Harddisks van verschillend formaat samenvoegen

Pagina: 1
Acties:

• Algje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-02 08:29
Computervrienden,

Ik sta op het punt om een nieuwe computer te bestellen maar ik zit met het volgende dilemma:

Op het moment draai ik 2x250gig in raid0 opstelling. Nu wil ik er een 750gig schijf bijkopen maar daar wil ik dan 1 volume van maken (van 1250 gig) en die weer onderverdelen in 2 partities.
1 partitie van 80 gig, voor Windows, en een partitie van 1170 gig voor al het andere.

Maar kan dat?

In raid0 ben je namelijk volgens mij beperkt tot de kleinste schijf. Is er een andere mogelijkheid zonder raid?

Ik ben van plan om dit te knutselen op een P5K3 moederbord.

Alvast bedankt.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:45
Wikipedia: Standard RAID levels :)

JBOD is denk ik wat jij wilt

[ Voor 12% gewijzigd door Maverick op 30-04-2008 10:41 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

JBOD? :)

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

Bedenk je wel dat de snelheid van het geheel dan beperkt wordt door de snelheid van de langzaamste schijf.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

JBOD = Just (a) Bunch Of Disks

dit heb ik ook, gewoon 3 losse schijven (160/250/750) die apart als schijf herkend worden.
Je zal dan een raid 0+1 config moeten draaien volgens mij

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04
Waarschijnlijk kun je de situatie het beste zo houden, dat is namelijk het snelste. Eventueel kun je wel 80GB op de RAID-0 reserveren voor Windows, en met dynamic disks gaan werken. Dan kun je in Windows de resterende ruimte van de 2 schijven samenvoegen.

• Algje
Als ik er de volgende redentie op los laat:

Als je bestanden kopieert naar een andere lokatie binnen een fysieke schijf gaat dat razendsnel (omdat het bestand niet echt gekopieerd wordt, alleen de plek waar je hem ziet). Als je van de ene fysieke schijf naar de andere kopieert gaat dat al een stuk trager (zo'n 50MB/s). Dus als ik zo'n JBOD opstelling maak komt er een moment waarop de ene schijf vol raakt en de pc verder moet op de andere schijf. Dat zou dan volgens mij resulteren in een trage pc als ik eenmaal 750 gig aan informatie heb...(?)

Kortom, JBOD is ook niet echt ideaal dus...

Misschien kan ik toch beter tzt twee x500gig kopen (wat wel weer duurder is) en dat dan weer in raid0 opstelling plaatsen, maarja, dan houd ik weer 2x250 gig over (ik haat meerdere opslagpartities).

• Algje
Fauna schreef op woensdag 30 april 2008 @ 11:03:
Waarschijnlijk kun je de situatie het beste zo houden, dat is namelijk het snelste. Eventueel kun je wel 80GB op de RAID-0 reserveren voor Windows, en met dynamic disks gaan werken. Dan kun je in Windows de resterende ruimte van de 2 schijven samenvoegen.
Dat heb ik nu(100 gig windows en 350 voor de rest). Nu wil ik meer opslagcapaciteit zonder dat ik er een extra schijf/partitie bijkrijg. Maar omdat ik in raid0 draai wordt dat lastig denk ik.

Misschien is de beste oplossing om er nog 2x250 gig bij te kopen en dan weer in raid0 te plaatsen. Als dat kan...?

• Fauna
Verplaatsen op eenzelfde partitie gaat inderdaad sneller. Daarom was mijn suggestie ook om de Raid-0 te behouden, en de 750gb erlangs te zetten. Vervolgens kun je de schijven via schijbeheer samenvoegen, mits je gebruik maakt van dynamische disks. Voila, Algje heeft 1 opstartpartitie en 1 datapartitie. :)

Trouwens, ik ben niet zo'n fan van dynamische disks, maar het biedt wel de oplossing die je momenteel zoekt. Beter zou je kunnen investeren in 2 grotere disks (en de oude verkopen), dan heb je geen gezeik met meerdere schijven/volumes/partities/whatever.

[ Voor 34% gewijzigd door Fauna op 30-04-2008 11:25 ]

• Algje
Maar kan ik dan de 750 gig disk met de 500 gig raid0 disk (2x250g) samenvoegen tot 1x 1250 en dan daar weer een partitie in maken van 80 gig?

• Fauna
Nee, zo werkt dat volgensmij niet. De 80GB wordt een (dynamisch) eenvoudig volume, en de resterende GB's kun je als (dynamisch) spanned volume aanmaken.

Mocht je echter de schijven al in je controller als JBOD zetten kan dat uiteraard wel, al mis je dan de snelheid van je Raid-0.
Pagina: 1