Vervangende antenne voor de ASUS WL500g deluxe

Pagina: 1
Acties:

• Jerrycan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Hoi allemaal,

ik ben al een paar jaar de gelukkige bezitter van een ASUS wl500g Deluxe router.
Ik gebruik hem naar grote tevredenheid. Zo heb ik op de ene USB aansluiting een printer zitten, en op de andere een harddisk die ik via de FTP optie benader. Dat zijn volgens mij echt zaken die deze router tot een bijzondere maken.

Tot nu toe heb ik echter de wireless optie niet gebruikt om de eenvoudige reden: ik heb overal kabels liggen en heb geen laptop. Aangezien ik toch aan de laptop wil en de wireless functie wil gaan gebruiken, was de eerste stap die ik moet doen de externe antenne aan te sluiten op het apparaat.
Ik had deze bewust nog niet aangesloten (wel zo veilig met de default instellingen).
Nou kan ik echter de antenne nergens meer vinden 8)7 (ja ik weet het dat is slordig).

Vandaar de vraag: zijn hier (kante en klare) vervangende antennes voor te vinden?
Ik heb op de asus site gezocht, op het speciale wl500g forum. Maar behalve wat zelfknutselprojecten is er nergens iets te vinden hierover.
Bij asus Nederland zelf kan ik geen supportvraag neerleggen omdat die alleen maar laptop-, videokaarten- en moederbordondersteuning doen.

<nope geen vermeldingen van hoe snel mijn systeem wel niet is>

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
In het niet gewoon mogelijk elke Standaard Antenne erop ze zetten ?
Die zijn namelijk bij veel winkels gewoon te krijgen.

• FJMT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-02-2025
De Asus wl500G heeft een normale (reverse polarity) SMA aansluiting. De meeste commercieel verkrijgbare omni en patch antennes passen dus. Keuze genoeg. Wellicht dat het wel nodig is om in het menu de output power aan te passen. Let bij plaatsing van antennes ook op de normale randvoorwaarden: polarisatie van de zend en ontvangantenne gelijk aan elkaar, houdt de as tussen router en notebook zoveel mogelijk haaks op muren en plafonds, en geen metalen voorwerpen in het nearfield van antennes.

• Jerrycan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
FJMT schreef op maandag 28 april 2008 @ 10:20:
De Asus wl500G heeft een normale (reverse polarity) SMA aansluiting. De meeste commercieel verkrijgbare omni en patch antennes passen dus. Keuze genoeg.
Kijk daar heb ik wat aan! Thanks. Ik zie er inderdaad diverse soorten van bijv. Sweex, maar ook van Asus zelf nu ik deze zoekterm erbij gebruik! Opvallend wel dat ze van 5db tot 8db gaan, en dat ze bij Asus richtantennes hebben en algemene versterkers.
Wellicht dat het wel nodig is om in het menu de output power aan te passen. Let bij plaatsing van antennes ook op de normale randvoorwaarden: polarisatie van de zend en ontvangantenne gelijk aan elkaar, houdt de as tussen router en notebook zoveel mogelijk haaks op muren en plafonds, en geen metalen voorwerpen in het nearfield van antennes.
Ahh das inderdaad wel belangrijk ja. Maaruh een laptop met interne wireless ondersteuning, daar valt toch weinig te richten qua antenne as? Is er enige duidelijkheid over hoeveel db je overigens nodig hebt om een verdieping later bereik te hebben? Of moet ik dan toch nog een versterker erbij plaatsen?

<nope geen vermeldingen van hoe snel mijn systeem wel niet is>

• FJMT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-02-2025
Aan een notebook met interne wifi ondersteuning is idd weinig te richten qua antenne. Dat doe je dus met de antenne op je router !. Vertikaal orienteren als je je op hetzelfde niveau bevindt als de router, horizontaal als je een verdieping lager of hoger zit. Vandaar dat praktisch alle omni's in een hoek van 90 graden kunnen worden gebogen.

Qua uitgezonden vermogen is het even proberen. Er is een uitruil tussen Mbps / bereik enerzijds en veiligheid anderzijds. Als je op een zolderetage met maximaal vermogen blaast, is de footprint waarbinnen men jouw signaal kan opvangen navenant groot. Als het default vermogen tekortschiet, dan is er nog een hidden setting waarmee het vermogen kan worden opgekrikt. Meer info daarover vind je op het wl500g forum. Versterkers zijn doorgaans NIET nodig. Met goed uitrichten van de antenne haal je gemakkelijk 36 Mbps over twee verdiepingen met normale betonnen vloeren. (loodrecht onder router)