Core2Duo E6300 snel wisselende multiplier erg?

Pagina: 1
Acties:

• Saiya
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-04 14:27
Ik ben een beetje aan het overclocken geslagen en kwam op iets vreemds uit.
Systeem:
Core2Duo E6300 + Arctic Freezer 7 pro
P5W DH Deluxe (1707 bios)
2*1 GB DDR2-800 Adata Vitesta CL5 ram (nu 667 CL4) 1:1 ratio

Mijn FSB is nu 333mhz op [auto] cpu voltage.
Wat mij opviel in CPU-Z (1.44) is dat de multiplier wisselt tussen 6 en 7.
Na enig speurwerk blijkt dit door de EIST/ Speedstep te komen die energie bespaart.

Wat mij opviel is dat hij bij mij wel heel snel wisselt, afwisselend om de 1 seconden tot 9 seconden in idle stand.

Is dit normaal? Of kan ik beter EIST uitzetten in bios (missch, ook i.v.m. overclocken)

In CPU-Z zie ik CPU voltage ook wisselen tussen 1.152 en 1.176 Vcore. Is het verstandig om deze in BIOS te veranderen van [auto] naar [1.175] Vcore? Ik weet namelijk niet wat de stock Vcore is voor de 6300.

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Dat is peanuts :) . Hij verandend zelfs nog veel sneller dan je denkt - maar als processors ergens goed in zijn is het wel schakelen, tot wel meerdere miljoenen keren per seconde en harder :+ !

Geen zorgen - werkt prima en is niets om je druk over te maken!

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Saiya schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 19:18:
Ik ben een beetje aan het overclocken geslagen en kwam op iets vreemds uit.
Systeem:
Core2Duo E6300 + Arctic Freezer 7 pro
P5W DH Deluxe (1707 bios)
2*1 GB DDR2-800 Adata Vitesta CL5 ram (nu 667 CL4) 1:1 ratio

Mijn FSB is nu 333mhz op [auto] cpu voltage.
Wat mij opviel in CPU-Z (1.44) is dat de multiplier wisselt tussen 6 en 7.
Na enig speurwerk blijkt dit door de EIST/ Speedstep te komen die energie bespaart.

Wat mij opviel is dat hij bij mij wel heel snel wisselt, afwisselend om de 1 seconden tot 9 seconden in idle stand.

Is dit normaal? Of kan ik beter EIST uitzetten in bios (missch, ook i.v.m. overclocken)

In CPU-Z zie ik CPU voltage ook wisselen tussen 1.152 en 1.176 Vcore. Is het verstandig om deze in BIOS te veranderen van [auto] naar [1.175] Vcore? Ik weet namelijk niet wat de stock Vcore is voor de 6300.
Je stock Vcore is niet 1,175 dit laat CPU-Z wel zien maar je hebt ook nog zoiets als Vdroop en Vdrop. ;)
Stock Vcore is volgens mij 1,3125 voor jouw CPU. :)

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik zou beide settings gewoon aan laten staan.
Zoals je ziet wordt op deze manier energie bespaard op momenten dat je computer die extra rekenkracht toch niet nodig heeft.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Cassius schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 19:27:
Dat is peanuts :) . Hij verandend zelfs nog veel sneller dan je denkt - maar als processors ergens goed in zijn is het wel schakelen, tot wel meerdere miljoenen keren per seconde en harder :+ !

Geen zorgen - werkt prima en is niets om je druk over te maken!
Goed, maar het snel veranderen belast het stroomcircuit rond de processor wel veel harder dan bij een constante kloksnelheid en spanning. Zeker bij overklokken kan het circuit nog wat extra belast worden.

Aan de andere kant, die moederborden zijn ook gemaakt om een Pentium D of Core 2 Quad te accommoderen en die verbruiken nog heel wat meer en gebruiken ook EIST.

Ik zou me alleen zorgen maken bij een zeer budget moederbord die je dan hard overklokt hebt maar die combinatie komt zelden voor :)

Ik heb zelf ook een E6420 @ 3GHz met EIST aan.

• Saiya
Ah ok perfect, dan laat ik dat aanstaan, scheelt me weer paar centjes :P

Na een beetje googelen kreeg ik meerdere stock vcores voor de e6300 varierend van 1.18Vcore (waarschijnlijk underclock voor lage speeds) naar 1.35 :P Het vaakst kwam de 1.325 Vcore voor, ik denk dat ik het daarmee ga proberen, aangezien mensen 400mhz halen op stock voltage, moet 333 ook geen probleem zijn :P

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik geloof dat 1,35V het maximum is, pieken inbegrepen. Mijn moederbord kiest 1,325V als standaard. Door Vdroop wordt dit natuurlijk wel wat lager.

Verwijderd

Saiya schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 19:51:
Ah ok perfect, dan laat ik dat aanstaan, scheelt me weer paar centjes :P

Na een beetje googelen kreeg ik meerdere stock vcores voor de e6300 varierend van 1.18Vcore (waarschijnlijk underclock voor lage speeds) naar 1.35 :P Het vaakst kwam de 1.325 Vcore voor, ik denk dat ik het daarmee ga proberen, aangezien mensen 400mhz halen op stock voltage, moet 333 ook geen probleem zijn :P
400 MHz is inderdaad niet zo moeilijk met dat voltage. :+
Een FSB van 400MHz is al veel moeilijker :P

• Saiya
Hehe, damn die 1.325Vcore heeft wel de temps met 5-10 graden verhoogd...
De FlutPWM op dit mobo werkt vlgns mij ook niet, het is of 700rpm of 2500rpm voor de cpufan :/
Majah dan maar Q-fan totaal disablen en via speedfan regelen (Opstijgende PC bij het opstarten :P)

Verwijderd

Ik zou het eigenlijk afzetten. Verschil in energieverbruik idle tussen MP 6x en 7x is nihil. Verder gaat er waarschijnlijk ook geen of nauwelijks verschil zijn wat betreft benodigde spanning bij de respectievelijk MP's.
Dus gewoon EIST/Speedstep disablen zodat je continu op 333*7 draait en vervolgens Vcore instellen zo laag mogelijk zonder dat er fouten worden gegeven (+kleine veiligheidsmarge) -> wat waarschijnlijk een pak lager is dan de standaard 1.325V (eerder in de buurt van =< 1.1V) en dus een pak energiezuiniger en koeler.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Saiya schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 20:06:
De FlutPWM op dit mobo werkt vlgns mij ook niet, het is of 700rpm of 2500rpm voor de cpufan :/
Majah dan maar Q-fan totaal disablen en via speedfan regelen (Opstijgende PC bij het opstarten :P)
Allicht, want veel moederborden verlagen de spanning niet meer in idle modus als je de spanning handmatig instelt. En dan draait je processor continu op 1,325V in plaats van dat hij de spanning verlaagt als hij terugklokt. In dat geval levert EIST niet veel op aangezien vooral de Vcore bepalend is voor het energieverbruik.

• Saiya
Ik heb het net al een stapje teruggedraaid, geen problemen met orthos enz.
Ik zag dat het idd alleen Speedstep is, als dat verder geen nut heeft doe ik die gewoon uit.

En langzaam idd, stap voor stap voltage omlaag doen.

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Saiya schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 20:06:
Maakt toch ook niet uit verder? Hij word nu alleen in idle toestand wat warmer, omdat speedstep uit staat, en ook het voltage niet meer naar beneden gaat ;)

[ Voor 7% gewijzigd door pcgek op 02-05-2008 10:21 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Pagina: 1