Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisr5gt
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-05 11:06
Sinds een tijdje heb ik een nieuwe werkgever. Gedurende een maand heb ik beide banen naast elkaar gehad. Dus bij mijn oude werk loonheffingskorting en bij mijn nieuwe nog niet.

Nu ben ik klaar sinds 1 mei bij mijn oude werkgever. Ik heb nog wel een loonbetaling tegoed en mijn vakantiegeld. Best een hoop centen nog welke ik rond eind mei krijg. Is het verstandig om nu al bij mijn nieuwe werkgever loonheffingskorting aan te vragen? Of moet ik wachten tot ik van mijn oude werkgever mijn loon en vakantiegeld heb gekregen?

Het gaat om twee bijbanen naast mijn studie, mocht het interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Ligt aan de hoogte van het salaris, je moet de loonheffingskorting laten toepassen bij de werkgever waar je het meest verdient.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisr5gt
Per uur verdien ik meer bij mijn nieuwe. Maar ik heb iets meer gewerkt en krijg nog vakantiegeld bij mijn oude. Bruto is mijn oude dus gunstiger.

Mijn vraag is eigenlijk of loonheffingskorting geldt voor de periode waarin de uren gewerkt zijn of bepalend zijn voor de periode waarin uitbetaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-05 20:27
Je oude werkgever gaat er vanuit dat ze de loonheffingskorting over 12 maanden kunnen verrekenen, en als je het nu overzet zal de nieuwe mogelijk de heffingskorting over de resterende maanden verrekenen, en dus te weinig af dragen aan de belasting.

Betalen moet je toch, het enige wat je kunt doen is bepalen wanneer. Aangezien je nu 2 banen hebt lijkt het me het slimste om de oude werkgever over je komende loon en vakantiegeld _geen_ rekening te laten houden met de heffingskorting. Dan houden ze wat meer in / krijg je een lager bedrag gestort, maar je hebt toch 2 inkomens die periode.

Vervolgens ga je rekenen hoeveel heffingskorting je oude werkgever al heeft verrekend, en geef je dat door aan je nieuwe werkgever zodat ze niet te veel verrekenen.

Andere optie is per 1 januari pas, scheelt een hoop rekenen, je krijgt van de BD over 2008 nog een leuk bedragje terug en in 2009 ontvang je een hoger bedrag op je rekening van je werkgever :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisr5gt
hmm die snap ik niet helemaal. Als ik kap bij de één dan kan ik loonheffingskorting aanvragen bij de ander. Dus niemand overlapt elkaar dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05 19:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja klopt ook niet wat PN hierboven zegt. Salarisadministraties bekijken verloning en belasting altijd per maand. Op vakantiegeld wordt geen heffingskorting toegepast. Het zou wat zijn als ze dat ineens wel doen omdat je uit dienst treedt en ze dit beschouwen als "de rest van het jaar heb je nog recht op zoveel heffingskorting, dus die zullen we even in het geheel op het vakantiegeld gaan toepassen". Dat doen ze niet.

Feitelijk maakt het voor een bijbaan ook niet echt veel uit, zelfs een maandje overlap zal over het algemeen niet 'schade' veroorzaken (op twee plekken heffingskorting). Het resultaat is dat je dan aan het eind van het jaar wat minder terug krijgt. Aan het eind van het jaar met het invullen van je aangifte wordt namelijk alles toch altijd weer gelijk getrokken.

Loonheffingskorting geldt voor de periode waarin je werkt. Dus wat jij moet doen is bij je nieuwe werkgever gewoon per 01-05 loonheffingskorting in laten gaan.

[ Voor 31% gewijzigd door JvS op 01-05-2008 16:55 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisr5gt
Dank je voor het verhelderende antwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Huh? bij ons doen ze het wel per maand :P En als je veel overuren maakt dan lijkt het net of je in september of oktober ineens minder loon krijgt, omdat dan je heffingskorting "op" is. Vandaar dat het wel nuttig is om door te geven aan de nieuwe hoeveel de oude al heeft verrekend.

"overlap is niet erg, dan krijg je aan het eind wat minder terug" klopt ook niet. Je krijgt namelijk niet per definitie geld terug, kan ook zijn dat je juist bij moet betalen (Even fictief, als je recht hebt op 1700 euro korting, en beide werkgevers verrekenen 1000 euro, dan moet je dus nog 300 betalen).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05 19:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat zeg ik ook niet. Die woorden moet je niet in mijn mond leggen... Ik heb het specifiek over de situatie met bijbanen. Dan heb je bijna altijd de situatie dat je geld terug krijgt.

Verder lijkt het me een vrij stomme salarisadministratie als je in de loop van het jaar meer gaat betalen omdat de heffingskorting op is. Ik kan me dat niet voorstellen. Volgens mij vergis je je gewoon. Ik heb daar nog nooit van gehoord namelijk.

Wat wel zo is is dat een salarisadministratie per betalingsperiode de heffingen dermate berekent alsof je het hele jaar dat bedrag per periode zou ontvangen. Dus als je eenmalig of incidenteel meer krijgt, wordt dat naar verhouding zwaarder belast. Dat heeft niets te maken met september of oktober, maar met een maand waarin je relatief meer uren overwerkt. Die maanden lijk je naar verhouding meer te betalen. Dat komt niet omdat je heffingskorting dan 'op' is ofzo.

Over het hele jaar gezien maakt het allemaal niets uit overigens. Door de aangifte te doen wordt alles op een hoop geveegd en wordt berekend hoeveel je eigenlijk had moeten betalen. Als je veel onregelmatig werkt, krijg je aan het eind meer terug (omdat je veel maanden relatief teveel hebt betaald).

[ Voor 34% gewijzigd door JvS op 01-05-2008 20:08 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Met bijbanen verdien je inderdaad in de regel zo weinig dat het te betalen bedrag niet boven de heffingskorting uitkomt, klopt.
Ik heb daar nog nooit van gehoord namelijk.
Dat kan.
Dat heeft niets te maken met september of oktober
Dat zeg ik ook niet. En dat komt bij ons _wel_ omdat de heffingskorting verrekend (en dus 'op') is. Ik kan er niks aan doen, zo zit het nu eenmaal. Mijn moeder doet er de salarisadministratie, ik mag het ieder jaar aanhoren als vrouwlief van een van de collega's gaat zeuren omdat ze minder geld binnenkrijgt omdat manlief het geld van het overwerken contant krijgt...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:59

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Het zou je ma een hoop rekenwerk en gezeur van collega's besparen als ze de heffingskorting gewoon door 12 deelde, en dat dan iedere maand gewoon zou toepassen.
Ik snap trouwens ook niet waarom ze de ene maand meer heffingskorting berekend dan de andere, waarop is dat gebaseerd?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Dat weet ik dan weer niet :P Volgens mij gaat dat met percentages ipv fixed bedragen, waardoor het overwerk meetelt.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-05 17:38
(jarig!)
Yohan schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 14:36:
Ligt aan de hoogte van het salaris, je moet de loonheffingskorting laten toepassen bij de werkgever waar je het meest verdient.
Dat maakt weinig uit, behalve wanneer je bij één van de twee werknemers minder dan circa €400 per maand verdient.
Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 14:57:
Andere optie is per 1 januari pas, scheelt een hoop rekenen, je krijgt van de BD over 2008 nog een leuk bedragje terug en in 2009 ontvang je een hoger bedrag op je rekening van je werkgever :)
Het uitbesteden van sparen dus... Lijkt mij niet de beste optie.

Ik zou de heffingskorting bij je huidige werk door laten lopen tot en met de laatse betaling en daarna de heffingskorting in laten gaan bij je nieuwe werkgever. Volgens mij maakt dat financieel gezien ook niets uit, mits beide salarissen meer dan €500 per maand bedragen.

Omdat het bijbanen zijn kan het, wanneer het totale jaarsalaris beneden de circa €6500 blijft ook geen kwaad om 1 maand overlap in heffingskortingen te hebben. Het is niet strafbaar om bij twee bedrijfen tegelijkertijd heffingskorting toe te passen, het is alleen (in veel gevallen) niet echt handig omdat de kans daardoor groot is dat je n.a.v. je aangifte moet bijbetalen.

[ Voor 15% gewijzigd door argro op 02-05-2008 18:11 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Pagina: 1