Toon posts:

Kingstion HyperX ddr2!!

Pagina: 1
Acties:
  • 834 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb laatst een setje Kingstion HyperX ddr pc 6400 800mhz 1gb gekocht. Super geheugen maar wat ik alleen niet snap bij het overclocken van dit setje is dat mijn CPU ook mee overclockt.

Ik heb namelijk alles goed ingesteld, want CPUZ gaf al aan dat dit geheugen loopt op 5-5-5-12 en op de verpakking staat 4-4-4-12 en hij geeft 333mhz ipv 400mhz en pc5300 ipv 6400. Nu weet ik zelf wel hoe je dat allemaal kan veranderen in je bios maar wat mij nog niet helemaal duidelijk is, als ik deze veranderingen opsla dan is het normaal dat mijn CPU ook is overclockt???
Die gaat namelijk van 2666 naar 3200 mhz (Core Speed)
Ik heb de Dual 2 Core e8200.

Alvast bedankt!!!

Verwijderd

Mobo?

Verwijderd

Topicstarter
Oeps...sorry!

Dit is hem: MSI P35 Neo2-FR

http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=GPEM49

• -j-k-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-11-2025
Ik heb datzelfde moederbord, je moet even de verhouding FSB:DDR bijstellen

Vimeo, YouTube

Verwijderd

Topicstarter
maar merkte jij veel verschil na het overclocken van je intern geheugen??

Verwijderd

Topicstarter
en waat doe ik dat precies die FSB:DDR bijstellen??

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 19:08:
maar merkte jij veel verschil na het overclocken van je intern geheugen??
Het verschil zal je amper "merken". Meetbaar is het waarschijnlijk wel. Maar over het algemeen kan je stellen dat jet het pas "merkt" als de performantie meerdere tientallen procenten hoger ligt. Zéker wat betreft RAM ;)

edit: dat betekent niet dat het niet zinvol zou (kunnen) zijn natuurlijk...

[ Voor 8% gewijzigd door the_stickie op 28-04-2008 19:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik merkte bij de eerste keer overclocken niks. Maar het is zo zonden als je iets dit koopt en het draait toch langzamer als je had verwacht. Vind dat toch best raar dat je dat zelf moet gaan zitten veranderen in je bios. Hoe komt zoiets dan??

Verwijderd

Topicstarter
maar ik kan niet precies vinden waar ik alleen het geheugen kan overclocken. En dat niet mijn processor mee gaat met het overclocken. Die springt dan van 2666 naar 3200 dan is dadelijk mijn processor naar de klote, toch?

• beezze
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-05 13:27
Ik heb welleens gelezen dat soms de snelheid van je RAM en CPU gelinkt waren en als je er eentje wilde oc'en moet je dat van elkaar af halen. Ik zal er naar zoeken als ik wat meer tijd heb.

Maar wat je Kingston DDR2 betreft hoef je je geen zorgen te maken. Hij staat om een of andere reden wat langzamer dan wat hij aan kan.
Volgens mij heb jij dezelfde als ik:
KHX6400D2/1G
daar staat dat hij standaard wat ondergeklokt is ofzoiets.. waarom ze dit doen weet ik ook niet.
This module has been tested to run at DDR2 800MHz at low latency timing of 5-5-5-15 at 2.0V. The SPD is programmed to JEDEC standard latency 667Mhz timing of 5-5-5-15 at 1.8V.
Maar wat je uiteindelijk wil doen is, om de snelheid van je FSB en van je DDR op de ratio 1:1 wil hebben.
Bij mij bijvoorbeeld, heb ik een Q6600 die ik geoverklokt heb door de FSB op 333 mHz te zetten. Daarom laat ik mijn DDR ook op 333 mHz om die 1:1 ratio te krijgen, ook al kan hij sneller.

Edit: Volgens mij hoef jij niks meer te veranderen, want jou CPU staat standaard op 333 FSB, en je DDR nu toch ook? Dus alles is goed lijkt me?

[ Voor 6% gewijzigd door beezze op 28-04-2008 20:05 ]

To Beezze or not to Beezze

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Standaard loopt het meeste performance RAM wat langzamer omdat het anders op standaard spanning niet wil booten. Zo staat mijn OCZ geheugen standaard op 800MHz @ 5-5-5-15 terwijl het op diezelfde snelheid 4-4-4-15 moet kunnen. Maar daarvoor moet ik 1,9V in plaats van de standaard 1,8V geven.

De oplossing; stel de snelheid, de timings én de spanning handmatig in in je BIOS.

1:1 ratio is overigens mooi maar het snelheidsverlies dat je hebt door niet 1:1 te draaien wordt ruimschoots gecompenseerd door de hogere bandbreedte.

[ Voor 16% gewijzigd door Admiral Freebee op 28-04-2008 19:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja klopt!! ik heb precies dezelfde als jou Beezze. Ik zal even wat afbeeldingen geven wat CPUZ, voor het overclocken en na het overclocken.

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-05 11:44
Je cpu gaat niet naar de klote, hij zal hoogstwaarschijnlijk geen berekeningsfouten geven omdat het niet zo'n hoge klok is en je hele systeem is sneller.

Wat is nou eigenlijk het probleem :P? Tenzij je milieuactivist bent zou ik zeggen: draai je hele systeem op 400MHz, inclusief processor (op 3200MHz dan dus).

Verwijderd

A Lurker schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 10:04:
Je cpu gaat niet naar de klote, hij zal hoogstwaarschijnlijk geen berekeningsfouten geven omdat het niet zo'n hoge klok is en je hele systeem is sneller.

Wat is nou eigenlijk het probleem :P? Tenzij je milieuactivist bent zou ik zeggen: draai je hele systeem op 400MHz, inclusief processor (op 3200MHz dan dus).
Moet die wel even zijn PCI en PCI-e locken anders vinden zijn HD's en DVD's en videokaart het niet zo leuk. ;)

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 19:17:
ik merkte bij de eerste keer overclocken niks. Maar het is zo zonden als je iets dit koopt en het draait toch langzamer als je had verwacht. Vind dat toch best raar dat je dat zelf moet gaan zitten veranderen in je bios. Hoe komt zoiets dan??
Ik snap er niet veel van :? Je vind het ''zonde'' dat het geheugen wat je hebt gekocht, niet op 800mhz loopt. Koop dan 667mhz geheugen, als je toch niet aan overclocken doet :P

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedank jullie allemaal voor de reacties. Ik heb een paar uurtjes met het overclocken gewerkt maar ik vind dat er te weinig verschil te merken is. Dus laat ik het lekker zo staan. Wat me alleen nog steeds niet was gelukt is om alleen het geheugen te overclocken zonder dat mijn cpu ook mee overclockt. Hij stond ook gewoon 1:1 ingesteld, maar helaas.....!! Nogmaal bedankt iedereen voor jullie hulp! :):):)

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2008 @ 10:06:
Wat me alleen nog steeds niet was gelukt is om alleen het geheugen te overclocken zonder dat mijn cpu ook mee overclockt.
Je geheugen wordt ingesteld relatief aan de FSB. De enige mogelijkheid die je dan hebt om alleen het geheugen over te klokken, is de geheugendivider veranderen.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels
  • Op GoT verwachten we dat je zelf op zoek gaat voordat je een topic opent, en dan "zoeken" meer is dan een enkele zoekterm er tegenaan gooien en opgeven en topic openen als de eerste hit niet gelijk je antwoord geeft.
  • Sowieso is overclocken geen PMG materie, daarvoor hebben we in TCA een FAQ. Maar dat FSB en geheugenbus gekoppeld zijn is vrij basic.
  • Schoppen van je topic binnen 24u wordt niet op prijs gesteld. Heb je iets nieuws toe te voegen en heeft nog niemand gereageerd op je laatste post? Gebruik dan de edit-knop om het toe te voegen :o
  • Een topictitel hoort informatief te zijn en niet schreeuwerig. Die twee uitroeptekens zijn nergens voor nodig. Wat wel nodig is, is om te weten wat er dan met dat geheugen aan de hand is. Deze topictitel lijkt meer op spam dan een goede GoT titel.

[ Voor 17% gewijzigd door dion_b op 01-05-2008 09:53 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.