• Ellhound
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik ben nu al een tijdje bezig om een goed waterkoel setje uit te zoeken (nog niet eerder met waterkoeling gewerkt), en ik ben nu uitgekomen op dit:

Thermochill PA 120.3
Thermochill adapter G3/8 naar 3/8" slang
D-TEK Fuzion
3x Danger Den 1/4 naar 3/8" Highflow
3x 3/8" Tygon Meter
Swiftech Micro AGB reservoir
Laing DDC–Pomp 12V Pro
3x Noctua NF-P12
Stock waterblok op Asus Maximus Formula SE
3x Feser FeserOne Blue 1L

Computer specs:
E6850 @3.8
Asus Maximus Formula SE
4GB OCZ flexxlc geheugen
7800GTX
Creative X-FI Fatality
2x WD Raptor 150GB RAID0

Ik heb alleen nog een paar vragen:

Heeft iemand ervaring met deze pomp? Hoeveel geluid kan ik verwachten ?
En is er een groot (prestatie) verschil tussen kant en klare vloeistof, en een mixje van demi water met wat toevoeging(en) ?
Ook heb ik 4 reepjes OCZ Flexxlc geheugen, waar waterkoeling op kan (kwam ik pas achter toen ik ze binnen had) In hoeverre gaat het mijn flow verpesten als ik dit aansluit op de WC loop? Het geheugen word namelijk voor mijn idee erg heet, na een uurtje gamen brand ik bijna mijn vingers aan de koelvinnen.
En natuurlijk, zie ik nog iets over het hoofd (onderdelen die ik vergeten ben oid)

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Ellhound op 03-05-2008 14:45 ]

• Edmin
  • Laatst online: 29-01 12:15

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Die pomp is echt top, daar zou ik me niet teveel zorgen over maken. Natuurlijk hoor je hem wel, maar dat mag geen naam hebben. Deze pomp en je rad kunnen die extra koeling op je RAM wel aan, no problemo. Waar ik wel even goed naar zou kijken is de gebruikte materialen. De D-tek Fuzion is van kopen, de koelblokken van je Maximus Formula en je RAM zijn volgens mij alu.

Verwijderd

Prima spul zo!
Gewoon kant en klare vloeistof van Feser gebruiken, dan kun je gewoon alu en koper door elkaar gebruiken.
Die schroud zou ik weglaten, is onhandig en levert je eigenlijk niks aan performance op...

• Ellhound
Bedankt voor de hulp jongens,

De shroud schrap ik voorlopig maar even van het lijstje, kan altijd achteraf nog.
Ik zie voorlopig ook maar af van het geheugen waterkoelen, ik zet er wel een extra fan naast. Op het geheugen zitten namelijk aansluitingen op voor 1/4 slangen, en aangezien mijn systeem gebaseerd is op 3/8 zou ik verloopstukjes nodig hebben, die ik zo snel niet kan vinden. (zijn die er?)

Over de materialen, ik ben redelijk zeker dat het waterblok op mijn moederbord van koper is. De heatsinks zijn wel van alluminium met koperkleurige verf er overheen. Dit is duidelijk te zien aan de kleur. Het waterblok daarentegen ziet er echt uit als koper, dus ik ga er maar even van uit dat dit ook echt koper is, aangezien ik hierover op internet (Google, reviews, asus site) niets kan vinden.

Ik ga ook maar voor Feser One koelvloeistof, heeft iemand enig idee hoeveel ik nodig ga hebben ? Ik gok zelf maar op 2 flesjes a 1 liter.

Nog een vraagje, tussen het waterblok op de CPU, en die op het moederbord zit ongeveer 10CM, ga ik die bocht halen met Tygon slangen? (zonder smartcoils)

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Het koelen van het geheugen is niet nodig als je een goede airflow hebt en die blokken zijn een grote restrictie voor je waterflow. En ja er zijn adapters voor, er zijn F-verbindingen speciaal voor dit soort geheugen omdat je de pilaren op het geheugen zelf niet kan aanpassen.

Feser schijnt idd goed te werken tegen corrosie dus hoef je je verder ook geen zorgen te maken over het mobo blok, ik denk eigenlijk wel dat je aan 1 L genoeg hebt maar een flesje is altijd handig als je een lek hebt oid.

Die bocht zal je wel halen, weet niet precies hoe dik je slang is (hoe dikker hoe slechter die buigt).

waarom staat er twee keer een reservoir in je lijstje? :P

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik ga ook maar voor Feser One koelvloeistof, heeft iemand enig idee hoeveel ik nodig ga hebben ? Ik gok zelf maar op 2 flesjes a 1 liter.

Nog een vraagje, tussen het waterblok op de CPU, en die op het moederbord zit ongeveer 10CM, ga ik die bocht halen met Tygon slangen? (zonder smartcoils)
Dat Feser spul zal best goed zijn alleen zou ik het persoonlijk niet gebruiken. Als je een keer een ander waterblok toevoegt of wat dan ook zodat je setup leeg moet moet je bijna wel dat spul hergebruiken. Ik draai zelf met 60% gedestileerdwater en 40% Halfords koelvloeistof. Dat spul kost bijna niet dus hergebruiken is niet nodig. Verder beschermt het tegen corrosie en algen, ook smeert het ook nog eens de pomp omdat het op Glycol basis is. Ik heb een klein stukje alluminium in mijn setup zitten en de rest is van koper. Nu na anderhalf jaar met deze PC is er niets van corrosie te zien met de vloeistoffen die ik gebruik.

Als je denkt dat je behoorlijk lang gaat draaien kan je prima voor dat Feser spul gaan, denk je dat je er regelmatig aan gaat klussen zou ik het niet nemen. Je zou maar op zaterdag iets te kort komen, dan kan je PC gewoon niet draaien tot dat je nieuwe vloeistof binnen hebt.

Zo'n bocht moet met Tygon 8x1,6 (11mm buiten en 8mm binnen) wel te halen zijn. Gebruik zelf die slangen en heb een behoorlijk flinke bocht van CPU naar NB blok, dit kan je op mijn plaatjes ook goed zien. Let er wel op bij zo'n bocht dat de slang perfect op maat moet zijn. Iets te lang en het komt niet goed uit en iets te kort en dan komt het ook niet goed uit. Bij mij is het zelfs zo dat als de slang 3mm te lang of te kort is dat de slang plat wordt.

Als je zo'n slang gaat aanleggen pas deze dan ook meerdere malen voordat je ze vast maakt. Gewoon de slang zo ver mogelijk op de koppeling drukken en zo nodig aanpassen. Ik maak trouwens elke slang perfect op maat. Je hoeft dat maar 1x te doen en vervolgens zit je er maanden tegenaan te kijken.

[ Voor 18% gewijzigd door PilatuS op 02-05-2008 21:14 ]

• Ellhound
@Flythe, goede vraag. Waarschijnlijk copy paste foutje :P
@PilatuS: Ik ga de boel niet al te vaak uit elkaar halen, en ik bestel wel gewoon een reserve flesje zodat dat soort situaties geen probleem zijn.

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

PilatuS schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 21:05:
[...]

Als je denkt dat je behoorlijk lang gaat draaien kan je prima voor dat Feser spul gaan, denk je dat je er regelmatig aan gaat klussen zou ik het niet nemen. Je zou maar op zaterdag iets te kort komen, dan kan je PC gewoon niet draaien tot dat je nieuwe vloeistof binnen hebt.
Onzin, dan haal je gewoon gedestilleerd water en gooi je dat erbij, werkt ook als oplossing.
Beetje standaard praatje wat je elke keer verkoopt met je "ik heb deze mix en dat werkt het beste" , nou nee : ik heb verschillende mixen geprobeerd (o.a. : mct-5 / coolblue / destilleerd water + groene addictive meuk) en moet zeggen dat elke mix anders is. Glycol hoeft ook niet in je water te zitten :'), dat je pompt "gesmeert" wordt is zeer mooi, maar water doet dat ook al.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• Ellhound
Nou, ik heb de boel besteld, nu maar afwachten. Bedankt voor de hulp mensen

Thermochill PA 120.3
Thermochill adapter G3/8 naar 3/8" slang
D-TEK Fuzion
3x Danger Den 1/4 naar 3/8" Highflow
3x 3/8" Tygon Meter
Swiftech Micro AGB reservoir
Laing DDC–Pomp 12V Pro
3x Noctua NF-P12