Hoi
Ik heb een klant met een website waar wat documentjes op gelinkt worden, en die stonden tot voor kort op een locale server waar de 'documenten'-dir via een Samba share te bereiken was.
Nu heb ik eea remote gezet, waardoor deze oplossing niet meer mogelijk is.
Ik wil uiteindelijk een transparante (waarmee ik bedoel: hij moet naar /home/$USER/website kunnen gaan en documenten kunnen uploaden) oplossing hiervoor bedenken.
Client: Linux.
Server: FreeBSD.
Nu heb ik hiervoor een aantal alternatieven, maar ik benieuwd naar hoe anderen het oplossen.
1: sshfs. Gewoon lekker mappen met fstab en een pubkey.
Voordeel : secure.
Nadeel : ik wil geen shell xs voor dat account
2: (S)FTP:
Voordeel: geen. Kan secure te maken zijn, en geen shell xs nodig.
Nadeel : teveel werk voor client.
3: Rsync:
Voordeel :geen shell Xs en te beveiligen.
Nadeel : losse daemon draaien.
4: Samba. Totaal ongeschikt, tenzij ik een VPN oid aanleg, en daar heb ik geen zin.
5: Webdav. Mischien wel leuke optie (bedacht me dit na het posten van het topic
).
Iemand nog leuke ideeen?
Het gaat echt niet om heel veel traffic, dus performance is niet super belangrijk.
Ik heb een klant met een website waar wat documentjes op gelinkt worden, en die stonden tot voor kort op een locale server waar de 'documenten'-dir via een Samba share te bereiken was.
Nu heb ik eea remote gezet, waardoor deze oplossing niet meer mogelijk is.
Ik wil uiteindelijk een transparante (waarmee ik bedoel: hij moet naar /home/$USER/website kunnen gaan en documenten kunnen uploaden) oplossing hiervoor bedenken.
Client: Linux.
Server: FreeBSD.
Nu heb ik hiervoor een aantal alternatieven, maar ik benieuwd naar hoe anderen het oplossen.
1: sshfs. Gewoon lekker mappen met fstab en een pubkey.
Voordeel : secure.
Nadeel : ik wil geen shell xs voor dat account
2: (S)FTP:
Voordeel: geen. Kan secure te maken zijn, en geen shell xs nodig.
Nadeel : teveel werk voor client.
3: Rsync:
Voordeel :geen shell Xs en te beveiligen.
Nadeel : losse daemon draaien.
4: Samba. Totaal ongeschikt, tenzij ik een VPN oid aanleg, en daar heb ik geen zin.
5: Webdav. Mischien wel leuke optie (bedacht me dit na het posten van het topic
Iemand nog leuke ideeen?
Het gaat echt niet om heel veel traffic, dus performance is niet super belangrijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 30-04-2008 01:34 ]