• RuntimeError
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-01 23:16
Enige tijd geleden heb ik een PC gebouwd. De behuizing die ik hiervoor gebruikte was de Coolermaster Centruion 534. Hierin heb ik 2 WD Raptors lopen. Na een tijdje kwam ik erachter dat de temperatuur van deze dingen behoorlijk hoog werd. Toen heb ik ze in een harde schijf koeler (ZM-2HC-2) gezet en dit vervolgens in een 5,25 inch bay geduwd. Dit heeft zo een half jaar gedraaid... Maar nu vind ik eigenlijk de temperatuur nog te warm (ik schat 45-50 graden). Is het mogelijk om een fan te monteren in de behuizing zodat deze harde schijven gekoeld worden? Standaard heeft Coolermaster geen mogelijkheid hiervoor...

Alvast bedankt voor jullie reacties!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

kijk eerst eens wat de temperaturen echt zijn met everest of HWMonitor of met SIW zodat je zeker weet wat de temperaturen zijn.

HDD's kunnen een werktemperatuur hebben van 12 - 52 graden (dit is gemiddeld!)
Als je HDD 45-50 graden is moet dit gewoon kunnen.

Je raptors kunnen nogal warm worden als je ze in een raidconfig hebt draaien en/of omdat ze 10.000rpm draaien ipv de 'reguliere' 7200rpm.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• RuntimeError
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-01 23:16
ze draaien in RAID (0). De temperaturen kan ik niet uitlezen omdat mijn RAID controller dat niet ondersteund...

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

je kan de scythe quiet drive proberen, deze zou nog beter moeten koelen zonder fans dan de zalmans die je er nu op hebt zitten.

wat je ook kan proberen is je 2 hdd's nu ver genoeg uit elkaar zetten zodat er een 8/9,2/12cm fan tussen past zodat er iets van airflow is over de heatpipes van je hdd koeling.

er zijn wel andere oplossingen, maar dan loop je tegen het coolermaster HDD-rack (de 4-in-3 device module) aan waarin je 4 harde schijven in 3 5,25" bay's kwijt kunt er er een 120mm fan voor kunt plaatsen.

Afbeeldingslocatie: http://www.gioli.nl/tweakers/bracket_TFD.jpg
deze dus

[ Voor 6% gewijzigd door Wiethoofd op 29-04-2008 00:44 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky