12V voeding, weerstand plaasten haalt niets uit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136640

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem. Heb hier een voeding liggen met 3 uitgangen. 12V, 5V en ground. Hij was oorspronkelijk van een externe harddisk.

Wat is het probleem, ik zet op mijn breadboard een weertand op de 12v van 470R. Dan zou ik 2,3 volt ongeveer over moeten houden. Wat is het probleem, ik meet de ground + het uiteinde van de weerstand en ik kom nog steeds op 12V uit. zelfde waarde als ik direct de 12v meet. :S Als ik de weerstand meet zegt de voltmeter 481...

Hoe kan dat?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 136640 op 28-04-2008 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118713

Je spanningsmeter heeft een hele hoge weerstand. De spanning blijft dus bijna gelijk, zie Wikipedia: Spanningsdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Zo werkt het niet! ;) Als je een spanning wil verlagen heb je een spanningsdeler nodig, deze maak je met 2 weerstanden. (Wikipedia: Spanningsdeler) De verhouding van die 2 weerstanden bepaalt dan de uitgangsspanning.

Als je gewoon een weerstand in serie met je multimeter aansluit, sluit je in principe twee weerstanden achter elkaar aan (namelijk die van 470 ohm, en de weerstand van je meter, die heel hoog is (1-10 MOhm). Daardoor komt het grootste deel van die 12 volt over je multimeter te staan (immers U=I*R) waardoor je dus alsnog 12 V meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:44

Illusion

(the art of)

De spanningsval V over de weerstand R zal voldoen aan V=I*R. Aangezien de weerstand van je multimeter heel hoog is, en er verder geen belasting is, zal de stroom I door de weerstand nagenoeg 0 zijn. Dus V = 0 *470 = 0
12V - 0V = 12V

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm, vreemd.. ik sluit er nu 2 van 470 achter elkaar aan en ik krijg nog steeds 12v.. Als ik er een pak van 10M krijg ik 1V... :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Spanning meet je niet in serie met je schakeling maar paralel, wat je nu doet heeft geen zin. Wat probeer je eigenlijk te bereiken?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118713

Afbeeldingslocatie: http://dirkdokter.nl/Got-spanningsdeler.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-03 02:46
daar zit nog een foutje in: de bovenste weesrtan d krijgt 1/3 van de spanning, niet 1/4 :)
...en 1/4 * 12 = 3 :D

en als ik nu toch aan het mieren* ben: je moet ook bij je "bewerking" de eenheden vermelden: waar komt anders die V vandaan?

dus correct:
800/(1600+800) * 12V= 4V
1600/(1600+800) * 12V= 8V

[ Voor 25% gewijzigd door the_stickie op 28-04-2008 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 16:05
Anoniem: 136640 schreef op maandag 28 april 2008 @ 15:36:
Wat is het probleem, ik zet op mijn breadboard een weerstand op de 12v van 470R. Dan zou ik 2,3 volt ongeveer over moeten houden.
Hoe kom je bij die 2,3 volt?
Ik ben wel benieuwd naar de berekening...

Wat wil je trouwens gaan doen? Misschien kunnen we meedenken...

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben er uit nu, thnx. ik heb het nu zo, een weerstand en een potmeter. nu kan ik het voltage instellen. Ik moet maar eens een electronica boek gaan lezen denk ik.. Ik heb altijd gedacht dat je een weerstand gewoon in serie aansluit.

Waarom is het in serie geen weerstand en parallel wel :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Je wilt je 12V verlagen, daar heb je een spannings deler voor nodig. Die deelt de spanning op en de deel verhoudingen zijn afhankelijk van de weerstanden. Wat jij had gemaakt is

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
---  12V
   |
   |
  ---
 |   |
 |   |  weerstand
 |   |
 ----
   |
   |----- verbruiker
   |
 ----
 |   |
 |   |  meter
 |   |
 ----
   |
----   massa

Omdat je spannings meter een weerstand heeft maak je dus een spannings deler. Omdat r1(470ohm) heel klein is in verhouding met Rmeter(1xxMohm). Heb je over r1 een hele kleine val en over r2 een grote. Daarom meet je daar dus gewoon 12V.

Het is in serie dus ook een weerstand, maar door jou meetfout lijkt het daar niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
Eigelijk is dit toch een zeer inefficiente manier van een voeding?
Stel je hebt 12 volt en je wilt 1,2 volt spanning en 2 ampere trekken Dan heb je dus hele lage weerstand nodig (0,6 ohm? of over het totaal van 12 volt 6 Ohm)
Blijkt dan dat je een kortsluiting maakt van zowieso 6 Ohm (5.4 en 0.6 ohm) Dan kook je alles toch op?
Of zie ik iets verkeerd hier? Ik had dat stuk gelezen op wikipedia en ik vroeg me dit zo ineens af. :)

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Huh? Zijn we opeens over op weerstanden in plaats van spanningsregelaars?
Weerstanden zijn alleen voor lage stromen, meestal zijn spanningsdelers opgezet om spanning te kunnen bepalen voor opamps. Dus vooral om iets mee te kunnen meten en vergelijken.

Maar een lamp erop, een motor, of wat dan ook... dat is inefficient en hoog belastend voor weerstanden. Een spanningsregelaar is dan beter hiervoor want dan kun je zonder problemen enkele amperes aftrekken terwijl je grote koelblok op kan schroeven. Bij weerstanden kun je weinig erop schroeven behalve als ze aluminium behuizing hebben.

Daarbij ben je verzekerd van gewenste spanning als ingangsspanning varieert. Dat heb je niet met alleen weerstanden.

Of nog beter, PWM aansturing om verlies klein te houden. Als je toch motor mee wil sturen.
Pagina: 1