• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 21:20

worker

2x Sessy thuisbatterij

Topicstarter
Ik heb een vrij nieuwe Panasonic LCD breedbeeld televisie en een LG HDD recorder.

Als ik naar een breedbeelduitzending kijk en daarbij de tuner van mijn HDD recorder gebruik, dan zie ik *bij sommige zenders* op mijn TV zwarte balken onder en bovenaan het beeld. Bijvoorbeeld NED 1, 2 en 3, maar ook NET5. Dat kan niet de bedoeling zijn, want dat zijn breedbeelduitzendingen. Ik kan dit controleren want als ik via mijn losse digitale tuner kijk zie ik keurig breedbeeld.
Bij andere zenders gaat het wel goed (bijvoorbeeld Nickelodeon), daar wordt breedbeeld daadwerkelijk beeldvullend getoond.

De HDD recorder is met een scartkabel verbonden met de TV. Verder staat de HDD recorder ingesteld op 16:9. De televisie staat ingesteld op "juist" (gekke term), maar hard instellen op "16:9" maakt weinig verschil. Het lijkt wel of de televisie die zwarte balken ziet als beeld.

Bij wie ligt nou de fout? Bij de HDD recorder of bij de televisie? En zou het uitmaken als ik de 2 apparaten via component verbind? Hoe kan het nou bij de ene zender wel goed gaan, en bij de andere niet?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:50
worker schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 23:39:
Bij andere zenders gaat het wel goed (bijvoorbeeld Nickelodeon), daar wordt breedbeeld daadwerkelijk beeldvullend getoond.
Nickelodeon/Comedy Central wordt nu juist niet in breedbeeld uitgezonden maar gewoon in 4:3.

Het "probleem" onstaat doordat de breedbeeldzenders via analoog als 4:3 letterbox worden uitgezonden en dus ook zo worden opgenomen door je DVD/HD recorder.
Die zwarte balken worden dan inderdaad ook opgenomen als beeld.
Je zult dus handmatig het juiste beeldformaat moeten selecteren. via je TV.

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 21:20

worker

2x Sessy thuisbatterij

Topicstarter
Nickelodeon was maar een voorbeeld. Ik daar neem elke ochtend om 5.00u het kinderprogramma "Dora" op, en dat wordt door de TV in breedbeeld getoond. Aangezien ik dan slaap heb ik met de digitale tuner nooit gecheckt in welk formaat dat prg. wordt uitgezonden.

Er lijkt verschil te zitten tussen de manieren waarop verschillende zenders hun breedbeelduitzendingen hebben geimplementeerd. Natuurlijk heb ik Gegoogled, en wel iets gevonden over "anamorph" en "letterbox", maar mijn vraag heb ik met dat zoeken niet beantwoord: welk apparaat loopt nou te falen: de HDD recorder of de televisie?