Phenom 9850 @2900 MHz

Pagina: 1
Acties:

• Flowmo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik heb sinds vandaag een vreemd probleem. Ik had mijn Phenom 9850 van de week op 2900 MHz laten draaien en gister ook ongeveer 10 uur prime95 op alle 4 de cores stabiel laten draaien.

Maar nou kreeg ik vanmorgen gewoon een zwart scherm en na tig keer resetten en stroom eraf halen een melding van mn moederbord dat de vorige overclock settings mislukt waren...

Specs pc:
Phenom 9850 @2800MHz (300MHz overclock) 1,45 - 1,5 vcore
MSI K9A2 Platinum met laatste bios versie (1.4)
4 GB OCZ Platinum 4-4-4-15 geheugen
2xhd3870 crossfire
500gb hd

Draai windows xp pro x64 en heb verschillende benchmarks gedraaid die volledig stabiel zijn, o.a.
- 3dMark06 aantal keren gedraaid, geen problemen,
- Prime95 aantal keren gedraaid, geen problemen, gisteren 10 uur achter elkaar stabiel, daarvoor nog losse uurtjes ook stabiel
- Orthos over alle 4 de cores voor een aantal uur, geen problemen (al is prime95 zwaarder dan orthos)

Vcore was al verhoogd naar 1,49V maar had geen effect blijkbaar. Temps blijven gewoon goed binnen de grenzen, komt niet hoger dan 54-55 graden.

2800MHz doet ie wel goed, geen problemen en boot ook gewoon normaal.

Ik snap niet waarom een stabiele overclock ineens niet meer wilt booten... Hebben jullie ideeen?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Coldboot probleem? Zoek maar op GoT of Internet.
Meestal is de oplossing het verhogen van het voltage van de Northbridge.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-01 17:17
Probeer eens de laatste beta bios (1.51). Deze schijnt een aantal nieuwe functies te hebben voor de Phenom

Hoe heb je hem overgeklokt? Door de HTT te verhogen of de MP aan te passen ?

• Flowmo
THE_FIREFOX schreef op woensdag 30 april 2008 @ 14:03:
Probeer eens de laatste beta bios (1.51). Deze schijnt een aantal nieuwe functies te hebben voor de Phenom

Hoe heb je hem overgeklokt? Door de HTT te verhogen of de MP aan te passen ?
had hem overgeclockt via MP, draait nu op 200x14 en dat werkt prima. Geen cold boot issues, geen vastlopers, prime95 stabiel.

200x14.5 had ik inderdaad geprobeerd nadat ie al een tijdje draaide, dus dat kan het probleem geweest zijn. Maar toen ik hem op 2900MHz had draaien, toen stonden mn HTT en NB voltages ook al hoger ingesteld en dat bleek dus niet te helpen.

Daarnaast heb ik hem ook al op 200x15 gekregen, maar dat deed ie niet zonder willekeurige hangs tijdens booten. Dus of 2800MHz is max stabiel (kan ik mee leven :)) of ik moet ergens iets veranderen waardoor ie op 2900MHz wel cold boot. Voltages verder verhogen?

Verwijderd

Volgens mij probeer je iets te repareren wat niet kapot is ;)
Stel gewoon je settings bij zoals je ze eerst had (dus op 2800mhz) en kijk gewoon of dat het nogmaals gebeurd...
Gebeurd het nog een keer dat de cpu gewoon 10uur stable is maar in windows uitvalt geef je uhm wat extra juice en wacht je gewoon dat het nog een keer gebeurd...
Is dat zo, zou het evt ergens anders aan kunnen liggen (denk aan warmte/voeding e.d)

Gebeurd het niet, tja wie weet waar het aan had kunnen liggen 8)7

• Flowmo
Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2008 @ 19:32:
Volgens mij probeer je iets te repareren wat niet kapot is ;)
Stel gewoon je settings bij zoals je ze eerst had (dus op 2800mhz) en kijk gewoon of dat het nogmaals gebeurd...
Gebeurd het nog een keer dat de cpu gewoon 10uur stable is maar in windows uitvalt geef je uhm wat extra juice en wacht je gewoon dat het nog een keer gebeurd...
Is dat zo, zou het evt ergens anders aan kunnen liggen (denk aan warmte/voeding e.d)

Gebeurd het niet, tja wie weet waar het aan had kunnen liggen 8)7
zoals ik al zei, 2800MHz doet ie wel gewoon goed coldbooten, daar is niks mee aan de hand. Als ik na het booten hem dan op 2900MHz zet, dan doet ie het ook gewoon. Maar als ik hem uitzet en dan op 2900MHz te coldbooten, dan blijft ie in een keer hangen.

Het zal geen hitteprobleem zijn, want onder full load komt ie nie eens boven de 55 graden uit op 2900MHz.

Hij valt ook niet onder windows uit, dat doet ie alleen op 3GHz. Die hoop heb ik al opgegeven, want ik denk niet dat ie dat goed gaat trekken. Maar kvind het raar dat ie wel op 2900MHz overclockt na een boot op 2800MHz en ook 10 uur stabiel draait, maar daarna niet kan coldbooten...

Mn voeding is 650Watt en ik draai ook een hd3870 crossfire opstelling, maar dan moet geen probleem zijn denk ik zo.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Mn voeding is 650Watt en ik draai ook een hd3870 crossfire opstelling, maar dan moet geen probleem zijn denk ik zo.
Wat voor merk voeding is het?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:18

KneoK

Not in a million lightyears

Of probeer 10MHz op je FSB erbij te gooien zodat je op 14x210 loopt, kom je rond de 2,94GHz uit en misschien heb je dan geen coldboot problemen.

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Vcore zou ik niet verder verhogen, eerder kijken hoe ver je kan overclocken met stock voltage. De cpu loopt toch tegen de grens aan. Dan kun je blijven verhogen maar die paar MHz'en weegt niet op tegen het torenhoge energieverbruik. Helemaal met een Vcore van 1,45-1,50V. Standaard 1,30V is al 140W TDP max (125W TDP gemiddeld).

Mijn 9850 draaide ook voor 3 dagen stabiel op 2800MHz @ 1,34V (bios=1.40V, vcore-drop onder load). Daarna kreeg ik steeds foutmeldingen bij Prime95 of een bluescreen. Ook geen idee waardoor. Draai nu 210×13 voor 2730MHz @ 1,29 V, 24/7 stabiel. Daarboven moet ik de Vcore veel verder verhogen. Vind ik het niet waard.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

• Flowmo
-The_Mask- schreef op woensdag 30 april 2008 @ 19:41:
[...]

Wat voor merk voeding is het?
Antec neo blue 650, is een van de betere voedingen in die klasse. Dat moet ie wel aankunnen. Kzal es wat met de fsb gaan proberen dan, moet mn geheugen ook wel aankunnen denk ik, 210 = 840MHz, dat moeten mn reepjes wel kunnen hebben volgens mij.

Ik laat wel weten of het lukt of niet.

EDIT:
Mn pc draait nou 207x14=2898MHz en start zowel met een warm en een cold boot. Het lijkt erop dat voltages verhogen van mn HT en NB geholpen heeft, die draaien nou op 1,25V en mn cpu op 1.4V wat weer een stuk minder is als waar ie op gedraaid heeft. Temps zijn nou ook iets aangenamer terwijl ie toch een hogere snelheid draait. Kzal hem nog moeten testen op langdurige stabiliteit, maar vooralsnog lijkt ie het te doen.

EDIT 2:
Het verlagen van mn voltage heeft ook als effect nou dat ie idle draait op 21C en dat zonder CnQ aan! Load temps zijn ongeveer ook 6-8 graden gedaald. Ik ga toch eens kijken of ik met deze settings 3GHz stabiel aan kan tikken.

EDIT 3:
Na de nieuwste versie gedownload te hebben van SpeedFan, geeft deze mn correcte core temp aan en die is NIET 21C idle. Correcte temps zijn 30C idle en 60C full load @2900MHz 1.4V

[ Voor 51% gewijzigd door Flowmo op 03-05-2008 17:04 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overclock-issues horen niet in PMG maar in TCA

Move PMG -> TCA

Oslik blyat! Oslik!

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-12-2025
Welke stepping heb jij? Mijn 9850BE stepping eindigd op EMPW

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

• Flowmo
waterking schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 13:28:
Welke stepping heb jij? Mijn 9850BE stepping eindigd op EMPW
Ik heb geen idee, das die tekst die op je cpu gegraveerd staat niet? Sorry, maar kga mn pc niet weer helemaal uit elkaar halen om te kijken wat er op mn cpu staat... Hij draait net zo lekker! :P

Waarom wil je dat weten eigenlijk? Productiedatum en serie hoeft helemaal niet te betekenen dat elke individuele processor uit die serie dezelfde OC capaciteiten heeft als je daarop doelt...

Wat is jouw OC resultaat dan of ben je daar nog niet aan begonnen?

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-12-2025
Laat maar.

Mijn 9850BE staat nu op mijn bureau, ik wacht tot er moederborden uitkomen met de nieuwe SB750 southbridge van AMD.

[ Voor 25% gewijzigd door waterking op 03-05-2008 13:06 ]

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

• Flowmo
waterking schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 18:57:
Voordat dit op een msn log begint te lijken, interesse om adressen uit te wisselen?

Mijn 9850BE staat nu op mijn bureau, ik wacht tot er moederborden uitkomen met de nieuwe SB750 southbridge van AMD.
Voordat ik uberhaupt mn adres doorgeef, waarom wil je adressen uitwisselen?

Verwijderd

Is jou bord uberhaubt wel bestendig zijn tegen het stroomverbruik van zo'n Phenom?

• Flowmo
Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 18:42:
Is jou bord uberhaubt wel bestendig zijn tegen het stroomverbruik van zo'n Phenom?
Jazeker wel, staat op de MSI en AMD compatbilty lijsten voor de 9850BE.

Verwijderd

Ja, voor stock gebruik. Heb je enig idee hoe het wattage omhoog schiet na een OC? Je VRM's op het moederbord krijgen een hoop Amperage's te verduren, en met een OC is dat velen malen hoger. De budgetoplossing is je VRM's te koelen dmv een heatsink of een fannetje gericht. Kijk eens of dat voor jou uithaalt. Eventueel kan het ook je memory-controller op de CPU zelf zijn. Daar valt weinig aan te doen, dan either meer volt of een koelere Proc.

• Flowmo
Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 20:00:
Ja, voor stock gebruik. Heb je enig idee hoe het wattage omhoog schiet na een OC? Je VRM's op het moederbord krijgen een hoop Amperage's te verduren, en met een OC is dat velen malen hoger. De budgetoplossing is je VRM's te koelen dmv een heatsink of een fannetje gericht. Kijk eens of dat voor jou uithaalt. Eventueel kan het ook je memory-controller op de CPU zelf zijn. Daar valt weinig aan te doen, dan either meer volt of een koelere Proc.
Eeehh, heb je uberhaupt mn post wel gelezen? Kheb de MSI K9A2 Platinum, daar zit al een hele heatpipe koelconstructie op. Kheb 2x120mm exhaust fans, achter en boven mn cpu zitten en dan nog een 120mm cpu in mn cpu koeler. Als dat niet genoeg airflow oplevert dan weet ik het ook nie meer :P

Maar kheb hem nou stabiel draaien op 2900MHz, geen enkel probleem. Kvind alleen dat mn core temp wel wat lager kan, misschien mn heatsink binnenkort ff lappen of een 2e 120mm fan op mn cpu koeler zetten.
Pagina: 1