Toon posts:

Booten vanaf USB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik las ergens dat het tegenwoordig mogelijk is om te booten vanaf USB. Nu heeft mn oude laptop het begeven van het weekend. De harde schijf van dat ding wil ik in een externe USB-behuizing stoppen. Tot zover niks geks lijkt me.

Is het mogelijk om hem aan mijn nieuwe laptop (met Vista) aan te sluiten en deze te laten booten vanaf die oude harde schijf via USB (met XP erop)? Er staan namelijk nog wat gegevens op in een MySQL database die ik eruit wil halen.

Is er een andere mogelijkheid om MySQL data te halen uit de databestanden van die oude schijf?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:53
Je kan wss je externe HDD dan gewoon vanuit Vista benaderen, dus je hoeft hem niet op te starten van de HDD. Volgens mij is het zelfs met Windows niet eens mogelijk (iig niet zonder trucjes meende ik) om Windows vanaf USB te booten.

Dus externe HDD er aan en Vista zal hem wel vinden, dan kun je gewoon je data er af halen, tenzij je het hebt beveiligd... Dan merk je wel weer hoe belangrijk backups zijn...

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:21
Windows boot standaard niet van USB.
Dit komt doordat hij tijdens het booten de usb-hardware initialiseert => :w bootschijf :)

Dus hang de schijf gewoon aan je Vista-pc en dan kan je vandaar eraf halen wat je nodig hebt...

Verwijderd

Topicstarter
Die laptop had al een tijdje kuren dus alle data die belangrijk was heb ik al op de nieuwe gezet, maar ik heb er nog wat programma's opstaan die ik niet op de nieuwe heb maar nog wel graag zou willeen kunnen gebruiken indien dat nodig is. En, zoals ik, heb ik nog wat data in een MySQL database staan die ik eruit zou willen halen. Daarvoor moet ik die MySQL instantie draaien die op die harde schijf staat. Ik weet niet of ik die gewoon kan starten als ik die HDD als extra schijf aansluit op mn laptop.

Verwijderd

Topicstarter
Fire69 schreef op maandag 28 april 2008 @ 12:24:
Windows boot standaard niet van USB.
Dat het standaard niet van USB boot, wil niet zeggen dat het niet kan.

Verwijderd

Topicstarter
En als ik die schijf (via een verloop-kabeltje) als primaire schijf in een desktop zet, boot hij dan wel gewoon succesvol (ook al zit hij dan fysiek ineens in een andere machine)?

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-01 10:49
Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 12:40:
[...]
Dat het standaard niet van USB boot, wil niet zeggen dat het niet kan.
Je wilt een bestaand xp installatie booten vanaf een usb-schijf, op compleet andere hardware. Dat je misschien een werkende xp op een usb-schijf voor elkaar kan krijgen, daar heb je niks aan. In deze situatie is het antwoord simpel: het gaat niet werken.
Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 12:28:Daarvoor moet ik die MySQL instantie draaien die op die harde schijf staat. Ik weet niet of ik die gewoon kan starten als ik die HDD als extra schijf aansluit op mn laptop.
Probeer het? Je zult die schijf toch aan een andere computer moeten hangen om de data terug te krijgen, hoe dan ook.

Je kunt waarschijnlijk trouwens de benodigde database-bestanden uit de mysql data folders halen en naar een verse mysql-install kopieren.

edit:
Nee, waarschijnlijk gaat booten in een desktop niet lukken. Als XP op compleet andere hardware wordt opgestart, draait het over het algemeen niet. Als de hardware op de één of andere manier behoorlijk oveenkomt (zelfde chipset e.d.) dan zou het kunnen werken.

Maar again, probeer het!

[ Voor 12% gewijzigd door doeternietoe op 28-04-2008 12:53 ]

• DexterDee
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

doeternietoe schreef op maandag 28 april 2008 @ 12:51:
[...]

Je kunt waarschijnlijk trouwens de benodigde database-bestanden uit de mysql data folders halen en naar een verse mysql-install kopieren.
Mits de databaseindeling niet InnoDB is, want dat staat allemaal in 1 file 'ibdata' en is een heel stuk lastiger te recoveren.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Verwijderd

Topicstarter
Je wilt een bestaand xp installatie booten vanaf een usb-schijf, op compleet andere hardware. Dat je misschien een werkende xp op een usb-schijf voor elkaar kan krijgen, daar heb je niks aan. In deze situatie is het antwoord simpel: het gaat niet werken.
Duidelijk. Daar was ik inmiddels na enig gegoechol ook achter.
Nee, waarschijnlijk gaat booten in een desktop niet lukken. Als XP op compleet andere hardware wordt opgestart, draait het over het algemeen niet. Als de hardware op de één of andere manier behoorlijk oveenkomt (zelfde chipset e.d.) dan zou het kunnen werken.

Maar again, probeer het!
Dat ga zeker ik doen. Kan toch weinig kwaad denk ik? Ik bedoel als het niet werkt stel ik de bestaande HDD weer als primaire schijf in.

• doeternietoe
  • Laatst online: 18-01 10:49
Absoluut doen, je vernielt er niets mee
Pagina: 1