Oorspronkelijk netwerk niet zichtbaar via 2e router

Pagina: 1
Acties:

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-02 08:35
Ik heb een vraag die vast al wel eens beantwoord is, maar waarschijnlijk op een kennisniveau dat het mijne ontstijgt.

Ik wilde een tweede router in huis aansluiten, om te gebruiken voor het verzenden van een tweede wireless signaal. In het sousterrain, waar de ontvangst van mijn eerste modem/router matig is.

In dat sousterrain zit wel een vaste aansluiting die gekoppeld is aan een van de LAN-poorten van de eerste router, maar die aansluiting zit op een onhandige plek. Ik zou dus een bedraad netwerk kunnen aanleggen, maar wil eigenlijk liever geen kabels en meer bewegingsvrijheid.

Ik heb de tweede router op de vaste aansluiting in het sousterrain gezet, om het draadloze signaal op te pikken met twee laptops in het sousterrain.

Eén sousterrain-laptop draait Vista HP, de ander XP. De rest (vaste PC, andere laptop, netwerk-HD, draadloze Canon-printer, Sonos-systeem, XBOX360 en Wii hebben altijd op/via mijn bestaande XP-netwerk WORKGROUP gelopen).

· Eerste modem/router: het wireless model Zyxel van Telfort. Zyxel P-2602HW.
Adres: 192.168.1.254
IP-Range van aangesloten apparaten: 192.168.1.30 – 192.168.1.50
SSID: Zyxel

· Tweede router: Sitecom WL 161 (Wireless Network Broadband Router)
Adres: 192.168.0.1
SSID: SITECOM
Client-adres van de Sitecom op de Zyxel: 192.168.1.40
Ik heb WDS ingeschakeld op de Sitecom, met de Zyxel als 'doelwit'.
DHPS staat gewoon op server op de Sitecom.
Modus Sitecom: AP + WDS.
De lijn komt binnen via de WAN-poort.

Ik ben de hele dag bezig geweest om het als halve nOOb aan de praat te krijgen, met hulp van info op tweakers natuurlijk.

Het goede nieuws:
Internet werkt op de Vista-laptop en de XP-laptop!
Tot mijn eigen verbazing kan ik ook de printer die aan het XP-netwerk (WORKGROUP) hangt gebruiken vanuit het sousterrain.

Maar....de rest van het netwerk zie ik niet. Zo kan ik bijvoorbeeld de netwerk-HD niet benaderen via de laptops aan de Sitecom.

Ik heb nog wat extra aanpassingen in de Sitecom gedaan, maar dan kan werkt niets meer. DHPC moet op server blijven staan, anders kan ik hem niet meer via zijn eigen adres benaderen en werkt niets meer.

Nu heeft de Sitecom nog wat extra opties zoals:
Enable Universal Repeater Mode (Acting as AP and client simultaneouly)
SSID of Extended Interface:

Als ik dat gebruik (maar misschien niet met de goede naam?) dan werkt ook niets meer.
Ik heb wat gelezen op niet aansluiten op WAN-poort (maar dan zie ik het modem niet meer en kan ik niks instellen).
Moet ik alleen als AP, alleen als client of alleen als WDS kiezen bij modus? Of het houden op AP+WDS?

Ik ben blij dat internet + printer het doen, en heb geen zin om nog een dag eindeloos te proberen en het modem steeds te resetten. Wie weet hoe ik mijn oorspronkelijke netwerk te zien kan krijgen op de laptops die via de tweede router werken?

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Verwijderd

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar ik heb een aantal keer het volgende netwerk gemaakt:
  • 2 routers, laten we ze A en B noemen
  • Router A is de "hoofd"-router: aangesloten op het kabelmodem, via kabels met een aantal PC's verbonden, draaide DHCP-server
  • Router B was alleen om de doorvoer naar 2 pc's boven die via WIFI-USB-sticks verbonden waren (omdat ik geen kabels naar dat appartment wou trekken)
  • Router A en B waren via een kabel aan elkaar verbonden
Het is even een werkje om dit aan de praat te krijgen, maar uit m'n hoofd ging het ongeveer zo:
Definities:
WAN-poort: de poort op je router die normaal naar je dsl- of kabelmodem gaat
LAN-poort de poorten waar je computers aan kan hangen
Ik ga er even vanuit dat je netwerk 192.168.1.X is
  1. Verbind een PC met een kabeltje met een LAN-poort van router B, die verder nergens op aangesloten is.
  2. Zet in router B in het LAN-gedeelte DHCP uit
  3. Zet in router B in het WAN- of Internet-gedeelte ook DHCP uit - meestal heet dit "static ip", en zet je IP-adres op 192.168.1.2, gateway op 192.168.1.1 en subnet mask op 255.255.255.255
  4. Haal router B nu van je PC af
  5. Stel router A in dat 'ie in 't lan 192.168.1.1 is (zelfde als gateway op Router B), DHCP in LAN aan, en verder zo dat 't werkt qua internet
  6. Sluit router A en B nu op elkaar aan, zodat er een kabel van een LAN-poort van A naar een LAN-poort van B gaat. B heeft dus geen kabel aan z'n WAN-poort en het "internet"-lampje zal nooit branden (als 'ie dat heeft)
  7. Klaar
In feite is router B nu een soort "hub" geworden die bedraad ook in draadloos omzet en v.v. Er zit helemaal geen intelligentie meer in, anders dan de wireless authentication. Router A doet al 't werk zoals DHCP, de meeste routing etc.

Als je helemaal geen verbinding tussen de twee delen van 't netwerk krijgt, moet je wellicht een crosskabel tussen router A en B gebruiken. Verder zie ik dat mijn router in 't LAN-deel alleen kan kiezen tussen DHCP Server en DHCP Forwarder. Voor router B kan je ipv DHCP uit ook DHCP forwarder zetten, en dan de server op 't ip-adres van router A (192.168.1.1) zetten.

Toen ik dit probeerde had mijn router A trouwens geen draadloze verbinding, dus ik heb niets geprobeerd met WDS en ik had ook geen probleem met overlap van signalen. Wat hier handige tips voor zijn kan iemand anders je vast wel vertellen...

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Als ik het goed begrijp is de opstelling vanaf een wireless client op router B nu het volgende:

Internet <-> (Modem) Router 1 <-> Router 2 <-> PC/laptop

Het is zo dat, in het algemeen, een router geen lokaal netwerk doorlaat. Het lokale netwerk voor die PC achter Router 2 is dus alles wat achter router 2 hangt. Wat je dus moet doen is router 2 instellen als alleen een acces point. Hierover is een howto geschreven, namelijk: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Wat in principe daarbij de bedoeling is is om alle Router functies te omzeilen van de 2e Router. Het enige wat het dus moet doen is een draadloos signaal de lucht in sturen en dat koppelen aan je gewone netwerk. Dan komt het er dus zo uit te zien:
Internet <-> (Modem) Router 1 <-> PC/laptop via Router2 als AP

Verwijderd

Na het lezen van die howto:

Voor stap 1 in mijn manual moet je op de PC waar je dit mee doet alles ook nog even op statisch ip zetten, anders kom je nadat je de DHCP-server hebt uitgezet niet meer bij je router

Stap 3 is overbodig (maar kan geen kwaad) omdat dit over de WAN-poort van router B gaat en die wordt niet gebruikt.

• Heintje
bedankt. genoeg info om morgen fris mee aan de slag te gaan!

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

• Heintje
Ik heb alle/allerlei tips opgevolgd.

Resultaat:

Het werkt voor de XP-laptop! Zowel internet als netwerk!

Met de Vista-laptop kom ik niet verder dan 'lokaal', met nu dus wél volledig zicht op mijn oorspronkelijke netwerk.
Ik heb op de Vista laptop dus mijn internettoegang ingeruild voor netwerktoegang. Leuk maar niet leuk genoeg :P

Tja... iemand een tip?

Het is Vista HP met SP1.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

maak gewoon even een tekening met alle ip addressen. Het is voor ons nu ondoenlijk om een goed beeld te vormen van wat je in elkaar geklsuts hebt.

Overigens wilde gok
Het lijkt erop dat je VISTA PC de verkeerde default gateway/dns server heeft ofzo. Kan je wel pingen naar het internet/router Je kan even pingen naar ip 194.109.6.66 Deze zou het altijd wel moeten doen.

[ Voor 23% gewijzigd door TrailBlazer op 01-05-2008 15:25 ]

• Heintje
De 1e modem/router:

IP: 192.168.1.254
DHPC-range: 192.168.1.30 - 50
1e DNS: 195.241.77.55
2e DNS: 195.241.77.58

De 2e router/AP:

IP: 192.168.1.80
DHPC: uit
Subnet: 255.255.255.0
Gateway: 195.168.1.254

Alles staat op automatisch in de twee laptops.
De XP-laptop doet het (internet + netwerk) via de 2e router/AP.

De Vista-laptop doet het alleen via de slechte verbinding van de 1e modem/router. Via de 2e router/AP doet alleen het lokale netwerk het; internet helaas niet.

Ik hoop dat dit genoeg info is.

Als tekening is de tekening onder punt 7. van de "[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point" - waar hierboven naar verwezen wordt - van toepassing.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

config van je routers ziet er wel lekker uit. Ik ga er dan wel van uit dat je default gateway van je 2e AP fout is overgenomen hier. Maar hoe zien je ip setting er uit van je vista PC. Plak gewoon even de output van ipconfig hier.

• Heintje
sorry, ik weet niet hoe ik de ipconfig te zien kan krijgen of hier kan plakken. Ben geen netwerkman...

Mijn default gateway van de 2e router/AP is niet fout overgenomen: 192.168.1.254 (het ip-adres van de modem/router). De XP-laptop doet het hier mee.

EDIT: de verkenner blijft hangen als ik in Vista op 'netwerk' klik.

NOGMAALS EDIT: hij doet het! Na nog eens een keertje opnieuw opstarten van de Vista-laptop (wat ik 2 keer had gedaan) werkt alles opeens. Bedankt voor alle suggesties. De HOWTO klopt dus, maar een paar keer opstarten is mooi meegenomen :P ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Heintje op 01-05-2008 17:30 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Start --> Uitvoeren --> typ "cmd" --> Typ "ipconfig/all"

• Heintje
Alles werkt dus na nog eens een keer opnieuw opstarten. Vista-mysterie denk ik.

IPCONFIG lukt nu ook. Ziet er logisch uit.

Ik kan nu ook vanuit de laptops op de 2e router/AP de 1e modem/router benaderen. Ik heb ze daar een vast IP-adres toegewezen dat ik via IPCONFIG heb gezien.
Nogmaals dank.

Pagina: 1