Toon posts:

CPU snelheid laptop verlagen bij té hoge temperaturen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem;
Ik heb recent een laptop aangeschaft met een duo core cpu van 2.2 Ghz
Je raadt al snel dat zo'n ding nogal makkelijk warm wordt, met maximale temepraturen van 81 à 82 graden celcius bij een wat lange hoge CPU belasting.
Zolang ik er geen last van heb is dat oke denk ik dan, maar als ik het systeem niet in de gaten hou, en de laptop ligt op een plaats waar de luchtcirculatie niet goed is, wordt hij te heet valt hij uit, zonder enige waarschuwing.
Als het apparaat in energiemodus staat, treden temperatuursproblemen niet op.
Dus zoek ik nu een oplossing om in geval van te hoge temperatuur de energiemodus in te schakelen.
Ik heb bij SpeedFan de optie gevonden om bepaalde acties te ondernemen, zoals een waarschuwingssignaal of een programma uit te voeren bij een bepaalde temperatuur.

Maar wie kent er een commando voor deze modus in te schakelen?

• Zamoraak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-10-2025
Hij mag eigenlijk niet zo warm worden. Mischien moet je eens naar de fabrikant bellen/emailen.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Notebook Hardware Control is het programma dat je zoekt. :)

Verwijderd

Topicstarter
Roamor schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 19:11:
Notebook Hardware Control is het programma dat je zoekt. :)
Wel njah, neen, helaas niet,
't is een groot raadsel welk moederbord in de pc zit, of welke chipset er wordt gebruikt,
de snelheid kan op deze manier niet worden aangepast...
Ik heb programma's als AIDA32 gebruikt om meer details te weten te komen, maar ik krijg er niks uit:D

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-01 16:05
Zo'n ding word warm als hij veel gebruikt word, bijvoorbeeld bij het spelen van een spelletje. Als je dan de cpu snelheid gaat verlagen dan heeft ie meer moeite om datgene te draaien. (beetje dubbelop dus allemaal)

Ik weet niet wat je verstaat onder een ruimte met slechte luchtcirculatie, als dat je tas is doe jij iets verkeerd, als het een gewone algemene plaats is dan word de laptop warmer dan de bedoeling en zou ik eens terug naar de verkoper. :)

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:52
Kan je niet in de bios de CPU throttling aanzetten? Dit zou er voor moeten zorgen dat een processor op lagere kloksnelheden gaat lopen naarmate hij warmer wordt..

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Lijkt me wel handig om het precieze model te noemen. Met RMClock http://cpu.rightmark.org/download/rmclock_235_bin.exe kun je de cpu temp in je system tray weergeven en als het meezit een custom profiel aanmaken (lukt meestal niet).

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gianni Rombios schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 12:19:
Lijkt me wel handig om het precieze model te noemen. Met RMClock http://cpu.rightmark.org/download/rmclock_235_bin.exe kun je de cpu temp in je system tray weergeven en als het meezit een custom profiel aanmaken (lukt meestal niet).
NHC is inderdaad al een tijdlang niet meer geupdate en werkt niet (goed) met nieuwere processoren. RMClock daarentegen wel.

Profielen aanmaken lukt bij mij wel, maar ik heb de professionele versie. 15 euro voor een programma wat je dagelijks gebruikt...

Maar inderdaad, de TS mag eerst eens merk & type laptop noemen, en wat andere gegevens. Nu is het een topic voor Jomanda's.

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 02-05-2008 14:54 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1