[WC] Antec P182 met waterkoeling met externe radiator

Pagina: 1
Acties:

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:06

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Ik ben een nieuwe PC aan t bouwen met (tot nu toe) de volgende onderdelen:
- Antec P182 case
- Intel Core 2 Quad Q9450
- Gigabyte GA-X48T-DQ6
- 2x ATi Radeon HD 3870X2 Crossfire
- Geheugen ben ik nog niet uit
- Voeding ben ik nog niet uit
- Nieuwe WD velociraptor(als ie eenmaal uit is)
- LG brander

Mijn vorige pc (zie specs in ondertitel) heb ik overgeclockt met luchtkoeling, wat me uiteindelijk mijn X800pro heeft gekost omdat het geheugen(wat niet gekoeld was) kapot is gegaan door de overclock.

Ik heb nog nooit iets met waterkoeling gedaan. Ik wilde dat bij mijn huidige pc doen maar heb er toen maar vanaf gezien omdat ik op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer zag. Ik wil bij me nieuwe pc toch waterkoeling gaan hanteren. Ik heb al een de P182 case van Antec die beschikt over 2 openingen waar ik 2 slangen voor waterkoeling door kan laten lopen.

Ik heb al superveel gezocht maar ik zie dat er veel meer mensen zijn die problemen hebben met waterkoeling icm de Antec P182. Wat ik vind zijn alleen maar lui die de radiator intern tegen de bovenkant van hun case hebben gemaakt. Zoals hieronder:
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarecanucks.com/imagehosting/254624b210b98bc.jpg

Hiervoor moet ik dus gaan zagen in een case die 3 lagen heeft. Ik wil dus zo min mogelijk zagen in mijn case. Ik had gedacht aan het aanbrengen van de radiator aan de achterkant van de case. De achterkant ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.antec.com/images/400/backside/p182_b.jpg

Nu bestaat er de Swiftech MCB-120 "Radbox" Revision 2. Hiermee kun je een radiator mbv de radbox aan de achterzijde van de case monteren. Hieronder zie je hoe dit ongeveer werkt:
Afbeeldingslocatie: http://www.swiftnets.com/assets/images/products/MCB-120/MCB120-P-SHEMATIC-FOR-ASSEM.gif
of met 2 120MM fans:
Afbeeldingslocatie: http://www.swiftnets.com/assets/images/products/MCB-120/radbox-installation-mockup-.gif

Het wordt denk ik toch de single 120MM variant omdat ik anders mijn io shield blokkeer of de uitgangen van mijn videokaarten.

Verder gebruik ik voor de waterkoeling de volgende onderdelen:
- CPU blok -> EK-Supreme - Plexi (universal socket)
- Northbridge blok -> ik weet niet welke op de X48 chipset past
- 2 x VGA blok -> EK-FC3870 X2 CF
- Pomp -> Swiftech MCP655
- Radiator houder -> MCB-120™Revision 2 "Radbox"
- Radiator -> Swiftech MCR120-QP Res
- Reservoir -> ben ik ook nog niet uit maar waarschijnlijk iets van een 5,25" bay formaat
- slangen en koppelstukken van swiftech

Ik wil dus de gaten voor de slangen gebruiken die al in de Antec P182 case zitten. Moeten de uitgang en ingang van de slangen voor de radiator aan de bovenkant of aan de onderkant zitten? Kan deze setup uberhaupt wel? Zijn de radiator en de pomp sterk genoeg om dit alles te koelen? Ik zit dus echt met een probleem. Ik wil geen onderdelen gaan aanschaffen die blijken niet te werken/passen.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Verwijderd

Verwijderd in "[WC] Post je WC systeem topic"

Bij deze mijn oplossing!
Gewoon M4 draadeind... Kun je de afstand mooi zelf bepalen!
En op die manier past een 3x120mm rad ook.

Plaatsing maakt niet echt uit boven of onder.
Boven is wel wat makkelijker als er wat lucht in het rad blijft zitten...

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 14:28:

Bij deze mijn oplossing!

Das toevallig, heb je net een email gestuurd! :o

Forever raver!

Verwijderd

Dan weet je wat je kunt doen!
Wel borgmoertjes gebruiken, die gaan niet los door trillen etc ;)

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Ik wil ongeveer hetzelfde als jou maken, alhoewel ik nog nooit iets met waterkoeling gedaan heb. Ik heb een paar vraagjes en ik zou blij zijn als je ze zou kunnen beantwoorden.

Met welke schroeven zit je radiator vast?
Waarom heb je niet de 2de uitgang van de P182 gebruikt voor de slang die naar je processor loopt?
Hoe heb je je pomp vastgemaakt, is dit custommade?
Zitten onder jou pomp nog speciale voetjes om trillingen te voorkomen?
Hoe heb je het reservoir vastgemaakt, is dit ook custommade?

Forever raver!

Verwijderd

...

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2008 17:01 ]

Verwijderd

CaptainM schreef op maandag 28 april 2008 @ 16:51:
Ik wil ongeveer hetzelfde als jou maken, alhoewel ik nog nooit iets met waterkoeling gedaan heb. Ik heb een paar vraagjes en ik zou blij zijn als je ze zou kunnen beantwoorden.

Waarom heb je niet de 2de uitgang van de P182 gebruikt voor de slang die naar je processor loopt?
Lezen!!! M4 Draadeind!

Daarom vond ik leuk!

Staat los

Neen

Met een schroef en een moertje

En nu gaan inlezen want je weet er dus nog echt geen drol van...
Ik ben hier ook niet voor het uitkauwen hoor :S
Suc6!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2008 17:01 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Let er goed op dat je de aansluitingen van de rad waar het water in en uit gaat boven hebt zitten. Net zoals op die plaatjes van Ramius23 dus. Doe je het anders om met de aansluitingen onder op dan kan er makkelijk lucht op hopen boven in de rad waardoor het water slecht stroomt en je temps erg slecht zullen zijn.

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-12-2025

MikeVM

- Baloo -

opzich kan je een 360 rad ook intern plaatsen, namelijk tegen de bovenkant..

alleen vallen dan er twee 5,25inch bays weg en moet je gaan zagen in de bovenkant van je case, dit is wat ik van plan ben met mijn systeem, maar dit kan nog een jaartje duren hoor :D

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

• PilatuS
  • Niet online
MikeVM schreef op maandag 28 april 2008 @ 21:33:
opzich kan je een 360 rad ook intern plaatsen, namelijk tegen de bovenkant..

alleen vallen dan er twee 5,25inch bays weg en moet je gaan zagen in de bovenkant van je case, dit is wat ik van plan ben met mijn systeem, maar dit kan nog een jaartje duren hoor :D
De rad moet nog wel lukken ja. Maar dan komen de fans er ook nog bij en dan zitten die zo'n beetje tegen het CPU blok aan. Als je kijkt naar dat bovenste plaatje gaat dat nooit goed werken. Ik heb mijn rad ook boven in zitten helemaal intern met 3 fans er onder maar ik heb daar enorm veel ruimte en die Antec heeft bijna geen ruimte daar.

Als de dan de fans ook nog wat afstand wilt geven tot de rad past het al helemaal niet meer. Het idee is leuk maar er is gewoon te weinig ruimte om het goed te doen. Als je wat ruimte overhoud tussen de fans en de rad is dat stiller en koelt het beter.

[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 28-04-2008 21:37 ]

• Taenadar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-01 10:54
Heb je geen last van extra herrie met de fans aan de buitenkant ? Aangezien je geen demping meer hebt van je case. Ik heb dezelfde kast en zit te denken aan waterkoeling maar er moet natuurlijk niet meer herrie bij komen.

Wel een zeer goede methode.

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04-2025
Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 14:28:

Bij deze mijn oplossing!

Lol zo heb ik hem ook, alleen dan een dual rad + dat ik op de orginele 120mm fan plek de fan nog heb zitten, en daarop ook nog 1 120mm rad heb gemonteerd 8)7

zo dus:

Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y271/mexxt_Hunter/DSCF2979DesktopResolutie.jpg

offtopic:
Ja HWI 8400GS contest :>

kon ff geen betere foto vinden zo snel

[ Voor 12% gewijzigd door MexxT op 28-04-2008 23:13 ]

Audi S3

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-01 14:30

TRG

Technotium99-m

maar ik zie dat er veel meer mensen zijn die problemen hebben met waterkoeling icm de Antec P182. Wat ik vind zijn alleen maar lui die de radiator intern tegen de bovenkant van hun case hebben gemaakt.
Dus kom je maar met een of andere luie oplossing van swiftech ;)

Waterkoeling in een P180/P182 is gewoon klote, en al helemaal als je flink wat wilt koelen. Ik had zelf in mijn P180 2x 120mm rads, maar deze konden de warmte van mijn Quad en 3850 echt niet afvoeren. Ik heb de indruk dat jij alles wilt gaan waterkoelen, en als je jezelf een hoop ellende wilt besparen dan koop je gewoon een fatsoenlijke kast voor waterkoeling met een fatsoenlijk groot rad. Je kan dat misschien lui noemen, maar het voorkomt gewoon gezeik als je later dingen wilt inbouwen/ verwisselen/ weet ik veel wat.

Waterkoeling is erg fijn qua temps en prestaties, maar als ik een tip mag geven (ben inmiddels enkele setups verder): het is echt heel erg fijn als je gewoon de plek hebt en overal gewoon bijkunt. Als je minder plek hebt past het ook wel, maar het levert zoveeeel gezeik op met dingen verwisselen of vervangen dat de zin al bijna overgaat. En in de Antec kasten heb je nou eenmaal weinig plek. Al helemaal als je hem volpropt met videokaarten en extra harde schijven.

Kijk hier eens voor veel info: http://www.xtremesystems.org/forums/forumdisplay.php?f=70
En hier voor inspiratie: http://www.xtremesystems....read.php?t=34877&page=340 (let op: dit topic heeft dus 340 paginas)

Ik heb zelf momenteel een stacker met een PA120.3 op de bodem. Ik vind mijn oude P180 nog steeds een van de mooiste kasten die er is, maar ik kan nu tenminste mijn mobo uit mijn kast halen zonder mijn waterloop af te breken (welke cpu/graka/northbridge/southbridge/2xmosfet koelt).

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
TRG schreef op maandag 28 april 2008 @ 23:45:
[...]
Dus kom je maar met een of andere luie oplossing van swiftech ;)

Waterkoeling in een P180/P182 is gewoon klote, en al helemaal als je flink wat wilt koelen. Ik had zelf in mijn P180 2x 120mm rads, maar deze konden de warmte van mijn Quad en 3850 echt niet afvoeren. Ik heb de indruk dat jij alles wilt gaan waterkoelen, en als je jezelf een hoop ellende wilt besparen dan koop je gewoon een fatsoenlijke kast voor waterkoeling met een fatsoenlijk groot rad. Je kan dat misschien lui noemen, maar het voorkomt gewoon gezeik als je later dingen wilt inbouwen/ verwisselen/ weet ik veel wat.
Ik zie t eerder als een uitdaging dan dat ik t klote vind om waterkoeling in een P182 te realiseren. Verder is het de bedoeling dat ik de computer 1x bouw en verder in principe de kap er nooit meer afhaal, buiten de schoonmaakbeurten om dan. Ik wil dus ook geen zaken gaan inbouwen of verwisselen in de toekomst. Mijn huidige pc heb ik ook 4 jaar geleden gebouwd en nooit meer iets aan gedaan buiten een geheugen upgrade en plaatsing harde schijf. Noem me een freak maar ik vind t af en toe wel leuk om beetje te klooien met wat hardware. Ik wil de volgende zaken dus gaan waterkoelen: de CPU(duh!), de 2 videokaarten en de southbridge. Zou t ook mogelijk zijn om een kleinere radiator te gebruiken voor deze setup? Ik vind die van Ramius23 wel een beetje groot.

Forever raver!

Verwijderd

CaptainM schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 01:16:
[...]

Ik zie t eerder als een uitdaging dan dat ik t klote vind om waterkoeling in een P182 te realiseren. Verder is het de bedoeling dat ik de computer 1x bouw en verder in principe de kap er nooit meer afhaal, buiten de schoonmaakbeurten om dan. Ik wil dus ook geen zaken gaan inbouwen of verwisselen in de toekomst. Mijn huidige pc heb ik ook 4 jaar geleden gebouwd en nooit meer iets aan gedaan buiten een geheugen upgrade en plaatsing harde schijf. Noem me een freak maar ik vind t af en toe wel leuk om beetje te klooien met wat hardware. Ik wil de volgende zaken dus gaan waterkoelen: de CPU(duh!), de 2 videokaarten en de southbridge. Zou t ook mogelijk zijn om een kleinere radiator te gebruiken voor deze setup? Ik vind die van Ramius23 wel een beetje groot.
OMG... dan kom je veels te veel capaciteit te kort!
Ga aub eerst is ff inlezen :P
Ga dat forum doorspitten van die link van net, dat is DE plek voor kennis van WC.

Dan heb je dus echt wel minstens zon rad nodig als wat ik er achterop heb hangen!
En dan dus geen cheap ding, gewoon een goede!

En we zitten hier op tweakers, dus dat klooien is niet meer dan normaal :S

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2008 09:44 ]

• TRG

TRG

Technotium99-m

Dan heb je dus echt wel minstens zon rad nodig als wat ik er achterop heb hangen!
Met de nadruk op minstens..
Verder is het de bedoeling dat ik de computer 1x bouw en verder in principe de kap er nooit meer afhaal, buiten de schoonmaakbeurten om dan. Ik wil dus ook geen zaken gaan inbouwen of verwisselen in de toekomst.
Ok, dat is dus iets wat mij dus echt nooit lukt. Al helemaal niet met die prijzenoorlog (of mijn gestegen budget?) van het laatste jaar. Om de paar maanden besluit ik dat bepaalde zaken beter moeten, en dan moet het weer uit elkaar.. Als je geen last van deze upgradefever hebt is het idd geen probleem om weinig ruimte te hebben ;)
Mijn huidige pc heb ik ook 4 jaar geleden gebouwd en nooit meer iets aan gedaan buiten een geheugen upgrade en plaatsing harde schijf.
Dit plaatje is het resultaat van 2 jaar je rad niet schoonmaken, dus het is zeker geen schande als je bij de beiden kanten van je rad kan na het plaatsen van je waterkoeling!
http://www.nietbelangrijk.nl/download/file.php?id=2336
Ik wil de volgende zaken dus gaan waterkoelen: de CPU(duh!), de 2 videokaarten en de southbridge. Zou t ook mogelijk zijn om een kleinere radiator te gebruiken voor deze setup? Ik vind die van Ramius23 wel een beetje groot.
Een Quad is echt een warmte kanon, al helemaal wanneer je hem overklokt. Die videokaarten zijn ook ziek imo qua warmte (ik heb er laatst een vastgehad op luchtkoeling en stock - en je kon de heatsink niet langer dan 2 sec aanraken). Persoonlijk zou ik je sterk aanraden om met 2x 3x120 rads te werken (dus 2x die van ramius), maar als je je fannetjes flink laat blazen dan lukt het met 1 rad misschien ook wel.

Ik raad je ook van harte aan nog es goed hier rond te kijken, want daar lopen echt zat mensen rond die jou setup of zelfs meer waterkoelen (en schrik ook niet als je ziet dat mensen 3 rads in 3 aparte loops gebruiken want dat is volgens mij mode aan de andere kan van de oceaan ;))

Moraal van het verhaal: inlezen!

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

• PilatuS
  • Niet online
Net zoals hier boven gezegt wordt heb je echt minimaal een 3x120mm rad nodig voor CPU en 2x GPU + SB. Waarom je trouwens je SB wilt koelen en niet je NB snap ik niet helemaal. Misschien kan het goed werken met een 3x120mm rad maar dan moet je echt dikke fans hebben die constant op 12 volt staan te blazen. Een rad nemen die kleiner is gaat sowieso nooit goed werken. Ik zou persoonlijk voor een 3x120mm rad gaan en dan nog een 2x120mm er bij of zelfs 2x 3x120mm.

Al die onderdelen zijn enorm veel warmte wat de rad moet weg werken, daarom moet de rad ook echt groot zijn anders lukt het nooit. Ik draai zelf met CPU/GPU/NB/SB/Mosfets en mijn 3x120mm rad is daar net voldoende voor. De NB/SB en Mosfets produceren minder warmte dan 1 goede GPU waardoor 3x120mm echt te weinig is.

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
PilatuS schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 13:58:
Net zoals hier boven gezegt wordt heb je echt minimaal een 3x120mm rad nodig voor CPU en 2x GPU + SB. Waarom je trouwens je SB wilt koelen en niet je NB snap ik niet helemaal. Misschien kan het goed werken met een 3x120mm rad maar dan moet je echt dikke fans hebben die constant op 12 volt staan te blazen. Een rad nemen die kleiner is gaat sowieso nooit goed werken. Ik zou persoonlijk voor een 3x120mm rad gaan en dan nog een 2x120mm er bij of zelfs 2x 3x120mm.
Ik bedoel ook mijn northbridge en niet de southbridge. Dus als ik het goed begrijp komen aan de achterzijde van de rad 3 fans van 120MM en 2 van 120MM aan de voorkant?

Ik kan op die site niet zoeken in een forum omdat ik het plaatje niet goed te zien krijg. Zou wel komen omdat ik op mijn werk zit en hier wel meer shit is geblocked. Ik ga als ik thuis ben direct die pagina's af struinen op zoek naar iemand die een soortgelijke setup heeft en kijken welke oplossingen er allemaal zijn.

Forever raver!

Verwijderd

En lees de FAQ op het XS forum ook ;)
Zit hoop info bij :)

• TRG

TRG

Technotium99-m

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=175842

Deze gast heeft een P182 met 1x3.120 en 1x2.120 rad, een mooi voorbeeld van hoe het wel redelijk deftig in te bouwen is.

Verder kan je lezen dat hij later nog zijn graka's uit zijn loop heeft gehaald omdat de temps tegen vielen, nog maar niet te spreken over jou 3870x2 setup ;)

Verwijderd

Zo had ik het eens een tijdje bij mijn P180:
Afbeeldingslocatie: http://img135.imageshack.us/img135/2006/img2686customuz2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img219.imageshack.us/img219/6813/img2688largelu9.jpg
Uiteindelijk wel veel netter afgewerkt natuurlijk en met een fan op de bovenste radiator, maar uiteindelijk ook weer weggedaan aangezien luchtkoeling veel praktischer bleek en net zo stil :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2008 23:36 ]

Pagina: 1