LCD TV kapot een paar laatste tips?

Pagina: 1
Acties:

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hi,

Onlangs heeft mijn LG lcd TV het loodje gelegd.
Dit gebeurde tijdens het switchen met mijn DVI switchbox.
Het ging mis toen ik wou switchen naar kanaal B, toen ik op knop B drukte schoot de knop van kanaal A niet terug waardoor dus alle 2 de kanalen ingedrukt waren.

Dit is al vaker voorgekomen waarna de Tv een "Out of range" melding gaf.
Deze keer deed hij dit dus niet en stopte met het geven van beeld.

Wat doet hij wel:
-Ik kan hem aanzetten, lampje licht groen op.
-Backlight van de Tv gaat aan
-Ik hoor het geluid wat bij de zenders hoort, en kan ook tussen de zenders zappen.

Wat doet hij niet:
-Hij geeft geen beeld.

Ik vind het zelf erg vreemde symptomen, daarom mijn vraag ofdat er mensen zijn die me nog een paar laatste tips kunnen geven voordat ik de Tv vrijdag terugbreng naar BCC?
Misschien is er gewoon een hele simpele oplossing voor te vinden, wat natuurlijk altijd goedkoper is dan een monteur.

Ik heb de gehele tv al uit mekaar gehaald om te kijken ofdat het niet gewoon een kwestie is van een doorgebrande zekering, maar de enige zekering die ik tegen kwam zat bij de voeding. Deze zekering was nog in tact.
De tv ruikt niet doorgebrand en heb geen schroeisel kunnen ontdekken op de printplaat.

Iemand enig idee?
Of is het gewoon echt kapot en moet ik hem wegbrengen?
Bestaat er zoiets als een hard-reset op dit soort tv's?

ThQ

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11-2025
Ik denk dat je zonder scoop en dergelijke apparatuur hier geen zinnig woord over kan zeggen. Het lijkt me trouwens niet erg slim om de boel uitelkaar te halen als je nog garantie wilt claimen..

• Wootism
  • Niet online
j-a-s-p-e-r schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 13:05:
Ik denk dat je zonder scoop en dergelijke apparatuur hier geen zinnig woord over kan zeggen. Het lijkt me trouwens niet erg slim om de boel uitelkaar te halen als je nog garantie wilt claimen..
De Tv is net een half jaar over de garantie, LG heeft geen medelijden en alle kosten zijn voor mij,
Heb weinig te verliezen dus.

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05:34

Spotmatic

Ken sent me

Je schrijft niet of je de DVI switchbox er wel tussenuit hebt gehaald. Is het niet de switchbox die (deels) het loodje heeft gelegd?

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:11

Kettrick

Rantmeister!

En geven de DVI kabels nog een signaal, krijg je wel gewoon beeld op een andere monitor ?
Mogelijk is er een videokaart stuk gegaan ?

• Wootism
  • Niet online
Heb echt alles al geprobeerd, alleen DVI, alleen coax....
Niks helpt.

Terwijl de coax en DVI het wel doet op mijn PC....
Ook als ik de Tv alleen op het stroomnet aansluit zonder verdere bekabeling krijg ik het tv-menu niet tevoorschijn.
Volgens mij is het echt een verloren zaak en moet ik gewoon 300-,+ gaan lappen voor een nieuwe beeld generator of hoe dat ding ook mag heten...

[ Voor 69% gewijzigd door Wootism op 29-04-2008 13:17 ]

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11-2025
Dan zou ik je toch sterk aanraden om na te denken over een hele nieuwe tv. Dat lijkt me een betere investering (denk alleen maar aan garantie die je dan wel weer hebt)

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-01 11:11

Bejit

Svenska Faderland

Wootism schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 13:07:
[...]

De Tv is net een half jaar over de garantie, LG heeft geen medelijden en alle kosten zijn voor mij,
Heb weinig te verliezen dus.
Je moet ook niet bij LG zijn maar bij de verkoper.

Van elk product mag je verwachten dat hij MINIMAAL zolang meegaat als de economische levensduur. Het is rot en vervelend maar de verkoper moet binnen de economische levensduur je TV kostenloos repareren, tenzij hij de levensduur van je TV weert verlengt.

Laat je niet afschepen "maar de fabrikant verleent geen garantie" of "er zijn 200 a 300 euro reparatie kosten aan verbonden". De verkoper is verantwoordelijk voor de afwikkeling van de garantie en eventuele reparatiekosten mogen ze niet door rekenen, tenzij het de levensduur van je TV weer verlengt!

Systeempje

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Bejit schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 21:53:
[...]

Je moet ook niet bij LG zijn maar bij de verkoper.

Van elk product mag je verwachten dat hij MINIMAAL zolang meegaat als de economische levensduur. Het is rot en vervelend maar de verkoper moet binnen de economische levensduur je TV kostenloos repareren, tenzij hij de levensduur van je TV weert verlengt.

Laat je niet afschepen "maar de fabrikant verleent geen garantie" of "er zijn 200 a 300 euro reparatie kosten aan verbonden". De verkoper is verantwoordelijk voor de afwikkeling van de garantie en eventuele reparatiekosten mogen ze niet door rekenen, tenzij het de levensduur van je TV weer verlengt!
Grote woorden terwijl de TS toegeeft zelf de tv kapot te hebben gemaakt (het zij perongeluk) dmv een fout van de DVI switch-box. Dus de verkoper moet helemaal niks. :)
Misschien kan je overleggen met de leverancier van de DVI-switch en het probleem uitleggen.

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

Satch schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 21:57:
[...]

Grote woorden terwijl de TS toegeeft zelf de tv kapot te hebben gemaakt (het zij perongeluk) dmv een fout van de DVI switch-box. Dus de verkoper moet helemaal niks. :)
Misschien kan je overleggen met de leverancier van de DVI-switch en het probleem uitleggen.
Dan hoort de LCD tv, zoals de TS al zei, een out of range melding te geven maar hij is nu doorgebrand.

Lijkt me niet echt dat het valt onder misbruik.

[ Voor 14% gewijzigd door Bejit op 29-04-2008 22:27 ]

Systeempje

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:13
Kijk anders misschien ook even hier in verband met de eventuele garantie; Bejit in "Laptop doet helemaal niets meer."

[ Voor 14% gewijzigd door alex3305 op 29-04-2008 22:35 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 16:12

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Bejit schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 22:26:
[...]

Dan hoort de LCD tv, zoals de TS al zei, een out of range melding te geven maar hij is nu doorgebrand.
Wie zegt dat de tv een out of range melding moet geven? Dat hij dat toevallig een paar keer gedaan heeft wil niet zeggen dat de tv dat altijd moet doen. Ik denk eerder dat de TS de vorige keer puur mazzel gehad heeft dat de tv toen niet overleden is.

Als jij een verkeerd signaal aanbied en apparatuur overlijd hierdoor, dan lijkt me dat typisch een geval van jammer.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Dit is waarschijnlijk een typisch gevalletje kortsluiting over HDMI/DVI.
Dit gebeurd zo vaak bij LCD-schermen, en met name via aansluiting met computers.
De weerstanden van de HDMI-controller in op het LCD-moederbord zijn uiterstgevoelig, en begeven het in principe bij het minste of geringste schadelijke signaal. Ik heb zo al 2 LCD schermen binnen een week gesloopt, doordat mijn videokaart een licht statische lading aan het signaal meegaf.
Het was gewoon kwestie van het moederbord vervangen en het werkte weer. Moederbord kost wel 600 euro los. Dus aangezien je een LG TV hebt, kan je beter een nieuwe fatsoenlijke TV kopen voor het geld.

Dan zijn er hier mensen die zeggen dat de verkoper dit moet oplossen. Nee, dat is niet zo. De gebruiker heeft het apparaat zelf beschadigd. Als je goed leest zal er ongetwijfeld ook in de handleiding staan dat het gebruik van switches of hubs schadelijk kan zijn, en dat apparaten daarom direct verbonden moeten zijn met het toestel. Er is uiteraard de mogelijkheid om te doen alsof je van niets weet, waarbij het aan de verkoper is om te bewijzen dat jij een schadelijk signaal hebt ingevoerd (wat vrijwel ongemogelijk is), maar toch zullen zij zich zodanig verweren dat je niet ver zult komen zonder rechterlijke macht. Kies je toch voor de rechterlijke macht, dan ben je meer geld kwijt aan deze kosten dan een geheel nieuwe TV.

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

Question Mark schreef op woensdag 30 april 2008 @ 11:15:
[...]
Wie zegt dat de tv een out of range melding moet geven? Dat hij dat toevallig een paar keer gedaan heeft wil niet zeggen dat de tv dat altijd moet doen. Ik denk eerder dat de TS de vorige keer puur mazzel gehad heeft dat de tv toen niet overleden is.

Als jij een verkeerd signaal aanbied en apparatuur overlijd hierdoor, dan lijkt me dat typisch een geval van jammer.
Vraag is of het misbruik is van de apparatuur. In mijn ogen: Nee dit valt gewoon onder normaal gebruik bij een LCD tv. Wootism heeft gewoon recht op garantie.

Systeempje

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Bejit schreef op woensdag 30 april 2008 @ 13:44:
[...]
Vraag is of het misbruik is van de apparatuur. In mijn ogen: Nee dit valt gewoon onder normaal gebruik bij een LCD tv.
Al dan niet opzettelijk een verkeerd signaal aanbieden (of sluiting veroorzaken) aan een DVI-ingang valt volgens mij niet onder 'normaal gebruik'. Als je 380V op een pc-voeding zet, overlijd je pc/voeding ook. Da's toch ook geen 'normaal gebruik'? Maar goed, hierin verschillen we kennelijk van mening.

@TS: Persoonlijk zou ik even contact opnemen met de BCC en eea melden. Op de site staat een telefoonnummer vermeld van een servicecentrum. Bel ze eens op. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Question Mark op 01-05-2008 10:26 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit gaat ondertussen meer over een (interessante) garantiekwestie.

Move VB -> SF

Oslik blyat! Oslik!

• Wootism
  • Niet online
Samenvattend begrijp ik dat ik een (kleine) kans maak als ik het naar de verkoper doorspeel, het is natuurlijk een feit dat hij binnen de economische levensduur defect is geraakt.

Het lijkt me niet meer dan logisch dat BCC naar de klant zelf een stukje service aanbied, vooral omdat het een half jaar over de garantie betreft wat gewoon pure pech is.
Ik heb net de gebruiksaanwijzing eens doorgelezen en kan niks terugvinden over het gebruik van switch boxen. Het word dus niet afgeraden en hier kan dus niet op teruggevallen worden.

Een compleet nieuwe Tv aanschaffen zie ik niet zitten, dit apparaat is nu 2,5 jaar oud en verwacht toch wel een andere oplossing + dat ik als student het nu niet bepaald op mijn rug heb groeien :)

Ik ga zo meteen BCC eens opbellen en het verhaal eens voorleggen, kijken wat ze voor me kunnen doen. Met de 'Low pricing' heb ik nu ervaring kijken hoe dat met de 'High Service' zit :P

• Wootism
  • Niet online
Ik kwam trouwens net deze link tegen.
Is eigenlijk voor iedereen wel interessant om door te lezen, als ik dit stuk mag geloven maak ik nog een best goede kans.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wootism schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 12:38:
Samenvattend begrijp ik dat ik een (kleine) kans maak als ik het naar de verkoper doorspeel, het is natuurlijk een feit dat hij binnen de economische levensduur defect is geraakt.

Het lijkt me niet meer dan logisch dat BCC naar de klant zelf een stukje service aanbied, vooral omdat het een half jaar over de garantie betreft wat gewoon pure pech is.
Klopt, dat de fabrieksgarantie verlopen is wil niet zeggen dat het daarmee ophoudt voor de leverancier. Er bestaat inderdaad iets zoals economische levensduur en er is een bepaalde verwachting hoelang een product kan blijven functioneren. (zoals Bejit eerder al terecht aanhaalde).

Ook zou het de BCC sieren als ze coulant reageren.
Ik heb net de gebruiksaanwijzing eens doorgelezen en kan niks terugvinden over het gebruik van switch boxen. Het word dus niet afgeraden en hier kan dus niet op teruggevallen worden.
Ik vraag me af of het noodzakelijk is dat in de handleiding staat wat er allemaal niet op aangesloten mag worden. Stel dat alle uitzonderingen er in moeten staan, waar houdt het dan op?

Moet de fabrikant dan in de handleiding op gaan nemen dat er wel een DVI-switchbox aangesloten mag worden? Dat gaat je nog niet veel helpen, aangezien jij een defecte switchbox aangesloten had. Bij een wel werkende switchbox was er niets aan de hand geweest.
Wootism schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 13:02:
Ik kwam trouwens net deze link tegen.
Is eigenlijk voor iedereen wel interessant om door te lezen, als ik dit stuk mag geloven maak ik nog een best goede kans.
Dat stuk gaat alleen maar over de "garantietermijn" en "economische levensduur". Da's volgens mij hier niet zo van belang. Het is meer de vraag of je nog garantie kunt claimen vanwege het feit dat je een verkeerd signaal aangevoerd hebt en dus de TV niet zelf hebt beschadigt.

• Wootism
  • Niet online
Denk wel dat dit terugvalt op economische levensduur, aangezien ik hem niet zelf kapot heb gemaakt en hem dus gebruikt heb zoals hij gebruikt dient te worden.
Garantie heb ik niet meer dus daar valt niks meer aan te doen.

Het komt er dus op neer dat ik een overeenkomst heb met BCC dat ik hun geld geef voor een Tv en hun mij garanderen een product te leveren die voldoet aan de eisen die belooft worden. Waaronder dus een langere levensduur dan 2,5 jaar zit.
BCC is verplicht om de beloften waar te maken aan de consument, in dit geval dus zorgen voor een langere levensduur.

Mocht BCC hierover moeilijk gaan doen, wat ik niet verwacht aangezien ik een vast klant ben en ook mijn ouders door heb gestuurd die daar ook weer een grote aankoop hebben gedaan, dan kan ik altijd nog DAS Rechtsbijstand inschakelen.
Maar dat in het uiterste geval, ik denk dat we er echt wel uitkomen.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wootism schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 17:54:
Denk wel dat dit terugvalt op economische levensduur, aangezien ik hem niet zelf kapot heb gemaakt en hem dus gebruikt heb zoals hij gebruikt dient te worden.
Da's jouw mening.

Als de BCC zegt dat jij sluiting veroorzaakt hebt, of een verkeerd signaal aangevoerd hebt en dat dat "userabuse" is, dan gelden de garantiebepalingen volgens mij niet (ook niet mbt economische levensduur). Die gelden immers enkel in het geval van "fabrieksfouten".

Het hele probleem/discussie is nu net of jij de tv normaal gebruikt hebt. Je geeft in je Topicstart duidelijk aan dat je (per ongeluk) tijdelijk twee signalen op één DVI-poort aanvoerde. Het is nu de vraag of dat "normaal gebruik" is.
  • Indien ja, dan moet het onder garantie hersteld worden
  • Indien nee, dan is het gevalletje jammer
Wootism schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 17:54:
Maar dat in het uiterste geval, ik denk dat we er echt wel uitkomen.
Precies, bel ze op en leg het ze voor. Voor hetzelfde geld reageren ze coulant en houden ze een vaste klant. :)

• Pinin
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Ik vind het raar dat een app. zo enorm over z'n huig gaat van een verkeerd signaal. Tenzij die switchbox (geen idee wat het is) bijv. een dubbele spanning geeft, maar dan moet dat heeel expliciet op de switchbox staan en gebruik voor eigen risico is. Stel mijn pa (of wie dan ook) koopt zo'n switchbox en drukt per ongeluk twee knoppen in, dan komt er zo'n bizar signaal uit dan het je tv sloopt. Dan is in mijn idee de fabrikant van die switchbox aansprakelijk, tenzij dat duidelijk vermeld wordt.

Als een TV al kapot gaat van een beetje ander signaal/of dubbel signaal wel heel slecht, dat vind ik een blunder van LG (of welk merk dan ook) Nu heeft zijn TV het toevallig de vorige keer overleefd, maar dat was blijkbaar geluk. Stel je TV overlijd als je 2 knopjes op je AB tegelijk indrukt.

Een mooie/passende regeling na een jaar of 2,5 is dat jij de transportkosten betaald en bcc/lg de reparatie. Daardoor kan je ook niet genaaid worden met nepreparaties.

[ Voor 9% gewijzigd door Pinin op 01-05-2008 22:01 ]

www.casarodriguillo.com

• Wootism
  • Niet online
Question Mark schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 19:44:
[...]
Da's jouw mening.

Als de BCC zegt dat jij sluiting veroorzaakt hebt, of een verkeerd signaal aangevoerd hebt en dat dat "userabuse" is, dan gelden de garantiebepalingen volgens mij niet (ook niet mbt economische levensduur). Die gelden immers enkel in het geval van "fabrieksfouten".

Het hele probleem/discussie is nu net of jij de tv normaal gebruikt hebt. Je geeft in je Topicstart duidelijk aan dat je (per ongeluk) tijdelijk twee signalen op één DVI-poort aanvoerde. Het is nu de vraag of dat "normaal gebruik" is.
Als de BCC medewerker beweert dat ik hem zelf stuk heb gemaakt zal hij dat toch eerst zelf moeten bewijzen.
Nog even voor de duidelijkheid, ik heb niet 2 DVI signalen naar de TV gestuurd, aangezien de switchbox split tussen mijn TV en een Monitor. Dus als er A en B ingedrukt worden word het signaal vanaf mijn computer zowel naar mijn Tv verstuurt als naar mijn computer monitor.

Maargoed ik ga er dus vandaag naartoe, eens kijken wat de regeling word.
Pinin schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 21:59:
Een mooie/passende regeling na een jaar of 2,5 is dat jij de transportkosten betaald en bcc/lg de reparatie. Daardoor kan je ook niet genaaid worden met nepreparaties.
Eens dat de Tv wel erg snel kapot gaat, als hij nou 2 signalen tegelijk binnen zou krijgen oke....
Maar dat was dus niet het geval.

Vind het zelf ook wel een goede regeling om de transportkosten te betalen. Je zal natuurlijk zelf ook een steentje bij moeten dragen aan het hele process.
Ik gad het eens voorleggen...

[ Voor 21% gewijzigd door Wootism op 02-05-2008 11:40 ]

• Wootism
  • Niet online
Update:
Net dus bij BCC geweest maar ze waren niet onder de indruk van mijn voorbereidingen. Ik had dus verteld dat ik een overeenkomst heb met BCC en dat ze mij dus een product moeten afleveren dat naar behoren functioneerd en dat dat dus niet het geval is omdat hij dus binnen 2,5 jaar kapot is gegaan.
De medewerker reageerd daar op: "We hebben u helemaal niks beloofd meneer"

Dus....

Het werd uiteindelijk een ja/nee spelletje wat zo enorm kinderachtig was dat ik het uieindelijk heb opgegeven en tegen mijn principes in die kut tv daar maar achtergelaten heb.
Heb echt geen idee hoe ik dit verder op kan lossen en volgens mij is er ook niet echt een kansje dat ik mijn gelijk nog kan opperen.
Ik kan natuurlijk de rechtsbijstand nog inschakelen waar we toch voor verzekerd zijn, maar denk niet dat dat nog zin heeft aangezien ik de Tv daar al achtergelaten heb...

Het zou ongeveer 6 weken gaan duren voordat hij gerepareerd kon worden, is er nog een kans dat ik de 'overeenkomst' nog kan ontbinden aangezien me dat echt te lang duurt...

Baal best wel, ze stonden echt voor niks open daar bij BCC.... :/

[ Voor 8% gewijzigd door Wootism op 02-05-2008 14:17 ]

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-01 16:53
Toch wel afgesproken dat je ze bellen over de reparatiekosten? Anders zit je straks met een rekening waar je bijna een nieuwe tv voor had kunnen kopen.

Denk dat je sowieso niet veel kans had: waarschijnlijk heb je per ongeluk kortsluiting veroorzaakt en dat is wat anders als een tv die vlak na de garantie spontaan de geest geeft door een bepaald onderdeel met een korte levensduur.

_██_
(ಠ_ృ)

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:22
Wootism schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 14:00:
Update:
Net dus bij BCC geweest maar ze waren niet onder de indruk van mijn voorbereidingen. Ik had dus verteld dat ik een overeenkomst heb met BCC en dat ze mij dus een product moeten afleveren dat naar behoren functioneerd en dat dat dus niet het geval is omdat hij dus binnen 2,5 jaar kapot is gegaan.
De medewerker reageerd daar op: "We hebben u helemaal niks beloofd meneer"

Dus....

Baal best wel, ze stonden echt voor niks open daar bij BCC.... :/
De toon is al het halve werk, ik was er niet bij dus weet niet hoe vlotjes het gesprek liep. Zodra je bij een winkel (of bij wie dan ook) aankomt met eisen en/of het woordje 'moeten' gaan vaak de haren al overeind staan. Oplossingsgerichtheid neemt dan vaak tot een dieptepunt af. Maar nogmaals, ik was er niet bij dus kan niet oordelen over deze specifieke situatie.

Het belangrijkste is dat je gewoon vertelt wat er gebeurt is: een LCD TV via een DVI-switch en dat na het schakelen hij het niet meer deed. De bal leg je zo vaak mogelijk bij de verkopers. Zij zijn degenen die met een oplossing/verweer aan moeten komen. Als zij menen dat het apparaat door jouw toedoen defect is ligt ook weer de bal bij hun om dat aan te tonen. Komen ze niet met een reactie dan kun je ze uit de tent gaan lokken met opmerkingen "wat mag je verwachten van een LCD TV qua levensduur, toch wel dat hij een jaar of 5 zonder defecten meegaat? En dan daarop doorborduren.

Als je met een verkoper te maken krijgt die echt geen centimeter wil toegeven zou ik even naar de filiaalchef vragen. De situatie aan hém uitleggen en zeggen dat je wilt bespreken wat de mogelijkheden zijn kan dan helpen. Belangrijk: blijf altijd rustig en blijf niet doorratelen. Geef ze de kans te spreken en als het stil blijft, laat het dan maar even stil blijven. Als het dan nog niet wil lukken kun je verder kietelen door te vragen wat hun "everyday high service" inhoudt.

Dit soort welles/nietes spelletjes blijven lastig. Succes!

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• Wootism
  • Niet online
Atomsk schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 14:29:
Toch wel afgesproken dat je ze bellen over de reparatiekosten? Anders zit je straks met een rekening waar je bijna een nieuwe tv voor had kunnen kopen.

Denk dat je sowieso niet veel kans had: waarschijnlijk heb je per ongeluk kortsluiting veroorzaakt en dat is wat anders als een tv die vlak na de garantie spontaan de geest geeft door een bepaald onderdeel met een korte levensduur.
Uiteraard, de standaard invoering die ze daar hebben is bellen bij een bedrag hoger dan 160-,
Dit heb ik dan ook netjes laten staan, zelf had ik een bedrag in mijn hoofd rond de 350-.

Heb geen kortsluiting veroorzaakt, heb gewoon het signaal naar zowel de Tv als de Pc monitor gestuurd. En aangezien hier geen stroom bij te pas komt denk ik niet dat het hier kortsluiting betreft. Heb er verder geen verstand van dus het zou alsnog kunnen.
coyote1980 schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 14:41:
[...]

De toon is al het halve werk, ik was er niet bij dus weet niet hoe vlotjes het gesprek liep. Zodra je bij een winkel (of bij wie dan ook) aankomt met eisen en/of het woordje 'moeten' gaan vaak de haren al overeind staan. Oplossingsgericht heid neemt dan vaak tot een dieptepunt af. Maar nogmaals, ik was er niet bij dus kan niet oordelen over deze specifieke situatie.

Het belangrijkste is dat je gewoon vertelt wat er gebeurt is: een LCD TV via een DVI-switch en dat na het schakelen hij het niet meer deed. De bal leg je zo vaak mogelijk bij de verkopers. Zij zijn degenen die met een oplossing/verweer aan moeten komen. Als zij menen dat het apparaat door jouw toedoen defect is ligt ook weer de bal bij hun om dat aan te tonen. Komen ze niet met een reactie dan kun je ze uit de tent gaan lokken met opmerkingen "wat mag je verwachten van een LCD TV qua levensduur, toch wel dat hij een jaar of 5 zonder defecten meegaat? En dan daarop doorborduren.

Als je met een verkoper te maken krijgt die echt geen centimeter wil toegeven zou ik even naar de filiaalchef vragen. De situatie aan hém uitleggen en zeggen dat je wilt bespreken wat de mogelijkheden zijn kan dan helpen. Belangrijk: blijf altijd rustig en blijf niet doorratelen. Geef ze de kans te spreken en als het stil blijft, laat het dan maar even stil blijven. Als het dan nog niet wil lukken kun je verder kietelen door te vragen wat hun "everyday high service" inhoudt.
De filiaalchef was erbij, en hij heeft het gesprek overgenomen omdat de andere collega volgens mij niet echt wist wat ze er mee aan moest.
Maargoed, ik heb het gewoon op een goede manier gebracht en natuurlijk geen zinnen zoals "jullie moeten dit" en "jullie moeten dat" op hun afgevuurd, dat werk uiteraard wederzijds.
Ik heb uitgelegd dat mijn verwachtingen van de service anders waren dan dat ze uiteindelijk blijken te zijn, dat snapte hij maar kon we niets meer doen.

Ik heb op de meest nette manier mijn ongenoegen geuit hier over, maar toen ik merkte dat er echt geen beweging in zat heb ik het opgegeven en heb de tv daar gelaten met de woorden dat ik uitkijk naar een goede afhandeling en ik graag volgende keer terugkom als een tevreden klant.

Vooral het feit dat ik mijn Tv voor 6 weken kwijt ben zit me een beetje dwars, heeft het nog zin om in dit geval de rechtsbijstand in te schakelen? Of is het gewoon een verloren zaak en heb ik maar te wachten op mijn gerepareerde tv?

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-01 16:53
coyote1980 schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 14:41:

Het belangrijkste is dat je gewoon vertelt wat er gebeurt is: een LCD TV via een DVI-switch en dat na het schakelen hij het niet meer deed. De bal leg je zo vaak mogelijk bij de verkopers. Zij zijn degenen die met een oplossing/verweer aan moeten komen. Als zij menen dat het apparaat door jouw toedoen defect is ligt ook weer de bal bij hun om dat aan te tonen.
Nee, zo werkt dat niet. Gaat een aankoop binnen een bepaalde termijn kapot, dan ligt de bewijslast bij de winkel. Na die termijn moet de klant bewijzen dat het apparaat niet door eigen schuld is stuk gegaan. Zeker als de garantietermijn is afgelopen, moet jij als koper bewijzen dat het apparaat niet door eigen schuld is kapot gegaan. Daarna moet je nog aanspraak maken op de Europese regeling dat je als consument bepaalde verwachtingen mag hebben t.a.v. de levensduur van een apparaat. Een dure wasmachine moet wel 18jaar mee kunnen gaan bijvoorbeeld en niet na 8 jaar al naar de milieustraat moeten. Probleem is echter dat er wat dat betreft geen harde regels zijn in hoeverre je mee moet betalen aan de reparatiekosten en wat een redelijke levensduur is voor een apparaat.

Wellicht kan de TS wat met de reparatiebon en wat daar op vermeld staat als oorzaak van het defect.

_██_
(ಠ_ృ)

• Pinin
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Wat een gezeik altijd dit soort verhalen, vooral omdat de gewone winkels zeggen meer service te bieden dan een internetshop > das dus gelul. Ik heb ook in de winkel gestaan en vaak genoeg schrijnende gevallen meegemaakt. Dat was in de tijd dat de garantie 1jaar was en 1jaar en een dag was pech. Consumentenprogramma's en internet bestonden toen niet of nauwelijks. Er is veel verbeterd. Maar het blijft een gekloot en een grijs gebied.

Ik koop bijna nooit meer iets in een offline winkel, omdat ik er zelf gewerkt hebt weet ik dat het gewoon ruk is. Juist HIERIN kan een gewone winkel zijn meerwaarde laten zien. Gelukkig heb ik niet bij BCC gewerkt want dat was 10jaar geleden al een enorme naai-winkel.

Ik zou het er toch niet zomaar bij laten zitten, uiteindelijk krijg jij gewoon je gelijk en zal je maar een deel van de reparatie moeten betalen (bijv. het transport en 20% van de reparatie) Dat lijkt me ook fair, en dat vind jezelf ook niet erg geef je aan.

Als ik jou was zou ik wat afgehandelde zaken op internet zoeken, en aan BCC vragen hoe ver ze willen gaan: Of gewoon samen eruit komen of tot het gaatje incl. kantonrechter, jij en zij weten dat jij in je recht staat. Heb je geen zin meer om met de filiaalhouder te praten neem dan schriftelijk en aangetekend contact op met het hoofdkantoor, maar zorg voor een bewijs dat je je tv hebt achtergelaten.

Neemt niet weg dat het een hoop gezeik en evt. stress opleverd.

[ Voor 7% gewijzigd door Pinin op 02-05-2008 16:52 ]

www.casarodriguillo.com

• BraveWorld
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Toch over de mogelijkheid van kortsluiting:

Er is een kans dat er wel signalen van monitor naar grafische kaart gaan, voornamelijk de signalen die aan je grafische kaart vertellen wat voor monitor er aangesloten is. Als er 2 monitors tegelijk aangesloten zijn (door je foutieve DVI-switchbox) dan kunnen die signalen tegen elkaar in praten.

Nu weet ik niet zeker of dat echt zo is. Vroeger, met eerdere versies van VGA, waren de ID-bits hard gecodeerd op de pinnen. Naderhand is het I2C protocol van Philips gebruikt waar bidirectioneel gecommuniceerd kan worden zonder kortsluiting. Hoe die in DVI precies zit is me onduidelijk.

Maar oké, zelfs als bovenstaande van toepassing is, dan nog is het zwak ontwerp dat een monitor/tv daar zo gemakkelijk defect van raakt (en een zwak ontwerp van de DVI switchbox).

Dit is geen signature...

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Om aan te sluiten bij mijn bovenbuurman BraveWorld wat betreft defecten/fouten in de DVI switch....een denkding van mij:

Valt de uitgangsspanning op de aansluitingen nog wel binnen de standaard toleranties van een DVI poort/device (lees: patenten/rfc/ISO/IEEE etc.)? Zo nee...dan heeft de fabrikant van de DVI switch toch iets uit te leggen....standaard is standaard

Zodra er 'redelijkerwijs' kans bestaat dat de gebruiker 2 knoppen tegelijk in kan drukken, zal er altijd binnen de toleranties van gebruikte standaarden en protocollen gewerkt moeten worden in deze situatie...ongeluk zit in een klein hoekje. In dit geval is de fabrikant van de switch aansprakelijk te stellen.....probleem blijft dat je dan wel moet kunnen bewijzen dat het uitgangssignaal in deze situatie niet binnen gezette toleranties valt.

Bekijk het als een gevalletje CD-audio logo voeren op je schijfje....zodra dat logo er staat, garandeer je een bepaalde mate van compliance en mag de gebruiker er van uit gaan dat binnen de 'gewone' gebruikslimieten geen problemen optreden in spelers met het gelijke logo. Voer jij het CD-audio logo, maar heb jij net 2 micron te dikke schijven gebruikt, waardoor die ene cd-speler van merk x vastloopt als de gebruiker niet strikt elke 2 uur een borstel er door haalt, maar een keer 5 minuten te laat (de per ongeluk 2 knoppen tegelijk restrictie) en al die anderen niet....dan loop je de kans dat je en je logo kwijt bent en de spelers moet repareren.
Pagina: 1