Toon posts:

[Vista] Wil niet booten / repairen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Sinds enkele dagen had ik op m'n laptop last van Vista-updates die niet meer wilde installeren om de één of andere reden. Ik moet erbij vermelden dat ik deze laptop uitzonderlijk gebruik voor school (Word, Excel, Powerpoint e.d. en MSN) en dus geen drivers / games / overige programma's geïnstalleerd heb die de oorzaak zouden kunnen zijn.

Vervolgens heb ik geprobeerd deze updates handmatig te downloaden van de MS website maar dit wilde helaas ook niet baten.
Na lang zoeken kwam ik op een CMD script uit op een forum, dit luidt als volgt:

Try this:

1. Click Start, and in the Search box on the start menu, type CMD, then press Ctrl+Shift+Enter (this will get you an elevation prompt for an Administrator command prompt)
2. At the command prompt, type net stop wuauserv, then press Enter
3. Type rmdir /s %windir%\softwaredistribution\wuredir, then press Enter. Type Y to acknowledge the command.
4. Type net start wuauserv, press Enter
5. Use the Windows Update Web site again to install updates.

Uit goed vertrouwen voerde ik deze code uit (ik ben geen OS expert dus) en na een reboot startte Vista dus helemaal niet meer op.
Ik kwam terecht in het Startup repair scherm wat vervolgens zo'n 10-15min bezig is geweest maar niks kon vinden / repareren.
Vervolgens kom je in het System recovery scherm waar je enkele opties hebt (Startup repair dus, System recovery, Windows complete recovery, Memory Test en CMD)
- Startup repair nog enkele malen geprobeerd, telkens zonder resultaat
- System recovery gestart, ik krijg een lijstje met de laatste recovery momenten maar na deze aangeklikt te hebben en 5 sec te hebben gewacht krijg ik een foutmelding dat de laptop 'in deze staat geen recovery kan uitvoeren'
- Windows Complete recovery heeft een backup DVD nodig en deze heb ik helaas niet.
- Memory Test uitgevoerd en geen problemen tegengekomen (het is dus geen hardware probleem)
- CMD, ik begin in een schijf genaamd 'X:/' waar de bovenstaande programma's dus allemaal opstaan. De overige schijven (C en D (1 schijf in 2 partities) en E (DVD)) kan ik gewoon benaderen, lezen etc.

Vervolgens heb ik geprobeerd om via een Vista recovery DVD te booten (F12, boot via DVD).
Deze DVD was overigens niet meegeleverd met de betreffende laptop maar met een andere laptop die ik nog heb (wel gelicenseerd e.d. dus).
Ik kom dan in een scherm met een witte balk waarbij Windows files van de DVD gaat laden en vervolgens in een Windows laad-scherm. Hierna krijg ik echter een compleet zwart scherm (geen cursors etc) en gebeurd er niets meer, heb hem zelfs 30min laten staan zonder resultaat.

Vervolgens heb ik de DVD via de CMD benaderd en de setup.exe gestart. Helaas kon ik hier alleen maar Vista installeren en was er geen repair / recovery optie te vinden.
Om Vista te installeren heb ik dus een licentiecode nodig maar als ik die gebruik wat geleverd is bij de DVD krijg ik waarschijnlijk problemen met m'n andere laptop (1 licentie op 2 laptops) en hier zit ik ook niet op te wachten.

Naast bovenstaande dingen heb ik ook Safe-mode geprobeerd telkens zonder resultaat.

Bij de kapotte laptop is dus verder geen software of licentienummer geleverd.
Het gaat hier om een de volgende specificaties:
Acer Aspire 5613ZWLMi
Intel Pentium dual-core T2080 (1.73Ghz, 533 Mhz FSB, 1Mb L2 cache)
1 GB DDR2 (geen idee van het merk e.d.)
GeForce Go 7300 128mb
Windows Vista Home Premium 32bit
meer specificaties mogelijk indien nodig maar deze leken me het meest relevant

Na dit lange verhaal lijkt mijn vraag denk ik vrij duidelijk:

Hoe krijg ik dit probleem opgelost en kan ik Windows weer booten en gebruiken zoals het hoort?

Sorry voor mijn lange verhaal en alvast bedankt :)

Verwijderd

Try this:

1. Click Start, and in the Search box on the start menu, type CMD, then press Ctrl+Shift+Enter (this will get you an elevation prompt for an Administrator command prompt)
2. At the command prompt, type net stop wuauserv, then press Enter
3. Type rmdir /s %windir%\softwaredistribution\wuredir, then press Enter. Type Y to acknowledge the command.
4. Type net start wuauserv, press Enter
5. Use the Windows Update Web site again to install updates.

===========
Of heb ik nu zoiets van "don't try this at home"?

Lees je wel goed wat het doet? wuredir is nodig voor het in stage zetten van updates en als jij de mappenstructuur van Vista verkloot kunnen wij er niet veel meer aan redden, maar de hardware zou er niet kapot van gaan. Je Vista mogelijk wel dus.

PS: vista heeft geen updatesite, maar een eigen mooi programma daarvoor.

Probeer WUD eens.

Vraag: moest je dit of was het op eigen initiatief? Was het via een mail of wat?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2008 07:04 ]