Espressoapparaat met verkalkte pomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-10 12:54

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Vandaag op de vrijmarkt een mooie Saeco Ria Profi gescoord voor slechts 5 euro:

Afbeeldingslocatie: http://www.vendingconcepts.co.uk/300RioProfi_bg.gif

Na 2 kilometer dat ding naar huis gesleept te hebben bleek hij niet helemaal meer te werken. Naast het feit dat ie behoorlijk wat koffie aangekoekt had, pompt ie geen water. Hij maakt wel herrie. Natuurlijk heb ik 'm gesloopt^H^H^H^H^H^Hdemonteerd, en kwam er al gauw achter dat de pomp niet/nauwelijks water of lucht aanzuigt. Ik vermoed dat ie verkalkt is en daarom niks meer doet. Maar, hoe ontkalk je een pomp die je niet verder uit elkaar kunt halen dan zo:

Afbeeldingslocatie: http://upload.fkees.net/img/4542/tn/pompje001.jpg Afbeeldingslocatie: http://upload.fkees.net/img/4543/tn/pompje002.jpg

Iemand een suggestie?

Ik heb al een Saeco Via Venezia, dus alleen al voor de reserveonderdelen was het de moeite, maar het zou leuk zijn als deze het ook ging doen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met ontkalker? Voor de horeca heb je vloeibare ontkalkers. Slangetje aan de ene kant en slangetje aan de andere kant een een nachtje laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2008 @ 15:13:
Met ontkalker? Voor de horeca heb je vloeibare ontkalkers. Slangetje aan de ene kant en slangetje aan de andere kant een een nachtje laten staan.
Ik heb ontkalkingsmiddel voor koffieautomaten, mag dat? Speciaal middel voor espressoautomaten zou ik even moeten halen. Punt is meer, hoe krijg ik het erin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor zover ik weet wel ja. Een koffieautomaat zit ook een pomp in en daar gaat dus ook het water en het ontkalkingsmiddel doorheen.

Hoe erin... Slangetje aan de ene kant, slangetje aan de andere kant en ontkalker erin laten lopen. Kalk word vanzelf opgelost. Zal even duren maar ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En anders moet je hier eens kijken. Ze doen ook complete onderhoudsbeurten.

http://www.gsrshop.nl/ind...ucten+tonen&SelectedID=13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2008 @ 15:30:
En anders moet je hier eens kijken. Ze doen ook complete onderhoudsbeurten.

http://www.gsrshop.nl/ind...ucten+tonen&SelectedID=13
Mja, dat gaat denk ik wat in de papieren lopen voor zo'n oud beestje...

Heb net wat onverdund ontkalkmiddel in de pomp gedruppeld, langzaam komt er aan de andere kant pikzwarte smurrie gelopen... straks nog maar even goed doorspoelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien kan je er wat indruppelen en dan een slangetje eraan en dan eens flink blazen. Nee niet zuigen nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRNRDS
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Doodgewoon schoonmaakazijn gebruiken, die pompen zitten vaker vast op kalk zet er een trechtertje op met azijn en een nacht laten weken, desnoods langer.
Meestal gaat het redelijk vlot. Soms blazen ze het ding door met perslucht. Wel de goede kant op in de richting van de pomp dus. De plunger zit vaak vast het is een weekijzeren plunger in een koperen buis en die heeft niet zoveel ruimte. Soms kun je met een tik het ding losschrikken het kan namelijk ook doodgewoon roest zijn.

Als er echt smurrie uit komt kan het teruggelopen koffie zijn dat doe je dan met soda.
Caustic Soda is een paardemiddel maar ik maak er ook de filterkop mee schoon.
Leg dan een rond siliconenplaatje in de filter met een beetje Soda en zet er druk op.
Het is wel oppassen dat de filter ook even echt afsluit. En doe een bril op en bescherm je kleding want het is echt heftig. Laat het vooral niet heet worden want des te heftiger te reaktie.
Veiliger is de douchekop even te demonteren en in deze soda te leggen met lauwwarm water desnoods een nacht waarna hij weer helemaal brandschoon is.

[ Voor 38% gewijzigd door BRNRDS op 01-05-2008 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Laten weken in een zuur (azijn, ontkalker, whatever) tot hij weer "iets" doet, en dan een aantal keer "koffie" zetten met (verdund) zuur usually does the trick.
Het apparaat wel zzer goed naspoelen met schoon (ontkalkt ;) ) water.
Om de levensuur te vergroten altijd een antikalk filter of ontkalkt water gebruiken (er zijn van die handige kannen op de markt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Je kunt het waterbakje ook even vullen met schoonmaakazijn en dan eerst de helft laten doorlopen, dan het apparaat uitzetten, zodat het goedje overal zit, dan een paar uur laten weken (of wat er dan ook maar op de fles wordt geadviseerd) en dan pas de rest laten doorpruttelen. Mag ook in twee keer, wat jij wilt...

Wel goed naspoelen, doe er gerust maar een keer of 3 een vol reservoir water achteraan voor je weer koffie zet.

[ Voor 4% gewijzigd door Bergen op 01-05-2008 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-08-2023

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Crofty maakt een hele prettige (semiprofessionele) ontkalker voor koffiemachines die het altijd heel fijn doet in mijn gaggia. Dat spul moet je overigens niet in waterkokers doen, want het is heel sterk, dus je moet het er maximaal een half uurtje in laten. De ketel en pomp van zo een machine kunnen daar wel tegen. Daarna lekker schoonspoelen.

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampie01
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-09 15:05
We zijn ondertussen al weer een paar dagen verder dus? Kunnen we al op de koffie? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Met een sprits? :)

Afbeeldingslocatie: http://www.fryling.nl/assets/products/84/5.2.3%20utrechtse%20sprits.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Lampie01 schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 08:07:
We zijn ondertussen al weer een paar dagen verder dus? Kunnen we al op de koffie? :9
Iedereen is welkom, koffie wordt echter geserveerd uit mijn oude (nieuwere) espressoapparaat:

De witte heeft gediend als donor, pomprevisie had niet het gewenste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRNRDS
  • Niet online
Een gek idee maar heb je eens geprobeerd met Coca Cola?
Die lost ook roest op namelijk.
En het kogeltje/klepje aan de uitlaat zijde wil nogal eens vastzitten door kalk of vuil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
BRNRDS schreef op maandag 05 mei 2008 @ 16:13:
Een gek idee maar heb je eens geprobeerd met Coca Cola?
Die lost ook roest op namelijk.
En het kogeltje/klepje aan de uitlaat zijde wil nogal eens vastzitten door kalk of vuil.
Roest != kalk. En hij is inmiddels gesloopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRNRDS
  • Niet online
Seat Rider

Roest of oxidatie is niet hetzelfde als kalk maar ik begrijp dat het opgelost is.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-10 11:29
dragunova schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 23:10:
Crofty maakt een hele prettige (semiprofessionele) ontkalker voor koffiemachines die het altijd heel fijn doet in mijn gaggia. Dat spul moet je overigens niet in waterkokers doen, want het is heel sterk, dus je moet het er maximaal een half uurtje in laten. De ketel en pomp van zo een machine kunnen daar wel tegen. Daarna lekker schoonspoelen.
offtopic:
Is dat wel slim? Crofty/caustic soda is NaOH, lekker agressief, oxideert lichte metalen als aluminium, die ongetwijfeld ook in koffieapparaten verwerkt zijn. Mag ik vragen welke concentratie oplossing je gebruikt? Misschien is het wel een goede tip voor me, ik gebruik gewoon azijnzuur of citroenzuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-08-2023

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Ik gebruik zeker niet de caustic soda, maar dit spul. Te koop bij sommige supermarkten en koffiespeciaalzaken. Het is een blauwe vloeistof die kalk oplost, zeg maar een soort van antikal voor je koffiemachine. Het ruikt ook niet zuur zoals antikal maar ontkalkt als de neten. Lees wel alsjeblieft de gebruiksaanwijzing voor je het gebruikt want je machine moet er wel tegen kunnen.
Ik heb het ook eens in een waterkoker gebruikt, Daar zat een speciale beschermingslaag in die waterkoker die begon op te lossen, en ik heb dat spul er nog net op tijd uit kunnen halen anders was mn waterkoker onbruikbaar geworden. Maar voor de meeste koffiemachines is het dus wel geschikt.

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik altijd een snelontkalker, wel zo makkelijk. Bijvoorbeeld van spammers-are-us ( www.spammers-r-us.nl ) Lees de gebruiksaanwijzing van te voren goed. is iig niet zo duur!

[ Voor 29% gewijzigd door Sprite_tm op 22-06-2009 23:45 ]

Pagina: 1