Glasvezel in Zeewolde (Reggefiber en XMS)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.301 views

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12 18:38

The Wizard

Moderator Mobile
Topicstarter
Begin 2008 is een groep vrijwilligers op het idee gekomen om een glasvezel project op te starten in Zeewolde (Flevoland).

Mede doordat UPC en KPN niet goed bevallen, is men dit project begonnen.

Het is niet alleen voor particulieren, verschillende clubs/kerken/verenigingen/scholen hebben zich inmiddels al aangemeld.

In maart 2008 zijn de eerste gesprekken geweest tussen de werkgroep en Reggefiber en XMS.

Ze willen niet afhankelijk zijn van grote spelers op de markt en zullen proberen alles zelf in de hand te houden, waaronder de zenderkeuze van het TV pakket.

Ze willen:
- TV (40 kanalen) / Radio (30 kanalen)
- Telefonie (gratis bellen naar vaste nummers)
- Internet (35/35 Mbit)

En dat voor ongeveer 50 euro. Later kan er 50 / 50 en waarschijnlijk 100 / 100 geleverd worden voor een meerprijs. Prijzen zijn nog indicatief.

Ze zijn bezig een draagvlak te creeren in de gemeente door te informeren bij de mensen of ze hier behoefte aan is. Ca. 84% heeft te kennen gegeven dat ze hier oren naar hebben.

De minimale aantal aansluitingen die benodigd zijn is 4000. Zeewolde heeft ongeveer 6500 huizen (ca. 20.000 inwoners).

http://www.zeewoldeopglasvezel.nl

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• WidgetTWW
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-11 21:50
The Wizard schreef op woensdag 30 april 2008 @ 20:11:
Begin 2008 is een groep vrijwilligers op het idee gekomen om een glasvezel project op te starten in Zeewolde (Flevoland).

Mede doordat UPC en KPN niet goed bevallen, is men dit project begonnen.

Het is niet alleen voor particulieren, verschillende clubs/kerken/verenigingen/scholen hebben zich inmiddels al aangemeld.

In maart 2008 zijn de eerste gesprekken geweest tussen de werkgroep en Reggefiber en XMS.

Ze willen niet afhankelijk zijn van grote spelers op de markt en zullen proberen alles zelf in de hand te houden, waaronder de zenderkeuze van het TV pakket.

Ze willen:
- TV (40 kanalen) / Radio (30 kanalen)
- Telefonie (gratis bellen naar vaste nummers)
- Internet (35/35 Mbit)

En dat voor ongeveer 50 euro. Later kan er 50 / 50 en waarschijnlijk 100 / 100 geleverd worden voor een meerprijs. Prijzen zijn nog indicatief.

Ze zijn bezig een draagvlak te creeren in de gemeente door te informeren bij de mensen of ze hier behoefte aan is. Ca. 84% heeft te kennen gegeven dat ze hier oren naar hebben.

De minimale aantal aansluitingen die benodigd zijn is 4000. Zeewolde heeft ongeveer 6500 huizen (ca. 20.000 inwoners).

http://www.zeewoldeopglasvezel.nl
Helemaal super, ik zie steeds meer van dit zulk initiatiefen. Ikzelf ben vrijwilliger in vleuterweide. Ook daar willen wij glasvezel.

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-12 20:00
Op zich een goed initiatief maar het is en blijft kleinschalig waardoor de kosten vrij hoog zijn.
Waarom de krachten niet bundelen met de buur-gemeenten zoals Harderwijk, Ermelo, Putten en Nijkerk om maar iets te noemen?
Ik denk dat de bewoners daar ook wel geinteresseerd zijn!

• WidgetTWW
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-11 21:50
HoppyF schreef op woensdag 30 april 2008 @ 22:36:
Op zich een goed initiatief maar het is en blijft kleinschalig waardoor de kosten vrij hoog zijn.
Waarom de krachten niet bundelen met de buur-gemeenten zoals Harderwijk, Ermelo, Putten en Nijkerk om maar iets te noemen?
Ik vind de kosten wel meevallen. Voor degenen die de verbinding aanleggen is het een grote investering. Als je kijkt naar wat je ervoor terug krijgt:

radio, tv, internet, telefonie: 50 euro.

Als ik alles bij elkaar optel zit ik nu op 70 euro. En zit op een 3mbit verbinding 8)7

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Topicstarter
HoppyF schreef op woensdag 30 april 2008 @ 22:36:
Er zijn veel kleine glasvezel projecten in Nederland, dus wat dat betreft valt dit niet uit toon. Het grote voordeel is dat er in Zeewolde relatief gemakkelijk de kabels de grond in kunnen, de oudste huis stamt uit begin '80, dus de kabels hoeven niet op de onmogelijkste plekken binnen te komen.

Tevens is Zeewolde een relatief jonge gemeente, dus het draagvlak voor glasvezel is veel groter (25% is jonger dan 20 jaar, dus die hebben wel behoefte aan snel internet :)) dan in Putten/Nijkerk/Ermelo. In Harderwijk is KPN al bezig met zijn VDSL netwerk aan te leggen, dus ik denk niet dat de gemeente erg blij mee is als de straat weer opengebroken wordt.

Er ligt trouwens ook al een glasvezelring in Ermelo, Harderwijk en Zeewolde, maar die is alleen voor bedrijven/gemeenten.

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-12 20:00
The Wizard schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 10:15:
[...]

Er zijn veel kleine glasvezel projecten in Nederland, dus wat dat betreft valt dit niet uit toon. Het grote voordeel is dat er in Zeewolde relatief gemakkelijk de kabels de grond in kunnen, de oudste huis stamt uit begin '80, dus de kabels hoeven niet op de onmogelijkste plekken binnen te komen.

Tevens is Zeewolde een relatief jonge gemeente, dus het draagvlak voor glasvezel is veel groter (25% is jonger dan 20 jaar, dus die hebben wel behoefte aan snel internet :)) dan in Putten/Nijkerk/Ermelo. In Harderwijk is KPN al bezig met zijn VDSL netwerk aan te leggen, dus ik denk niet dat de gemeente erg blij mee is als de straat weer opengebroken wordt.

Er ligt trouwens ook al een glasvezelring in Ermelo, Harderwijk en Zeewolde, maar die is alleen voor bedrijven/gemeenten.
Ik bedoelde met de hoge kosten niet de maandelijkse abonnementskosten maar de investeringskosten om een project van de grond te krijgen. De aanleg van glasvezelkabels e.d.

Er bestaan inderdaad veel kleine projecten maar er wordt nauwelijks samengewerkt. In de ene gemeente begint men wat terwijl de andere gemeente er nog over aan het nadenken is. Niet erg efficient. Bovendien is het juist dat er al heel veel (onbenut) glasvezel in Nederland ligt en de kans dus groot is dat er bij wijze van spreken, een glasvezel door je straat loopt waarvan je niet weet dat die bestaat.
De behoefte aan snel internet is overal groot, denk dan niet alleen aan de absolute snelheid van het internet maar vooral ook aan de extra diensten die geleverd kunnen worden zoals telefonie, (digitale) radio en TV en nog meer toepassingen.

KPN is een partij die niet staat te juichen met al die glasvezel initiatieven want zij trekken hun eigen plan. De vraag is in hoeverre dit aansluit op de behoefte van de klanten.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Topicstarter
HoppyF schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 12:11:
[...]

Ik bedoelde met de hoge kosten niet de maandelijkse abonnementskosten maar de investeringskosten om een project van de grond te krijgen. De aanleg van glasvezelkabels e.d.

Er bestaan inderdaad veel kleine projecten maar er wordt nauwelijks samengewerkt. In de ene gemeente begint men wat terwijl de andere gemeente er nog over aan het nadenken is. Niet erg efficient. Bovendien is het juist dat er al heel veel (onbenut) glasvezel in Nederland ligt en de kans dus groot is dat er bij wijze van spreken, een glasvezel door je straat loopt waarvan je niet weet dat die bestaat.
De behoefte aan snel internet is overal groot, denk dan niet alleen aan de absolute snelheid van het internet maar vooral ook aan de extra diensten die geleverd kunnen worden zoals telefonie, (digitale) radio en TV en nog meer toepassingen.

KPN is een partij die niet staat te juichen met al die glasvezel initiatieven want zij trekken hun eigen plan. De vraag is in hoeverre dit aansluit op de behoefte van de klanten.
Precies, dat is het grote probleem ook, als KPN groot voorstander van glasvezel was, was het al hard op weg om gemeengoed te worden. Ze gaan voor VDSL. Het is jammer dat ze het koper maximaal proberen te rekken. Het is natuurlijk wel het goedkoopst, alleen een glasvezel linkje naar de wijkstations trekken ipv de huishoudens.

Je hebt ook gelijk, het is ook niet efficient. Het is gewoon jammer dat de gemeente niks initieert, het moet altijd vanuit de burger komen.

Ik ben in ieder geval erg blij met dit persoonlijk initiatief van deze werkgroep in Zeewolde :). Het zal nog enkele jaren duren, zolang er maar vooruitgang in zit. En misschien als dit een succes is, zullen de omliggende plaatsen het voorbeeld volgen. In Harderwijk zit ook een groot potentioneel, aangezien de wijk drielanden erg ver van de centrale zit voor ADSL (4 km+), en ze dus op de lokale kabelboer aangewezen zijn.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-11 00:19
Dit soort werving is niet echt de bedoeling hier op het forum, sorry.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.