Platenspeler aansluiten op pc zonder preamp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkemeling
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2022
Beste medetweakers,

Omdat ik in de huiskamer een PC gebruik als mediacentre (ik moest van mijn vriendin mijn versterker en speakers om esthetische redenen verwijderen) zou ik het leuk vinden om mijn platenspeler er op aan te sluiten. Nu weet ik dat ik daar formeel een voorversterker voor nodig heb en dat dat ook overal wordt aangeraden, maar aangezien ik eigenwijs ben wilde ik het toch zeker weten. Is het echt niet mogelijk om het signaal softwarematig (riaa) te versterken? Het lijkt me toch niet zo'n enorme opgave om het signaal een beetje op te pimpen met hier en daar wat gain, bas enzo?

Alvast bedankt,

Peter

Lord Vaiter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:07

SeatRider

Hips don't lie

Nee dat gaat niet werken. Koop een USB platenspeler! :)

[ Voor 43% gewijzigd door SeatRider op 30-04-2008 19:37 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-05 12:14

pcprutser

No message

idd, ik zag van de week in de krant -bij k geloof de aldi- een usb platenspeler! voor niet al te veel geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Laatst online: 16:30
Ooh dat is handig. Heb je een draaitafel (misschien wel een hele goede) en wordt je aangeraden om zo'n troep ding te kopen.
Ieder goedkoop voorversterkertje geeft al beter geluid dan zo'n USB ding, en van uit gaand dat je niet een ultra goedkoop draaitafeltje hebt.
Dus koop of bouw voor 20~30 euro een simple phono versterkertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-05 08:06
Op marktplaats, voor 2 tientjes oderzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Volgens mij heb ik eens een keer, een draaitafel aangesloten op de microfooningang van de Pc, om een paar plaatjes op te nemen. Is er op die manier niks mee te doen?

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkemeling
  • Laatst online: 10-07-2022
Goed, helaas, maar toch bedankt. Ik ga inderdaad mijn Onkio niet vervangen voor een gaar USB platenspelertje. Ik denk dat ik dan maar zo'n TerraTec Phono PreAmp aanschaf.
Toch vind ik het vreemd dat het niet softwarematig kan. Die algoritmes kun je toch gewoon (bijna) realtime op het ingangssignaal toepassen? Het lijkt me dat die preamp niets anders doet. Maargoed, nogmaals bedankt voor de snelle reacties.

Lord Vaiter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

pkemeling schreef op woensdag 30 april 2008 @ 19:58:
Goed, helaas, maar toch bedankt. Ik ga inderdaad mijn Onkio niet vervangen voor een gaar USB platenspelertje.
offtopic:
Deze assertieve houding had je beter tegenover je vriendin kunnen hebben. Verwijderen van kwaliteits-apparatuur voor esthetische redenen.... :X

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:00

voodooless

Sound is no voodoo!

pkemeling schreef op woensdag 30 april 2008 @ 19:58:
Die algoritmes kun je toch gewoon (bijna) realtime op het ingangssignaal toepassen? Het lijkt me dat die preamp niets anders doet. Maargoed, nogmaals bedankt voor de snelle reacties.
Software is het probleem ook niet. Het signaal uit je element is simpelweg heel erg laag en je moet het dus flink versterken om het bruikbaar te maken voor een line-input. En dan is het nog steed aan te raden om het signaal te bewerken in 24 bits om de RIAA correctie te doen.

Een pre-amp is dus een must!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wols
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10-2024
NAD heeft sinds kort dit; de PP3 digitale voorversterker

http://nadelectronics.com...igital-Phono-Preamplifier

ik weet niet of er andere merken zijn die dit ook aanbieden, maar het zou een oplossing kunnnen zijn voor je probleem met het behoudt van je huidige met behoudt van je platenspeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 09:48
Ik heb het wel eens geprobeerd (hoewel dat vooral voor een tijdscode-signaal was waar de kwaliteit dus niet zo van uitmaakte) en ik hield ongeveer 8-bits van de 16 over (dus 256 stappen tussen zwakste en luidste sample ipv ~64000)
Dat is dus wel te weinig om er met software-matige RIAA correctie nog een kwaliteitssignaal van te maken.
Als je een geluidskaart hebt die in 24-bits kan opnemen en ook nog eens een signaal/ruis verhouding heeft van 24-bit (dus 120dB geloof ik?) dan hou je dus op zich wel genoeg bits over om er weer een goed signaal van te maken.

Een microfoon-ingang kan inderdaad ook werken, maar wel enkel indien die ingang ook echt versterkt is. Bij zowat alle geluidskaarten voor thuisgebruik is dat volgens mij ook software-matig versterkt, waardoor je dus niets aan kwaliteit wint.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 143259

'...(ik moest van mijn vriendin mijn versterker en speakers om esthetische redenen verwijderen)...'

Zou gewoon vriendin verwijderen... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Wop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03:06
Als je een beetje handig bent met solderen is dit misschien nog een optie:

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallie-s
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-05 09:50
Anoniem: 143259 schreef op woensdag 30 april 2008 @ 20:42:
'...(ik moest van mijn vriendin mijn versterker en speakers om esthetische redenen verwijderen)...'

Zou gewoon vriendin verwijderen... >:)
eens!!

speakers zijn belangrijker!
Pagina: 1