Toon posts:

Opstart en installatie probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vorige week heb ik bij Alternate een nieuwe 750 GB hardeschijf gekocht van het merk Seagate (Sata). Erin gestopt en hij deed het prima tot ik de computer vandaag wilde opstarten, dat deed hij dus niet ik kreeg een menu waarin stond dat er een hardeware of software probleem was. Voorzover ik het wist was er niets veranders sinds de dag ervoor. Nu heb ik nog 1 hardeschijf van 500GB ook van Seagate, op deze hardeschijf staat Windows Vista hij wilde dus niet opstarten terwijl hij het wel gedaan heeft de dag ervoor. Ook heb ik nog 1 Ide hardeschijf van 80 GB hier staat verder niets bijzonders op. Nu dacht ik dat het met de nieuwe hardeschijf te maken had dus die had ik er even uitgehaald, nog steeds kreeg ik het scherm. na lang proberen kreeg ik het opeens voorelkaar om de Windows Vista DVD te laden en hij kwam door het installatie menu heen. Windows deed het opeens weer op de nieuwe schijf van 750 GB. Toen wilde ik de computer opnieuw opstarten en ja hoor weer kwam ik niet verder dan het rare scherm. Ik sit nu in de Windows Vista installatie maar hij zegt nu'' kan geen systeemvolume vinden dat voldoet aan de installatiecriteria. HELP HELP HELP
Ik denk dat het probleem in de bios zit maar weet het niet zeker.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:16
Wat voor een mainboard heb je, met wat voor een chipset erop? Als dit een iets oudere is met alleen s-ata 150 ondersteuning kun je even proberen de Seagate met de jumper hierop te forceren.

Verwijderd

Topicstarter
Gigabyte GA-K8NF-9 deze ondersteund inderdaad alleen maar S-Ata 150 maar waarom doet hij het de ene keer wel en de andere keer niet. ik kon er gewoon windows vista op installeren en gebruiken zonder problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Nu was er iets niet goed gegaan de jumper die er eerst in zat is kapot gegaan kan ik dan van een andere hardeschijf de jumper gebruiken? Hij blijft hanger op het scherm DMI pool data

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Je zou een BIOS reflash kunnen doen, wellicht dat dat de zaak oplost

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 20:42:
Nu was er iets niet goed gegaan de jumper die er eerst in zat is kapot gegaan kan ik dan van een andere hardeschijf de jumper gebruiken?...
Ja hoor: jumpers zijn gewoon uitwisselbaar

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

hardware issue, geen Windows issue :)

Enkele reis naar Opslagmedia & I/O Controllers toe.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
wat gebeurd er dan als ik een bios reflash doe en hoe gaat dat in zijn werk?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de bios gerest mar dan geeft hij in de windows vista nog steeds dezelfde fout aan dat er geen hardware is gevonden de voldoet aan de selectie critiria. Ik weet nu echt niet meer waar het probleem in kan zitten, want hij heeft het wel gedaan. ik heb hem nu losgekoppeld maar dan kan ik op de 2 andere hardeschijven ook niets doen. HELP

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Oke, wat heb je zelf allemaal reeds uitgevonden? Als ik het moederbord opzoek op de site van Gigabyte dan vindt ik een FAQ met het volgende: http://www.gigabyte.com.t...Model.aspx?ProductID=1860 , hier staan een aantal problemen genoemd met S-ATA hardeschijven. Nu had de Nforce4 chipset, welke op dit moederbord zit, erg veel problemen met de Maxtor Diamondmax 10 hardeschijven. De probleem werd deels opgelost door of een BIOS update of nieuwe firmware voor de hardeschijf zelf.

Nu weet ik uit de topic's van toen der tijd dat het niet alleen aan de hardeschijf lag. Nvidia schijnt bepaalde S-ATA standaarden niet helemaal netjes verwerkt te hebben in deze chipset. Het zou mij dan ook niet verbazen dat dit gewoon een incompatibiliteits probleem is.

Je zou nog kunnen kijken of je het BIOS nog kunt flashen/updaten, kun je wederom terug vinden op de Gigabyte site: http://www.gigabyte.com.t...Model.aspx?ProductID=1860 , mocht je nog nooit een BIOS geflashed hebben zorg er dan voor dat je de aanwijzingen zorgvuldig opvolgt. Als het fout gaat loop je de kans dat je moederbord niet meer functioneerd.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Ter aanvulling op _DUNE_

Mocht dat ook niet lukken dan is je moederbord defect. Aan de vaste schijf lijkt het niet te liggen, maar deze door Seatools on-line heen te halen zul je meer te weten komen en sluit je dingen uit. Doe dit een voor een en test ook geheugen en CPU.
Geheugen met Memtest86+ ISO en CPU met Orthos.

Het is een k*tklus, ik weet het, maar deze klus kan je ook veelgeld uitbesparen. Als je weet wat exact het probleem is kun je gerichter dingen vervangen.

Ik heb vorig jaar ellende gehad met mijn moederbord, maar ik hield hem in de lucht wat volgens ASUS onmogelijk is nadat ze het bord hebben ontvangen en onderocht. Dus, je kunt om heel veel probleme heenzeilen, maar op een goede dag was ik het beu en claimde ik garantie en omdat ik in de winkel de klacht zo goed kon onderbouwen (door zelf op onderzoek uit te gaan en mede dankzij tweakers) en de garantie was geen enkel probleem. Dezelfde dag nog nieuw materiaal tegen 0,00.

De truuck? Blijf hoffelijk.

PS: Het is mogelijk om bij garantie uitsluitsel te krijgen op gebreken of juist informatie over het gebrek wat aanleiding gaf tot garantie. Waarom? Omdat ik veel gemodderd heb en van de uitslag veel geleerd heb. Heel veel.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2008 06:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan mijn moederbord nou opeens kapot zijn. de vorige dag deed alles het nog gewoon goed en deed de nieuwe hardeschijf het ook nog gewoon. Nu start hij niet meer op maar komt wel in de Windows Vista installatie. Kan ik proberen of ik windows XP er wel op krijg of zal hij dan de zelfde foutmelding geven in de installatie

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 02:49:
De probleem werd deels opgelost door of een BIOS update of nieuwe firmware voor de hardeschijf zelf.

Nu weet ik uit de topic's van toen der tijd dat het niet alleen aan de hardeschijf lag. Nvidia schijnt bepaalde S-ATA standaarden niet helemaal netjes verwerkt te hebben in deze chipset. Het zou mij dan ook niet verbazen dat dit gewoon een incompatibiliteits probleem is.
het moederbord is pas geupdate naar F11 want nieuwer kan hij niet. Maar hij heeft het gedaan op 2 hardeschijven dus ik denk dat er iets in de bios niet goed staat.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu 1 sata dvd brander en 1 Ide hardeschijf en nu komt hij wel door de installatie heen. Als hij opnieuw is opgestart zegt hij dat het volgende bestand onbreekt: ql2300.sys deze staat in de drivers map an Vista. Wat is dit?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je zou zelf ook eens wat kunnen gaan zoeken, hier op GoT verwachten we toch echt van je dat je zelf ook het een en ander aan werk verzet en niet alleen maar vragen dumpt. Ik zou zeggen haal de bestandsnaam eens door Google en kijk wat voor resultaten dat opleverd. (ik weet het al)

Persoonlijk ben ik bang dat je hier gewoon te maken hebt met een compatibiliteits probleem. Dezelfde symptomen heb ik ook gehad met een RAID controller en een aantal hardeschijven. Na een firmware update van de controller en ook de hardeschijven was dit probleem verholpen.

Overigens nog een kleine tip, niet iedere keer het wordt "Help" terug laten komen, dit werkt hier over het algemeen averechts. Beschrijf je probleem geef ook heel duidelijk aan wat je zelf allemaal hebt geprobeerd en uitgezocht en verwoord dit in je topic of topic start. Tevens is het handig om de geheel specificaties van je systeem in de topic start te noemen.

[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 03-05-2008 23:59 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1