Areca hitteprobleem » crash?

Pagina: 1
Acties:

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04
In navolging van een probleem dat ik vorig jaar had, stuit ik wederom op crashes van mijn server. Kort gezegd gaf ik daar het moederbord de schuld van crashes door een (te?) hoge temperatuur. Inmiddels heb ik het mobo, cpu en mem vervangen, en waarempel, het systeem crashte de afgelopen 2 nachten wederom. Nieuwe verdachte: mijn Areca ARC-1160.

De Areca heb ik inmiddels voorzien van een Zalman heatsink, welke goed heet wordt. Nu is de omgevingstemperatuur ook vrij hoog, maar bij mijn weten wordt de maximale temperatuur van de IOP processor niet behaald (90c). Ik kan het echter niet controleren omdat er op mijn versie geen temperatuur sensor zit. De crashes gebeuren waarschijnlijk op het moment dat de Areca belast wordt, namelijk 's nachts met de automatische defragmentatie. Verder heb ik ook last van crashes op LAN's waar het vrij warm is, en de server voluit staat te stampen (80-100MB/s via netwerk).

De stop-code die ik voorheen (met de oude hardware dus) kreeg, was 0x0000009c. Deze werd niet altijd geregistreerd, omdat het systeem al lijkt te hangen voordat de BSOD goed en wel is geregistreerd. Nu (met de nieuwe hardware) heb ik deze errorcode nog niet gezien, maar ik verwacht dat het dezelfde oorzaak heeft, namelijk hitte. Overigens blijft de CPU lekker koel (lang leve 45nm), maar wordt de northbridge wel vrij warm. De Areca wordt echter veruit het heetst.

Tijd voor wat specs:
Asus P5BV (was: Gigabyte GA-7A8DW)
Intel E8400 (was: dual AMD Opteron 244)
2x 2GB Kingston ValueRam (was: 2x 1GB Kingston ValueRam ECC/REG)
Boot (ICH7R) 2x WesternDigital Raptor WD360ADFD
Areca 1160 met 12 seagate disks
Tagan TurboJet TG900-U95 900W
Win2k3 Enterprise x64 (was: x86)

Vervolgens dan maar mijn twee vragen:
- Heeft iemand ooit hitteproblemen gehad met zijn/haar Areca controller? Zo ja, hoe uitte zich dat?
- Heeft iemand verdere suggesties om het probleem op te lossen?

Zelf wil ik een extra casefan de warme lucht bij de Areca laten afzuigen, om te kijken of dit iets uitmaakt. De airflow in de kast is echter al vrij heftig. Daarnaast kan ik de automatische defrag uitzetten, maar waarschijnlijk weet ik het resultaat al, namelijk dat de crashes uitblijven, totdat het de komende tijd nog warmer wordt op zolder en de crashes willekeurig gaan worden.

Ook nog even een foto om de airflow/situatie de verduidelijken: (voor meer foto's indien nodig, check m'n fotoalbum.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zBUdliolAYCKPjRIDqQHb8IZ/thumb.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Fauna op 28-04-2008 13:32 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:07

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zit de laatste bootrom, bios en firmware in de controller?

Je zou ook eens een 'Check Volume Set' kunnen doen via de RAID Console. Ondanks het aantal fan's, wat zijn de temperaturen van de schijven? Dit kun je ook zien in de console, mits SMART enabled is.

Hoe warm is het zalman blokje? Brand je je vingers heel snel?

[ Voor 11% gewijzigd door PD2JK op 28-04-2008 16:53 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Fauna
De Areca is inderdaad voorzien van de laatste boot/bios/firmware. 1.44 uit mijn hoofd. De Seagate 7200.10's worden ongeveer 35c, de 7200.11's ongeveer 30c. De Zalman heatsink wordt goed warm. Je kunt hem blijven vasthouden iig.

Check volume set kan ik pas straks thuis doen (hij is weer gecrashed :X )

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:28

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De IOP kan inderdaad behoorlijk warm worden maar crashes heb ik nog niet gehad met een passief gekoelde processor (dmv Zalman northbridge-heatsink) en tamelijk beperkte airflow in de kast. De proc kan aardig wat hitte verdragen.

Ik heb wel crashes gehad als de processor onvoldoende gekoeld wordt, bijv. met het standaard heatsinkje zonder fan.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:42
Hmz, dit zou mijn laatste verzameling BSOD's verklaren. Areca ARC1220 met standaard heatsink zonder fan in een Silverstone SG01e. Welke zalmanheatsink gebruiken jullie eigenlijk en moet je veel modden om em te laten passen?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:07

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hier een 1220 met standaard bijgeleverde fan; onhoorbaar.

Als je toch een Zalman heatsink wil monteren, de NBF47 als deze past.
Een Thermalright HR-05 zal de kaart iets krom trekken met z'n 105 gram. Daarnaast is deze wat duurder en langer.

[ Voor 31% gewijzigd door PD2JK op 28-04-2008 19:51 . Reden: de F dus zonder J. ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Fauna
Cubefanatic schreef op maandag 28 april 2008 @ 19:23:
Hmz, dit zou mijn laatste verzameling BSOD's verklaren. Areca ARC1220 met standaard heatsink zonder fan in een Silverstone SG01e. Welke zalmanheatsink gebruiken jullie eigenlijk en moet je veel modden om em te laten passen?
De NB47J past in ieder geval prima. In theorie zou de NBF47 ook moeten passen, maar deze heeft een stuk meer ruimte nodig.

De Volume Check heb ik in ieder geval gestart voor de 2 array's, zal wel ff duren voordat ie daarmee klaar is.
Pagina: 1