Toon posts:

Geluidskaart werkt niet meer na plaatsen extra RAM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een zeer apart probleem.
Misschien berust dit op louter toeval, maar dat kan ik me niet voorstellen.

Ik heb een AMD MSI moederboard. Ik had er een tijdje 3 GB geheugen inzitten (3x 1gb) en besloot onlangs nog een 1 GB bank erbij te kopen. Nadat ik deze in het slot had gedaan werkt mijn Audigy 4 Pro geluidskaart ineens niet meer, ongeacht in welke PCI poort ik deze doe. (??)
Ook vaag is het feit dat onder de properties van 'my computer' 3,25 GB aan geheugen wordt aangeduid in plaats van 4 GB.

Dit is toch niet mogelijk, of zitten de RAM slots op de een of andere manier verbonden met de PCI-slots.

De Audigy 4 Pro heeft een externe box. Het lampje hierop gaat nog wel gewoon branden, dus de kaart lijkt wel goed in het slot te zitten. Onder 'hardware' in XP ziet ie de Audigy ook niet meer, en opnieuw de software installeren biedt ook geen uitkomst. 'Hardware not detected' is dan de melding die verschijnt.

Wellicht heeft iemand tips. Ze zijn zeer welkom!

edit: ook als ik de nieuwe geheugenbank eruit haal werkt de Audigy niet meer. Ik heb geen extra PCI devices om te checken of deze het nog wel doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2008 19:40 ]

Verwijderd

Over het 3,25GB zien, daar is een hele logische verklaring voor Win XP 32 bit zeker. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 19:39:
Over het 3,25GB zien, daar is een hele logische verkraring voor Win XP 32 bit zeker. :)
Klopt. :)

Verwijderd

edit: ook als ik de nieuwe geheugenbank eruit haal werkt de Audigy niet meer. Ik heb geen extra PCI devices om te checken of deze het nog wel doen.
In een andere PC testen werkt die hier ook niet: Kapot. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 19:43:
[...]

In een andere PC testen werkt die hier ook niet: Kapot. ;)
Ja, is een mogelijkheid. Maar ik heb hier niet zo 1 2 3 een andere PC om dit te testen.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ie dan ineens defect is. Mn gevoel zegt dat het een andere reden heeft.

Oh ja en over dat win XP 32... kan deze dan niet meer aan dan 3,25 GB RAM of is het een weergave-fout?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 19:45:
[...]

Ja, is een mogelijkheid. Maar ik heb hier niet zo 1 2 3 een andere PC om dit te testen.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ie dan ineens defect is. Mn gevoel zegt dat het een andere reden heeft.

Oh ja en over dat win XP 32... kan deze dan niet meer aan dan 3,25 GB RAM of is het een weergave-fout?
Typ maar bij Google of op GoT search 32bit+3GB in, wordt je heel veel duidelijk. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 19:51:
[...]

Typ maar bij Google of op GoT search 32bit+3GB in, wordt je heel veel duidelijk. ;)
Aha thx. Ik had me maar weer ns beter moeten laten inlichten. 4GB icm Windows XP heeft niet veel zin dus.
Minder zeg. Zit nu met dit geluidskaart-probleem en een OS die de RAM niet trekt. :')
Overgaan op Vista is qua een aantal apps helaas nog steeds geen optie voor mij.

Maar goed. Ik ga dan nog maar weder eens wat puzzelen. Misschien dat ik m weer aan de praat krijg. Thx iig.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
4GB icm Windows XP heeft niet veel zin dus.
Heeft alleen met 32bit te maken hoor. Gooi er anders gewoon XP x64 op, als je geen trek hebt in Vista.

En als je dat extra plankje ram eruit haalt, werkt dan de kaart wel weer? Zolang je 32bit blijft draaien kan die er best uit. Als je CPU x64 ondersteund moet je eens een x64 Linux Live CD fikken en daarvanaf booten en kijken of je geluidskaart dan wel werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Zit het nog eens over te lezen wat ik heb getyped en denk nu aan dat XP32 probleem qua RAM.
Zou een herinstallatie van Windows misschien een optie zijn?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat mn geluidskaart het dan maar ineens zomaar begeven heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Bitage schreef op maandag 28 april 2008 @ 20:09:
[...]

Heeft alleen met 32bit te maken hoor. Gooi er anders gewoon XP x64 op, als je geen trek hebt in Vista.

En als je dat extra plankje ram eruit haalt, werkt dan de kaart wel weer? Zolang je 32bit blijft draaien kan die er best uit. Als je CPU x64 ondersteund moet je eens een x64 Linux Live CD fikken en daarvanaf booten en kijken of je geluidskaart dan wel werkt.
Goeie tip, thx! Nee, zoals ik net al zei ziet XP ook mn kaart niet meer als ik dat bankje eruit haal.
Ik zat al te denken idd XP x64 te gaan gebruiken. CPU is een Athlon 64 4200 x2, dus dat is denk ik geen probleem.
Ook als ik de geluidskaart in de andere (er zitten slechts 2 PCI slots op) doe werkt ie niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2008 20:16 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 20:15:
[...]

Goeie tip, thx! Nee, zoals ik net al zei ziet XP ook mn kaart niet meer als ik dat bankje eruit haal.
Ik zat al te denken idd XP x64 te gaan gebruiken. CPU is een Athlon 64 4200 x2, dus dat is denk ik geen probleem.
Ook als ik de geluidskaart in de andere (er zitten slechts 2 PCI slots op) doe werkt ie niet.
Blijft alleen nog andere PC over, maar wat versta je onder werkt niet wordt niet herkent door windows in Device Manager of komt geen geluid uit. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 20:18:
[...]

Blijft alleen nog andere PC over, maar wat versta je onder werkt niet wordt niet herkent door windows in Device Manager of komt geen geluid uit. ;)
Dat eerste. Device Manager geeft onder 'sound video and game controllers' de Audigy niet meer weer.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Haal dat latje eruit, werkt het dan wel weer? Sorry.

Niemand in de buurt met een pc? (moet wel ;) )

[ Voor 41% gewijzigd door Snake op 28-04-2008 20:31 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Topicstarter
Snake schreef op maandag 28 april 2008 @ 20:28:
Haal dat latje eruit, werkt het dan wel weer?
Zoals al eerder gezegd werkt het dan helaas ook niet meer.

Het is duidelijk dat de kaart gewoon niet meer wordt gezien door Windows.
Een PCspeaker-piepje dat je hoort als je een MP3 opent in Mediaplayer met de melding: 'windows mediaplayer cannot play the file... blabla' zegt uiteraard wel genoeg.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Even double triple checken of alle drivers (chipset en sounddrivers) er correct opstaan en testen in wat andere systemen. Doetie het dan nog niet, dan ben ik bang datie gewoon de geest gegeven heeft.

Als je nog garantie hebt, even een RMA indienen. Anders kun je jezelf nog beraden op de wet van conformidaliteit (ofzoiets, heb het hier nog ergens in mijn to-keep mapje staan) (edit: Klik).

[ Voor 33% gewijzigd door Bitage op 28-04-2008 20:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bitage schreef op maandag 28 april 2008 @ 20:51:
[...]

Even double triple checken of alle drivers (chipset en sounddrivers) er correct opstaan en testen in wat andere systemen. Doetie het dan nog niet, dan ben ik bang datie gewoon de geest gegeven heeft.

Als je nog garantie hebt, even een RMA indienen. Anders kun je jezelf nog beraden op de wet van conformidaliteit (ofzoiets, heb het hier nog ergens in mijn to-keep mapje staan) (edit: Klik).
Thx voor de info! Ik ga idd nog ff 'triple' checken. Ik kan me niet voorstellen dat mn geluidskaart de geest heeft gegeven. Ik probeer eerst nog een clean install van Windows opnieuw.
Pagina: 1