Toon posts:

Vista 64-bit of toch 32-bit?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.574 views

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers,

Binnenkort ga ik een nieuwe pc bouwen en nu zit ik natuurlijk met de vraag welke versie van Vista ik erop ga draaien.
Mijn nieuwe pc zal een Intel quad core processor met 4gb (of meer) RAM en de nieuwste videokaart hebben.

Maar kunnen jullie me aanraden om voor 64-bit Vista te gaan? Ik gebruik al ruim een jaar Vista 32-bit op mijn oude pc en deze draait als een zonnetje. Ik wil er echter voor zorgen dat mijn nieuwe pc die een 64-bit processor en 4gb RAM zal hebben, zo goed mogelijk presteert. (vandaar deze Vista 64-gedoe)

Zoals het naar uit ziet, leveren alle hardwarefabrikanten ook 64-bit drivers (Creative, Nvidia etc) en het moet op zich geen probleem zijn om de juiste/verse drivers te vinden.

Wat zijn jullie ervaringen met Vista 64? Hebben jullie daar geen problemen mee (bijv. dat bepaalde applicaties niet uitgevoerd kunnen worden)?

Alvast bedankt en ik hoop op meerdere reacties. :)

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Als je meer dan 4 GB aan RAM wil gaan gebruiken heb je in feite geen keus.
Zoek vooraf of je van al je randapparatuur ook drivers vindt, en eenmaal alles geïnstalleerd, werkt het juist hetzelfde ;)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:32

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je de hele 4GB wilt gebruiken/benutten dan heb je eigenlijk geen keus. Je zal dan een 64bit Windows moeten hebben.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

64-bits zou ik nemen, mede doordat je dan de volle 4 GB kan gebruiken wat bij de 32-birs versie niet kan.

Qua compatibiliteit is er niet zo'n issue. Ik draai Ultimate x64 nu sinds februari 2007, en van de tientallen software-pakketjes die ik destijds (toen ik nog op XP zat) gebruikte was er welgeteld één die niet wilde werken onder 64-bits, alle anderen werkte (na eventuele updates/nieuwe versies) prima.

En idd, zoals je zelf al zegt, de meeste fatsoenlijke fabrikanten hebbent tegenwoordig wel 64-bits drivers, hoewel sommigen (zoals Creative, die daar om bekend staan) van matige tot slechte kwaliteit zijn.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Topicstarter
Ja... dat snap ik wel, aangezien Vista 32 slechts 3,3 gb RAM kan zien.
Maar draait deze 64-bit vesie van Vista wel stabiel genoeg? Hebben jullie geen problemen met installatie van bijv.games e.d.?

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 18:33:
Ja... dat snap ik wel, aangezien Vista 32 slechts 3,3 gb RAM kan zien.
Maar draait deze 64-bit vesie van Vista wel stabiel genoeg? Hebben jullie geen problemen met installatie van bijv.games e.d.?
Stabiliteit is perfect. Heb in de 15 maanden dat ik het nu draai precies 1 BSOD gezien (na upgrade naar SP1), en dat kwam door een rotte driver. Na upgraden daarvan was dat ook weer de wereld uit.

Ik speel eigenlijk geen games (op één na dan, FM), dus daar kan ik weinig over zeggen.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Topicstarter
Oke... bedankt voor jullie reacties... het wordt Vista 64! ;)
Wildhagen, thanks :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2008 18:36 ]

• jecowo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 09:53
Ik sluit me ook nog even aan bij Wildhagen. Draai nu ook al zo'n 8 maanden Vista 64. In combinatie met goede hardware draait het echt als een zonnetje.. Misschien nog een tip om op vista 64 Virtual PC te draaien. Mocht iets niet werken kun je altijd nog iets in XP 32 bits proberen.

Incredible

Verwijderd

Meneer Wildhagen. Even een notitie voordat TS in de problemen komt:'

Volgens uitgebreid klantenonderzoek en onderzoek naar drivers is Vista 64-bit niet de Windows om over naar huis te schuiven. Ik kan lijsten vol met bronnen leveren, maar lees eerst deze maar even en TS ook.

http://www.zdnet.nl/dossiers.cfm?id=81793&eid=66360

Lees aanverwante artikelen ook, naja, niet moet, maar dat je het even weet hoe het reist en zeilt in de Vista 64-bits wereld :)

Google op "vista 64-bit problemen" en je ziet een tweekamp tussen gebruikers.
Je systeem werkt of wel of helemaal niet goed.

Ik sta namelijk op hetzelfde punt nieuwe hardware aan te schaffen van mijn vakantiegeld, maar ik blijf voorlopig 32-bit draaien op 4 GB of ik pak XP 64-bit (die heb ik ook legaal).
Misschien zie ik dan maar 3,2 GB, maar de ellende sluit je daarmee wel uit.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 19:05:
Meneer Wildhagen. Even een notitie voordat TS in de problemen komt:'

Volgens uitgebreid klantenonderzoek en onderzoek naar drivers is Vista 64-bit niet de Windows om over naar huis te schuiven. Ik kan lijsten vol met bronnen leveren, maar lees eerst deze maar even en TS ook.

http://www.zdnet.nl/dossiers.cfm?id=81793&eid=66360
Sorry, maar dit is wel heel erg gechargeerd imho.

Het draait in het ZDnet artikel om twee dingen:

1) Support voor 16-bits programma's is geschrapt.
2) Drivers moeten WHQL-certified zijn.

ad 1): Correct, maar dat is met moderne software geen enkel probleem meer. Idd, sommige heel oude (meer dan 10 jaar oud inmiddels) installers en software werken niet meer, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik die (op dat ene genoemde programma na) nog niet ben tegengekomen. Moderne installers (Installshield, Wise etc) werken prima.

ad 2): Wedewrom correct. Maar zoals gezegd, alle grote fabrikanten hebben dit allang voor elkaar, en hun drivers zijn gewoon netjes getest en certified. Met vage HokkieTokkie merken kan dat anders liggen.

Tot slot nog de opmerking uit het artikel:
Ook eist Vista 64-bit dat alle stuurprogramma?s getekend zijn door het Windows Hardware Quality Lab. In tegenstelling tot XP en de 32-bit versie van Vista krijgt u niet de melding dat de stuurprogramma?s mogelijk onstabiel zijn en de vraag of u toch door wilt gaan. Het kan eenvoudigweg niet. Dat betekent dat oudere hardware en veel recente hardware niet zullen werken met 64-bit.
W.b.t. de oude hardware klopt dat, maar zelfs dan moet je bedenken dat Vista heel veel drivers voor die spullen al in huis heeft. Ter vergelijking: voor een stukje antieke hardware als de HP Deskjet-printer (uit 1988 !) zijn gewoon drivers meegeleverd, ondanks dat HP die officieel al lang niet meer ondersteunt.

Voor wat betreft nieuwe hardware: zolang je bij gangbare merken blijft is het geen enkel probleem. Bij vage no-name 3rd-party clones kan het idd wel problemen opleveren.

Al met al vind ik het ZDnet-artikel behoorlijk stemmingmakend (alleen de lachwekkende titel al... die totaal niet door het verhaal word gestaafd...) en het opent deuren die al als 'open deur' geclassificeerd waren.
Ik sta namelijk op hetzelfde punt nieuwe hardware aan te schaffen van mijn vakantiegeld, maar ik blijf voorlopig 32-bit draaien op 4 GB of ik pak XP 64-bit (die heb ik ook legaal).
Laat nou juist voor XP64 er relatief weinig driversupport zijn.... echt een succes is het niet te noemen (een mislukking echter ook zeker niet).

[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 28-04-2008 19:23 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
gewoon zorgen dat je fatsoenlijk hardware hebt (lees: fabrikant die ook echt zijn best doet om 64bit drivers te maken) en je hebt geen problemen

* Zwelgje draait al jaren 64bit windows (xp en vista) thuis en heeft gewoon nog nooit gezeik gehad, maarja ik heb dan ook HP/dell hardware uit de zakelijke lijn in gebruik

A wise man's life is based around fuck you

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Powershell schreef op maandag 28 april 2008 @ 19:14:
HP/dell hardware uit de zakelijke lijn
... wat evenmin een garantie biedt dat het werkt natuurlijk: ook in de zakelijke lijnen zit wel eens crappy hardware, en langs de andere kant heb je ook voor chique hardware gewoon goede drivers nodig!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat een systeem op Vista 64 best wel stabiel en goed draait... Ik heb zelf veel reviews van de tweakers gezien die zware moderne spellen zoals Crysis op dergelijke pc's testen en alles loopt als een trein. Voor de rest moet het wel lukken... Office applicaties, Internet gedoe etc zal wel in orde zijn, geloof ik...

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 21:04:
Ik denk dat een systeem op Vista 64 best wel stabiel en goed draait... Ik heb zelf veel reviews van de tweakers gezien die zware moderne spellen zoals Crysis op dergelijke pc's testen en alles loopt als een trein. Voor de rest moet het wel lukken... Office applicaties, Internet gedoe etc zal wel in orde zijn, geloof ik...
@Wildhagen: hoeft je niet aangevallen te voelen, wel gecorrigeerd :) Ik zit al 8 jaar in het vak en heb veel 64-bit Vista systemen zien onderuitgaan. Ik voel me wel geroepen mijn mening te uiten als ik zie op welke manier TS over wil gaan op 64-bit. Ik vond het minder doordacht, no offense intended anyway.

@TS: Net wat ik zeg. Als het werkt werkt het goed. Alleen moet je zekerheid kunnen verschaffen van hardwaresupport en daarbij 2 dingen
1. Zijn er drivers voor de nieuwe hardware?
2. Zijn de drivers goed?

Dat laatste achterhaal je niet makkelijk. Ga er ook rekening mee houden dat Vista 64-bit niet een standaard Windows is en je wel wat moet weten van compatibiliteit. Veel 32-bits installers hebben nog een 16-bits setup routine.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

De enige die de keuze kan maken ben je zelf - gelieve dan ook wat ervaringen op te zoeken die toch al ruim voorhanden zijn op het forum :)

Om nou niet wéér telkens in dezelfde herhaling van zetten terecht te komen gaat deze dicht omdat er genoeg te vinden is waarmee je je keuze kan bepalen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.