Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Hoe het goedkoopst communiceren van het buitenland naar BE?*

Pagina: 1
Acties:

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:10
Edit: nu lijkt het wel een heel stom topic, ik heb een verkeerde titel...
Mijn excuses, ik heb zelf al een TR ingediend ;).

Mijn vader gaat binnenkort een tijdje naar het buitenland, met een groep mensen gaat hij 3 weken fietsen, hij vertrekt uit geraardsbergen en gaat door tot Venetië (gemiddeld 80km per dag), een beetje uitwaaien na een zwaar jaar voor hem/ons gezin.

Natuurlijk wil hij graag contact houden met de lage landen, zijn twee zonen en de mensen die hem nauw aan het hart liggen.
Hij heeft een IT'ende zoon, dus hij begint zo langzaam wel de leuke dingen van technologie te ondervinden, nieuw gsm'tje, skypen, de homeserver met wat leuke muziek enz...

Het probleem is nu zo wel een beetje het volgende: de kostprijs van communicatie in het buitenland... We hebben liever geen directe communicatie, maar eerder delayed, dus smsjes ofzo.

Ik heb al een tijdje gezocht, we hebben al eens geëxperimenteerd met verschillende dingen, onder andere een kaart kopen van Vodafone IT en dan zo sturen, maar natuurlijk blijf je dan sturen naar een buitenlands/belgisch nummer, wat duur is. Omgekeerd ook, als je stuurt met een belgisch nummer IN het buitenland, dan gelden er dikke roamingtarieven wat ook weer duur is...

Hoe lossen jullie zo een dingen op? Ik ben ook aan het denken aan mobiel internet wat hij dan buiten de landsgrenzen kan gebruiken, en dat de groep dan samenlegt om gewoon af en toe een mailtje te sturen/blog bij te houden (want ze zijn wel met wat mensen). Nu weet ik alleen niet wat de 3G dekking in NL/DE/CH/IT is, en hoe het dan ook zit met kosten...

Dit is dus niet een zoekvraagje, ik wil gewoon wat raad en advies en wie weet kennen jullie nog een handig tariefje, omwegje...

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 02-05-2008 00:20 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Daar gsm met data abbo nemen en email?

Of natuurlijk prepaid, wat daar ook te vinden is, hier een gsm met emailondersteuning, en dan text mail (geen html) naar elkaar sturen.

[ Voor 64% gewijzigd door Snake op 02-05-2008 00:22 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-11 01:08

Wiethoofd

Broadcast TOM

een telefoon met wifi zodat je af en toe een hotspot mee kan pakken?

ook zijn er legio internetcafé's waar je even kan gaan zitten mailen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-11 20:28

job

HyperBart schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 00:18:
Het probleem is nu zo wel een beetje het volgende: de kostprijs van communicatie in het buitenland... We hebben liever geen directe communicatie, maar eerder delayed, dus smsjes ofzo.
Valt best mee, met de juiste provider.
Met een vodafone abo en vodafone paspoort (gratis aan te zetten) betaal je maar 25 cent per minuut (prepaid 35 cent per minuut) naar nederland + 79 cent startkosten.
Een sms sturen naar NL kost 42 cent.

Maar het leuke is.. Een telefoontje ontvangen in het buitenland kost je alleen 79 cent startkosten.
Dus je pa belt jou en laat z'n telefoon 1 maal overgaan. Jij belt terug naar zijn NL nummer (dus jij betaalt de normale kosten) hij betaalt 79 cent voor het hele gesprek. En niets meer.

Uiteraard moet je pa wel op dat moment op het vodafone netwerk zitten, maar die zitten zo'n beetje overal in europa.

edit oh verrek. Je woont in belgie..
Tja, dan gaat mijn verhaal niet helemaal meer op.

[ Voor 5% gewijzigd door job op 02-05-2008 00:45 ]

• HyperBart
Even voor de goede orde: Ik ben belg ;) (lage landen = belgie en nederland, sorry voor de verwarring evt)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-11 20:28

job

Hmmm, verbazend dat vodafone niet in belgie zit :?.

[ Voor 62% gewijzigd door job op 02-05-2008 00:47 ]

• HyperBart
Snake schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 00:22:
Daar gsm met data abbo nemen en email?
Dan zit je natuurlijk weer met een abbonement... Dus die optie is niet zo handig.
Of natuurlijk prepaid, wat daar ook te vinden is, hier een gsm met emailondersteuning, en dan text mail (geen html) naar elkaar sturen.
Dat is iets anders dan weer, alleen vraag ik me af, dat gsm en email, hoe dat dat eigenlijk altijd zat, want bij mij is het nogal raar in te stellen :-s, maar goed, dat zal aan SonyEricsson liggen. Die nokia 3500 van pappie dan maar eens testen daarvoor...
Wiethoofd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 00:37:
een telefoon met wifi zodat je af en toe een hotspot mee kan pakken?
Is wel een dure aangelegenheid om voor alleen dat dan een wifiphone te kopen..
Hij heeft net een nieuwe van ons (nokia 3500) en dat heeft ons wel wat gekost (hij is nu wel heel tevreden hoor, hij vond het leuk dat zijn twee zoons zo een sjiek cadeautje kochten)
ook zijn er legio internetcafé's waar je even kan gaan zitten mailen.
In italie? Hmm... Moeilijk, en niet altijd de tijd/rust om er zo lekker ééntje te gaan zoeken...
job schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 00:43:
[...]
Valt best mee, met de juiste provider.
Met een vodafone abo en vodafone paspoort (gratis aan te zetten) betaal je maar 25 cent per minuut (prepaid 35 cent per minuut) naar nederland + 79 cent startkosten.
Een sms sturen naar NL kost 42 cent.

Maar het leuke is.. Een telefoontje ontvangen in het buitenland kost je alleen 79 cent startkosten.
Dus je pa belt jou en laat z'n telefoon 1 maal overgaan. Jij belt terug naar zijn NL nummer (dus jij betaalt de normale kosten) hij betaalt 79 cent voor het hele gesprek. En niets meer.

Uiteraard moet je pa wel op dat moment op het vodafone netwerk zitten, maar die zitten zo'n beetje overal in europa.
Ja, dat gedoe van vodafone passport hebben wij hier ook, maar ik weet niet of we dat ook hebben van 79ct voor het ontvangen van een oproep, dat zou iets anders zijn...

Maar we zochten dus eerder naar iets wat iets indirecter is, zoals dus bv een smsje. Ik weet niet, er loopt ook iemand mee met een blackberry, maar ik denk dat die dan aan de kant ligt/niet mag gebruikt worden voor privé...
job schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 00:46:
Hmmm, verbazend dat vodafone niet in belgie zit :?.
En theorie, ils ne sont pas ici... Maar op de een of andere manier is er een soort partnership met Proximus (die op zijn beurt gerelateerd is aan Belgacom, het staatsbedrijf voor telecommunicatie in belgie)

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 02-05-2008 00:51 ]

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-11 14:44
3 weken is natuurlijk ook niet al te lang. Ik zou voor een eenvoudige vorm van communicatie gaan. (bellen / sms)
Op die manier hoef je ook geen extra kosten aan abbonementen en apparatuur te maken. (je moet wel erg veel bellen/berichten sturen wil je hoog in de kosten lopen)

edit: Toen ik dit las was er nog maar 1 reactie... (Had al niet echt meer hoeven posten)

[ Voor 14% gewijzigd door warcow op 02-05-2008 00:53 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

afgelopen week in rome geweest met school, daar zitten genoeg internetcafe's

Wat je zou kunnen proberen is dat als je vader in hotels slaapt daar vragen naar of een internetcafe of vragen of je daar de computer even zou kunnen gebruiken en er desnoods een klein bedrag voor betalen.

In Frankrijk vorig jaar hadden we in de herberg waar we met school overnachten keurig 2 computers staan waar je tegen een kleine betaling een uur op mocht rotzooien en internetten.

• HyperBart
Wiethoofd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 00:59:
afgelopen week in rome geweest met school, daar zitten genoeg internetcafe's

Wat je zou kunnen proberen is dat als je vader in hotels slaapt daar vragen naar of een internetcafe of vragen of je daar de computer even zou kunnen gebruiken en er desnoods een klein bedrag voor betalen.

In Frankrijk vorig jaar hadden we in de herberg waar we met school overnachten keurig 2 computers staan waar je tegen een kleine betaling een uur op mocht rotzooien en internetten.
Ja, klopt, in rome vind je wel wat, maar ik denk niet in de stadjes waar hij blijft slapen. En het is een beetje zwaar voor hem denk ik ook als hij na een beurse kont (waar hij zelf trouwens voor kiest hoor :D ) 'm nog even laat rondzoeken naar een inetcafe. en vergeet niet, hij komt niet in rome, hij gaat "maar" tot venetie...

Hij slaapt ook niet echt in veel hotels als ik me herinner, maar vooral in campings.
Daarenboven is dat ook nog maar de vraag (als hij al eens in hotels slaapt, die zijn meestal dan al wat kleiner), hoeeveel van die hotels dan al een internetaansluiting voor haar klanten heeft....

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

niet geschoten altijd mis en ik weet dat Venetië in het noorden van Italië ligt hoor ;)

Dan zou je moeten kijken of het mogelijk is om een kleine laptop te regelen met een data abbo of een telefoon met een internetabboachtig iets. Dat is voor 'fulltime' contact en voor gewoon bellen/sms'en is dan vodafone met dat passportpack een goede optie (ik weet niet of die 3500 van je vader simlock-vrij is)

offtopic:
Moet je vader ook nog terugfietsen vanuit Venetië?

• HyperBart
Wiethoofd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 01:24:
niet geschoten altijd mis en ik weet dat Venetië in het noorden van Italië ligt hoor ;)
Dacht ik wel, dat je dat wist, maar wie weet had je er overgelezen ofzo ;)
Dan zou je moeten kijken of het mogelijk is om een kleine laptop te regelen met een data abbo of een telefoon met een internetabboachtig iets. Dat is voor 'fulltime' contact en voor gewoon bellen/sms'en is dan vodafone met dat passportpack een goede optie (ik weet niet of die 3500 van je vader simlock-vrij is)
Hmmm, blijft het beetje "duur", als in "wij vinden 40-45ct voor een kort berichtje eigenlijk toch best duur...
Proximus biedt ook nergens iets aan van goedkope tarieven voor te bellen, dat 70-tal cent voor een oproep te ontvangen en dan ongelimiteerd bellen kennen wij hier niet...
Check de tarieven maar eens (zo ben ik ook zeker).
Wij hebben allen hier thuis Pay&Go Generation....
offtopic:
Moet je vader ook nog terugfietsen vanuit Venetië?
offtopic:
neen neen, dan komt ie daarna terug met het vliegtuig...

Nu, ik had zo wel een leuk ideetje opgevat om het vrij goedkoop te doen (enige nadeel is dat het dan maar met één persoon sms'en is...):

Ik laat een italiaanse, goedbevriende familie twee vodafone-it kaartjes (prepaid kopen). ééntje herladen ze met 10 euro ofzo, of ze regelen al een scratch kaart en geven het nummer van de card door.

Vadertje-lief neemt één kaart mee, die hij op voorhand herlanden heeft met de scratchkaart.

Hij trapt lekker goed door in Italie, puft even uit, stuurt een smsje met de vodafone-it kaart/gsm naar het italiaanse nummer van de contactpersoon in BE. de contactpersoon stuurt terug op zijn belgisch nummer (wat hij ook bij heeft). Moest het zijn dat ie dan nog persoonlijke dingen wilt sturen met iemand, dan kan hij gewoon een prepaid kaartje van 0 euro aan die persoon extra geven he...

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 02-05-2008 01:34 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

die vlieger van 2x een it-vodafone kaartje gaat niet op
je hebt wel beide een 'italiaans' nummer, maar je zit niet in hetzelfde land!

• HyperBart
Wiethoofd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 01:33:
die vlieger van 2x een it-vodafone kaartje gaat niet op
je hebt wel beide een 'italiaans' nummer, maar je zit niet in hetzelfde land!
Je begrijpt het niet, mijn vader stuurt vanuit italie met een italiaans nummer naar een italiaans nummer, dus dat kost 'm niets meer dan gewoon....

Ik stuur niet met italiaans nummer vanuit belgie, maar ik stuur met mijn gewoon belgisch nummer vanuit belgie naar zijn belgisch nummer (dat zich weliswaar in italie dan bevindt, maar dat maakt niets uit...)

Een sms ontvangen in het buitenland kost niets meer he...

[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 02-05-2008 01:38 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

een sms in het buitenland ontvangen kost ook geld, niet heel veel, maar toch (is niet met 2x een nummer uit hetzelfde land)

en je vader bevindt zich niet de hele tijd in italië lijkt me, hij fiets +- 80km per dag en vertrekt vanuit belgië, dan heb je nog een deel frankrijk er tussen en evt oostenrijk/zwitserland wat af hangt van de te fietsen route.

• HyperBart
Wiethoofd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 01:40:
een sms in het buitenland ontvangen kost ook geld, niet heel veel, maar toch (is niet met 2x een nummer uit hetzelfde land)
Neen, dat wil ik nu niet geloven, een sms ontvangen in het buiteland kost geen geld...
Heb ik toch al vaker gecontroleerd...
en je zegt het net toch mooi: (is niet met 2x een nummer uit hetzelfde land)"; hij stuurt toch met een italiaans nummer naar mij....
en je vader bevindt zich niet de hele tijd in italië lijkt me, hij fiets +- 80km per dag en vertrekt vanuit belgië, dan heb je nog een deel frankrijk er tussen en evt oostenrijk/zwitserland wat af hangt van de te fietsen route.
Inderdaad, ook weer waar....

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
* DaannO aangepast: [Buitenland] naar Hoe het goedkoopst communiceren van het buitenland naar NL?* :)

[ Voor 3% gewijzigd door DaannO op 02-05-2008 09:38 ]

• Pollux4092
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-10 16:08
wat ook erg goedkoop kan zijn is een gsm mt ingebouwd sip protocol. (b.v. nokia n95)
zodra je vader dan ergens wlan dekking vind kan hij mbv voip naar huis bellen. dat is ongeveer lokaal tarief...

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:51
Een andere overweging is om na te denken hoe het vroeger ging. Toen belde je ook 1 keer uit het buitenland dat je veilig was aangekomen, en daarna stond je gewoon weer op de stoep als je terug was. Het is over het algemeen niet echt noodzakelijk om constant in contact te blijven, vind ik in ieder geval. En dan is 1 smsje per week, met waar je vader is ook nog wel op te hoesten.

Maar het kan zijn dat er omstandigheden zijn dat jullie meer in contact moeten/willen blijven natuurlijk. :) In dat geval zou ik toch voor een passport achtige constructie proberen te gaan. Ik heb de indruk dat dat redelijk goedkoop is.

Kleine zonnepaneleninstallateur

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Jullie hoeven toch niet elke dag contact te hebben? Hij komt echt wel eens in de paar dagen een internet café tegen. Of de camping/hotel heeft een pc die hij mag gebruiken (Ik was laatst ook met school naar Rome, we overnachtten op een enorm afgelegen camping halfuur trein van rome, en zelfs daar kon je internetten, zei het op PII bakkies.) Dus dan gewoon lekker mailen. En als je vader zo nu en dan een kaartje stuurt is het helemaal mooi. (kaartjes zijn IMHO veel leuker om te krijgen als een mailtje. :))

• HyperBart
cryforhelp schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 23:27:
Een andere overweging is om na te denken hoe het vroeger ging. Toen belde je ook 1 keer uit het buitenland dat je veilig was aangekomen, en daarna stond je gewoon weer op de stoep als je terug was. Het is over het algemeen niet echt noodzakelijk om constant in contact te blijven, vind ik in ieder geval. En dan is 1 smsje per week, met waar je vader is ook nog wel op te hoesten.
Het is niet echt "noodzakelijk", maar het is wel een andere situatie als ie 3 weken op de fiets en zwaar aan sport doet en zijn gemoedstoestand ook wel een beetje speciaal is en wel vaak zal zitten peinzen...
Maar het kan zijn dat er omstandigheden zijn dat jullie meer in contact moeten/willen blijven natuurlijk. :) In dat geval zou ik toch voor een passport achtige constructie proberen te gaan. Ik heb de indruk dat dat redelijk goedkoop is.
Ja, we kijken er eens naar, de sms'jes blijven natuurlijk toch hetzelfde, maar ik kijk ook even voor internetachtige methodes...
jdm8 schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 23:38:
Jullie hoeven toch niet elke dag contact te hebben? Hij komt echt wel eens in de paar dagen een internet café tegen. Of de camping/hotel heeft een pc die hij mag gebruiken (Ik was laatst ook met school naar Rome, we overnachtten op een enorm afgelegen camping halfuur trein van rome, en zelfs daar kon je internetten, zei het op PII bakkies.) Dus dan gewoon lekker mailen. En als je vader zo nu en dan een kaartje stuurt is het helemaal mooi. (kaartjes zijn IMHO veel leuker om te krijgen als een mailtje. :))
Wie weet, ik ga 'm eens laten rondkijken en gewoon aan de campings/jeugdherbergen laten vragen, weet (nog) niet waar hij overal gaat logeren. Ik regel 'm ook even een blogje, zodat ie daar een berichtje op kan zetten moest het nodig zijn, dan hebben we verschillende kanalen waar ze op kunnen posten, zij het wat minder persoonlijk.

Ik ga het eens overleggen met hem...

offtopic:
We zitten hier thuis met een nogal moeilijke situatie, onze (mijn broer en ik) mama is een jaartje geleden (17 april) gestorven, Italie was een beetje "haar land", en dit is ook een soort van "hergroet" van Italie van mij vader en een eerste vakantie dat hij op zichzelf weggaat zonder zijn gezin (broer en ik blijven hier), hij heeft een bevriend koppel waar hij met meegaat, van wie de vrouw een kotgenote was van mijn mama indertijd, en zodoende....

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik denk dat je de grootste kans hebt op een fatsoenlijke internetverbinding in een herberg/hotel/camping. Mocht je echt in de middle of nowhere zitten zou je evt ook kunnen aanbellen en vriendelijk in het engels (ik weet niet hoe goed je vader's italiaans/duits/frans is) kunnen vragen of je even een mailtje zou mogen sturen omdat je geen internetcafe in de buurt hebt en toch even contact met het thuisfront wilt, evt een belletje zou ook kunnen.

En anders spreek je af om 1x in de 3 a 4 dagen te bellen op een vast tijdstip, dat je vader een mobieltje meeneemt (prepaid) met voldoende beltegoed (zo'n 30 euro) en dat jullie dan bellen met een vast nummer. Dan zal je dus even op zoek moeten naar een simkaartje met redelijk goedkope tarieven in het buitenland (vodafone passport bijvoorbeeld)

offtopic:
nog gecondoleerd met je moeder, mijn vader is bijna 1,5 jaar geleden (30 dec '06) tijdens het hardlopen plotsklaps overleden (49 jaar jong), m'n moeder is sindsdien niet meer op vakantie geweest ivm heimwee etc., dus ik snap dat het ook lastig zal worden voor je vader, ook omdat italie 'het land van je moeder was'. Ook ik had het in italie lastig omdat m'n opa (vader van m'n vader) daar weg komt en je precies komt waar hij ook vroeger heeft gelopen.

PS: je vader zal veel kunnen steunen op dat bevriende koppel wat meegaat

Pagina: 1