Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ontwerpen wiki woordenlijst

Pagina: 1
Acties:

• livingtale
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09-2021
Een woordenlijst specifiek voor een specifiek terrein is een belangrijk hulpmiddel om je weg te vinden in een wereldje waar je niet bekend bent.
Om in even in dit wereldje te blijven een voorbeeld daaruit: gisteren wilde ik binnen tweakers zoeken naar netwerk hardeschijven. Nou, mooi dat dat niet zo maar lukt. Er zijn namelijk zoveel termen voor en nergens te vinden welke gebruikt worden (NAS hardeschijf schijnt na veel zoeken de term te zijn).
Je komt van alles tegen, maar geen idee wat die betekenen.
Een specifieke woordenlijst voor computer hardware is dan ideaal.

Een dergelijke woordenlijst werkt alleen als hij gemakkelijk up-to-date gehouden kan worden. Een dynamische woordenlijst is absoluut een vereiste, want er zijn alweer nieuwe termen ontstaan en oude gewijzigd voordat je lijst klaar is. Het werkt bovendien alleen maar als veel mensen kunnen toevoegen: immers je eigen 'woordenschat' is per defitie beperkt: ideaal voor een wiki. Vooral omdat een woordenlijst niet beladen is en je niet zo bang hoeft te zijn voor geklooi. In ieder geval binnen mijn gemeenschapje niet, maar waarschijnlijk gelden ook voor jullie de problemen eerder hier besproken voor een woordenlijst niet of minder...

Kortom: een pleidooi voor (beperkte) wikiwoordenlijsten voor afgebakende terreinen/doelgroepen.

Voor mijn eigen website wil ik nu zo'n wiki realiseren.
Een wiki voor 1 lemma dus, 1 pagina, en open voor iedereen of eventueel alleen voor leden van een forum.
Zo moeilijk zou dat niet moeten zijn, toch?

Graag een advies van jullie hoe dat aan te pakken:
ik ben redelijk bekwaam in HTML en CSS, maar beperkt in JavaScript, dus ik moet het hebben van een bestaand programma dat gemakkelijk te gebruiken valt binnen HTML.

rein van der meij

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Wat heb je zelf al gevonden? Want zoals je zelf al zegt: je bent op zoek naar Wikisoftware.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:35
Verhaaltje is niet erg duidelijk, maar het klinkt alsof je Media Wiki zoekt ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
livingtale schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 12:10:
Een dergelijke woordenlijst werkt alleen als hij gemakkelijk up-to-date gehouden kan worden. Een dynamische woordenlijst is absoluut een vereiste, want er zijn alweer nieuwe termen ontstaan en oude gewijzigd voordat je lijst klaar is.
Ga naar Google, type in 'define:afkorting' en klaar is * livingtale . Voorbeeldje: [google=define:nas]. Het is up-to-date. Het is kloppend. Het is dynamisch.

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:19

TheDane

1.618

Harm schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 12:39:
[...]
Ga naar Google, type in 'define:afkorting' en klaar is * livingtale . Voorbeeldje: [google=define:nas]. Het is up-to-date. Het is kloppend. Het is dynamisch.
Da's leuk, maar dan moet je wel weten dat 't precies NAS is wat je zoekt. Ik denk dat TS liever een pagina heeft met alle termen, en dan heel in 't kort of in jip&janneke taal wat $term inhoudt, zodat hij in ieder geval de tekst waar $term in voorkomt begrijpend kan lezen, EN eventueel makkelijk op $term kan zoeken om meer informatie te krijgen.

Jouw post is dus het eind van dit verhaal :)

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Zo moeilijk zou dat niet moeten zijn, toch?
Nou, wat let je?
Graag een advies van jullie hoe dat aan te pakken:
ik ben redelijk bekwaam in HTML en CSS, maar beperkt in JavaScript, dus ik moet het hebben van een bestaand programma dat gemakkelijk te gebruiken valt binnen HTML.
Je zult zowieso server-side aan de slag moeten met een DB of een andere persistentielaag en PHP/ASP/Ruby of whatever. HTML en CSS is pas de laatste (en minst boeiende) fase.

Ik zie verder niet echt in wat dit in WEB doet; ik zie namelijk geen concrete HTML/JS/CSS vraag?

[ Voor 4% gewijzigd door RobIII op 01-05-2008 13:17 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• livingtale
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09-2021
Mijn bericht bestond in feite uit twee boodschappen:
* een pleidooi voor woordenlijsten - ook in Tweakers- via wiki
* een vraag om een tip voor het zelf maken van een Wiki
De twee hoorden toch echt bijelkaar

Het spijt me dat het bericht dan niet in de juiste plaats gepost is, maar ik heb lang gezocht.
Ik zou niet weten waar de hulpvraag voor het straten van een eigen wiki op mijn site anders geplaatst had moeten worden.
Ik heb echt een grondige search gedaan, maar nergens een toch zo eenvoudige tip gekregen als Media WIKI. Voorlopig moet ik even wachten op mijn provider bij het installeren van een update van PHP, maar het ljkt wat ik zoek (een wiki voor 1 onderwerp).

Ik heb nogal mijn best gedaan op het formuleren van mijn vraag en begrijp dan ook niet goed wat er zo onduidelijk aan is (zie boven).

Daarnaast is niet het zoeken naar een specifieke term het belang van een woordenlijst, maar de verzameling van termen (om er inderdaad achter te komen dat het om een NAS gaat). Maar ook de andere mogelijkheden van een harde schijf: ik duizelde ervan en heb nog steeds geen idee wat men daarmee bedoelde.

Tenslotte: compliment voor deze site waar ik vaak het antwoord op een vraag kan vinden, maar, operator, je antwoord is wel heel erg jargon:
Je zult zowieso server-side aan de slag moeten met een DB of een andere persistentielaag en PHP/ASP/Ruby of whatever. HTML en CSS is pas de laatste (en minst boeiende) fase.
En lijkt met Media Wiki ook niet echt nodig

rein van der meij

Pagina: 1