Onboard raid en raidkaart probleem

Pagina: 1
Acties:

• Onedayflyer682
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-02 20:23
Ik heb hier een systeempje staan waarmee ik aan het 'vechten' ben.

Het betreft hier een systeem met een Asus M2a-vm moederbord welke ook een onboard RAID controller heeft (SATA). Op deze onboard controller zijn 2 hd's aangesloten (raid 1). Tot zover geen problemen.

Daarnaast zit er nog een externe raidcontroller op (PATA) Fasttrack TX2000 met daaraan ook nog 2 hd's (raid 1). En hier gaat het fout.

Wanneer ik wil booten en beide raid sets aangesloten zijn wil het systeem boten vanaf de 'externe' raidcontroller terwijl het OS zich op de onboard controller bevind. Normaal gesproken kun je deze volgorde wel wijzigen maar in het BIOS staat er onder Hard Disk Drives alleen de 'FT Ary X' optie (wat betekent de externe raidcontroller). Ik kan dus niet aangeven dat hij vanaf de onboard raidconfig moet opstarten.

Ook kan ik met de 'externe' raidcontroller er in geen menu voor de onboard raid configuratie openen. Wanneer ik de externe ontkoppel kan ik deze wel benaderen.

Wat gaat er hier fout? Beter gezegd hoe kan dit worden opgelost?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Waarschijnlijk betreft het hier ook een onboard RAID controller van Promise. Dit wil wel vaker problemen geven. Waarschijnlijk zitten de beide RAID controllers elkaar in de weg kwa recources. Je kunt proberen om recources vrij te maken door hardware welke je niet gebruikt uit te schakelen in het BIOS.

edit: Een vrij recent topic met soortgelijke problemen: Meerdere raid controllers op een systeem

[ Voor 17% gewijzigd door _Dune_ op 30-04-2008 16:11 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Onedayflyer682
Het is inderdaad een Promise :) (zowel onboard als extern)

Ik heb al alle mogelijke apparaten uitgeschakeld maar de onboard verschijnt nog niet tijdens het opstarten. Ik heb al een beetje met de IRQ's zitten spelen maar dat helpt ook niet.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:14
Onedayflyer682 schreef op woensdag 30 april 2008 @ 17:09:
Het is inderdaad een Promise :) (zowel onboard als extern)
Als dat zo is lijkt het mij geen Asus M2A-VM moederbord aangezien deze een onboard ATI SB600 heeft: http://www.asus.com/produ...8&l1=3&l2=101&l3=496&l4=0

• Onedayflyer682
Volgens mij is het niet meer dan een Promise chip in de ATI chipset. De BIOS is in ieder geval wel van Promise.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Onedayflyer682 schreef op woensdag 30 april 2008 @ 18:04:
Volgens mij is het niet meer dan een Promise chip in de ATI chipset. De BIOS is in ieder geval wel van Promise.
Het zal in iedergeval geen Promise - in - ATi chip gebakken zijn :D, de Promise controller zal gewoon een extra controller zijn op het moederbord, welk hoogst waarschijnlijk aan de PCI bus hangt.

Maar zoals Kwiebus al aangeeft, op het door jou genoemde moederbord zit geen Promise controller, tenminste niet volgens de specificaties op de Asus website.

[ Voor 15% gewijzigd door _Dune_ op 30-04-2008 18:18 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Onedayflyer682
Ik had op de 'externe' raidcontroller nog een array staan die ik heb verwijderd. Toen die was verwijderd startte hij wel goed door en ik kon beide raid configs configureren.

Nu heb ik net een nieuwe array aangemaakt (die hij schijnbaar automatisch bootable maakt) maar nu weer het zelfde probleem.

• Onedayflyer682
Ik heb er nu een andere kaart in gegooit (Silicon Image) en die werkt wel goed qua opstarten. Desondanks is dit niet de ideale situatie maar het zal dan toch ergens aan een IRQ conflict liggen.
Pagina: 1