Toon posts:

Geluid in surfbus

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van me heeft een onwijs grote bus aangeschaft (wel jaartje of 30 oud) die we nu aan het ombouwen zijn tot een surfbus waarmee we deze zomervakantie gaan toeren. Ik mag me nu bezig gaan houden met het inbouwen van de elektronica en de geluidsset. De bus heeft voorin 3 zitplaatsen, we hebben achterin nog 4 bijgeklust.
De bus maakt een onwijze teringherrie, dus het is nodig dat het geluid hard kan.

We hebben de volgende eisen:
- boxen voorin
- boxen achterin
- de boxen voor- en achterin moeten los van elkaar in- en uitgeschakeld kunnen worden
- we willen films kijken met geluid over die boxen
- er moet licht achterin komen
- zou relaxt zijn om oom gewoon 230 aansluiting te hebben voor het opladen van mobiele telefoon etc.
- ook radio kunnen ontvangen zou leuk zijn

De bus heeft verder een 12V accu die onder de bestuurdersstoel zit en dus gemakkelijk te bereiken is. Ruimte is verder geen issue.

We hebben dus een aantal mogelijkheden om dit op te lossen. Mijn vraag gaat nu vooral over het geluidsgedeelte.

We kunnen een 12V -> 230V omvormer kopen en dan een gewone versterker kopen en daar een paar boxen op aansluiten. Lieft dus met een A-B knopje, zodat we de boxen voor en achter los van elkaar kunnen aan en uitzetten. Dan sluiten we daar gewoon een laptop op aan met de muziek en daar kunnen we ook meteen films op kijken. Het voordeel van deze optie, is dat we waarschijnlijk relatief goedkope zooi kunnen kopen en dat we meteen de 230 hebben. Ook hebben we dan flink wat volume om boven de herrie van de bus uit te komen. Nadeel is dat we waarschijnlijk meer stroom verbruiken dan op een andere wijze.

Een andere optie die is zie, is een variant op het bovenstaande. In plaats van een versterker, kun je natuurlijk ook een 4.1 geluidssetje aansluiten op je laptop. Daar zit al versterking in natuurlijk. Nadeel is dat een laptop meestal geen aansluiting heeft voor een 4.1 setje, maar daar is vast wel een of ander usb-ding of kaartje voor.

Een andere optie is om gewoon een autoradio in te bouwen met daarachter een autoversterker en daar wat boxen op aan te sluiten. Ik weet alleen niet of ik daar ook gewone boxen op aan kan sluiten of dat je er alleen car-boxen op kunt aansluiten. De autoradio moet dan wel een ingang hebben om de laptop/mp3-speler aan te sluiten. Daarnaast moeten we dan nog een stroomvoorziening klussen voor de laptop, bijvoorbeeld zo'n sigarettending omvormer van 12V --> juiste spanning voor laptop.

Of we gebruiken alleen een auto-versterker, zonder de front en sluiten die gewoon direct op de laptop aan. Dan hebben we tenminste niet zo'n huis-tuin-en-keuken-versterker nodig.

We zijn studenten en zoeken dus een goedkope oplossing. Heb nog niet heel veel kaas gegeten van auto-installaties, daarom vraag ik jullie mening maar eens.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2008 23:56 ]

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Een paar goede tips vooraf:
Veel afleveringen van pimp my ride kijken! :D
en zoeken bij [CM] PC in je Auto. Info en How-to's - Deel 4 , hier staat gewoon al belachelijk veel info die je hierover kan vinden..

En dan eigen creaties maken:
Plannetje uittekenen van hoe je boxen precies aangesloten worden. (waar, kabels, hoe, enz)
Je geeft wel aan hoe het allemaal kan maar het is precies niet echt duidelijk voor jezelf.

Om maar even een voorbeeld te geven: hier thuis heb ik een pc met daaraan een kabel naar de versterker, die versterker zit verbonden met 1) een radio receiver en 2) boxen. In principe kun je daar nog een casettedeck aanhangen voor de oldskool lovers :P
Vertaald naar de bus: Laptop met autoradio > de meeste autoradio's hebben tegenwoordig een mp3/usb ingang, kun je natuurlijk veel mee doen. Ook zijn er van die ipod docks die makkelijk om te bouwen zijn tot een connector voor laptop/radio. Aangezien je al 12 volt hebt zou ik dat best ook zo houden. (dus zoveel mogelijk apparaten die dat gebruiken erin steken).
Ik heb laatst een apparaatje gezien voor weinig dat 12volt auto/aanstekerdinges stroom omzet naar 230. zal misschien morgen even kijken hoe die dingen heten, maar daar kunnen de andere mensen hier op GoT vast wel iets meer over vertellen.

De boxen die je apart wilt aansluiten/bedienen zijn dan natuurlijk weer heel simpel te maken door tussen elke kabel -> box aansluiting een switch te zetten en die dan allemaal samen te brengen in een bakje tussen de driverseats.
Hou der wel rekening mee dat het allemaal een verschrikkelijke kabelzooi gaat worden, dus vertel je collega-bus-verbouwers even dat ze daar rekening mee moeten houden.

Ook nog van plan een extra scherm er in te hangen?

Get Airflow, save the world.

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-02 16:05
mijn eerste gedachte zou ook zijn wat op 12 volt kan zoveel mogelijk op 12 volt laten werken. Dus caraudio spullen, 12-volt cigarettenaansluitingen maken zodat mensen daar hun gsm-auto-oplaadkabeltje in kunnen steken etc.
Daarnaast kun je ook gewoon een omvormer gebruiken voor de rest, het een sluit het ander niet uit.

Ik denk namelijk dat je, als de moter niet draait, al gauw met vermogens problemen komt te kampen als je maar één accu hebt.
Zie o.a. hier en wikipedia voor wat nuttige info
http://www.beterelektro.nl/index.php?main_page=index&cPath=20_21.

Alhoewel de efficientie van die omvormers hoger is dan ik had verwacht (85-90%) zal een 230 volt versterker intern de boel weer terug gaan transformeren met bijbehorende verliezen. In totaliteit ben je zo 30% kwijt.