Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

tijdklok met verbruiksafhankelijke schakeling

Pagina: 1
Acties:

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04:48
Zoals een echte tweakers kom ik om in de data. Hiervoor ben ik op dit moment een fileserver aan het voorbereiden. Ik kom echter met het probleem van de stroom voorziening. Het lijkt me immers onnodig dat hij dag en nacht aanstaat. Het liefst zou ik hem met een tijdklok gewoon uitzetten. Dit is uiteraard prima te doen met een script die hem 5 minuten van te voren laat afsluiten. Echter is dit niet handig als ik aan het werk ben.

Het idee wat ik heb is een tijdklok die uitschakelt zodra er na een bepaald tijdstip geen stroom meer verbruikt wordt. Gezien er altijd wel wat gebruikt word lijkt me 10 watt een goede grens (?) Weet iemand toevallig of dit soort tijdklokken uberhaupt bestaan?

Als ze niet bestaan, weet iemand dan een andere goede oplossing? :) Misschien een netwerk gestuurde tijdklok ofzo? :) Indien iemand een schema kent ben ik ook niet te beroerd het zelf te bouwen maar dit gaat me iets te ver om zelf te ontwerpen en ik denk dat dat voor de meeste mensen geld :) Het liefst haal ik het in een winkel...

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Je zou een bypass kunnen maken met een relais waarbij er spanning op de voeding blijft staan zolang het systeem aan staat. Voorkom je meteen dat bij een hangend popupvenster de stroom wordt afgezet.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom geen relais aan je parallele poort dat je laat schakelen als er x minuten geen load is?
10W voor een pc is te weinig btw ;).

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Soort van Standby killer in combinatie met een programma what de shutdown timed? Of moet de tijdklok hem ook aan zetten?

Je kunt in sommge biossen ook een tijdklok aanzetten om hem op een bepaald tijdstip aan te laten springen.

[ Voor 25% gewijzigd door leuk_he op 29-04-2008 17:30 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04:48
De bypass is idd een goed idee.

@Bouwdewijn: Is een relais gekoppelt aan de voeding niet handiger dan? :) Gewoon aan de 12 volt lijn hangen... Tevens is 10 watt voor alstie uit staat dat hij dan moet uitschakelen ;) (En puur een voorbeeld :p)

//edit @leuk_he:

Het systeem moet gewoon uit zichzelf aangaan als de stroom er op komt. Hij moet dus enkel op een bepaald tijdstip aanschakelen.

[ Voor 23% gewijzigd door StM op 29-04-2008 17:33 ]

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 16:21

Cassettebandje

SA-C90 TDK

De meeste biossen hebben de mogelijkheid om in te stellen dat na power-loss de computer automatisch aangaat. Als je dat aanzet en je een gewone tijdschakelklok gebruikt dan kun je aardig ver komen.
Stel dan dat je je computer om 8.00 uur aan wilt hebben dan stel je je tijdklok zo in dat hij om 7.45 uit gaat en 8.00 aan. Dan gaat je computer vanzelf aan om 8.00 uur. Het enige risico dat je loopt is dat hij om 7.45 nog aanstaat en dan hard uitgeschakeld wordt, maar dat kun je oplossen door een bypass of door om 7.40 uit te gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Cassettebandje op 30-04-2008 11:00 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:25

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

"Automatic restart after power-loss" werkt toch alleen als de computer aan stond, terwijl de stroomvoorziening wegvalt? Als de pc netjes wordt afgesloten, de stroom gaat eraf, en komt weer terug, dan zal de computer niet opnieuw aangaan. Die was immers netjes afgesloten.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

DrivinUCrazy schreef op woensdag 30 april 2008 @ 11:13:
"Automatic restart after power-loss" werkt toch alleen als de computer aan stond, terwijl de stroomvoorziening wegvalt? Als de pc netjes wordt afgesloten, de stroom gaat eraf, en komt weer terug, dan zal de computer niet opnieuw aangaan. Die was immers netjes afgesloten.
Nee. bij mij zeker weten niet. Als ik een nette shutdown doe, stroom eraf haal, dan komt mijn oude asusp4pe metaan aan na stroom erop. EN ik heb hier een intelmobo dat dat ook zo doet. Volgens mij zijn er ook meer standen in de bios. Maar dan moet de topic starter wel een "overwerk schakeling" hebben. Maar de meeste tijdklokken kun je schakelen op Uit, timed, aan. Aangenomen dat hij fysieke toegan heeft tot de server.

[ Voor 4% gewijzigd door leuk_he op 30-04-2008 15:03 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Site.to.Make schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 17:30:
De bypass is idd een goed idee.

@Bouwdewijn: Is een relais gekoppelt aan de voeding niet handiger dan? :) Gewoon aan de 12 volt lijn hangen... Tevens is 10 watt voor alstie uit staat dat hij dan moet uitschakelen ;) (En puur een voorbeeld :p)

//edit @leuk_he:

Het systeem moet gewoon uit zichzelf aangaan als de stroom er op komt. Hij moet dus enkel op een bepaald tijdstip aanschakelen.
Nee omdat load bepalen adhv stroomverbruik niet netjes is. Ik vind het mbv software netter, omdat je daar wel je echte load ziet ;).
Pagina: 1