• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik heb net een nieuwe plasma, DVD speler en receiver gekocht. Alles aangesloten en werkt naar behoren. Ik gebruik de receiver als schakelkast voor al het beeld en geluid, daar stuit ik op een probleem..

Als ik mijn mac-mini direct op m'n scherm aansluit werkt het prima. Maar zodra ik het door de receiver laat gaan ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://obi.q-dance.nl/images/tv-01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://obi.q-dance.nl/images/tv-02.jpg
(klik voor XL)

Specs:
- 50" 1080p scherm
- Onkyo 905 receiver
- Mac Mini c2d, windows XP
- Alles met HDMI bekabeld (DVI->HDMI stekker achterin de mac)

Alles staat goed ingesteld volgens mij; computer op 1920x1080, receiver op 1080p out, heb al verschillende resoluties, kleurdiepten en refreshrates geprobeerd op de computer; resultaat blijft hetzelfde (en zoals gezegd ziet het er wel goed uit als ik de mac direct op de TV aansluit). Als bijvoorbeeld een UPC signaal door de receiver laat gaan upscaled hij het prima en ziet het er goed uit. Ook als ik m'n HD DVD-speler door de receiver laat gaan ziet het er ook gewoon goed uit.

Iets anders geks.. Als ik mijn xbox op 1080p zet, komt het signaal niet door.. 1080i werkt wel en alle lagere resoluties. Dit is wat minder erg, daar 1080i er al retestrak uitziet. Maar goed, blijft gek dat het niet wil werken.

-----
Nog een kleine andere vraag: ik heb op de tweede HDMI out (sub heet ie) m'n HD beamer aangesloten. Nou kun je op de receiver met een knopje tussen uitgangen switchen. Kan dat ook met een remote command? Dan kan ik mijn HK TC-30 afstandsbediening dit laten doen als ik wil switchen tussen plasma en beamer.
edit 01/08: deze laatste vraag is geen kwestie meer; dat kan heel makkelijk met een logitech harmony
-----

[ Voor 3% gewijzigd door Obi op 01-08-2008 09:32 ]

• Obi
Nog een klein vraagje.. Ik zie dat ik firmware 1.0.7 heb (misschien dat mijn probleem met nieuwe firmware verholpen is), kan ik deze zelf updaten of moet dit door Onkyo gedaan worden?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

verkeerde forum, en je hebt een edit knop :)

Heb je al contact opgenomen met de winkel / importeur?

AUD > VID

Wise enough to play the fool

• Obi
Een bumpje; het is nog steeds en voor de mensen van RAF is het een raadsel..

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-02 00:31
Ik zou eerst een andere dvi-hdmi proberen (ander merk). Er zijn heel veel problemen met dvi-hdmi en het kopen van een andere kabel is vaak de oplossing.
Wat wel raar is dat bij de problemen er meestal helemaal geen beeld is ipv een vervormd beeld zoals bij jou.

Probeer dus eerst een andere kabel

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:07

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik betwijfel of het aan de kabel zal liggen, aangezien het beeld dan gewoonweg zou hikken of helemaal niet werken. Vervormen (wat er nu gebeurd) lijkt me door een kabel onmogelijk.
(bij nader inzien denk ik dat Ferry34 op de adapter doelt en niet op de kabel op zich)...

Obi, je moet even dingen uitsluiten. Sluit je computer eens zonder tussenkomst van je receiver aan op de TV. Wat gebeurd er dan?
Dan kan je verder redeneren waar het fout gaat, misschien wel in je receiver.
Maar als ik zo eens naar dat beeld kijk, lijkt het me een refresh rate of resolutie probleem.
Je TV (of Receiver) snapt het ergens niet en gaat vreemde dingen doen.

Je moet ook even vaststellen dat de adapter van DVI-HDMI icm met je Mac wel goed werkt.
Aansluiten op een ander scherm (ander model en merk liefst) met HDMI ingang zou je daar inzicht in moeten geven.
Indien daar hetzelfde probleem optreed weet je zeker dat het aan je mac ligt en/of in combinatie met de DVI/HDMI adapter misgaat.
Misschien is er wat met je DVI uitgang van je mac die dit beelt al zo verstiert.

@hieronder:
Oh god. Volledig overheen gekeken. Hoog tijd voor de vrijdagmiddag borrel. :+
Lekkere zinvolle post geworden dit. :(

[ Voor 45% gewijzigd door remco_k op 01-08-2008 16:19 ]

Alles kan stuk.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Obi schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 13:48:
Ik heb net een nieuwe plasma, DVD speler en receiver gekocht. Alles aangesloten en werkt naar behoren. Ik gebruik de receiver als schakelkast voor al het beeld en geluid, daar stuit ik op een probleem..

Als ik mijn mac-mini direct op m'n scherm aansluit werkt het prima. Maar zodra ik het door de receiver laat gaan ziet het er zo uit:

-----
Je geeft hier al aan wat het probleem veroorzaakt. Ik zou contact opnemen met maker van reciever.
Misschien dat je Mac Mini geen 100% HDMI signaal doorgeeft waardoor reciever het niet doorgeeft?

• Obi
geforce5_guy schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 16:12:
[...]
Je geeft hier al aan wat het probleem veroorzaakt. Ik zou contact opnemen met maker van reciever.
Misschien dat je Mac Mini geen 100% HDMI signaal doorgeeft waardoor reciever het niet doorgeeft?
Wat bedoel je met een '100% HDMI signaal'? Heb op de Mac Mini alle soorten instellingen voor beeld geprobeerd. Verschillende resoluties, kleurdiepten en refreshrates.. Resultaat blijft hetzelfde.

• geforce5_guy
  • Niet online
Obi schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 20:52:
[...]

Wat bedoel je met een '100% HDMI signaal'? Heb op de Mac Mini alle soorten instellingen voor beeld geprobeerd. Verschillende resoluties, kleurdiepten en refreshrates.. Resultaat blijft hetzelfde.
Blijkbaar is het toch anders zodat je reciever het niet goed doorgeeft. Je zou kunnen proberen om een andere bron even via de reciever te kunnen proberen en kijken of het dan wel goed gaat.

• Ferry34
Het is trouwens ook raar dat je xbox360 maar tot 1080i wordt geaccepteerd. Is dit ook zo als je de xbox direkt op de tv aansluit zonder tussenkomst van de receiver?
Als het probleem er dan niet is, zit er iets niet goed bij de receiver. Op de xbox heb je geen verloop en ik heb nog niet van een xbox360 gehoord waarbij de kabel het niet deed. Je hebt overigens wel hdmikabels die maar tot 1080i gaan, maar die kans is niet heel groot.

Mocht dit allemaal niet helpen, dan is er nog wel iets wat je kunt doen: neem de receiver mee naar iemand met een full hdtv en sluit m daar ff op aan. Als het beeld weer niet goed is, ligt t aan de receiver.

Wat voor tv is het eigenlijk? In ieder geval een goede keuze, een plasma. ;)

[ Voor 51% gewijzigd door Ferry34 op 02-08-2008 10:05 ]

• Obi
geforce5_guy schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 20:59:
[...]

Blijkbaar is het toch anders zodat je reciever het niet goed doorgeeft. Je zou kunnen proberen om een andere bron even via de reciever te kunnen proberen en kijken of het dan wel goed gaat.
Andere bronnen (full HD) gaan prima door de receiver heen (hd dvd). Het vreemde beeld is echt alleen bij de Mac Mini, het niet weergeven van 1080P is alleen met de Xbox 360. Eigenardig allemaal...

TV is een 50" Samsung Full HD overigens, specs van alles:

Specs:
Samsung 50" 1080p plasma - PS-50P96FD
Mitsubishi 720p beamer - HC3000
100" scherm - Beamax
Onkyo receiver - TX-NR905
Onkyo DVD speler - DV-SP504E
Toshiba HD DVD - HD-EP10
Xbox 360
Mac Mini (als HTPC)
6TB met av materiaal, LaCie
Dali Suite serie - 2.8 front, 1.7 back
REL Storm (op een foto links van de DVD kast te zien)

(copy-paste uit klik)

• geforce5_guy
  • Niet online
Obi schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 00:24:
[...]

Andere bronnen (full HD) gaan prima door de receiver heen (hd dvd). Het vreemde beeld is echt alleen bij de Mac Mini, het niet weergeven van 1080P is alleen met de Xbox 360. Eigenardig allemaal...

TV is een 50" Samsung Full HD overigens, specs van alles:

Specs:
Samsung 50" 1080p plasma - PS-50P96FD
Mitsubishi 720p beamer - HC3000
100" scherm - Beamax
Onkyo receiver - TX-NR905
Onkyo DVD speler - DV-SP504E
Toshiba HD DVD - HD-EP10
Xbox 360
Mac Mini (als HTPC)
6TB met av materiaal, LaCie
Dali Suite serie - 2.8 front, 1.7 back
REL Storm (op een foto links van de DVD kast te zien)

(copy-paste uit klik)
Dan zul je het denk ik bij de mac mini moeten zoeken. Heeft de tv niet meerde HDMI aansluitingen zodat je de mac mini direct op de tv kan aansluiten ?

• Obi
geforce5_guy schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 12:10:
[...]

Dan zul je het denk ik bij de mac mini moeten zoeken. Heeft de tv niet meerde HDMI aansluitingen zodat je de mac mini direct op de tv kan aansluiten ?
Mac mini op de TV aansluiten gaat prima, met alle HDMI ingangen op de TV perfect beeld.. Zodra het door de receiver gaat, gaat het mis.

• Ferry34
Ik neem wel aan dat de xbox360 ook met hdmi is aangesloten.
Heb je al een andere dvd-hdmi kabel geprobeerd voor de mac?

Nou heb ik geen verstand van receivers, maar ik lees wel dat je moet instellen per source wat er met het signaal moet gebeuren. 's Kijken of ik iets kan vinden hierover.

Als u de TV op de HDMI OUT MAIN of HDMI OUT
SUB aansluit, moet u het onderdeel HDMI-monitor op
respectievelijk Hoofd of Sub instellen zodat de beeldscherm-
instellingenmenu's worden weergegeven en de
composietvideo-, S-video- en componentvideobronnen
omhoog-omgezet worden en uitgevoerd via de HDMI
OUT MAIN of HDMI OUT SUB.

U kunt de uitgangsresolutie voor de HDMI-uitgangen en
COMPONENT VIDEO OUT opgeven en de AV-receiver
de vereiste omhoog-omzetting van de beeldresolutie
laten uitvoeren om deze aan te passen aan de resolutie
die door de TV wordt ondersteund
.

Een instelling als deze bijvoorbeeld.
Op pagina 54 van de online handleiding staat hoe je de receiver op hdmi instelt
1080p: Kies deze instelling voor
1080p uitvoer en videoomzetting
naar vereist. (Niet
beschikbaar wanneer het
onderdeel HDMI-monitor op
Nee staat.)

Dit laatste lijkt mij dus erg belangrijk. Als dat op nee staat, dan komt er geen 1080p uit begrijp ik hieruit.
Je moet ook nog s elke hdmi ingang toewijzen. Gewoon erin pluggen is niet voldoende

Als u een videoapparaat op HDMI IN aansluit, moet u de
betreffende ingang aan een ingangskeuzetoets toewijzen.
Wanneer u bijvoorbeeld uw DVD-speler op HDMI IN 1
aansluit, moet u HDMI IN 1 aan de DVD ingangskeuzetoets
toewijzen.
Bij de standaardinstellingen is geen van de HDMIingangen
toegewezen. De volgende ingangskeuzetoetsen
kunnen worden toegewezen: DVD, VCR/DVR,
CBL/SAT, GAME/TV, AUX 1, AUX 2.
Als u de TV met een HDMI-kabel op de AV-receiver
hebt aangesloten, kunt u de AV-receiver zo instellen dat
composietvideo-, S-video- en componentvideobronnen
omhoog-omgezet (*) worden en uitgevoerd via de
HDMI-uitgangen. U kunt dit voor elke ingangskeuzetoets

instellen door de “- - -” optie te kiezen.

Staat dat allemaal goed bij je?

(is allemaal vanaf blz 52 HDMI-monitor instelling en dan verder,te lezen)
http://www.eu.onkyo.com/d...l_TX-NR905_Nl_Sv_0704.pdf

Misschien weet je het allemaal en staat t allemaal al goed, maar je weet nooit. Valt niet mee als ik dat zo lees. Ik ben ook aan een onkyo 606 aan t denken, dus ik leer er ook meteen van.

[ Voor 104% gewijzigd door Ferry34 op 04-08-2008 23:27 ]

• Obi
Ferry34 schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 22:59:
Ik neem wel aan dat de xbox360 ook met hdmi is aangesloten.
Heb je al een andere dvd-hdmi kabel geprobeerd voor de mac?
Een aantal verschillende kabels geprobeerd, niet een ander converter-blokje van DVI naar HDMI. Maar dat zou toch geen verschil moeten maken als het zonder tussenkomst van de receiver wel gewoon goed gaat?
Nou heb ik geen verstand van receivers, maar ik lees wel dat je moet instellen per source wat er met het signaal moet gebeuren. 's Kijken of ik iets kan vinden hierover.

[instellingen]

Staat dat allemaal goed bij je?
Yeps, ik heb elke mogelijke instelling doorgelopen en goed gezet. Elk menu, elk submenu en elk item bekeken en goed gezet. Het kan gewoon niet aan de instellingen liggen.

Misschien moet ik RAF nog maar 's bellen, heb het eea gemaild naar de HIFI afdeling nadat ik langs was gegaan, maar helaas geen respons.. Vrees dat zij het ook niet snappen.

Iemand een contact bij Onkyo?

• Ferry34
hmm, meestal is juist de dvi-hdmi convertor de boosdoener. Het rare is juist dat die het bij het ene apparaat perfect werkt en bij het andere niet.
Dus meteen op de tv kan die het doen, maar dat de handshake met de receiver het niet doet. Het is dus niet zo dat de kabel of convertor kapot is, hij heeft gewoon een compabiliteitsprobleem met sommige apparaten.
Vervang de convertor 's zou ik zeggen.

Ben toch wel benieuwd waar t in zit wat betreft de rest van de problemen. Het mooiste zou zijn als je ff een andere receiver eraan mocht hangen van RAF. (905 en een andere).

Hou ons op de hoogte!

Je bent niet de enige met problemen met deze receiver. De vele instellingen maken het lastig.
[Versterkers / AV receivers] Onkyo modellen 2007

Door: Den_upgrade
Bekijk myReact van Den_upgradeBekijk de gallery van Den_upgradeBerichten: 5
Reg. datum: 28 juli 2008
--------------------------------------------------------------------------------
quote:
nFo schreef op zondag 27 juli 2008 @ 21:43:
Hopelijk wordt dit geen trend dat downgraden van specs.
Hi All,

Ben in bezit van:
- Onkyo tx nr-905 (sinds 25 juli jl.)
- Sony KDL 46x3500
- Dreambox DM 600PVR (schotel receiver)
- pc met nvidia geforce4 ti 4200 with AGP8X-videocard

De receiver is aangesloten als HDMI out met als instelling 'hoofd' en resolutie 1080P op de receiver met een HDMI 1.3 kabel op de TV.

Componentvideo-ingang
De dreambox is aangsloten met S-video en een audiokabel (wit rood) onder de Componentvideo-ingang 'CBL/SAT' onder IN1. De pc is aangesloten onder AUX 1 onder IN2 eveneens met een S-videokabel en audiokabel.

Verdere instellingen op de receiver zijn:

BEELDKWALITEIT
Beeldmodus Automatisch
Edge Enhancement UIT
Mosquito NR UIT
Random NR UIT
Block NR UIT

OSD-instelling
Onmiddelijke displayaanduiding AAN
Monitortype 16:9
Displaypositie Onder
TV-formaat PAL

Geluid is perfect! Voor het beeld van de Dreambox en PC krijg ik alleen maar een helder blauw beeld. Dit terwijl het menu van de receiver wel zichtbaar is. Heb (bijna) alles al geprobeerd:
-stekkers op andere ingang
-HDMI out op andere waarden
-etc.

Het rechtstreekse beeld op de tv doen het wel goed!
Het beeld via de receiver voor de Dreambox en PC blijven blauw. Ik word nu behoorlijk gefrustreerd!!

De TV staat zo ingesteld dat iedere formaat/vorm/resolutie automatisch wordt gedetect en wordt getoond.

Volgens mij is het een instelling in de receiver?! Alleen ik weet niet waar ik het moet zoeken?? Iemand??

Door: Den_upgrade
Bekijk myReact van Den_upgradeBekijk de gallery van Den_upgradeBerichten: 5
Reg. datum: 28 juli 2008
--------------------------------------------------------------------------------
quote:
drfruit schreef op maandag 28 juli 2008 @ 23:31:
Heb je de juiste ingang ingesteld voor de bron die je wilt weergeven? Het lijkt er namelijk op dat je reciever wel goed is aangesloten op de tv (je ziet het menu) maar geen beeld doorgeeft als je een bron selecteert. Op de 606 moet je die bron eerst koppelen aan een ingang, tenzij je hdmi gebruikt.
einde quote
---------------------------------------------------------------------------------

Ben er nu per ongeluk na 3 dagen achter gekomen.

Het zit hem toch in de instelling Componentvideo-ingang
Deze moet voor zowel de Dreambox als de pc op --- staan i.p.v. IN1 of IN2 of IN3

----------------------------------------------------------------------------------

Op de laatste reactie zie je dat het is opgelost.
Misschien heb je er wat aan.

En post je vraag 's bij dat forum, misschien weten zij wat.

[ Voor 119% gewijzigd door Ferry34 op 15-08-2008 12:50 ]

• Obi
Via een bevriende leverancier contact gehad met Onkyo:

Het was bij hen een bekend probleem, het heeft te maken met HDCP locks, de receiver accepteert niet zomaar iets op sommige apparaten zit een bescherming.. Blijkbaar is er geen mogelijkheid om fatsoenlijk beeld uit m'n Mac mini door de receiver te laten gaan; moet ik dus direct uit de mac mini naar m'n plasma en beamer sturen. Heel irritant omdat ik dan dus toch nog met kabels moet gaan zitten kutten als ik bronnen / weergevers ga switchen.. Daar heb ik nou juist zo'n geavanceerde receiver en afstandsbedieningen voor.....

Jammer maar helaas.

• Ferry34
Dat is inderdaad jammer, maar er is gelukkig duidelijkheid. Er zit toch wel hdcp op je pc, anders doet die het sowieso niet nee. (moet wel want anders doet die t ook niet op je tv natuurlijk)

Overigens heb ik net zelf een onkyo 606 gekocht met Harman Kardon HKTS11 luidsprekers, wat een geluid zeg! (de subwoofer is zo groot als een bijzettafeltje :+

Over aansluiting met een pc lees ik in de handleiding van de 606 al het volgende:

- een betrouwbare werking met een hdmi naar dvi adapter kan niet worden gegarandeerd. Bovendien worden videosignalen van een pc niet ondersteund.

Ik heb overigens zelf mn pc niet op de receiver aangesloten maar direkt naar de tv. Dit is ook omdat ik het geluid van de pc naar mn stereo laat lopen (soort zone 2) omdat ik tegelijkertijd het geluid van mn games via de surround, alsook het geluid van mn internetradio via mn zuilluidsprekers wil horen.

Ik zal voor de gein dit weekend de pc s op de receiver aansluiten om te kijken wat die doet.

[ Voor 6% gewijzigd door Ferry34 op 12-09-2008 16:13 ]

Pagina: 1