Onbelangrijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Gisteren had ik een suggestie gestuurd voor het noemen van OpenBSD 4.3 in de software-meuktracker. De link was volgens het systeem goed in de queue terecht gekomen. Vandaag kan ik dezelfde link weer submitten, en geen stukje over OpenBSD 4.3 is verschenen. Ook de update voor Java voor Mac OS X 10.5 is nooit in een tracker terecht gekomen. Zo zijn er wel meer voorbeelden van suggesties die ik had gesubmit en die tegen mijn verwachting niet of juist wel geplaatst werden.

Ik weet natuurlijk dat er niet gecorrespondeerd wordt over ongeplatste suggesties, maar ik ben benieuwd welke criteria worden gehanteerd bij de selectie van meuk. Van die Java update kan ik begrijpen dat hij niet wordt geplaatst, dat is niet zo'n nuttige update en mensen die het mogelijk interesseert krijgen de boel toch wel binnen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor OpenBSD, alleen bestaat daar voor zover ik kan zien een traditie releases wel te noemen. (vanaf 6/2001 3.1, zijn alle releases behave 3.2, 3.3, 3.4) genoemd. Ook is bij OpenBSD meestal wel sprake van noemenswaardige veranderingen. De frequentie is natuurlijk wel weer laag en releases zijn vrijwel altijd volgens plan beschikbaar.

Door dit topic hoop ik wat meer inzicht te krijgen in het proces dat na de meuksuggestie komt, zodat ik geen onnodige moeite (is niet zo veel moeite natuurlijk) doe en ook niemand onnodig werk bezorg. Ook ben ik gewoon erg benieuwd naar criteria in het beslisproces dat jullie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 21:00

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Beetje ongeduldig? Gisteren was een officiële feestdag, waardoor er dus maar een beperkt aantal redacteuren aan het werk was. Bovendien ontvangen we dermate veel meuksuggesties dat we onmogelijk alles kunnen behandelen, waardoor het dus mede afhangt van expertise en voorkeuren van de dienstdoende (meuk)redacteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Nee hoor, ben niet ongeduldig, het kan me meestal ook niet zoveel schelen of een suggestie wordt geplaatst of niet (in de twee voorbeeldgevallen iig niet). Ik weet al dat er een nieuwe versie uit is, dus ik ben niet op de meuktracker 'aangewezen'. 't is meer een klein klusje dat ik erbij doe als ik merk dat software die ik zelf gebruik geupdated is. Vind het zelf ook wel eens leuk als ik iets nieuws in de meuktracker zie.

Ik begrijp ook wel dat er beperkte capaciteiten zijn om al die meukposts te verwerken (die hoeveelheid kan wellicht worden ingeperkt door guidelines op te stellen (ik neem aan dat die tot op zekere hoogte bestaan of is het puur 'willekeur'), zodat mensen zichzelf al gaan filteren), maar in het verleden zijn al andere voorbeelden geweest. Ook is het denk ik niet handig om links al uit de queue te halen voor er een artikel is (tenminste ik denk dat ik http://www.openbsd.org/43.html al had gesubmit (maar zeker weten doe ik dat niet meer, heel misschien ook http://www.openbsd.org/plus43.html), en dat kan ik nu weer doen) dan wordt dezelfde link mogelijk nogmaals gepost, wat weer tot meer werk leidt.

Ben gewoon benieuwd naar het 'machientje achter de meuktracker'.

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 02-05-2008 10:20 . Reden: kleine aanpasingen en verduidelijkingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Wilbert de Vries schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 09:50:
Beetje ongeduldig? Gisteren was een officiële feestdag, waardoor er dus maar een beperkt aantal redacteuren aan het werk was. Bovendien ontvangen we dermate veel meuksuggesties dat we onmogelijk alles kunnen behandelen, waardoor het dus mede afhangt van expertise en voorkeuren van de dienstdoende (meuk)redacteur.
Dus ik begrijp het goed dat redacteur A de suggesties doorkijkt en kan besluiten dat bijvoorbeeld een OpenBSD update kan verwijderen, terwijl dit voor redacteur B een onwijs belangrijke submit zou kunnen zijn?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-08 19:01
Rob schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 10:05:
[...]

Dus ik begrijp het goed dat redacteur A de suggesties doorkijkt en kan besluiten dat bijvoorbeeld een OpenBSD update kan verwijderen, terwijl dit voor redacteur B een onwijs belangrijke submit zou kunnen zijn?
Yup.. Misschien moet elke redacteur maar door elke suggestie kijken, en aan het eind van de dag gezamelijk moet beslissen per item of dat item geplaatst word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb hier eerder al over geschreven:
Robin schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 12:48:
Helaas hebben we niet alle tijd om alle software-updates te vermelden, dus moeten we een afweging maken tussen een groot aantal submits. Bovendien heeft elke meukposter andere interesses, waardoor het voorkomt dat een update blijft liggen, soms omdat een andere update een hogere prioriteit heeft of omdat er niemand gevonden kan worden om de update op te pakken - een update die lang blijft liggen, heeft in de regel nog minder kans om opgepakt te worden omdat andere, nieuwe meuk dan de prioriteit krijgt.
En zoals * wilbert al opmerkt was het gisteren en eergisteren voor de redactie een feestdag, waardoor we niet op volle sterkte aanwezig zijn en er dus een voorkeur uitgaat voor nieuws. Met die enkele mensen waarop de Meuktracker letterlijk draait, mogen die ook eens een vrije dag hebben :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ChessSpider schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 10:52:
[...]

Yup.. Misschien moet elke redacteur maar door elke suggestie kijken, en aan het eind van de dag gezamelijk moet beslissen per item of dat item geplaatst word.
Je begrijpt hopelijk hoeveel tijd dit gaat kosten en hoe onzinnig het daarmee is voor de doorgaande meuk- en nieuwsflow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Robin schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 11:55:
Ik heb hier eerder al over geschreven:
[...]
En zoals * wilbert al opmerkt was het gisteren en eergisteren voor de redactie een feestdag, waardoor we niet op volle sterkte aanwezig zijn en er dus een voorkeur uitgaat voor nieuws. Met die enkele mensen waarop de Meuktracker letterlijk draait, mogen die ook eens een vrije dag hebben :).
Zeker, ik gun iedereen vrije tijd hoor, maar ik ben benieuwd naar de factoren achter:
Robin schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 12:48:
Helaas hebben we niet alle tijd om alle software-updates te vermelden, dus moeten we een afweging maken tussen een groot aantal submits. Bovendien heeft elke meukposter andere interesses, waardoor het voorkomt dat een update blijft liggen, soms omdat een andere update een hogere prioriteit heeft of omdat er niemand gevonden kan worden om de update op te pakken - een update die lang blijft liggen, heeft in de regel nog minder kans om opgepakt te worden omdat andere, nieuwe meuk dan de prioriteit krijgt.
Inderdaad is gisteren geen enkele softwareupdate geplaatst, en daar zijn hier al goede argumenten voor gegeven. Maar het komt ook voor dat een aantal zaken wordt geplaatst en een aantal tegelijk gesubmitte zaken niet wordt geplaatst, en daar moet dan een specifieke argumentatie voor zijn geweest.

Ook hoop ik toch dat OpenBSD nog even kan worden vermeld in de tracker ;)

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 02-05-2008 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:49

DukeBox

loves wheat smoothies

Kun je het niet openzetten voor leden met een moderatie status en met een open moderatie er achter ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-08 19:01
Harm schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 12:01:
[...]

Je begrijpt hopelijk hoeveel tijd dit gaat kosten en hoe onzinnig het daarmee is voor de doorgaande meuk- en nieuwsflow?
yup best wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Het doet me deugd dat OpenBSD 4.3 toch nog in de meuktracker terecht is gekomen (met dank aan flupzor en Robin Vreuls). Ik ben nog steeds wel erg benieuwd waarom toen (op 1-5-08) is gekozen voor het verwijderen van de gesubmitte link in plaats van het bewaren/laten staan tot 2-5-08 of nog een dagje langer bijvoorbeeld. Het lijkt er op dat alle links op 1 mei getrashd werden, om hoeveel submissions gaat het dan eigenlijk? Is het ondoenlijk om een dag aan submissions de volgende dagen weg te werken? 't is natuurlijk wel een aardig filter voor het belang van de meuksuggestie als die de komende dagen nog eens wordt gedaan

Ook zou het mij eerlijk gezegd wel verbazen als het wel-of-niet plaatsen van meukzaken volledig willekeurig is, ik zou me kunnen voorstellen dat er wel (tenminste informele) richtlijnen zijn (zoals bijvoorbeeld: wel plaatsen Windows-servicepacks, nieuwe stable releases van de Firefox... ook zijn vrijwel alle OpenBSD-releases geplaatst) Zo niet is het misschien goed om toch dergelijke richtlijnen te maken/formaliseren en eventueel ook bekend te maken (zodat ik (overdreven voorbeeld) niet denk dat elke verandering van de linux-kernel submitten heel nuttig is)

Een soort moderatiequeue zoals DukeBox voorstelt is ook wel een aardig idee denk ik.

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 05-05-2008 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
begintmeta schreef op maandag 05 mei 2008 @ 12:59:
Het doet me deugd dat OpenBSD 4.3 toch nog in de meuktracker terecht is gekomen (met dank aan flupzor en Robin Vreuls). Ik ben nog steeds wel erg benieuwd waarom toen is gekozen voor het verwijderen van de gesubmitte link in plaats van het bewaren/laten staan tot 2-5-08 bijvoorbeeld. Het lijkt er op dat alle links op 1 mei getrashd werden, om hoeveel submissions gaat het dan eigenlijk? Is het ondoenlijk om een dag aan submissions de volgende dagen weg te werken? 't is natuurlijk wel een aardig filter voor het belang van de meuksuggestie als die de komende dagen nog eens wordt gedaan
Het kan zo maar zo zijn dat een meukje eerst enige tijd in de submitqueue ligt en vervolgens ook nog een dag of twee in de meukqueue zelf, dan lijkt het alsof het allemaal superlang duurt en alsof er dingen getrasht zijn, maar dat is dan niet het geval. Het zou me gezien alle feestdagen en vrije dagen niet raar voorkomen als gebeurt is wat ik hierboven beschreef. Meer hoef je er echt niet achter te zoeken, want meer is er niet.
Ook zou het mij eerlijk gezegd wel verbazen als het wel-of-niet plaatsen van meukzaken volledig willekeurig is, ik zou me kunnen voorstellen dat er wel (tenminste informele) richtlijnen zijn (zoals bijvoorbeeld: wel plaatsen Windows-servicepacks, nieuwe stable releases van de Firefox...) Zo niet is het misschien goed om toch dergelijke richtlijnen te maken/formaliseren en eventueel ook bekend te maken (zodat ik (overdreven voorbeeld) niet denk dat elke verandering van de linux-kernel submitten heel nuttig is)
Wees niet bevreesd, er zijn richtlijnen. Welke dat exact zijn weet ik niet, aangezien ik me niet zo intensief met de meuktracker bezighoudt, maar dat ze er zijn is een feit. Mogelijk dat Robin hier meer over kan zeggen.
Een soort moderatiequeue zoals DukeBox voorstelt is ook wel een aardig idee denk ik.
En wat moet die moderatiequeue dan doen? Het grote publiek gaat dan beslissen welke meuk op de frontpage komt? Ik heb namelijk geen idee hoe ik het idee van een meukmoderatiequeue moet uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Over het niet submitten op de feestdagen vlieger gaat volgens mij niet helemaal op.

Bart van Klaveren woont in Finland en heeft geen/minder last van de Nederlands feestdagen en kan keurig vanuit huis de meuktracker bijhouden/updaten en de submitqueue in de gaten houden op onze vrije dag(en)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Harm schreef op maandag 05 mei 2008 @ 13:05:
...

Wees niet bevreesd, er zijn richtlijnen. Welke dat exact zijn weet ik niet, aangezien ik me niet zo intensief met de meuktracker bezighoudt, maar dat ze er zijn is een feit. Mogelijk dat Robin hier meer over kan zeggen.
Fijn, ik hoop dat iemand daar inderdaad wat meer over kan posten, ben er benieuwd naar ('t is tenslotte de reden voor dit topic)
[...]

En wat moet die moderatiequeue dan doen? Het grote publiek gaat dan beslissen welke meuk op de frontpage komt? Ik heb namelijk geen idee hoe ik het idee van een meukmoderatiequeue moet uitleggen.
Ja, min of meer wel, 't scheelt wat werk bij de selectie, de gewonnen tijd kan dan eentueel worden gebruikt voor het verbeteren van de kwaliteit van de posts of voor nieuws. Ook zou je het aantal submissions van dezelfde meuk door verschillende posters misschien wat gewicht kunnen geven. In het voorbeeld van de recente OpenBSD-release: die was blijkbaar van een dergelijk belang dat iemand nog wat later een herhaalde submission deed. Ik heb het vermoeden dat dat voor de Java-update voor Mac OS X niet is gebeurd (maar kan niet in de queue kijken natuurlijk). Dat het een uiteindelijk wel en het ander niet in de tracker terecht is gekomen komt in ieder geval aardig met mijn eigen prioriteitenlijst overeen.
Wiethoofd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 13:13:
Over het niet submitten op de feestdagen vlieger gaat volgens mij niet helemaal op.

Bart van Klaveren woont in Finland en heeft geen/minder last van de Nederlands feestdagen en kan keurig vanuit huis de meuktracker bijhouden/updaten en de submitqueue in de gaten houden op onze vrije dag(en)
Robin had al gepost dat de dan schaarsere beschikbare mankracht eerder bij de nieuwsafdeling wordt ingezet. Lijkt me heel redelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door begintmeta op 05-05-2008 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ben nog steeds wel erg benieuwd waarom toen is gekozen voor het verwijderen van de gesubmitte link in plaats van het bewaren/laten staan tot 2-5-08 bijvoorbeeld. Het lijkt er op dat alle links op 1 mei getrashd werden, om hoeveel submissions gaat het dan eigenlijk?
Ik neem aan dat het belangrijker is dat de update is vermeld dan dat iedereen die de update heeft ingestuurd, vermeld wordt. Ik kan mij herinneren dat meerdere tweakers een link voor OpenBSD 4.3 hebben ingestuurd. Van die mensen pak ik altijd de eerste die het ingestuurd heeft en vervolgens wordt er naar de bron van de update gelinkt en niet een andere website. Het kan dus goed zijn dat iemand iets ingestuurd heeft wat met een andere bron online wordt gezet.

Ik ga, wil en kan niet zeggen hoeveel er dagelijks ingestuurd wordt. De submitqueue - waar de items die door jullie wordt ingestuurd in terechtkomt - is niet onze primaire bron van nieuws en meuk, maar het helpt ons wel met het vergaren van nieuws en laat ons in mindere mate zien hoe belangrijk iets door de community wordt gevonden.
Een moderatiequeue is out of the question, daar kan ik snel en duidelijk over zijn. Misschien dat dat in de toekomst wellicht ooit heel misschien waarschijnlijk vermoedelijk zal gaan veranderen, maar op dit moment is de Meuktracker een onderdeel van de redactie en wordt dan ook door betaalde krachten onderhouden. Er is gebrainstormd over een aantal ideeën om de Meuktracker uit te breiden, maar het gaat goed zoals het nu is.

Er zijn een set regels waar we ons aan houden, maar het bevordert de 'meukflow' niet als daar nog meer regels omheen worden gemaakt. Meukposters en nieuwsposters kunnen aanvoelen wanneer iets direct online moet of nog even kan blijven liggen om andere meuk voor te laten gaan. En daar heb ik al jaren het volste vertrouwen in.

Ik begrijp waar je naar toe wil, maar op dit moment is er nog geen verandering nodig. Voor ons loopt de Meuktracker goed, maar dat neemt niet weg dat we open staan voor suggesties :).
Wiethoofd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 13:13:

Wij zijn een Nederlands bedrijf en als er hier een vrije dag is, dan hebben we hier vrij en kunnen de mensen die willen werken, gerust werken. Als iemand besluit om dan niet te werken, dan neemt hij/zij die dag voor zich - al helemaal iemand die zowat elke dag updates bijhoudt. Bovendien heb jij geen inzicht in hoe wij te werk gaan en welke beslissingen hierbij worden genomen. Ik zou het fijn vinden als je dat soort reacties achterwege laat :).

[ Voor 17% gewijzigd door Robin op 05-05-2008 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Robin schreef op maandag 05 mei 2008 @ 13:15:
[...]
Ik neem aan dat het belangrijker is dat de update is vermeld dan dat iedereen die de update heeft ingestuurd, vermeld wordt. Ik kan mij herinneren dat meerdere tweakers een link voor OpenBSD 4.3 hebben ingestuurd. Van die mensen pak ik altijd de eerste die het ingestuurd heeft en vervolgens wordt er naar de bron van de update gelinkt en niet een andere website. Het kan dus goed zijn dat iemand iets ingestuurd heeft wat met een andere bron online wordt gezet.
'tuurlijk is het 'het belangrijkst' dat 'belangrijke' meukveranderingen in de tracker terecht komen, op wat voor manier kan me weinig schelen (meestal kan het me redelijk weinig schelen of een update in de tracker wordt vermeld, maar ik vind het, zoals ik eerder al had aangegeven, zelf soms wel prettig als ik daar een mij onbekende update zie, dus doe ik wel eens een kleine moeite wat op om anderen eventueel ergens (in eerste instantie de queue-doorspitters zoals jij) op te kunnen wijzen.
Ik ga, wil en kan niet zeggen hoeveel er dagelijks ingestuurd wordt.
Jammer was wel benieuwd. Waarom zou je het eigenlijk niet willen zeggen (als het wel (moeiteloos) zou kunnen dan)?
De submitqueue - waar de items die door jullie wordt ingestuurd in terechtkomt - is niet onze primaire bron van nieuws en meuk, maar het helpt ons wel met het vergaren van nieuws en laat ons in mindere mate zien hoe belangrijk iets door de community wordt gevonden.
Is inderdaad wel nuttig om het belang van bepaalde meuk in te schatten, zoals ik ook al aangaf, dat zou je eventueel nog wat kunnen verfijnen (o.a. door een moderatiesysteem)
[...]

Een moderatiequeue is out of the question, daar kan ik snel en duidelijk over zijn. Misschien dat dat in de toekomst wellicht ooit heel misschien waarschijnlijk vermoedelijk zal gaan veranderen, maar op dit moment is de Meuktracker een onderdeel van de redactie en wordt dan ook door betaalde krachten onderhouden. Er is gebrainstormd over een aantal ideeën om de Meuktracker uit te breiden, maar het gaat goed zoals het nu is.
OK, dat is duidelijk.
Er zijn een set regels waar we ons aan houden, maar het bevordert de 'meukflow' niet als daar nog meer regels omheen worden gemaakt. Meukposters en nieuwsposters kunnen aanvoelen wanneer iets direct online moet of nog even kan blijven liggen om andere meuk voor te laten gaan. En daar heb ik al jaren het volste vertrouwen in.

Ik begrijp waar je naar toe wil, maar op dit moment is er nog geen verandering nodig. Voor ons loopt de Meuktracker goed, maar dat neemt niet weg dat we open staan voor suggesties :).
Ben nog steeds benieuwd naar die set regels natuurlijk, maar ik ben ook heel benieuwd hoe het in praktijk gaat. (bijvoorbeeld in het OpenBSD-geval dat ik als openingsvoorbeeld heb aangegrepen, want er zit een in mijn ogen opvallend 'gat' in de tracker op 1-mei, en ik was me ook een beetje aan het afvragen hoe het werkt, zodat ik eventueel kan meedenken over manieren die de continuiteit van de tracker beter maken (maar 't moet nooit zo efficient worden dat mensen hun werk verliezen natuurlijk ;))
Pagina: 1