Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-04 13:31
Beste mede-tweakerts, ik ben laatst een eigen bedrijfje begonnen in webdesign maar nu had ik eigenlijk één brandende vraag.

Kunnen ze beslagleggen op het huis van mijn ouders, mocht ik failliet gaan?

Zelf ben ik dus gevestigd op mijn ouderlijk adres en woon dus ook nog in bij mijn ouders. Echter ben ik - natuurlijk - geen huiseigenaar, maar kunnen ze dan toch nog beslag hierop leggen? Of alleen goederen/producten die ik zelf heb gekocht? Mijn bedrijfsvorm is een eenmanszaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Als jij geen eigenaar bent, kunnen ze geen beslag op het huis leggen... Ze kunnen alleen beslag leggen op jou eigendommen.

(maar gezien het je ouders zijn, kunnen ze afhankelijk van jou leeftijd wel aansprakelijk gesteld worden)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:31
Cyberpope schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 08:09:
Als jij geen eigenaar bent, kunnen ze geen beslag op het huis leggen... Ze kunnen alleen beslag leggen op jou eigendommen.

(maar gezien het je ouders zijn, kunnen ze afhankelijk van jou leeftijd wel aansprakelijk gesteld worden)
Ben je onder 18 jaar, dan zijn jouw ouders verantwoordelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Ik neem aan dat je dit wel hebt uitgezocht toen je naar de kvk ging?
Hebben je ouders moeten tekenen toen je je bedrijfje begon? (gezien je leeftijd)

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-04 23:05

Nik

Sowieso is failliet gaan al een groot woord. Je levert 'virtuele' producten, een dienst. Je hoeft dus niks in te kopen. Failliet gaan lijkt me dan ook niet snel van toepassing. En als je het gaat, moet je er voor zorgen dat op de achterkant van je offerte of rekening staat dat je maximaal voor het offerte / factuurbedrag aansprakelijk bent :) Soort van AV dus. Zorgen dat als ze tekenen (laat ze dit dus ook doen!) akkoord gaan met die voorwaarden. Dan zit je vrij safe denk ik zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-04 13:31
Als je mijn profiel/myReact zou bekijken zou je zien dat ik 19 was en dus al meerderjarig ben. Maargoed, dit had ik er inderdaad wel even bij kunnen vermelden.
DeeJee schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 08:18:
Ik neem aan dat je dit wel hebt uitgezocht toen je naar de kvk ging?
Hebben je ouders moeten tekenen toen je je bedrijfje begon? (gezien je leeftijd)
Dit leek me redelijk niet van toepassing omdat ik weinig geld moet investeren (zoals hieronder ook al aangegeven wordt). Daarom heb ik dit niet uitgezocht.
Nik schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 08:21:
Sowieso is failliet gaan al een groot woord. Je levert 'virtuele' producten, een dienst. Je hoeft dus niks in te kopen. Failliet gaan lijkt me dan ook niet snel van toepassing. En als je het gaat, moet je er voor zorgen dat op de achterkant van je offerte of rekening staat dat je maximaal voor het offerte / factuurbedrag aansprakelijk bent :) Soort van AV dus. Zorgen dat als ze tekenen (laat ze dit dus ook doen!) akkoord gaan met die voorwaarden. Dan zit je vrij safe denk ik zo?
Daar heb je zeker een punt, mocht het niet zo zijn dat ik toch in producten moet investeren. Echter zat ik gister met een oom van me te brainstormen en toen zaten we even te denken aan worst-case-scenario's en wat er kon gebeuren. Daarom deze vraag dus.

Daarnaast ga ik zeker wel contracten opstellen en mensen laten tekenen.. Hier ben ik al eerder wel het schip mee in gegaan :(, maar toch bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-04 12:21
Er spelen een aantal dingen mee:

1. je leeftijd
2. de organisatievorm van je bedrijf

Om met het tweede te beginnen, bij een BV of NV zijn prive en zakelijk gescheiden. Dan kan het bedrijf failliet gaan zonder dat er consequenties aan zitten voor je prive vermogen. (tenzij je zakelijke kredieten hebt afgesloten waarvoor je ook prive garant staat, vaak vraagt de bank dat bij startende ondernemers)
Heb je een eenmanszaak of VOF, dan ben je hoofdelijk aansprakelijk voor zakelijke schulden.Er is dan dus geen mogelijkheid om de zaak failliet te laten gaan en zelf buiten schot te blijven.

Dan het andere punt, je leeftijd:
- onder de 18 jaar: alles wat je doet is voor de verantwoordelijkheid van je ouders. Zij kunnen je transacties ook weigeren/terugdraaien. En zij moeten tekenen voor elke verplichting die jij wilt aangaan. Daarmee kun je stellen dat jouw bedrijf ook zo'n beetje hun bedrijf is.
- 18 t/m 20 jaar: jij bent meerderjarig en kunt doen wat je wil, maar je ouders zijn in bepaalde gevallen aansprakelijk voor de financiele gevolgen van jouw handelen. Dit is een soort schemeregbied, want waar precies die aansprakelijkheid begint en eindigt is mij niet duidelijk. Als je in deze groep valt, doe wat goede research.
- vanaf 21 jaar: je bent zelfstandig en je ouders hebben geen last van jouw handelen.

Tenslotte twee algemene punten over faillisement:

- bij een faillisement van een bedrijf wordt meestal beslag gelegd. Alles wat staat in het bedrijfspand, valt onder het beslag. Dus ook als het eigendom is van een ander dan het bedrijf.
Dan moet de eigenaar aantonen de ze spullen van hem zijn en niet van de failliete onderneming, en dan wordt het beslag pas opgeheven voor die eigendommen.
Dit kan bijzonder vervelend zijn, als je bijvorbeeld wat spullen hebt opgeslagen bij een ander kun je ze zo kwijt zijn. Maar in het geval van een huis is dit geen probleem -- het eigendom van alle huizen is bij het Kadaster geregistreerd dus het is heel makkelijk om een huis uit het beslag te halen. Uittreksel Kadaster, klaar. Als er al beslag wordt gelegd op het huis, want waarschijnlijk proberen ze het niet eens.

- een faillisement ontstaat pas wanneer twee schuldeisers dit aanvragen bij de rechter. Normaal gesproken is het niet in het voordeel van een schuldeiser om meteen faillisement aan te vragen: in een faillisement houdt een bedrijf op om zaken te doen en geld te verdienen, dus de kans om terugbetaald te worden wordt er niet beter op. Wanneer zal een schuldeiser dan wel faillisement aanvragen? --> als er echt geen fatsoenlijke betalingsregeling valt te treffen en de verwachte opbrengst bij liquidatie van het bedrijf groter is dan de verwachte opbrengst met een minnelijke schikking.

Om kort te gaan, je ouders lopen risico als:
- je bedrijf geen BV of NV is of als je prive meetekent voor kredieten, en
- jij onder de 21 bent, en
- je van plan bent om flinke zakelijke schulden aan te gaan (en waarom zou je?)

Link KvK: aansprakelijkheid bij faillisement

[ Voor 5% gewijzigd door t_captain op 29-04-2008 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Alex3305 schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 08:32:

Daarnaast ga ik zeker wel contracten opstellen en mensen laten tekenen.. Hier ben ik al eerder wel het schip mee in gegaan :(, maar toch bedankt voor de tip!
Ik zou zelf als niet jurist zijnde geen contracten opstellen maar bij een jurist aankloppen die tikken een standaard contractje in een uurtje in elkaar en dat kost je dan 150 euro. Dit valt bij mij zoiets als dat een jurist geen sites moet bouwen, en visa versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
t_captain schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 08:43:
Dan het andere punt, je leeftijd:
- onder de 18 jaar: alles wat je doet is voor de verantwoordelijkheid van je ouders. Zij kunnen je transacties ook weigeren/terugdraaien. En zij moeten tekenen voor elke verplichting die jij wilt aangaan. Daarmee kun je stellen dat jouw bedrijf ook zo'n beetje hun bedrijf is.
- 18 t/m 20 jaar: jij bent meerderjarig en kunt doen wat je wil, maar je ouders zijn in bepaalde gevallen aansprakelijk voor de financiele gevolgen van jouw handelen. Dit is een soort schemeregbied, want waar precies die aansprakelijkheid begint en eindigt is mij niet duidelijk. Als je in deze groep valt, doe wat goede research.
- vanaf 21 jaar: je bent zelfstandig en je ouders hebben geen last van jouw handelen.
Nee hoor, waar haal je dat nou weer vandaan? 18 is meerderjarig, en daarna zijn ouders niet meer verantwoordelijk voor schulden van hun kinderen. Niets schemergebied.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-04 18:14

Bezulba

Formerly known as Eendje

financieel verantwoordelijk zijn je ouders toch tot 21 ofzo?

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:49

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Financieel verantwoordelijk is iets anders dan onderhoudsplichtig, wat nog wel 'ns door elkaar gehaald wordt. Je wordt als ouder geacht je kinderen (minimaal) tot hun 21e financieel te ondersteunen. Daarom is de bijstandsnorm voor 18, 19 en 20-jaringen ook zo idioot laag (afgeleid van de kinderbijslagnorm).

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Schuldeisers kunnen alleen beslag leggen op jouw vermogen. Het huis van jouw ouders is eigendom van jouw ouders en dus geen onderdeel van jouw vermogen. Er kan dus geen beslag op worden gelegd.

Wel is daar een aantal uitzonderingen op, waarvan de belangrijkste is dat de fiscus, een bijzondere schuldeiser, voor de belastingschuld beslag kan leggen op alle roerende zaken die zich op jouw 'bedrijfsterrein' bevinden (het zgn. bodembeslag). Als jij dus een belastingschuld hebt en de fiscus legt dat bodembeslag, dan kunnen de dure plasma-tv en de mooie meubels van je ouders er dus eventueel wel aan gaan.

De rechtsvorm van je onderneming staat hier ook los van. Een éénmanszaak of een vof (in feite niets anders dan een 'tweemanszaak' zonder bescherming tegen privé-aansprakelijkheid) die op een bepaald adres is gevestigd, staat evenzeer bloot aan het risico van bodembeslag als een besloten vennootschap. Wél maakt de rechtsvorm verschil uit voor jouw aansprakelijkheid in privé voor de ondernemingsschulden. Bij de éénmanszaak bestaat er geen verschil tussen het privé-vermogen en het ondernemingsvermogen, terwijl de BV zelfstandig drager is van rechten en verplichtingen en verplichtingen van de BV dus in principe niet tegen jou kunnen worden geldend gemaakt (tenzij je geen boekhouding voert, geen jaarrekeningen opmaakt en deponeert of lomp bestuurt, dan kun je wel privé aansprakelijk worden gesteld als het fout gaat).

Voor meer info check inderdaad de site van de Kamer van Koophandel. En in godsnaam, laat een juridisch geschoold persoon naar je contracten e.d. kijken, ik zie zó vaak dat mensen zelf maar wat gaan klussen en als je dan in faillissement komt, zie je wat die 'contracten' allemaal waard zijn (over het algemeen niets).

[ Voor 10% gewijzigd door nare man op 01-05-2008 22:03 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Pagina: 1