[Macbook Air] Fan gaat te pas en te onpas aan?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu ca. 1,5 week een Macbook Air en het valt mij op dat als ik een tijdje aan het werk ben op dat ding (Samsung 24" eraan gekoppeld + los Apple toetsenbord), de fan vaak aangaat, ook al doet ie weinig spannends tov de minuten ervoor wanneer de fan niet aan staat.

In iStat zie ik nu dat de cpu ca 85% idle is met een temp van 60 graden en fanspeed op 6200rpm. Iemand die hier ook last van heeft en misschien een oplossing? :)

Zo maakt m'n Air meer herrie dan m'n desktop die ik beu was ivm het gezoem van de fans :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:32
extern scher vraagt volgens mij meer van de GPU waardoor dingetje snel warm wordt.
Heb je het zelfde probleem ook als ie niet aan het 24" scherm hangt?

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat probleem heb ik dan ook. Vreemde is dus dat ie nu bv. alweer een uur vol staat te blazen terwijl ik een Terminal open heb, Firefox en Thunderbird.. Lijken me toch niet al te zware apps voor het beestje? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Start eens een Terminal, en typ "top".

Je kan dan mooi zien welk proces veel CPU gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Firefox ca 10% en voor de rest weinig (top af en toe een paar %).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is een programma Temperature Monitor, waarmee je kunt instellen bij welke temperatuur je fans aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-09 15:04
Laat je toevallig je MacBook Air dicht terwijl je je externe beeldscherm eraan hebt? Dan kan je apparaat zijn warmte niet goed kwijt en zullen de fans af en toe zomaar aangaan. Ik heb precies het zelfde met mijn MacBook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BlackMage schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 11:08:
Laat je toevallig je MacBook Air dicht terwijl je je externe beeldscherm eraan hebt? Dan kan je apparaat zijn warmte niet goed kwijt en zullen de fans af en toe zomaar aangaan. Ik heb precies het zelfde met mijn MacBook.
Nee, laptop staat voor/onder scherm, met genoeg ruimte erachter.

iStat zegt nu dat mn CPU 63 graden is, fan draait op 2500 rpm (hoor ik niet). Tevens is ook de linkerkant gewoon koud, terwijl als de fan op 6200 rpm loopt te loeien de linkerkant flink warm wordt..

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2008 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik had hier ook last van maar 2 maatregelen hebben het sterk verminderd:
- iAlertU uitzetten (die gebruikte zo'n 10% CPU)
- CoolBook installeren en zorgvuldig de laagste spanningen zoeken waarbij alles stabiel blijft.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmegens
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 14:29
hoho niet zo snel voor je allerlei systeeminstellingen gaat wijzigen.
Er zijn een aantal dingen waar mijn Macbook het behoorlijk warm van krijgt namelijk:

Flash in Firefox/Safari
Grote mailsynchronisatie, zoals public folders synchroniseren en downloaden
Bittorrents downloaden
Bovenstaande 2 icm spotlight. Als je torrents download gaat spotlight continue indexeren en dat kost dus processor kracht. Exclude dan dus deze mappen bij je spotlight preferences. Dit kun je zien doordat er dan mdworker als process actief wordt.

Verder werkt iStat Pro erg fijn om alles goed in de gaten te houden.

De comment over het 24 inch lijkt me stug. De x3100 is krachtig genoeg voor 24 inch...
Pagina: 1