OpenTTD Programmeer Challenge

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helemaal vergeten om te zeggen dat het een erg leuke dag was. :)

Ik heb de afgelopen maanden allerlei leuke dingetjes bedacht, maar had helaas te weinig tijd (vrijgemaakt) om die dingen te implementeren. Toen ik vrijdag nog even snel een routebouwer in elkaar wilde zetten, merkte ik hoe moeilijk dat al was. Respect daarom voor iedereen die het wel deed tijdens de challenge. _/-\o_ En ja, ook voor de nummer 1 hoor. ;) Ik had begrepen dat ze tijdens het ontwikkelen wel wat AI's hadden geprogrammeerd die zelfstandig routes konden bouwen.

Grappig dat onze NAAI uiteindelijk nog 4de was geeindigd. We schaamden ons bijna om hem in te sturen, maar het was beter dan niets. En blijkbaar had niet iedereen op de eigenlijke doelfunctie geoptimaliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik lees deze thread nu voor het eerst, maar dat geeft niet omdat ik sowieso niet geschikt zou zijn hiervoor.
Maar ik vroeg me af of er nog leuke beelden en dergelijke van de finale zijn ofzo, zodat het ook voor buitenstaanders mogelijk is om er een beetje van te proeven. Als supporter, zeg maar :)
Het lijkt me wel interessant om replays te zien ofzo.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperrr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 11:35
Jammer dat ik dit nu pas ontdek want het klinkt als een leuke challenge.
Maarja zelfde vraag als sjaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Room42 schreef op maandag 22 september 2008 @ 00:30:
Ik lees deze thread nu voor het eerst, maar dat geeft niet omdat ik sowieso niet geschikt zou zijn hiervoor.
Maar ik vroeg me af of er nog leuke beelden en dergelijke van de finale zijn ofzo, zodat het ook voor buitenstaanders mogelijk is om er een beetje van te proeven. Als supporter, zeg maar :)
Het lijkt me wel interessant om replays te zien ofzo.
Misschien dat wat van de deelnemers een stukje code willen posten. Vind ik zelf altijd lekker leerzaam :)

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waren wij (wij being the winnaars) zeker van plan, ook de code van onze test ai's (3 stuks: een passagiers, een cargo en een subsidy-driven AI) die we gebruikt hebben om onze uiteindelijke AI mee te trainen en verbeteren gaan we posten. Binnenkort te bekijken en downloaden hier dus.

Het was in ieder geval een leuke dag en loads of fun ook om zo'n AI te maken :) Dank aan Tjip voor de organisatie enzo! Hopelijk post Tjip de resultaten en foto's ook binnenkort :)

----

edit: de test AI's zijn gepost, zie thread :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2008 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Resultaten komen op dit forum, maar de daarvoor verantwoordelijke (=Corniel) heeft een vrije dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-my
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-05 16:08

Tom-my

w03iz0rz

Haha geweldige wedstrijd, jammer dat ik dit zo laat lees.

btw die jammer routine en het commentaar erop, meesterlijk, all is fair in love and war!

"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corniel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-03 14:56

Corniel

De wereld is gek!

Met grote overweldigende overmacht is de tweede Tjip Challenge gewonnen door ‘Rondje rond de kerk’. In de voorronden behaalde ‘Rondje’ gemiddeld 15 miljoen pond, terwijl Ottari - de nummer twee - niet verder kwam dan 3,5 miljoen.

In de finale veranderde er niets meer aan de pikorde: ‘Shadows Inc.’ bleef ondanks een bankroet en een magere score van 300 duizend tijdens de finale, ‘NAAI’ voor. Buiten mededinging draaide Convoy mee in de voorronden. Convoy scoorde gemiddeld £5.346.034, en zou hiermee tweede zijn geworden.

Ranglijst
1.Rondje rond de kerk£15.671.342
2.Ottari£3.487.225
3.Shadows Inc.£2.798.447
4.NAAI£876.351
5.YATTAI£760.638
6.SubsidyAI£512.639
7.NoCAB£73.984
8.GoingForGold£17.380
9.Appelmoes Intelligentie£-38.291

Rondje rond de kerk
Zoals gezegd: indrukwekkend wat deze engine presteerde. De vier ontwikkelaars die hierachter zaten hebben er dan ook werk van gemaakt. Na eigen zeggen 480 uur spendeerden ze aan de ontwikkeling. Naast ‘Rondje’ bouwende zij drie testengines waarvan de beste – OtviAI - in een een-op-een situatie Convoy versloeg.

Verder maakten ze optimaal gebruik van de mazen in het spel: voortuigen werden bijvoorbeeld direct na aflevering verkocht omdat dat goedkoper is dan terugrijden en nieuwe vracht ophalen. Ook bouwden ze zelf geen weg, maar parasiteerden zijn op de wegen die door anderen werden gebouwd. Engines die geen passagiers vervoerden (o.a. NoCAB en GoingForGold) gingen hierdoor tijdens de wedstrijden waarin ‘Rondje’ opereerde, keihard failliet.
Ottari
De ontwikkelaars waren zelf niet aanwezig, maar stuurden de winnaar van vorig jaar om hun engine te begeleiden. Veel van hun strategie weet ik derhalve niet. Wel dat ‘Ottari’ de stations zo bouwde dat ‘Rondje’ niet in staat was ze te herkennen. In een parallel gedraaide een-op-een-match er wonnen ze hierdoor overtuigend.

Shadows Inc.
Een zeer interessante aanpak werd gekozen door Shadows Inc. Eerst werd al het beschikbare geld geïnvesteerd in één zo optimaal mogelijk lijntje. Daarna ging ‘Shadows Inc.’ aan de slag om een een optimale lijn met optimale lengte (tussen de 150 en 200 tiles lang). Zodra er geld genoeg gevonden was om deze te bouwen, werden de eerste lijn opgedoekt. Dit geeft een enorme boost aan de groei. Probleem bleek dat in de helft van de gevallen de nieuwe lijn net niet gebouwd kon worden (te weinig geld) en dat vertraagde de groei aanzienlijk. Ook had de ontwikkelaar voorbereidingen getroffen om e.a. te testen via een neuraal netwerk, maar door ziekte was het daar nog niet van gekomen. Wellicht dat hij er later nog wat mee ging doen.

NAAI
De meest verrassende engine was wellicht ‘NAAI’. Een engine die zich tot enkel doel had gesteld om de tegenstanders te zieken. Door hun korte ontwikkeltijd (een dag!) hadden ze nog niet alles kunnen implementeren, en besloten ze te gaan voor het enige doel: overleven met een zo groot mogelijke company value. Tegen het einde van de wedstrijd bouwde ‘NAAI’ van al het resterende geld road stations om zo met een company value van zo’n 800 duizend pond. Deze strategie werd overigens ook door ‘Rondje’ toegepast. Vrij succesvol, aangezien de company value van een station 10 maal hoger ligt dan de aanschafkosten.

SubsidyAI
Mijn persoonlijke favoriet. Niet alleen omdat hij niet voor de winst ging, maar ‘gewoon’ een leuke engine wilde bouwen, maar ook door zijn doelstelling:: bouw een engine die opereert als de overheid. Niet noodzakelijk doelmatig, of efficiënt, ja, soms zelfs verkwistend. Hij begon alleen met nieuwe lijnen als er subsidie werd aangeboden. Zelf moest ik erg denken aan een foto die nu in de [url http://www.kunsthal.nl/22-377-Bureaucratica.html ]kunsthal[/url] hangt:

Afbeeldingslocatie: http://www.kunsthal.nl/data/pictures/e_377.jpg

Burocraticia zou een leukere naam zijn denk ik. ;)

NoCAB
Tja, de engine van Morloth en mij deed het niet zo best. Deels omdat we nog niet toe waren gekomen aan het implementeren van personenvervoer, deels omdat er nog wat kleine bugjes inzaten waardoor we lijnen hadden die niet optimaal waren qua winstgevendheid. Wel waren we de beste Tjippers, en dat was ook wat waard.

Ook de overige deelnemers hadden hun leuke verhalen. Appelmoes Inteligentie had wat mij betreft de meest lachwekkende (en wellicht leukste) naam, terwijl GoingForGold (mijn collega en dus directe concurent) vrijdag nog hard bezig was, en ik zijn projectleider aan m’n bureau kreeg met vragen over in te bouwen features om hem een extra zetje in de goede richting te geven. :D Yet Another Transport Tycoon AI had wellicht niet de meest originele naam maar wel een gedegen aanpak. In een aantal testroutines had de ontwikkelaar verschillende mechanismen met elkaar vergeleken en gekeken hoeveel ticks ze kostten.
De deelnemers hebben interessante input geleverd voor het NoAI-framework. Zowel qua engines als qua gevonden bugs/features e.d. Ook bleek dat de lol die mensen uit een computergame halen niet noodzakelijk door fancy graphics, maar door gameplay worden veroorzaakt. Anders kan ik het niet verklaren dat zoveel mensen vol enthousiasme met een 8-bit graphics spel uit 1992 aan de gang zijn gegaan anno 2008.

Al met vond ik het een zeer leuk evenement. Zowel deelnemer als organisator zijnde vond ik het een succes. Nog leuker dan vorig jaar.

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:39
Klinkt erg cool. d:)b

Respect voor alle deelnemers die in een inzending hebben weten af te ronden. Dat was met het leren van wat voor velen een nieuw platform zal zijn geweest niet eenvoudig.

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 22:40
Leuk stukje.

Ben wel nieuwsgierig naar de pic's en filmpjes ingame er van :D.

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Erg leuke contest, vond het leuk om te volgen ook al kon ik zelf niet meedoen. Gaaf ook dat het een bijdrage heeft kunnen leveren aan de ontwikkeling van AI engines voor OTTD. Natuurlijk zitten we niet te wachten op de jammer en parasieten, maar voor de API en proof-of-concepts is het zeker wel waardevol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

As promised: we hebben inmiddels de code en bijbehorende uitleg/filosofie gepost op het openttd forum:
Rondje om de kerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 15:50:
As promised: we hebben inmiddels de code en bijbehorende uitleg/filosofie gepost op het openttd forum:
Rondje om de kerk
Geweldig stuk, man :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ik zei vooruit naar een eventuele 2009 versie :)
overigens is NoAI nu ook in de main release uitgekomen, dus je hoeft geen eigen ottd te compilen..
Pagina: 1 2 Laatste