27 mc, swr meter gebruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:16
Geen idee waar dit hoort, 27 mc is inmiddels ook wel wat oud. Maar voor vakantie heb ik 2 bakkies met magneet antenne gekocht. Dit ook samen met een swr meter.
Nu heb ik alleen een vraag over die SWR meter.
De swr meter komt na het loslaten van de mike niet meer uit op 0. Deze blijft wat zweven totdat de bak wordt uitgeschakeld.

Ik doe het volgende met antenne op het dak:
- zet bak op kanaal 19.
- zet de swr op FWD en druk de mike in om zo via CAL de wijzer naar maximaal te regelen.
- bij het loslaten de mike gaat de wijzer nu niet meer terug naar 0 maar blijft zweven rond 2.

Doe ik nu wat verkeerd? Is mijn eindtrap opgeblazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik heb geen idee wat dit precies is, maar mijn vermoeden is dat dit beter past in AUD. Met draagbare audio- of videospelers heeft dit weinig van doen.

Een move naar Audio en HiFi dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

AUD?

Nee joh..

EL dan maar :D

Overigens.. vergeet je niet je antenne af te regelen dan:

eerst naar CAL, helemaal voluit draaien, dan terug en nog een keer inknijpen. De wijzer geeft idealiter nu 1 / 1,5 aan. Meer / minder is je antenne afregelen en dan begint het riedeltje opnieuw.

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 28-04-2008 12:33 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-10 23:01

TNW

SWR meters horen niks aan te geven als de bak niet aan het zenden is. Er lijkt een voltage op de coax te staan die er helemaal niet hoort te zijn.

Nog even wat SWR meter basics:

SWR die gelijk is aan of onder 2 is over het algemeen geen probleem. Hoger ook niet bij de meeste apparatuur.

Het is sowieso wel handig om de SWR te minimaliseren, dat maakt het antenne systeem iets efficienter en het zal minder storen op andere apparatuur.

SWR echt goed afstellen doe je als volgt:

1. Zet de zender in het midden van de band (kanaal 20, 19 ook prima)

2. Maak de antenne langer of korter tot de SWR onder de 2 komt.

3. Zend nu op kanaal 1 en 40 en kijk wat de SWR is. Heeft kanaal 1 een betere SWR dan 40, dan is de antenne iets te lang. Al is kanaal 40 beter dan 1, dan is de antenne iets te kort. Door nu de antenne voorzichtig langer of korter te maken kun je de antenne over de hele band optimaal afstellen.

Korte antennes zijn trouwens lastiger af te stellen en hebben minder bandbreedte waardoor ze wel op kanaal 20 1:1.5 of lager zijn, maar op kanaal 1 en 40 alweer tegen de 1:2 lopen. Is niks om je zorgen over te maken tenzij je apparatuur van lage kwaliteit is.

Owjah, over de SWR meter, de meeste kleine 27mc metertjes werken als volgt:

Meter op FWD, Forward etc. zetten, microfoon indrukken en met het afstelknopje de wijzer op het einde van de meter zetten. Dan SWR of REF instellen en de microfoon weer indrukken. De meter geeft nu de SWR aan.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
Ik had me inderdaad al verdiept in de werking van een swr meter en ik gebruik hem ook zoals hierboven beschreven. Alleen valt bij mij de naalt niet terug na het loslaten van de microfoon. Lijkt inderdaad alsof er een spanning op blijft hangen, na het uitschakelen van de bak valt hij namelijk wel terug. Door een beetje creatief de bak uit en aan te zetten kom ik op een SWR van 1.8 wat in principe goed blijkt te zijn. in de praktijk haal ik het einde van de straat nog niet eens qua bereik; -+ 100m.
Ik vrees dat ik toch wat verkeerd doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW

TNW

Heb je dat probleem met beide bakkies? Het kan zijn dat een of beide van de apparaten defect zijn.
Voor zover ik weet zou er bij ontvangst nooit enig voltage of zendvermogen op de antenneuitgang moeten staan.

Aangezien de meeste SWR meters volledig passief zijn en geen stroom opnemen zal de wijzer alleen uitslaan als de aangesloten zendontvanger "iets" doet.
Probeer de andere zendontvanger eens. Valt daar de naald wel terug, dan is het ene bakkie waarschijnlijk kapot.

Wat is trouwens het merk en type van de zendontvangers?

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:55

ralpje

Deugpopje

Ik weet niet precies hóe een SWR meter werkt (ik bedoel, een antennetje afstellen red ik, maar vraag me niet naar de achterliggende techniek), maar zou het kunnen zijn dat je antennekabel niet goed is (bijvoorbeeld water in de kabel ofzo)? Met andere woorden: probeer eens met een andere kabel. :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
Voor zo ver ik weet heeft het tweede bakkie er geen last van, maar ik zal dat vanavond voor de zekerheid nog eens controleren. Meten is weten.

De kabel zou ik natuurlijk kunnen doormeten met een multimeter. Antenne zelf zou 50 ohm moeten zijn denk ik.

Het merk en type ontvangers zal ik vanavond ook even nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW

TNW

Dogooder schreef op maandag 28 april 2008 @ 16:25:
De kabel zou ik natuurlijk kunnen doormeten met een multimeter. Antenne zelf zou 50 ohm moeten zijn denk ik.

Het merk en type ontvangers zal ik vanavond ook even nakijken.
Je kan alleen de kabel doormeten en kijken of er geen sluiting of onderbreking in zit. De kabel moet zoveel mogelijk weerstand hebben tussen kern en mantel (paar honderd megaohm is goed) en zo weinig mogelijk weerstand van de ene stekker naar de andere = dus van kern naar kern en van mantel naar mantel meten op beide connectors.

Antennes kan je alleen doormeten met een wekende zender en SWR meter of een zogenaamde network of SWR analyzer. Met een multimeter zal een antenne sluiting of onderbreking aangeven, wat eigenlijk niks zegt over de afstelling van de antenne op 27 MHz.

Ik heb trouwens nog wel een 22 kanalen 0.5 watt bakkie liggen die verder ook prima werkt. PM maar als je interesse hebt en het ene bakkie echt kapot is....Mag weg voor niks :)

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
Update:
Ik heb van het weekend weer even tijd gevonden om het een en ander uit te zoeken. En door het uitwisselen van kabels, antennes, mic's ben ik er achter gekomen dat het probleem echt alleen bij 1 bakkie voor komt. Blijkbaar is deze dan toch stuk.
Ik ga hem, als tweaker zijnde, natuurlijk nog wel even open schroeven om te kijken naar eventuele losse contactjes, maar ik verwacht er eigenlijk niet veel van.

Het betreft hier 2 maal de Premier CB-2000 kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:01

Theuno

Da Devil Crew

Dogooder schreef op maandag 05 mei 2008 @ 11:34:
Update:
Ik heb van het weekend weer even tijd gevonden om het een en ander uit te zoeken. En door het uitwisselen van kabels, antennes, mic's ben ik er achter gekomen dat het probleem echt alleen bij 1 bakkie voor komt. Blijkbaar is deze dan toch stuk.
Ik ga hem, als tweaker zijnde, natuurlijk nog wel even open schroeven om te kijken naar eventuele losse contactjes, maar ik verwacht er eigenlijk niet veel van.

Het betreft hier 2 maal de Premier CB-2000 kit.
Openschroeven zal verwacht ik weinig opleveren. De Premier set waar je het over hebt heeft veel luchtspoelen en afgeschermde compartimenten gevuld met lijm. Vermoedelijk is gewoon de eindtrap of voedingsregelaar kaduk. Als het openschroeven niets oplevert, op marktplaats barst het werkelijk van de 27 Mhz spullen, voor weinig geld zou het zeker moeten lukken.

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Pagina: 1