Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Shinigami
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-04 12:15
Ik zit te denken aan een klein modprojectje voor mijn knutselmac, een G3 iBook Clamshell. Hierbij wil ik de USB poort intern verlengen om, met een HUBje eraan, hierdoor USB chips makkelijk als uitbreidingskaarten te gebruiken. Zo kan ik dan bijvoorbeeld een USB wifi stick intern bevestigen zonder dat ik op zoek moet naar een (zeldzame, dure en beperkte) airport kaart voor mijn G3 }:O. Dit wilde ik bereiken door een USB kabel te solderen op het moederbord, op het punt waar de USB verbinding overgaat naar de externe connector. Naar mijn mening is dit mogelijk, maar ik vraag me af of deze externe USB poort dan nog steeds te gebruiken valt. Ik heb op wikipedia het een en ander doorgelezen over hubs e.d., maar ik ben er verder niet zo heel veel wijs uit geworden.
Wat denken jullie?

Alvast bedankt! :).

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-11 22:35

T1psY

Dumo-Technics

ik denk eerder dat dit niet mogelijk is omdat de 'hubs' die op je moederbord zitten maar telkens 2 usb poorten kunnen aansturen. USB poorten zijn altijd voorzien per 2 en dus zal er 1 poort onbruikbaar worden (of je krijgt de melding dat je teveel stroom trekt uit je chip)

http://www.dumo-technics.com

• Shinigami
De G3 clamshell heeft enkel 1 USB-poort, daarnaast zou volgens jouw theorie conventiele HUBjes ook niet werken.
"USB current (related to power) is allocated in units of 100 mA up to a maximum total of 500 mA per port. Therefore a compliant bus powered hub can have no more than four downstream ports and cannot offer more than four 100 mA units of current in total to downstream devices (since one unit is needed for the hub itself)."
In theorie zou een kabel vanaf het moederbord naar een bus-powered USB "hub" met twee poorten dus wel moeten werken. De vraag is of de externe poort die al aanwezig is dan nog functioneert.

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-11 22:35

T1psY

Dumo-Technics

Zie juist het is een mac... Ikzelf heb nog nooit met mac gewerkt. Maar volgens mij zit in een USB hub, ook al is ze buspowered, wel wat meer meuk dan enkele draadjes waardoor je de poorten parallell zet ofzo. Volgens mij word de externe USB poort (die er nu al is) onbruikbaar wanneer je langs vanbinnen er je hub op aansluit.

Edit: dit heeft verder niets met jou probleem te maken maar kan je misschien geen hub aansluiten met externe stroomvoorziening (niet buspowered) en die stroom uit je voeding trekken ofzo?

[ Voor 22% gewijzigd door T1psY op 01-05-2008 20:54 ]

http://www.dumo-technics.com

• Shinigami
Stroom zou ik inderdaad ook uit de voeding kunnen trekken, goed idee, maar ik denk dat de 500mA die de bus biedt wel zat is. Wat betreft de mogelijk onbruikbare USB poort denk ik dat het wel mogelijk zou zijn om een downstream port van zo'n HUB terug te trekken naar de externe USB poort. Het wordt dan echter al gauw een prutsboel ben ik bang. Verder iemand nog ideen? :P.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Kan prima, je soldeert de huidige poort eruit, 1x 4 headertje erop en je gaat daarna hetzelfde verder als een normale usb header op een moederbord, zelfde pinout enzo.

• Shinigami
Goed idee inderdaad, bedankt voor de tip! Ik heb nog wel wat pinheaders liggen hier. Nu op zoek gaan naar een mooi aansluitpunt op het logic board.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
USB kan je niet gebruiken als bus AFAIK, dus je kan niet meerdere apparaten op dezelfde USB-aansluiting hangen.
Een USB-hub heeft wat logica zitten die de data naar de 2/4/whateaver "uitgaande" poorten samenvoegt en over de ene poort naar je moederbord verzend. Je kan dus de poort die je gebruikt om je hub aan te hangen voor niets anders gebruiken.

Wel is het zo dat USB verrassend goed overweg kan met lange en deels niet-getwiste draden, op m'n werk hebben we een testopstelling staan waar USB doorgeschakeld wordt via een soort printerpoort-dongles, en waar de draden een heel stuk niet-getwist lopen, dat werkt zonder probleem.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1