maximale temp mobo P5B-deluxe

Pagina: 1
Acties:

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-01 10:01
Omdat mijn Thermaltake Blue Orb II het na een jaar begeven heeft :( , heb ik mijn CPU-cooler vervangen door een Zalman CNPS9700LED. Mijn cpu temps zijn idle ongeveer 30C en onder full-load (Orthos) stijgen ze door tot 55C (op 1200rpm, bij hogere rpm nog lager). Mijn mobo echter geeft een temp aan van gemiddeld 42C terwijl dit met mijn Blue Orb ongeveer 36C was. Nu begrijp ik dat de northbridge (waar de temp volgens mij gemeten wordt) minder wordt gekoeld met mijn huidige CPU-fan. Het is tenslotte geen waaier. Wat ik me afvraag is hoe heet mijn mobo mag worden. Naast de eerder genoemde CPU-fan heb ik 2 x 120mm intake (achter elkaar geplaatst met mij HD's ertussen)onder aan de voorkant, 1 x 120mm exhaust aan de achterkant en 1 x 120mm exhaust via mijn voeding (zie specs). Kunnen deze temps kwaad of moet ik de northbridge actief gaan koelen? Northbridge is voorzien van heatpipes dus op zich zou het voldoende moeten zijn. Op het web kom ik er niet helemaal uit, er worden veel waardes genoemd die goed zouden zijn doch hier (bij tweakers.net) zwerven de echte kenners rond...toch? :P Systeem draait 100% stabiel (E6600@3ghz), maar ik wil het voor de lange duur zeker hebben. Case is een Coolermaster Mistique 631

Zie specs.

Bedankt voor de input!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Opzich is 42 niet te warm je moet je pas zorgen gaan maken als die richting de 60 graden gaat.
Is het trouwens de northbridge die zo warm wordt, dan zou je nog even kunnen voelen hoe warm die wordt als je die geen 10 seconden kunt vast pakken dan zou ik er een fan opzetten. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Edje040
-The_Mask- schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 14:00:
Opzich is 42 niet te warm je moet je pas zorgen gaan maken als die richting de 60 graden gaat.
Is het trouwens de northbridge die zo warm wordt, dan zou je nog even kunnen voelen hoe warm die wordt als je die geen 10 seconden kunt vast pakken dan zou ik er een fan opzetten. :)
Of het de nothbridge is weet ik niet. Ik kom er niet achter waar de sensor van het mobo zit. Vandaar dat ik er van uit ga dat het de NB is...

Edit: ben wat wijzer geworden...sensor zit dus hier: http://www.ocforums.com/showthread.php?t=505361

Is 42C te warm op die plek?...anders zou ik er een geheugenkoeler op kunnen zetten. Geheugen zelf is overigens voorzien van heatspreaders (HyperX).

[ Voor 19% gewijzigd door Edje040 op 29-04-2008 14:29 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 14:08

Shunt

Boe

nee het is NIET te warm.
zelfs 60 graden is niet TE warm niets mis mee.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met 42 graden is niets mis. Ik heb zelf een P5W moederbord en vanaf het begin daar waterkoeling op de CPU en GPU gehad waardoor er bijna geen airflow was voor de NB. Mijn NB temp was vaak 50 graden of meer. Dit heeft meer dan 1 jaar gedraait zonder enige problemen. Die 42 graden van jou moet al helemaal geen probleem zijn jaren lang achter elkaar. Heb nu waterkoeling op het moederbord maar mijn temp is dus erg lang veel hoger geweest zonder enige problemen.

• Edje040
Oké..bedankt voor jullie input! _/-\o_

Wat mij betreft een slotje..

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:04

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Nog een laatste aanvulling. Als het goed is heb je bij dit mobo (heb zelf de gewone P5B de Luxe) een mooi extra fannetje gekregen wat speciaal hiervoor bedoeld is.

Ik zou die er gewoon even opzetten en kijken wat het resultaat is ;)

Specs

• Edje040
bvk schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 19:44:
Nog een laatste aanvulling. Als het goed is heb je bij dit mobo (heb zelf de gewone P5B de Luxe) een mooi extra fannetje gekregen wat speciaal hiervoor bedoeld is.

Ik zou die er gewoon even opzetten en kijken wat het resultaat is ;)
klopt...maar die mag alleen gebruikt worden met een passieve koeling..

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Edje040 schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 21:23:
[...]

klopt...maar die mag alleen gebruikt worden met een passieve koeling..
Die kan je met normale actieve CPU koeling ook prima gebruiken hoor. Ding heeft alleen bijna geen nut en maakt een bagger geluid. Zelfs met mijn waterkoeling heb ik dat ding nooit gebruikt omdat het toch niet opschiet, veel extra herrie en voor de temps maakte het bijna geen verschil.

Mijn NB werd zo heet dat ik mijn vingers verbrande als ik em langer dan 2 sec vast hield. Toch heeft het prima gedraait al die tijd zonder problemen. Ik zou het gewoon lekker zo laten als het nu is.

Met alleen die Zalman koeler die je nu hebt werkt het gewoon prima.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 29-04-2008 21:28 ]

Pagina: 1