Ubuntu naast XP

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Sinds een dag werkt Ubuntu 7.10 hier als een trein. Ik heb denk ik voldoende getest en ben erg tevreden. Daarom wil ik Ubuntu 7.10 als primair besturingssysteem gaan installeren. Maar ik wil ook Windows XP houden mocht ik ooit iets nodig hebben (photoshop of andere programma's die alleen onder Windows draaien).

Ik heb nu ook al een dualboot setup - ook van Windows XP en Ubuntu 7.10 - echter nu heeft Windows bijna alle schijfruimte en Ubuntu nauwelijks, hier moet verandering in komen. Ik ben van plan Windows zo'n 20 Gb te geven en Ubuntu 7.10 de rest, dat is zo'n 150 Gb.

Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste kan gaan aanpakken, aangezien alle partities overhoop gegooid moeten worden. Momenteel heb ik 5 partities:
  • DellRestore (FAT) 3,5 Gb
  • DellUtility (FAT) 70 Mb
  • Home (EXT3) 45 Gb (partitie voor alle data van Ubuntu)
  • Root (EXT3) 6 Gb (hierop staat de installatie van Ubuntu)
  • SWAP (SWAP) 2 Gb
Nu lijkt het me een goed plan om in mijn volgende (definitieve) setup 4 partities te hebben, en wel:
  • Partitie voor install van Windows + alle bestanden (NTFS?) 25 Gb
  • Partitie voor install Ubuntu 7.10 (EXT3) 6 Gb
  • Partitie voor data Ubuntu (EXT3) grootte: overige ruimte op HDD
  • SWAP van 2 Gb
Maar ik weet niet goed hoe ik dit moet realiseren en of het een verstandige keuze is qua partities. En wat moet ik doen met de 2 DELL FAT partities die ik momenteel heb, kan ik die zonder risico's verwijderen? (En wat zijn daarvan de gevolgen?)

En mijn andere vraag dus: hoe regel ik dit. Momenteel kan ik niet in Windows omdat er files missen ofzo, maar alles is (goed) gebackupped dus dat is geen probleem. Maar moet ik eerst Windows installeren of eerst Ubuntu en wanneer en waar(mee) moet ik de partities instellen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 09:34
Je hoeft eigenlijk niet opnieuw te instaleren (behalve om je windows te redden misschien). Met een Gparted live-cd kun je gewoon de partities vergroten en verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Mwah, het geeft me een beter gevoel als ik twee verse OS'en heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:44
Ik zoudit doen:

win 20GB ntfs
ubuntu 15 gb ext3
swap 1 a 2 gb linux swap
data alles wat over is ntfs

Aangezien dan zowel windows als linux je ntfs data kunnen lezen & schrijven

[ Voor 3% gewijzigd door bas-r op 30-04-2008 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
Windows installeren in partitie met gewenste grootte, dit instellen met Win installer, de Dell partities kom je daar ook tegen, ik zou ze bewaren. Daarna Ubuntu dual boot installeren. Dit lijkt me de volgorde. De groottes die je aangeeft lijken me prima.

[ Voor 9% gewijzigd door pennywiser op 30-04-2008 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
Ik zou je data op een ntfs-schijf zetten: ext3 wil windows alleen met 3rd party software lezen/schrijven. Ntfs gaat wel in linux goed.
Verder zou ik alles even backuppen op een externe hd voordat je gaat schuiven met je partitie groottes en bestandssystemen. Er kan nog wel eens wat kwijt raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Over de stabilieteit van het schrijven naar NTFS schijven in Ubuntu lees ik niet veel goede verhalen. Het schrijven wordt ook niet standaard ondersteund, je kan het wel 'aanzetten', maar of dat nou echt ideaal is?

@ Vinzz: Win installer werkt zeker alleen onder Windows, en aangezien dat niet meer werkt gaat dat niet werken. :p

EDIT: Na wat zoekwerk heb ik besloten de FAT Dell partities te verwijderen. Ze zijn alleen van belang als je gaat bellen met Dell Support Center, dat ga ik toch niet doen.

[ Voor 21% gewijzigd door monnick op 30-04-2008 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Laatst online: 20:47

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

monnick schreef op woensdag 30 april 2008 @ 17:46:
Over de stabilieteit van het schrijven naar NTFS schijven in Ubuntu lees ik niet veel goede verhalen. Het schrijven wordt ook niet standaard ondersteund, je kan het wel 'aanzetten', maar of dat nou echt ideaal is?

@ Vinzz: Win installer werkt zeker alleen onder Windows, en aangezien dat niet meer werkt gaat dat niet werken. :p
Maar ja de andere optie is in windows een Ext3 reader. Ik kan stellen dat het even brakjes werkt. Je kan ook fat32 pakken daarvoor maar het werkt toch niet lekker vanwege de filelimit van 4a5GB.

Persoonlijk heb ik liever NTFS in Linux dan iets anders in windows :/

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkjeric
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-08 11:53
Lijkt me ook dat je best de grootste partitie NTFS laat voor je persoonlijke data. Linux kan NTFS lezen/schrijven, terwijl Windows niks out-of-the-box kan met EXT3.

Trouwens, waarom neem je niet Ubuntu 8.04, dat nu ondertussen een weekje uit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Als je Ubuntu als primair OS wil gaan gebruiken kan ik je aanraden iig de nieuwste versie te installeren (8.04). Verder dan een kleine partitie vooraan met Windows XP voor noodgevallen (als je echt windows nodig hebt). Vervolgens een paar GB voor het Ubuntu systeem. De rest partitioneren als bv ext3 en mounten tijdens de installatie als /home. Aan het einde van de schijf nog wat swap space partitioneren. Op deze manier heb je een aparte /home partitie, en dat is erg makkelijk als je een keer je Ubuntu opnieuw wil installeren. Als er dan een nieuwe Ubuntu versie is, kan je eerst proberen te upgraden; mocht dat niet soepel gaan, dan knal je er een nieuwe versie op en vul je je /home partitie in, en je hebt weer een werkend systeem met al je settings.

Edit: Eventueel doe je er een kleine fat32 partitie bij om bestanden te delen, of je gebruikt een usbstick

[ Voor 6% gewijzigd door MaximusTG op 30-04-2008 17:54 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
ntfs werkt sinds een half jaartje prima en out of the box onder ubuntu, zowel lezen als schrijven is geen probleem.
Is wel fijn voor je dvd-iso's die groter zijn dan 4gb, aangezien fat32 niet groter gaat dan 4gb

Ik weet niet waar je die spookverhalen hebt gehoord, maar dat was denk ik oude informatie....

/edit:
en stap even over op 8.04
type in 7.10 in de terminal dit in:
sudo update-manager -d

[ Voor 13% gewijzigd door bas-r op 30-04-2008 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Als je iets onder Windows wilt gebruiken kun je het ook gewoon even naar je 20 GB NTFS-partitie kopieren. Of je maakt een aparte partitie aan om dingen naartoe te kopieren die je even onder Windows nodig hebt...

Ik ben wel een voorstander van zo'n setup:

Windows : 10 GB NTFS
Program Files : 10 GB NTFS
Documenten: 10 GB NTFS
Of andere groottes, misschien heb je wel genoeg aan 5 GB Program Files/Documenten, dat is een beetje naar eigen inzicht. Zo houd je je Windows-setup lekker vlot. Partities zijn ook sneller te defragmenteren als je je documentenzooi niet dwars door je Windows- en Program Files hebt zitten. Windows en Program Files kan eventueel ook wel in 1 partitie, maar persoonlijk houd ik het liever gescheiden.

Dan Linux:

swap : 2 GB swap
/boot : 200 MB ext3
/ : 10 tot 20 GB ext3
/var: 1 GB
/home: de rest, in ext3

Mocht je homedirectory om wat voor reden dan ook vol raken, dan kan Linux tenminste nog fatsoenlijk starten omdat er gewoon ruimte op / en /var is. Door /var ook op een losse partitie te zetten (en genoeg ruimte te geven, 1 GB moet altijd genoeg zijn) weet je zeker dat er altijd ruimte is voor logfiles.

Het grootste voordeel van /home op een aparte partitie is natuurlijk dat je niets met al je documenten hoeft te doen als Linux wilt herinstalleren. Dat geldt ook voor Windows natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Bergen op 30-04-2008 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
monnick schreef op woensdag 30 april 2008 @ 17:46:
Ik bedoel de Windows installer als je Windows opnieuw installeert. Ik kreeg de indruk dat je dat wilt nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Upgraden naar 8.04 ga ik voorlopig niet doen. Heb het heel even geprobeerd maar kreeg allerlei problemen, vandaar dat ik (meteen) weer ben overgestapt naar Gutsy.

Ik heb zojuist m'n hele HDD geformatteerd en de partities voor Ubuntu aangemaakt. Dus Ubuntu 7.10 draait nu in ieder geval goed. Of, nee, ik heb een probleem. :|

Ik heb nu 3 partities op m'n HDD:
  • Root (mountpoint: /) van 6 Gb
  • Partitie voor data (mountpoint: /media/data) van 133 Gb
  • Swap van 2 Gb
Die eerste twee partities zijn EXT3 (heb ervoor gekozen om alleen Windows shit op een NTFS partitie te zetten). De bedoeling is nu om al mijn muziek, films en whatever op te slaan op de grote partitie (duh).

Ik zie in Ubuntu de partitie staan met een grootte van 133 Gb. Maar ik kan er niets op opslaan......Er staat alleen een map met lost+found op de partitie en die kan ik niet openen (omdat ik daar de rechten niet voor heb). Ook kan ik niets opslaan wegens hetzelfde probleem: geen rechten.

Nu heb ik al bij gebruikers/rechten wat geprobeerd maar volgens mij heeft mijn account alle (nodige) rechten.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen.

ps. Misschien laat ik Windows er gewoon helemaal af. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:10

Sosabowski

nerd

monnick schreef op woensdag 30 april 2008 @ 22:03:
Ik zie in Ubuntu de partitie staan met een grootte van 133 Gb. Maar ik kan er niets op opslaan......Er staat alleen een map met lost+found op de partitie en die kan ik niet openen (omdat ik daar de rechten niet voor heb). Ook kan ik niets opslaan wegens hetzelfde probleem: geen rechten.

Nu heb ik al bij gebruikers/rechten wat geprobeerd maar volgens mij heeft mijn account alle (nodige) rechten.
code:
1
sudo chown monnick.monnick /media/data

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Dat voer ik net in bij de Terminal (monnick gewijzigd in tom, aangezien dat m'n username is). Maar dan zie ik niks gebeuren, geen foutmelding, geen succes. Niks.....

Wat doet die command uberhaupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Tik 'man chown' voor de handleiding :)

In 't kort: 't zet van /media/data de eigenaar op 'tom' en groep op 'tom'.

Addit: met 'ls -la /media/data' kun je 't nakijken.

Oja, en als je in het manual scrollscherm verstoken zit sluit je dat weer met q of ctrl-c ;)

[ Voor 39% gewijzigd door benoni op 30-04-2008 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
In ieder geval bedankt voor je informatie, erg handig. Maar na wat lopen kutten (en man lezen) kom ik er nog niet uit. Zie hier een kleine log van wat ik heb ingetypt in de terminal:

tom@tom-desktop:~$ man chown
tom@tom-desktop:~$ man chown
tom@tom-desktop:~$ sudo chown tom /media/data
[sudo] password for tom:
tom@tom-desktop:~$ ls -la media/data
ls: media/data: Bestand of map bestaat niet
tom@tom-desktop:~$ ls -la /media/data
totaal 28
drwxr-xr-x 4 tom  tom   4096 2008-04-30 23:19 .
drwxr-xr-x 7 root root  4096 2008-04-30 23:16 ..
drwx------ 2 root root 16384 2008-04-30 22:20 lost+found
drwx------ 2 tom  tom   4096 2008-04-30 23:19 .Trash-tom
tom@tom-desktop:~$ 
tom@tom-desktop:~$ 

Overigens heb ik het chown commando ook met tom.tom ipv tom gerund. Uit de ls -la kan ik ook niet opmaken of het wel 'goed staat', het werkt in ieder geval nog niet. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:31
Ik zou trouwens eerder aanraden om al je data op een ext3 partitie te zetten dan op een ntfs partitie. Het lezen en schrijven van/naar ntfs vanuit Linux gaat zeker niet vlekkeloos. De Linux drivers zijn puur gebaseerd op reverse enginering, niemand weet hoe ntfs nu eigenlijk ècht werkt. Voor ext3 zijn prima Windows drivers beschikbaar die omdat ext3 een open formaat is, in theorie foutloos werken.

Ik heb hier zelf m'n Documents and Settings folder op een ext3 partitie staan en diezelfde ext3 partitie in Debian Linux aangekoppeld als /home. De usernames zijn gelijk en op die manier staat dus bijvoorbeeld op m'n desktop hetzelfde in Windows als in Linux en kan ik gewoon alles opslaan in Mijn Documenten. Daarnaast heb ik de profielen van Firefox, Thunderbird en Pidgin in Windows en Linux aan elkaar gekoppeld.(vereist iets meer werk)

Heel af en toe (1x in de twee/drie maanden oid) heb ik eens dat als ik in Windows boot, de driver de schijf niet kan aankoppelen en dat is ook het enige probleem, voor de rest werkt het perfect.

Ik gebruik daar deze driver voor: http://www.fs-driver.org/

edit voor probleem hierboven: Anders ga je gewoon heel ff als root werken als je wat met die lost+found wilt. Het is trouwens gewoon een Linux systeemmap, dus als je er geen last van hebt :P

Heb je die chown al recursief geprobeerd?
code:
1
sudo chown -R tom:tom /media/data

[ Voor 22% gewijzigd door doeternietoe op 30-04-2008 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Bedankt voor de tip, maar ik had zelf al besloten dat ik al m'n Linux bestanden op een EXT3 partititie wil hebben.

Verder kan ik niet alleen niet in de lost+found map, maar ik kan de hele partitie niet gebruiken (dwz, ik kan de root zien maar verder niet lezen/schrijven -> krijg de melding dat ik de benodigde rechten niet heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
# Partitie voor install Ubuntu 7.10 (EXT3) 6 Gb
# Partitie voor data Ubuntu (EXT3) grootte: overige ruimte op HDD
Ik vind 6 GB wat krap, persoonlijk zou ik geen onderscheid meer maken en er gewoon 1 grote partitie van maken voor al je Ubuntu-data.

Offtopic: waarom 7.10 en niet 8.04? Die is sinds een paar dagen uit, dus als je een "verse" install wilt, is dit je kans :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
@ RemcoDelft, ik heb er goed over nagedacht en ik wil het zo hebben. Verder wil ik geen 8.04, daar heb ik allemaal problemen mee (langzaam, geen goede drivers, lijpe bootup etc. etc.), 7.10 werkt prima -dus waarom updaten?- :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
monnick schreef op woensdag 30 april 2008 @ 23:44:
Verder kan ik niet alleen niet in de lost+found map, maar ik kan de hele partitie niet gebruiken (dwz, ik kan de root zien maar verder niet lezen/schrijven -> krijg de melding dat ik de benodigde rechten niet heb).
Ik denk dat dat komt door de manier waarop de partitie gemount is.
Bij standaard (ext2/ext3) indelingen is het Unix rechtenbeheer normaal bruikbaar, maar bij DOS- en Windows indelingen (ntfs, FAT) overlapt die structuur niet. Daarom moet je met extra opties mounten om als gewone gebruiker op de partitie te kunnen werken (bijvoorbeeld 'defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46', dat pluk ik van het web met een Google search).

Je hebt er ook een grafisch hulpprogrammaatje voor zie ik: Ntfs-Config (zelf niet geprobeerd).

Oja, als je even root gebruiker wilt worden, tik dan 'sudo su' om in root mode te gaan, en 'exit' om terug te gaan naar je veilige gebruikersomgeving :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Opgelost!

Ik moest de rechten van de map aanpassen (toch).

gksudo nautilus

en vervolgens de partitie alle rechten geven. Bedankt voor al jullie hulp! :)
Pagina: 1