[Fasttrak 376 RAID SATA1] Samsung SATA2 HD erg traag

Pagina: 1
Acties:

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Ik heb een Asus P4PE moederbord met geintegreerde Promise Fasttrak 376 RAID SATA1 controller.
Ik heb aan de RAID controller twee HD's hangen.
Nadat één van de HD vastgelopen was heb ik deze vervangen door een Samsung 320Gb Spinpoint SATA2 HD.

Setup is 1 HD per channel (channel 1 de Samsung, channel2 de WD)
1-0 Stripe

Echter na installatie blijkt deze nieuwe HD erg traag. Met HD-Tune benchmarks gedaan op de twee schijven :

WD 320Gb SATA1 : 60-80Mb/sec read
Samsung 320Gb SATA2 (nieuw) : 7-13Mb/sec read

Vreemde is dat de oude HD die vervangen is ook de 60-80Gb/sec haalde (was ook SATA1).
Dus de controller is prima, ook de instellingen in Windows zijn ok (valt ook weinig in te stellen).

Ik heb de RAID manager van Promise gedownload en ik zie daar dat de disc timing van de Samsung niet bepaald kan worden. De andere staat op UDMA mode 6.

Ik vermoed dat het probleem veroorzaakt wordt omdat de Samsung een SATA2 HD is en de controller SATA1 is.

Op de Samsung site staat ook een manier om de HD in SATA1 te forceren :

- Een jumper zetten
- es-tool gebruiken

De eerste optie heeft niet geholpen. De snelheid is onacceptabel laag

De tweede krijg ik niet voor elkaar. Het is een DOS tool en als ik met de floppy opstart en de tool start kan de Fasttrak controller niet gevonden worden (uiteraard).

Mijn vraag is nu : hoe krijg ik het voor elkaar om met een DOS floppy, waarop de Fasttrak drivers staan (die heb ik wel) te booten zodat de es-tool de controller wel kan detecteren ?

Iemand nog wat tips ?

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
[b][message=30005575,noline]
De tweede krijg ik niet voor elkaar. Het is een DOS tool en als ik met de floppy opstart en de tool start kan de Fasttrak controller niet gevonden worden (uiteraard).

Mijn vraag is nu : hoe krijg ik het voor elkaar om met een DOS floppy, waarop de Fasttrak drivers staan (die heb ik wel) te booten zodat de es-tool de controller wel kan detecteren ?
Het is echt ongelofelijk in 2008 dat er nog belangrijke tools zoals estool van Samsung alleen in DOS draaien. Hoe komen ze erop !

Ik heb geprobeerd : windows setup CD booten, met F6 de promise drivers inlezen en R kiezen om WIndows te repareren. Ik kom dan in een quasi DOS omgeving waar ik geen enkel DOS programma kan starten !!!!! Wie heeft dit nou weer verzonnen. Alleen de applicaties die in de help staan kunnen gestart worden. Als ik vanaf A: estool.exe wil starten herkent het systeem de applicatie niet :(

Met een recovery CD booten : ik kom in een gewone DOS omgeving, maar dan wordt de promise controller niet herkent. Dus geen HD keuze in estool !!

Ik had niet gedacht dat het weer zo'n kip en ei verhaal zou worden, het slechts vervangen van een HD'tje. Frustrerend gewoon.

Wie heeft er vaker met dit bijltje gehakt ?

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Helaas kan ik jouw moederbord niet vinden op de Asus site, liever gezegd de site werkt niet helemaal mee, maar als jij dit moederbord hebt: http://www.hardware.info/...mA/viewproduct/ASUS_P4PE/ , dan zou je nog twee S-ATA aansluitingen moeten hebben die aan de SouthBridge hangen. Deze zouden beschikbaar moeten zijn wanneer je vanaf een DOS Boot disk opstart.

Overigens lijkt het mij so-ie-so handiger de hardeschijven aan deze S-ATA aansluitingen te hangen, tenzij de hardeschijven in een RAID opstelling worden gebruikt. De S-ATA aansluitingen van de southbridge zullen sneller kunnen communiseren met de rest van het systeem, in vergelijking met de Promise controller, deze laatste hangt volgens mij (meestal) aan de PCI bus welke een limit heeft van 133MB/sec en deze bandbreedte wordt ook gedeeld met andere componenten.
Het is echt ongelofelijk in 2008 dat er nog belangrijke tools zoals estool van Samsung alleen in DOS draaien. Hoe komen ze erop !
Om hier op te antwoorden, Hoe men hier op komt is heel simpel. Je gaat aanpassingen maken op een heel laag niveau in je hardware met dergelijke tooling, dan wil je zeker weten dat er niet te veel tussen de tooling en je hardware zit, zoals drivers.

Een DOS omgeving is hiervoor nogaltijd het meest stabiele zonder dat er een hele laag aan drivers tussen zit, de hardware kan veel directer worden aangesproken.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:47
_Dune_ schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 21:06:
Helaas kan ik jouw moederbord niet vinden op de Asus site, liever gezegd de site werkt niet helemaal mee, maar als jij dit moederbord hebt: http://www.hardware.info/...mA/viewproduct/ASUS_P4PE/ , dan zou je nog twee S-ATA aansluitingen moeten hebben die aan de SouthBridge hangen. Deze zouden beschikbaar moeten zijn wanneer je vanaf een DOS Boot disk opstart.

Overigens lijkt het mij so-ie-so handiger de hardeschijven aan deze S-ATA aansluitingen te hangen, tenzij de hardeschijven in een RAID opstelling worden gebruikt. De S-ATA aansluitingen van de southbridge zullen sneller kunnen communiseren met de rest van het systeem, in vergelijking met de Promise controller, deze laatste hangt namelijk aan de PCI bus welke een limit heeft van 133MB/sec en deze bandbreedte wordt ook gedeeld met andere componenten.

[...]

Om hier op te antwoorden, Hoe men hier op komt is heel simpel. Je gaat aanpassingen maken op een heel laag niveau in je hardware met dergelijke tooling, dan wil je zeker weten dat er niet te veel tussen de tooling en je hardware zit, zoals drivers.

Een DOS omgeving is hiervoor nogaltijd het meest stabiele zonder dat er een hele laag aan drivers tussen zit, de hardware kan veel directer worden aangesproken.
Dat heb je goud fout. De ICH4 Southbridge ondersteunt alleen 2 PATA-kanalen en geen S-ATA

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
_Dune_ schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 21:06:
Helaas kan ik jouw moederbord niet vinden op de Asus site, liever gezegd de site werkt niet helemaal mee, maar als jij dit moederbord hebt: http://www.hardware.info/...mA/viewproduct/ASUS_P4PE/
Inderdaad, dat is het moederbord !

Er zitten 2 PATA aansluitingen op, waarvan ik er één alleen voor een DVD brander gebruik.
Er zitten 2 SATA aanluitingen op die aanspreekbaar zijn door de Promise RAID/SATA controller.

Dat is dus de enige plek waar ik de 2 SATA HD's op aan kan sluiten. En het heeft altijd goed gewerkt met twee SATA1 HD's. Met een behoorlijke snelheid.

Het kan niet anders dan dat het snelheidsprobleem veroorzaakt wordt doordat de Samsung SATA2 is en wellicht een communicatie probleem heeft. Maarja, hoe zet je die HD in SATA1 mode ?

Wellicht dat andere P4PE (of gelijksoortige moederborden) met een Promise PDC20376 (Fasttrak 376) controller kunnen bevestigen dat een Samsung T116 Spinpoint 320Gb HD er zonder problemen op draait. Kan ook zijn dat deze combinatie gewoon niet compatibel met elkaar is en dat ik wellicht een interne PCI kaart moet kopen.

Maargoed, ik zal eerst toch even moeten proberen om met de estool van Samsung de HD in 1.5Gb mode te forceren.

Ik zal dus een bootable floppy moeten hebben die bij het opstarten van DOS de fasttrak drivers inleest (net als bij de F6 optie bij installatie van Windows) zodat de estool de HD kan vinden.

De vraag is of de fasttrak drivers wel in DOS draaien, aangezien de drivers voor XP, NT en Win2000 te downloaden zijn en ik geen DOS versie kan vinden. (of de WinXP drivers die ik nu op floppy heb kunnen wel in DOS gestart worden).

Ik vermoed dat ik iets met autoexec.bat en config.sys moet doen om de drivers bekend te maken, maar ik moet zeggen dat het al 150 jaar geleden is dat ik mij met die materie heb ingelaten...

[ Voor 23% gewijzigd door Xymox op 01-05-2008 22:47 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mad-dog schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 21:10:
[...]

Dat heb je goud fout. De ICH4 Southbridge ondersteunt alleen 2 PATA-kanalen en geen S-ATA
Mja :/ , ik vond Hardware.info al niet echt duidelijk hierin. Helaas lukte het mij niet om het op de Asus site na te kijken.
Xymox schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 22:37:
[...]
Maargoed, ik zal eerst toch even moeten proberen om met de estool van Samsung de HD in 1.5Gb mode te forceren.

Ik zal dus een bootable floppy moeten hebben die bij het opstarten van DOS de fasttrak drivers inleest (net als bij de F6 optie bij installatie van Windows) zodat de estool de HD kan vinden.

De vraag is of de fasttrak drivers wel in DOS draaien, aangezien de drivers voor XP, NT en Win2000 te downloaden zijn en ik geen DOS versie kan vinden. (of de WinXP drivers die ik nu op floppy heb kunnen wel in DOS gestart worden).

Ik vermoed dat ik iets met autoexec.bat en config.sys moet doen om de drivers bekend te maken, maar ik moet zeggen dat het al 150 jaar geleden is dat ik mij met die materie heb ingelaten...
Bij mijn weten zijn er inderdaad geen DOS drivers voor Promise controllers, de Windows XP drivers kun je hier in iedergeval niet voor gebruiken. Misschien is er iemand in jouw kennisenkring die je verder kan helpen door de hardeschijf in zijn/haar computer te hangen.

[ Voor 62% gewijzigd door _Dune_ op 01-05-2008 22:57 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Nou ik ben eruit hoor, pfew...

Na lang googelen heb ik een forum post gevonden van iemand die benchmarks heeft gedraaid op SATA schijven en een P4PE.

Blijkt dat de Promise driver die van de Asus site tbv P4Pe te downloaden is op zijn zachtst gezegd niet geheel naar behoren performt.

De forumpost had het over 15 Gb max met de aanbevolen Asus driver en met de nieuwste Fasttrak driver van de Promise website zou die veel hoger liggen.

Meteen geprobeerd en inderdaad, met de HDTune benchmark haal ik nu 70-80Gb/sec gemiddeld (read) op de nieuwe schijf.

Ik ben niet een figuur om andere drivers te proberen dan die de moederbord fabrikant aanbeveelt, maar dat die drivers zo belabberd zijn slaat alles.
Gelukkig is het nu opgelost.

In iedergeval bedankt voor het meedenken...

(ook even Asus mailen over dit issue, wellicht kunnen ze eens hun website een upgrade geven)

Pagina: 1