[XP] Computer wordt van buitenaf bestuurd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07 16:10

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Hallo,
Ik kreeg vanochtend weer zo'n vraag (dat heb je als je de whizzkid in de familie bent) en het houdt me toch wel bezig.

Mijn tante in Duitsland heeft een computer met daarop zeer waarschijnlijk Windows XP. Ze had mijn moeder verteld dat ze de computer niet meer kon gebruiken, want hij 'deed raar'.
Na het opstarten beweegt de computer zelf de muis over het scherm en klikt allerlei programma's aan en open. Of dit willekeurig gebeurt of dat het werk van een scriptkiddie is (zie topic) kan ik zo niet zeggen. Ik vermoed dat er net als in genoemd topic iemand in haar PC heeft ingebroken die nu vrolijk - of middels een bot - rondklikt. Mijn tante kan dit niet stoppen. Het is trouwens niet de muis - ze hadden al een keer opgestart zonder, maar het is geen op hol geslagen infraroodsensor ofzo.

Mijn tante overweegt nu om een nieuwe PC te kopen en deze maar helemaal nooit meer aan te sluiten.

Ik plaats dit hier in het Windows forum omdat ik niet zozeer iets met dat virus wil doen, maar voor haar besturingssysteem. Zoals ik al zei wordt haar muis dus overgenomen. Ze kan geen Hulp op Afstand starten of een virusscanner draaien. Ze weet niet hoe ze in veilige modus kan komen, maar als ik haar dat aan de telefoon kan vertellen, is er dan een tool die ze kan gebruiken om virussen etc.. weg te krijgen?

Erheen gaan is geen optie (Enschede-Hamburg, toch lastig!) en verder is haar Windows versie Duits, dus zou ik via Hulp op Afstand iets kunnen uitvoeren, dan hebben alle knoppen van die niet-voordehand-liggende namen ;)

Wat zouden jullie aanraden?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-07 09:20

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je kan online virusscanners gebruiken. Welke antivirus gebruikt ze nu? Voor je weet hoe je iets moet verwijderen is het handig om te weten waar je mee te maken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Als jij haar kan vertellen een tool te installeren die de infectie op kan sporen kan jij haar natuurlijk ook vertellen hoe zij remote desktop kan inschakelen. Een tool installeren zal haar ongetwijfeld lukken, maar de output interpreteren wordt lastig. Hoe had je jezelf dat voor gesteld? Remote desktop lijkt mij de beste keuze. Eventueel de HD laten versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Stap 1: laat haar een backup maken. (op usb diskje? ) backup is altijd wel geen goed idee.
Stap 2: laat windows opnieuw installeren. Bij de meeste kant en klare pcs wordt een image meegeleverd om dat te doen, of originele installtie media. Dan is hij zo goed als niew en gegarandeerd weer virus vrij. Geef goede instucties hoe de firewall aan te zetten voor verbinding met internet te maken.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik heb geen idee welke virusscanner ze nu gebruikt. Maar kennelijk was die niet goed geconfigureerd of geüpdate, want er is iets doorheen gekomen.

Op dit moment kan ze niets met haar computer, dat is wat ik opmaak uit m'n moeders berichtgeving. Ze kan de muis niet zelf bewegen, dus een programma installeren is ondoenlijk. Daarom dacht ik aan de Veilige Modus. Het nare is dat je daar ook met elke computer weer anders in komt, en met sommige helemaal moeilijk; op F8 drukken, op F1, op F8 wanneer de tekst in beeld komt, op F1 ... pfff. Daar zie ik al problemen eigenlijk.

Ik kan haar inderdaad de harddisk laten versturen, dan hier de data eraf halen, die in een aparte partitie laten zetten en vervolgens ze Windows ter plekke laten installeren op een lege partitie.
Ze hebben vast wel een kennis die dat kan. Wordt wel een duur geintje trouwens ;)

Ik kan haar ook adviseren om daar ter plekke de data van de harddisk af te laten halen, 2 partities te laten maken en Windows opnieuw te installeren. Ik heb geen idee hoe diep dat virus zit. Misschien is het wel een proces dat gewoon via Taakbeheer te killen is (mag ik eerst uitvogelen hoe dat in het Duits heet!) maar ik denk dat het ingewikkelder ligt. En hoe leg je dat aan de telefoon uit ;)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Als je denkt dat het een of andere persoon de pc echt overneemt zou ik gewoon internet even eruit gooien en dan kan ze belangrijke documenten nog op backup zetten. Maar daarna is denk ik toch het beste om Windows er opnieuw op te zetten, want wie weet wat zo'n gast allemaal geinstalleerd heeft.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69767

Dark Blue schreef op maandag 28 april 2008 @ 10:02:
Hallo,
Ik kreeg vanochtend weer zo'n vraag (dat heb je als je de whizzkid in de familie bent) en het houdt me toch wel bezig.

Mijn tante in Duitsland heeft een computer met daarop zeer waarschijnlijk Windows XP. Ze had mijn moeder verteld dat ze de computer niet meer kon gebruiken, want hij 'deed raar'.
Na het opstarten beweegt de computer zelf de muis over het scherm en klikt allerlei programma's aan en open. Of dit willekeurig gebeurt of dat het werk van een scriptkiddie is (zie topic) kan ik zo niet zeggen. Ik vermoed dat er net als in genoemd topic iemand in haar PC heeft ingebroken die nu vrolijk - of middels een bot - rondklikt. Mijn tante kan dit niet stoppen. Het is trouwens niet de muis - ze hadden al een keer opgestart zonder, maar het is geen op hol geslagen infraroodsensor ofzo.

Mijn tante overweegt nu om een nieuwe PC te kopen en deze maar helemaal nooit meer aan te sluiten.

Ik plaats dit hier in het Windows forum omdat ik niet zozeer iets met dat virus wil doen, maar voor haar besturingssysteem. Zoals ik al zei wordt haar muis dus overgenomen. Ze kan geen Hulp op Afstand starten of een virusscanner draaien. Ze weet niet hoe ze in veilige modus kan komen, maar als ik haar dat aan de telefoon kan vertellen, is er dan een tool die ze kan gebruiken om virussen etc.. weg te krijgen?

Erheen gaan is geen optie (Enschede-Hamburg, toch lastig!) en verder is haar Windows versie Duits, dus zou ik via Hulp op Afstand iets kunnen uitvoeren, dan hebben alle knoppen van die niet-voordehand-liggende namen ;)

Wat zouden jullie aanraden?
toon volledige bericht
Laat haar eens de computer opstarten met de etherkabel er uit / of de Wireless AP uit/ of ADSL, Kabel modem uit.

Gebeurt dan nog steeds hetzelfde? Dan geen inbraak. Gebeurt niet hetzelfde, dan hoogstwaarschijnlijk wel.

Dan kun je in ieder geval uitsluiten of de computer daadwerkelijk vanaf buitenaf bestuurd wordt of niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 28-04-2008 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249002

Ubuntu installeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Nou, dat is lekker uit te leggen aan DB's tante 8)7
Serieuzer: reageer dan ook even ontopic ;)

WOS -> BV, omdat de primaire vraag toch is hoe, tante-friendly, malware weg te krijgen zonder zelf achter de knoppen te zitten.

Inderdaad zien of het nog gebeurt zonder internetverbinding. En vraag of het een draadloze muis is (en zo ja: of de buren er ook een hebben :+ )

Edit: ik zou zelf trouwens haar adviseren om toch iemand in de buurt te zoeken.

[ Voor 19% gewijzigd door F_J_K op 28-04-2008 10:44 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Anoniem: 69767 schreef op maandag 28 april 2008 @ 10:24:
[...]

Laat haar eens de computer opstarten met de etherkabel er uit / of de Wireless AP uit/ of ADSL, Kabel modem uit.

Gebeurt dan nog steeds hetzelfde? Dan geen inbraak. Gebeurt niet hetzelfde, dan hoogstwaarschijnlijk wel.

Dan kun je in ieder geval uitsluiten of de computer daadwerkelijk vanaf buitenaf bestuurd wordt of niet.
Oooooh natuurlijk!!! |:( Omg, ik ben echt nog niet wakker op de maandagochtend! Muis eruit 8)7 ... Internet eruit, dat natuurlijk eerst!!! Omg, wat ben ik wakker zeg. Ik ga het gelijk even aan mijn moeder mailen.

Dan kan ze inderdaad een virusscanner installeren en laten runnen en dan zijn we hopelijk een heel stuk minder ver van huis.
F_J_K schreef op maandag 28 april 2008 @ 10:43:
[...]

offtopic:
Nou, dat is lekker uit te leggen aan DB's tante 8)7
Serieuzer: reageer dan ook even ontopic ;)

WOS -> BV, omdat de primaire vraag toch is hoe, tante-friendly, malware weg te krijgen zonder zelf achter de knoppen te zitten.

Inderdaad zien of het nog gebeurt zonder internetverbinding. En vraag of het een draadloze muis is (en zo ja: of de buren er ook een hebben :+ )
O, dat is ook een goede, maar dan zou het iemand in huis moeten zijn. Want... haar huis wordt omgeven door een redelijk aantal hectare grond. Knappe buren die hun muispoort hebben getweakt voor zulke afstanden 8)7
Edit: ik zou zelf trouwens haar adviseren om toch iemand in de buurt te zoeken.
Ja, ik ook. :D Niet dat Hamburg geen leuke stad is hoor... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribibu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-07 11:22
als ze Windows Messenger of MSN heeft geinstalleerd kun je misschien makkelijker "hulp op afstand" toepassen... (ik help zelf vaak mijn zusje op deze manier met Windows Messanger 5.1)
Of misschien een duitse versie bij jezelf installeren, zodat je dezelfde commando's gebruikt.

succes i.i.g. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
Mijn eerste reactie ook, Gebeurt het ook zonder netwerk verbinding. Zo ja draad loze muis vervangen door draad exemplaar

Infra rood kan het niet zijn ... dit is nl een licht signaal.
Het is eerder een radio signaal ... deze gaat nl ook door muren en vloeren

ps maak maar eens een digitale opname (film /foto) van het moment dat je de afstand bediening van de tv bedient. Je ziet nu nl het lampje in de afstand bediening wel branden.

Grutte Pier fansels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Heb je de Ethernet kabel er al laten uittrekken ??

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dark Blue schreef op maandag 28 april 2008 @ 10:51:
[...]Oooooh natuurlijk!!! |:( Omg, ik ben echt nog niet wakker op de maandagochtend! Muis eruit 8)7 ... Internet eruit, dat natuurlijk eerst!!! Omg, wat ben ik wakker zeg. Ik ga het gelijk even aan mijn moeder mailen.
En dan? Gan je haar dan mailen met de vraag of het opgelost is?

Ik bedoel maar: probeer wat pragmatischer te denken en pak de telefoon in plaats van internet op een pc die gotweetwat mankeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
  • Laatst online: 16-07 19:51
misschien dat er een pc zaak in de buurt is die langskomt, of de pc wegbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 253649

Heb je al wat gehoord van je tante?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

leuk_he schreef op maandag 28 april 2008 @ 10:11:
Stap 1: laat haar een backup maken. (op usb diskje? ) backup is altijd wel geen goed idee.
Stap 2: laat windows opnieuw installeren. Bij de meeste kant en klare pcs wordt een image meegeleverd om dat te doen, of originele installtie media. Dan is hij zo goed als niew en gegarandeerd weer virus vrij. Geef goede instucties hoe de firewall aan te zetten voor verbinding met internet te maken.
Stap 1: controleer de kabel trek de netwerkkabel er uit, als de muis dan nog beweegt is het dus gescript.

Sorry, kon het niet laten, je ondertitel was een té open deur :+

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154540

Weet niet of het nog nodig is maar:
Je zou idd kunnen proberen de computer over te nemen op afstand het nadeel hiervan is dat ze dan wel een portforward zou moeten instellen op de router. Ik denk alleen dat ze dit niet kan:P.
Laat haar Hamachi basic installeren als jij dat dan ook doet en je meld jezelf aan in dezelfde groep kan je haar pc overnemen via het hamachi ip van haar. Hierdoor zou je geen portforward meer nodig hebben en dan kan je zelf kijken of je een oplossing ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 253649

en hoe is het afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribibu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-07 11:22
ja wat was er nu aan het handje bij je tante in Duitsland? :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezechiel
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-07 13:19

Offtopic:
Is de TS nu zelf overgenomen?

Ik zou ook graag wel willen wat de status is..

| PoE | iPhone 13 Pro |

Pagina: 1