Sinds een dag werkt Ubuntu 7.10 hier als een trein. Ik heb denk ik voldoende getest en ben erg tevreden. Daarom wil ik Ubuntu 7.10 als primair besturingssysteem gaan installeren. Maar ik wil ook Windows XP houden mocht ik ooit iets nodig hebben (photoshop of andere programma's die alleen onder Windows draaien).
Ik heb nu ook al een dualboot setup - ook van Windows XP en Ubuntu 7.10 - echter nu heeft Windows bijna alle schijfruimte en Ubuntu nauwelijks, hier moet verandering in komen. Ik ben van plan Windows zo'n 20 Gb te geven en Ubuntu 7.10 de rest, dat is zo'n 150 Gb.
Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste kan gaan aanpakken, aangezien alle partities overhoop gegooid moeten worden. Momenteel heb ik 5 partities:
En mijn andere vraag dus: hoe regel ik dit. Momenteel kan ik niet in Windows omdat er files missen ofzo, maar alles is (goed) gebackupped dus dat is geen probleem. Maar moet ik eerst Windows installeren of eerst Ubuntu en wanneer en waar(mee) moet ik de partities instellen?
Ik heb nu ook al een dualboot setup - ook van Windows XP en Ubuntu 7.10 - echter nu heeft Windows bijna alle schijfruimte en Ubuntu nauwelijks, hier moet verandering in komen. Ik ben van plan Windows zo'n 20 Gb te geven en Ubuntu 7.10 de rest, dat is zo'n 150 Gb.
Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste kan gaan aanpakken, aangezien alle partities overhoop gegooid moeten worden. Momenteel heb ik 5 partities:
- DellRestore (FAT) 3,5 Gb
- DellUtility (FAT) 70 Mb
- Home (EXT3) 45 Gb (partitie voor alle data van Ubuntu)
- Root (EXT3) 6 Gb (hierop staat de installatie van Ubuntu)
- SWAP (SWAP) 2 Gb
- Partitie voor install van Windows + alle bestanden (NTFS?) 25 Gb
- Partitie voor install Ubuntu 7.10 (EXT3) 6 Gb
- Partitie voor data Ubuntu (EXT3) grootte: overige ruimte op HDD
- SWAP van 2 Gb
En mijn andere vraag dus: hoe regel ik dit. Momenteel kan ik niet in Windows omdat er files missen ofzo, maar alles is (goed) gebackupped dus dat is geen probleem. Maar moet ik eerst Windows installeren of eerst Ubuntu en wanneer en waar(mee) moet ik de partities instellen?