branden) Momenteel is dat 9.5 zie ik hier.

Op zo'n Hiren's bootdisk staan heel veel superhandige utils. Waaronder meerdere virusscanners en ook een beschrijving hoe je voordat je de *.img brandt de laatste dat-files erop kan zetten.

Vervolgens uiteraard de besmette pc opstarten, de juiste opties aanklikken en klaar!

(Zo'n CD kan ook niet geinfecteerd worden, wat met een USB stick wel het geval zou kunnen zijn in eerder opgegeven oplossingen. Daarnaast kan ook niet elke pc booten van USB, terwijl dat met een CD veelal wel kan)

[ Voor 6% gewijzigd door Charlie932 op 03-05-2008 10:45 ]

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

• Eusebius
  • Niet online
Charlie932 schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 10:43:
Op zo'n Hiren's bootdisk staan heel veel superhandige utils. Waaronder meerdere virusscanners en ook een beschrijving hoe je voordat je de *.img brandt de laatste dat-files erop kan zetten.
Ok, maar nu even heel hypothetisch. Stel de PC waarmee je dit downloadt is besmet en je weet het niet. Vervolgens ga je branden en is de CD - waarvan jij denkt dat hij schoon is - ook besmet.

Hypothetisch, omdat
(a) niet elk virus zo agressief is om als je een iso downloadt in de iso te gaan zitten
(b) je als tweaker wel merkt dat je PC niet klopt (oei ... of zeg ik nu iets verkeerds ...)

==
hoi

• Ra_gdd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 17:41

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Met Kaspersky Antivirus kan je een bootable CD maken.
Zit standaard in Kaspersky.

Je hebt wel BartPe nodig en een Windows XP installatie CD.

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-11 19:27
Eusebius schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 11:02:
[...]

Ok, maar nu even heel hypothetisch. Stel de PC waarmee je dit downloadt is besmet en je weet het niet. Vervolgens ga je branden en is de CD - waarvan jij denkt dat hij schoon is - ook besmet.

Hypothetisch, omdat
(a) niet elk virus zo agressief is om als je een iso downloadt in de iso te gaan zitten
(b) je als tweaker wel merkt dat je PC niet klopt (oei ... of zeg ik nu iets verkeerds ...)
Hier heb je natuurlijk volkomen gelijk in.... echter dan werkt dus zelf een CD branden niet, en met een USB stick werkt ook niet.
Dan zou je een antivirus software leverancier om een bootdisk moeten vragen denk ik.

Toch verwacht ik niet snel dat je op een goedwerkend systeem met goede up-to-date virusscanner een ISO of IMG file besmet krijgt.

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Toevallig heb ik gisteren deze geprobeerd: http://trinityhome.org/Home/index.php?wpid=1&front_id=12

Mijn voorlopige oordeel is dat het veel te omslachtig is. Ik wil gewoon simpelweg kunnen scannen zonder dat ik allerlei commando's hoef in te tikken. Overigens biedt dit product deze mogelijkheid ook maar dat is dan weer compleet 'non-interactive' ofwel dan heb je juist weer helemaal geen controle wat weer teveel van het goede is.
Pagina: 1