[xs4all only]Hoe gevoelsdip snelheid meetbaar te maken

Pagina: 1
Acties:

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-12 16:18

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Topicstarter
Ik ben van Xs4all Lite naar Start gegaan sinds de snelheidsverhogingen, ik blijf dan dezelfde snelheden houden (1up/4 down) met 10 euro per maand minder kosten.

Wel onder vind ik sinds deze aanpassingen, voor mijn gevoel, een probleem. Ik zeg 'voor mijn gevoel' omdat ik het niet meetbaar krijg. Ik kan niet vinden waaraan het probleem zou kunnen liggen.

Wat ik merk:
- Internet reageert soms traag (het duurt even voordat er wat gebeurd als ik op een link klik).
- Mensen melden me dat ik met VOIP soms niet bereikbaar ben.
- Tijdens een VOIP-gesprek komen soms niet altijd al het geluid over.

De laatste 2 punten zijn zaken waarvan ik zeker weet dat ik daar nooit last van heb gehad.

Wat heb ik gedaan:
- Voor een langere tijd ping -t xs4all.nl uitgevoerd.
Ik heb geen dip kunnen zien ( constant <10 ms)
- Meerdere snelheidstesten uitgevoerd (Bij bbnded).
Het resultaat was elke keer een 3.6 Mb/s (ook netjes).

Ik gebruik een Vigor 2700 als modem/router met daaraan een NAS (synology), 2 pc's en een printer.
Tijdens de problemen was de printer uit en de pc's en de NAS niets aan het downloaden.

De vraag:
Wat kan ik nog meer doen om mogelijk dips meetbaar te maken. Meer dan ping en snelheidstesten kan ik niet bedenken.. :?

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Misschien SmokePing een idee voor je?
http://oss.oetiker.ch/smokeping/
Nog nooit geprobeerd maar een google naar smokeping for windows gaf het volgende:
http://dev.pulsed.net/wp/?p=3

[ Voor 44% gewijzigd door battler op 28-04-2008 10:51 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Topicstarter
SmokePing does not stand alone. It relies on various other tools and services being present. Apart from a Unix OS and a working Perl installation you need the following things. The list contains the names of the tools together with the version of the tool which I am using, and a link for downloading the tool.
Ik gebruik op beide pc's windows XP.
Thnx voor de tip, het is wel iets dat ik zoek.

[ Voor 22% gewijzigd door Tukk op 28-04-2008 10:36 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Topicstarter
Naar het idee van SmokePing heb ik mijn ping voor enkele uren laten lopen en heb ik de waarden uitgezet in een excelsheet.

De x-as bevat het nummer van de meetwaarde, de y-as het gemeten aantal ms dat de ping duurde. Ik had 14000 meetwaarden, deze zijn uitgezet op elke even getal, dus ik kwam met de nummering op de x-as uit op 28.000.

In de pic hieronder geef ik een deel van de meetwaarden, buiten dit frame waren er bijna geen pieken te zien. Van de 14.000 meetwaarden waren er 24 'lossed'.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ehardiek/tweakers/ping.jpg

Normaal kijk ik niet zo intensief naar de waarden van ping. Mogen deze pieken bij normaal gebruik voorkomen? Zouden deze pieken mijn probleem kunnen veroorzaken?

• maxtz0r
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-12-2022
Tukk schreef op maandag 28 april 2008 @ 15:25:
...

Normaal kijk ik niet zo intensief naar de waarden van ping. Mogen deze pieken bij normaal gebruik voorkomen? Zouden deze pieken mijn probleem kunnen veroorzaken?
Ik denk dat bij normaal gebruik deze grafiek best reeel kan zijn. Het zou best kunnen dat je bij die pieken iets aan het downloaden was of uploaden. Dan gaat je ping al snel omhoog. Maar dat ligt er dus echt aan wat je op dat moment aan het doen was.

Dying is God's way of telling you, you've been FIRED.