Toon posts:

Trojan OSX/DNSChanger op Mac en nu?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb helaas het virus OSX.Plug.A op mijn Mac... eigen schuld!

Ik heb al Gegoogle'ed en daar wat aanwijzingen gevolgd: het deleten van een bestand in de internetplugins (plugin.settings). En het draaien van een Removal Tool (DNS Changer)

Nu heb ik Norton AntiVirus 11 laten draaien en die vind 11 dezelfde bestanden op de backup schijf (TimeMachine), deze zijn in quarantaine geplaatst en heb ik daarna handmatig verwijderd.

Kan ik er van uit gaan dat de bestanden nu allemaal weg zijn?

Ik heb geen zin om alles opnieuw te moeten herinstalleren. :(

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-01 16:46

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Ik neem aan gewoon de OS X dvd er over heen halen, dan zijn je systeembestanden iig weer clean.

Cogito Ergo Credo

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

OSX/DNSChanger is een trojan en geen virus. Ik heb de titel daarom aangepast :)

Om er zeker van te zijn dat de DNS instellingen goed staan, kun je in de Terminal het volgende intikken en de lijst hier posten:
scutil --dns

Het script wat je DNS instellingen controleert, wordt door cron uitgevoerd. De huidige crontab kun je bekijken met:
crontab -l

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Daedalus schreef op maandag 28 april 2008 @ 20:03:
OSX/DNSChanger is een trojan en geen virus. Ik heb de titel daarom aangepast :)

Om er zeker van te zijn dat de DNS instellingen goed staan, kun je in de Terminal het volgende intikken en de lijst hier posten:
scutil --dns

Het script wat je DNS instellingen controleert, wordt door cron uitgevoerd. De huidige crontab kun je bekijken met:
crontab -l
DNS configuration

resolver #1
domain : lokaal
search domain[0] : lokaal
nameserver[0] : 192.168.1.254
nameserver[1] : 195.241.77.55
nameserver[2] : 195.241.77.58
order : 200000

resolver #2
domain : macthedutchie.members.mac.com.
options : pdns
timeout : 5
order : 150000

resolver #3
domain : local
options : mdns
timeout : 2
order : 300000

resolver #4
domain : 254.169.in-addr.arpa
order : 300001

resolver #5
domain : 8.e.f.ip6.arpa
order : 300002

resolver #6
domain : 9.e.f.ip6.arpa
order : 300003

resolver #7
domain : a.e.f.ip6.arpa
order : 300004

resolver #8
domain : b.e.f.ip6.arpa
order : 300005

Bij crontab -l zegt hij: no crontab for user...

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dat ziet er allemaal goed uit. Ik denk dat je nu wel verlost bent van deze trojan. OSX/DNSChanger doet opzich niet zulke spannende dingen als rootkits installeren of verborgen bestanden, alhoewel er natuurlijk altijd een variant uit kan komen die dat wel doet. Als je de originele .pkg nog hebt zou je die nog uit elkaar kunnen trekken en de installatiescripts kunnen bestuderen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Daedalus schreef op maandag 28 april 2008 @ 20:47:
Dat ziet er allemaal goed uit. Ik denk dat je nu wel verlost bent van deze trojan. OSX/DNSChanger doet opzich niet zulke spannende dingen als rootkits installeren of verborgen bestanden, alhoewel er natuurlijk altijd een variant uit kan komen die dat wel doet. Als je de originele .pkg nog hebt zou je die nog uit elkaar kunnen trekken en de installatiescripts kunnen bestuderen.
Hmmz, die heb ik niet meer.

Norton heeft dus alles wel in quarantaine gezet, waarna ik die bestanden heb verwijderd. ScanMac heeft geen spy- of adware gevonden en vannacht zal ik nogmaals Norton draaien. Duurde erg lang! :D

Bedankt voor de hulp.

PS: Ik heb net mijn modem gereset en in het DNS-veld in de netwerkinstellingen staat nu nog maar 1 IP-adres (dat van mijn modem), voor het resetten stonden er nog 2 bij.. ook eng!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2008 21:05 ]

• madwurmz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-11-2025

madwurmz

from Planet Verbs

Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 19:49:
Ik heb helaas het virus OSX.Plug.A op mijn Mac... eigen schuld!
..
Kan je aangeven hoe je eraan gekomen bent en hoe je erachter kwam dat je het had? Had je altijd al Norton AntiVirus 11 op je mac?
Lijkt me interessant om te weten, omdat ik (tot nu toe) geen enkele bescherming heb geïnstalleerd ..

Verwijderd

Topicstarter
Ik bezocht een website, die deed lijken of ik een plugin moest installeren. Ik deed dat dus netjes. Het is dan ook geen virus, maar een trojan horse.

Na het installeren ging ik me zorgen maken, Google'en en jahoor... pech! Toen DNSchanger.com bezocht, tool gedraaid en dan zegt hij: gevonden, verwijderen? Natuurlijk! En nogmaals gedraaid, was er niet meer.

Toen maar Norton geïnstalleerd, ook handig omdat ik Parallels met Windows Vista draai, wat meer risico's op virussen geeft. Norton af en toe draaien kan geen kwaad. En er is nog geen serialkey voor nodig. :D
Pagina: 1