Spraakherkenning op OSX, Ervaringen met Nuance of andere?

Pagina: 1
Acties:

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:12

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Ik ben op zoek naar spraakherkenning (speech recognition) op OS X omdat ik zo'n 500 a 600 handgeschreven pagina's dorps- en familie geschiedenis van mijn overleden opa wil omzetten in tekst.
Een tien jaar geleden heb ik op windows de eerste poging gedaan maar dat was toen niet werkbaar en ik vraag me nu af of iemand ervaring heeft met spraak herkenning op OS X.

De enige recente applicatie die kan vinden (op google, yahoo, av en GoT) is van Nuance maar zelfs met de huidige dollar koers is USD 129,= me wat toch te kostbaar om dit product te proberen om te zien of het werkt op mijn iBook (G4 - 800, word binnenkort wel een macBook) en belangrijker nog, of het Nederlands ondersteund.

Als het goed werkt is de prijs niet snel een probleem, de tijd die inspreken het kost is een ander verhaal :)

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 30-04-2008 02:30 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Duurder maar beter: http://www.macspeech.com/index.php?cPath=85

En waarom zeg ik beter? Omdat de Macspeech gebaseerd is op dragon natural speaking engine (van Nuance). En elke review die ik heb gelezen zegt dat Macspeech het beste is wat je kan krijgen voor OSX.

en een link met een review (check ook even de comments): http://www.technoesq.com/?p=85

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2008 04:39 ]

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-01 22:30
In ieder geval niet bezuinigen op de speech-mike...

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het is al geschreven tekst (als je opa het met de hand geschreven heeft toch), is OCR (voor handschrift) geen optie die je ook kunt bekijken? Heb zelf geen ervaring met spraakherkenning op de mac, alleen met een systeem van Philips (SpeechMagic dacht ik) in het kader van radiologische toepassing, werkte niet perfect, maar ook nauwelijks trainingstijd gehad.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Allen bedankt! ze maken beiden dus gebruik van dezelfde engine lijkt het maar de tweede optie heeft inderdaad betere reviews.
OCR met handschrift heb ik inderdaad niet geprobeerd, wist eigenlijk niet dat het kon, ook maar eens onderzoeken.
Wat me nog niet duidelijk is hoe de ondersteuning van Nederlands is, gebruiken jullie het in het Nederlands of in het Engels?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
OCR/ICR heeft algemeen (bij handschriften) wel minder hoge nauwkeurigheid, dus dan moet je waarschijnlijk wat meer tijd gaan steken in het proofreaden.

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 30-04-2008 21:39 ]

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-02 15:23
franssie schreef op woensdag 30 april 2008 @ 12:39:
Allen bedankt! ze maken beiden dus gebruik van dezelfde engine lijkt het maar de tweede optie heeft inderdaad betere reviews.
OCR met handschrift heb ik inderdaad niet geprobeerd, wist eigenlijk niet dat het kon, ook maar eens onderzoeken.
Wat me nog niet duidelijk is hoe de ondersteuning van Nederlands is, gebruiken jullie het in het Nederlands of in het Engels?
Wat OCR doet is controleerd per geschreven letter deze met een database. en deze vertaald hij dan naar digiale tekst.

Ook OCR heeft training nodig. eerste brieven Zullen dus zwaar gecorigeerd moeten worden. later zal dit minder nodig zijn

A Soldiers manual and a pair of boots.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb even een beetje research gedaan naar MacSpeech, maar ik kan nergens Nederlandse bestanden hiervoor vinden. Zijn die er wel?

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Spraak- of tekstherkenning zal nooit perfect zijn. Daarom zul je eigenlijk elke pagina alsnog handmatig moeten nalopen om te vergelijken met het resultaat. Om zoiets woord voor woord te gaan vergelijken en aanpassingen te maken waar nodig, is ontzettend veel werk. Is het op zo'n manier dan uiteindelijk niet veel meer werk?

Verwijderd

sOid schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 00:30:
Ik heb even een beetje research gedaan naar MacSpeech, maar ik kan nergens Nederlandse bestanden hiervoor vinden. Zijn die er wel?
lol. Ik had daar niet eens aan gedacht omdat ik zelf in Amerika woon. Maar nee die hebben ze dus niet voor macspeech dictation.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 04:40:
[...]

lol. Ik had daar niet eens aan gedacht omdat ik zelf in Amerika woon. Maar nee die hebben ze dus niet voor macspeech dictation.
hmmm, dus dan kom ik toch weer opNuance uit, die hebben het wel lijkt hier: http://netherlands.nuance.com/ &^%$#@ niet dus, alleen windows in NL.

Jammer dat er weinig geen keuze lijkt te zijn en de beste niet in NL is. Ik zal eens een mailtje sturen naar Macspeech en Nuance of ze nog plannen hebben voor een NL versie.

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 01-05-2008 11:18 ]

Pagina: 1