Geluid stottert - Gigabyte P35-DS3R onboard sound

Pagina: 1
Acties:

• Evil_king
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05-2022
Ik heb sinds kort een nieuwe PC:

*MOBO: gigabyte P35-DS3R met onboard HD audio
* PROC: Intel Core2 quad q6600
* Geheugen: kingston dimm ddr 2 [2gb]
* HDD's: 2 sata (Seagate 80 GB, Samsung spinpoint T500)
2 IDE (Hitachi Deskstar 500gb, Seatate Barracuda 400 gb)

(het probleem is minder sterk aanwezig in vista, maar absoluut niet onmerkbaar)

Ik gebruik de onboard HD-audio van Realtek, maar elke keer als ik geluid afspeel, 'stottert' dit om de ± 1 minuut. Ik dacht eerst dat het aan de onboard sound kon liggen, maar ook als ik een PCI-kaartje gebruik, doet het probleem zich voor. Het lijkt alsof er ergens iets volloopt, waardoor de audio blijft hangen, maar de cpu is niet eens 5% en geheugen slechts 300 mb

Ik heb al heel wat fora afgelezen, en er zijn meerdere theorieen:
- Iets met RAID/AHCI config
- Iets met eSata kabels
- Problemen met Intel RAID controller
- Conflict met IRQ's
- En zo nog een aantal meer

Ik draai echter helemaal geen RAID oid, en AHCI staat per default uit in mn bios. Sterker nog, als ik het aanzet, kan ik windows niet meer starten. Ook ZIE ik die hele realtek audio niet eens in de IRQ tabel (wel in apparaatbeheer).

Ik weet dus onderhand echt niet meer waar ik het zoeken moet, dus als iemand een tip heeft, heel graag. Moet ik misschien proberen die Realtek drivers te uninstallen een gewoon die hele onboard sound niet te gebruiken. Zo ja, hoe dan, want als ik in apparaatbeheer de drivers uninstall en weer reboot, staan er nog steeds realtek progjes te draaien. Ook de install-cd biedt geen uninstall-optie.

Alvast erg bedankt.

"Contact your admin for details" - But I'm the admin!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Probeer eens je IDE-schijven eruit te trekken. Hoop dat je Windows daar niet op hebt staan ;). IDE wil nog wel eens vergelijkbare problemen geven.

• Mischa_NL
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-02-2023
misschien is dit wat (ik had een vergelijkbaar probleem met mijn x38 gigabyte).
Onboard geluid probleem

• Evil_king
Ik ga het eens proberen, zowel het simpel uitpluggen en het veranderen van de native mode in de bios. Bedankt voor de snelle respons; ik laat weten hoe het afloopt ;)

• Evil_king
Grr, het lijkt idd te werken als ik mn IDE schijven eruit smijt. Da's niet zo fijn, want daar staan al mn films op. Dus wat adviseren jullie? Zal ik deze laatste IDE schijf in een externe huls proppen en een nieuwe Sata kopen voor mn downloads?

Of kan het ook helpen als ik een simple IDE-->Sata converter koop? Dat laatste is een stuk goedkoper, en het gaat er volgens mij gewoon om dat de IDE van het mobo omzeild wordt. Zoiets als dit dus: http://www.informatique.n...n/iqshop.cgi?M=I&A=450509

BTW, toen ik die 0-3 Sata op native zette, werd het probleem wel aanmerkelijk minder. Van 1x per minuut naar 1x per 3-4 minuten....

Verwijderd

Hallo evil_king mag ik vragen waarneer dat begonnen is.
is het toevallig begonnen na een bios update?

groetjes.

• Evil_king
Verwijderd schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 18:54:
Hallo evil_king mag ik vragen waarneer dat begonnen is.
is het toevallig begonnen na een bios update?

groetjes.
Nopez, gewoon vanaf het begin. Denk ik iig, want ik ben natuurlijk pas muziek gaan luisteren toen ik al mn progs weer geinstalleerd had . Maar ik heb sowieso niet aan de bios of enige firmware gezeten qua updaten oid.

Verwijderd

heb het probleem ook gehad met een maxtor van nog geen jaar oud. ombouwen van de schijf leek even te helpen maar het probleem bleek toch meer met de warmte ontwikkeling van het ding te maken te hebben. ik had er nog garantie op en heb van seagate gewoon een nieuwe ontvangen (opgestuurd met een uitdraai van een hd bench rapport). ik weet niet hoe belangrijk je films zijn, maar ik zou mijn belangrijke gegevens maar zsm overzetten, voor het geval hij definitief de geest geeft.

DB

Verwijderd

OEPS,

vergeten te melden, dat je met het draaien van een disk benchmark het probleem van een slechtdraaiende harddisk wel boven water krijgt (hd2bench, hdtach). bij mij was het wel zo dat maxblast (maxtor diskmanager) geen problemen vond, maar de benchmarks hedden een eeuwigheid nodig om hun testen te voltooien.

DB

• Evil_king
Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 12:48:
heb het probleem ook gehad met een maxtor van nog geen jaar oud. ombouwen van de schijf leek even te helpen maar het probleem bleek toch meer met de warmte ontwikkeling van het ding te maken te hebben. ik had er nog garantie op en heb van seagate gewoon een nieuwe ontvangen (opgestuurd met een uitdraai van een hd bench rapport). ik weet niet hoe belangrijk je films zijn, maar ik zou mijn belangrijke gegevens maar zsm overzetten, voor het geval hij definitief de geest geeft.

DB
Uhmzz, ik zie niet echt in hoe een brakke schijf ervoor kan zorgen dat het geluid op een pci-kaartje hikt.

Maar aan de andere kant, ik heb gister om andere redenen mn hitachi van 500 GB eruit gehaald en in een externe huls gestopt (dient nl alleen voor backup). Nu heb ik alleen nog een seagate als slave aan mn IDE hangen en sindsdien is het hikken opgehouden.
Dus dat maakt het interessant: werkt die IDE controller gewoon zonder hikken te veroorzaken omdat er nu alleen een slave aan zit, of was die hitachi de oorzaak? Deze laatste werd namelijk wel gemiddeld het warmste, maar toch echt niet extreem (38°).

Bovendien komt het meeste wat ik kijk/luister op dit moment van de sata-schijven en niet van de ide...

[ Voor 4% gewijzigd door Evil_king op 05-05-2008 14:32 ]

• The.Force
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-04 15:24

The.Force

*Bauer Addict

Volgens mij is die Gigabyte controller zo brak dat je deze beter gewoon uitschakelt en al de rest aan hdd's aan intel hangt...

System Specs!

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
wat voor geluidssysteem heb je en hoe is dit aangesloten?
Ik had bijv stotterend geluid op de optische kabel door een verkeerde instelling

• Evil_king
IRCfreAk schreef op maandag 05 mei 2008 @ 15:17:
wat voor geluidssysteem heb je en hoe is dit aangesloten?
Ik had bijv stotterend geluid op de optische kabel door een verkeerde instelling
Gewoon 2 simpele stereospeakers op buro, en idem voor naast de TV. En als laatste nog een koptelefoon.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 22:55
Misschien hadden de 2 ide schijven een conflict met elkaar, of de schijf die je eruit gehaald heb is niet in orde.

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 10:10

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Heb je misschien al gekeken naar Configuratiescherm > Geluiden en audioapparaten > Luidsprekerinstellingen geavanceerd > Prestaties en dan de hardwareversnelling veranderen.
Ik denk niet dat dit het probleem is in dit geval, maar vroeger heeft dit bij wel eens geholpen.

Join het DPC Whatpulse team

• Evil_king
Disabelen van die controller laat ik nog even als optie open; en ja, ik heb (toen ik nog niet mn ide eruit had gehaald) geprobeer met die hardwareversnelling te spelen. Het leek de 1e minuut te werken, maar toen kwam het toch terug :(

Maar ik heb zoals gezegd geen hikjes meer gehad sinds ik die master ide schijf eruit gehaald heb; ik heb desondanks vandaag die ide-->sata converter besteld voor de andere, dan heb ik het gevoel dat ik tenminste daar alles geprobeerd heb (tenzij die adapter zelf dan weer een brakke controller heeft natuurlijk...)

Daarnaast heb ik ook nog even een testje gedaan met HDtach, en dat was gewoon in orde, dus het lijkt niet aan de schijf zelf te liggen (leek me ook stug).

Ik kijk het nu even een paar dagen aan; als ik opeens weer problemen krijg met die converter, of als het daarvoor al terugkomt, laat ik het weten. Alvast erg bedankt voor de tips dusver.

Verwijderd

Kleine schop voor dit topic, want ik heb precies hetzelfde probleem als de poster.
Heb nu een weekje de Gigabyte P35-DS3R rev. 2.0. Eerste paar dagen geen enkel probleem met audio. Ik gebruik ook de HD (azalia) aansluiting. Heb wél 2 schijven in RAID 0. Heb geen enkele IDE aangesloten (werkt trouwens ook helemaal niet, maar dat terzijde).
Zoals ik al zei, 3/4 dagen geen enkel probleem. En nu lijkt het of me computer gewoon te langzaam is en hapert me geluid om de 10 seconden. Computer deed ook even vreemd. Had een paar freezes en hij ging opeens achter elkaar aan en uit. Heb nog even wat stekkertjes aangedrukt en nu lijkt alles weer over :/ Audio probleem doet zich sindsdien voor. Enige ideeen? Heb in ieder geval de nieuwste drivers opnieuw geinstalleert. Heb geen idee wat ik anders nog kan doen, omdat die het zo gewoon al goed heeft gedaan ;(

• ZanomiX
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-06-2019
Ik heb exact hetzelfde probleem. Na het enabelen van die optie werkt het bij mij nog steeds niet. Is er iemand die nog een andere oplossing heeft?

http://parkingwerchter.be

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-05 23:11
Heb je de nieuwste Intel chipset en Audio drivers geprobeerd?

• ZanomiX
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-06-2019
Ja die heb ik al geïnstalleerd.

http://parkingwerchter.be

Pagina: 1