[iTunes] shared library op Ubuntu server... how to?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arathorn8
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 21:31
Ik heb een Powerbook met beperkte HD ruimte (70gig) en veel muziek (35gig+), dus zou graag m'n muziek op m'n lokale Ubuntu servertje willen zetten en via m'n Powerbook streamen naar m'n Airtunes. Ik weet dat het mogelijk is om een shared library van een Ubuntu bak te lezen, maar de vraag is: wat is de beste manier:

Met een beetje research ben ik erachter gekomen dat daap het protocol is dat iTunes gebruikt om te streamen. Nu is dit een mooie how-to, maar die is uit 2005 en de link is naar de daapd werkt niet. En hier heb ik een tweede how-to gevonden, waarmee ik bij de sourceforge pagina van daapd gevonden heb. Daar een tar.gz bestand gedownload, dat een uitgebreide install is in de trend van: ./configure; make; make install

Voordat ik me daar aan ga wagen... zijn er tweakertjes met eenzelfde setup die zo gul willen zijn om wat tips te geven?

"I came here to chew gum and kick ass... and I'm all out of gum." -- They Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Ik heb mt-daapd een hele tijd gedraaid onder FreeBSD (geïnstalleerd via het Ports systeem) en dat draaide eigenlijk prima. Je kan instellen hoe vaak per minuut / uur de index bijgewerkt wordt, en daarna kun je gewoon nieuwe mp3-tjes sleur/pleuren naar je server en ze verschijnen vanzelf (na een aantal minuten) in je iTunes.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slazh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-10 13:11

slazh

Here To Stay

Zelf heb ik al mijn muziek ook op een ubuntu server staan en ik deel die map gewoon met samba.
Enige nadeel is natuurlijk dat ik niks kan afspelen vanuit iTunes als ik geen netwerk verbinding heb maar dat gebeurd toch niet zo vaak. Ook heb ik weinig last van eventuele vertragingen die zouden kunnen optreden door het versturen van data over het netwerk.

Zover ik weet krijg je, als je met daap gaat werken, gewoon een gedeelde itunes library in je iTunes? Je kan die library volgens mij niet aanpassen vanuit je lokale iTunes afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arathorn8
slazh schreef op maandag 28 april 2008 @ 21:43:
Zelf heb ik al mijn muziek ook op een ubuntu server staan en ik deel die map gewoon met samba.
Enige nadeel is natuurlijk dat ik niks kan afspelen vanuit iTunes als ik geen netwerk verbinding heb maar dat gebeurd toch niet zo vaak. Ook heb ik weinig last van eventuele vertragingen die zouden kunnen optreden door het versturen van data over het netwerk.
Op zich een lekker simpele en prima oplossing. Heb je dat opzetten van de samba connectie ge-automatiseerd, of maak je die elke keer handmatig?
Zover ik weet krijg je, als je met daap gaat werken, gewoon een gedeelde itunes library in je iTunes? Je kan die library volgens mij niet aanpassen vanuit je lokale iTunes afaik.
Klopt allebei. Wat het aanpassen betreft: zoals de persoon voor je zei, je kan gewoon mp3's in een map zetten en dan worden ze automatisch gescand bij de volgende playlist update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arathorn8
Het werkt, de mt-daapd server. Draait prima.

Wel jammer dat iTunes geen covers probeert te tonen via een shared lib. Ben heel erg gewend aan die luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walinsky
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-10 13:29
Ik heb al jarenlang mijn muziek op een Fedora bak staan (mijn complete iTunes library op een (nfs) share). mt-daapd (firefly) heeft hier meer dan 3 jaar trouwe dienst op gedaan.
Afgelopen week liep ik tegen SimplifyMedia.com aan. Clients voor alle platforms; geen gezeik meer met een Network Beacon om je shared library vanaf een andere lokatie op te pikken, en een daemon die je vanaf de commandline op je linux bak start; je muziek indexeert en binnen enkele seconden staat het spul online. Ik ben er bijzonder over te spreken; ben bang dat mt-daapd bij mij zijn langste tijd gehad heeft.
Arathorn8 schreef op maandag 28 april 2008 @ 23:05:
Het werkt, de mt-daapd server. Draait prima.

Wel jammer dat iTunes geen covers probeert te tonen via een shared lib. Ben heel erg gewend aan die luxe.
Bij het browsen door een remote lib zou het natuurlijk veel te resource intensief zijn om alle cover art op te halen. Als je je cover art embed in je muziek wordt deze bij afspelen natuurlijk wel getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Nou ja, resource intensief, via remote desktop gaat het prima met covers. Niet supersnel, maar bladeren is wel makkelijk.

Nadeel van mt-daapd is dat het een reverse-engineered implementatie van 'basic' DAAP is, en dus niet alle dingen heeft die Apple later heeft bijgevoegd, zoals video en foto sharing. Voor muziek alleen werkt het prima, wil je de volledige functionaliteit dan zal je iTunes for Windows moeten pakken (virtual machine?) of een hackintosh moeten gaan bouwen.
Pagina: 1