Toon posts:

Installeren XP (zonder SP2) op mobo Asus P5B-MX

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een geheel kaal systeem met mobo Asus P5B-MX, en Maxtor SATA HDD (net uit de verpakking) en probeer XP te installeren. Ik krijg dan vlak voor het installatiemenu een blauw scherm. Dit komt volgens mij omdat er geen SATA drivers worden geladen. Ik wil die via een floppy laden maar waar vind ik drivers en hoe zet ik ze op een floppy. Asus levert de drivers niet mee (ik heb ze al gevraagd maar ze verwijzen me door naar dit forum).

Of kan ik op een of andere manier de SATA schijf via een PATA interface benaderen?

Het branden van een bootable CDR met XP met geslipstreamde SP2 is niet direct een optie omdat ik momenteel geen brander heb.

Ik hoop dat er hier iemand is die me kan helpen.

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-05 08:46
als je naar de asus website gaat en rechts bovenin op downloads klikt.

dan vervolgens je moederbord selecteerd.

en dan naar drivers gaat, staan daar ook je sata drivers.

deze kan je gewoon downloaden en de inf en sys bestand op een floppy zetten.
tijden het opstarten van de xp cd op f6 klikken.

erna kan je hem naar de floppy drive laten verwijzen voor de drivers.

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:22
Jorisw86 geeft inderdaad een oplossing. Er is ook nog een andere, 9 van de 10 moederbord driver cd's hebben een 'Make F6 floppy' utility. Zodra je je machine opstart met de driver CD er in zal hij waarschijnlijk de keus geven om een SATA Boot Floppy te maken, lege floppy erin, druk op Enter en 2 minuten later heb je je Driver Disk.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 13:36:
Asus levert de drivers niet mee (ik heb ze al gevraagd maar ze verwijzen me door naar dit forum).
?

Dit heb ik nog nooit mee gemaakt, dat asus mijn door verwijst naar dit forum. Wel hebben ze in het verleden me geholpen met beta drivers en zo, maar dit vind ik toch echt niet kunnen. Sta er ook echt van te kijken.

Heb dit wel al vaker gehoord dat winkel zo dom zijn en denken dat GoT een helpdesk is voor hun shop en hun problemen die ze niet kunnen/willen oplossen. (GoT is een community forum waar gevorderde pc gebruiker elkaar ontmoeten en hun hobby delen, geen helpdesk waren je even je vraag kan dumpen)

Denk dat je een of andere malloot heb getroffen bij asus die je niet kan vertellen hoe je sata drivers moet maken en waren je die kan vinden, want al heeft asus ze niet dan moet hij je verwijzen naar de fabrikant van de controller.

[ Voor 8% gewijzigd door mad_max234 op 29-04-2008 14:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een speurtocht op de Asus website geprobeerd (erg trage site trouwens) maar daar staan geen SATA drivers bij de P5B-MX.

Ook de meegeleverde CD levert geen oplossing. Er is geen optie om een floppy aan te maken met drivers. Verder staan er alleen INF en CAT files op.

Kortom, heeft iemand nog andere oplossingen dan die hierboven zijn genoemd?

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:22
Verwijderd schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 14:41:
Ik heb al een speurtocht op de Asus website geprobeerd (erg trage site trouwens) maar daar staan geen SATA drivers bij de P5B-MX.

Ook de meegeleverde CD levert geen oplossing. Er is geen optie om een floppy aan te maken met drivers. Verder staan er alleen INF en CAT files op.

Kortom, heeft iemand nog andere oplossingen dan die hierboven zijn genoemd?
.inf en .cat bestanden zijn drivers en zijn ook precies de bestanden die je nodig hebt. Je zoekt waarschijnlijk iets van 'Floppy Driver', 'Boot driver' of 'Mass Storage Controller', iets in die geest.

Verwijderd

Topicstarter
Oh, ja op het mobo zit de volgende chipset: Intel 946GZ Express / Intel ICH7. Maar ook zoeken op de intelsite heeft mij geen drivers opgeleverd.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, UTwizard schrijft

>> .inf en .cat bestanden zijn drivers en zijn ook precies de bestanden die je nodig hebt. Je zoekt waarschijnlijk iets van 'Floppy Driver', 'Boot driver' of 'Mass Storage Controller', iets in die geest.
<<

Die files had ik al op een floppy gezet maar dan klaagt XP bij installatie dat de file textsetup.oem mist (hetgeen klopt).

Dus dan is mijn vraag hoe ik het goed op een floppy zet.

(trouwens, snel forum is dit, zeg ik als nieuwkomer).

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:39
Sinds wanneer moet je voor SATA (niet-raid) drivers installen met F6? Bij mijn NForce 430 hoeft dat ook niet, en ik heb ook xp zonder-sp2. Vreemd, denk eerder dat het ergens anders aan ligt.

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-05 00:41

WPN

heb je geen mogelijkheid om bij een vriend ofzow een slipstreamed cd te maken?
lost eventueel alle problemen op met deze sata controller problemen.....

heb zelf ook ff gekeken en er worden inderdaad geen drivers voor sata aangeboden op de website
kennelijk vinden ze het niet meer nodig omdat standaard nu alles natuurlijk met sp2 wel zou werken ofzow....

een andere vraag: als je het blauwe scherm krijgt, welke codes staan er op?
want het hoeft niet perse te liggen aan de missende sata drivers omdat de installatie dan gewoon de disk niet zou zien....

[ Voor 4% gewijzigd door WPN op 29-04-2008 14:57 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:05
Verwijderd schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 13:36:
Ik heb een geheel kaal systeem met mobo Asus P5B-MX, en Maxtor SATA HDD (net uit de verpakking) en probeer XP te installeren. Ik krijg dan vlak voor het installatiemenu een blauw scherm. .
Weet je zeker dat het systeem voor de rest stabiel is? memtest gedraaid? PMG FAQ - Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Verwijderd

Topicstarter
Peluso schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 14:56:
...
een andere vraag: als je het blauwe scherm krijgt, welke codes staan er op?
want het hoeft niet perse te liggen aan de missende sata drivers omdat de installatie dan gewoon de disk niet zou zien....
De foutmelding die ik krijg is de volgende:
(hier en daar verkort)
Windows SetUp
-Voldoende schijfruimte? (-> ja hoor 250GB HDD)
-Beeldschermadapter vervangen? (-> gebruik het on-board spul, hoezo vervangen?)
-BIOS updaten? (-> heb versie 06.05, voldoende recent)
-BIOS opties caching en shadowing uitschakelen? (-> wat is dat en hoe doe je dat?)

stop 0x0000007E (0xc0000005, 0xF748E0BF, 0xF78DA208, 0xF78D9F08)
pci.sys - Address F748E0BF base at F7487000, datastamp 3B7D855c

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Lijkt erop dat je toch echt SP1 SP2 minimaal moet hebben, ik denk dat je even je XP moet gaan slipstreamen met SP2.

Edit/

De fix zit volgens mijn in SP2 dus je heb minimaal SP2 nodig.

Deze patch heb je denk ik nodig: WindowsXP-KB900485-v2-x86-ENU.exe

[ Voor 41% gewijzigd door mad_max234 op 29-04-2008 17:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Toch maar op zoek gegaan naar een cd-brander. SP2 geslipstreamed in XP en branden maar.

Dit blijkt inderdaad een goede oplossing. Alles is inmiddels netjes geinstalleerd en werkt naar tevredenheid.

Iedereen bedankt voor de reacties. En wat mij betreft sluiten we deze discussie.
Pagina: 1